Raskaaksi 2025

Minä otan aamuisin maitohappobakteerin, kalsium+D-valmisteen (1 gramma kalsiumia ja 40 ug D-vitamiinia), Mama monivitamiinin (sisältää mm. foolihapon, vähän rautaa ja 10 ug D-vitamiinia), ja nyt myös ollut käytössä Gelee Royale. Ostin myös kalaöljykapseleita, mutta en ole vielä niitä aloittanut.

Kävin tammikuun alussa verikokeissa. Hemoglobiini, ferritiini ja D-vitamiini oli oikein hyvissä lukemissa.

Täällä kp 9 ja ajattelin tänään aloittaa tikuttamisen. Nyt on marraskuun pillereiden lopetuksen jälkeen ollut kahdet menkat, molemmilla kerroilla vain muutama hassu päivä todella pientä vuotoa, eikä yhtään kramppia tai muitakaan tuntemuksia. Epäilyttävää touhua! :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

@Valora sinne tutkimuksiin ollaan tässä mekin menossa. Ei se vaatinut kuin puhelinsoiton. Meillä terkkarissa ottivat jo puhelimessa ylös meidän painot, pituudet yms perustiedot ja miulle tekivät lähetteen verikokeisiin (ihan jotain perusjuttuja). Nyt mennään lääkärikäynnille yhdessä ja ymmärtääkseni sieltä pitäisi saada lähete eteenpäin. 😊

Tuli tosi hyvä fiilis jo siitä puhelusta, että nyt lähtee asia rullaamaan. Kestäähän tässä, että toimiin päästään, mutta onpahan aloitettu sen asian suhteen. 😁

Miulla iski ensin joku outo eettinen ahdistus, mutta se meni onneksi nopeasti ohi. 😅

Ja liikunta kannattaa aina. 😄

Ferrodan aiheuttaa näköjään samaa ylivireyttä kuin Q10 aluksi; heräilen pitkin yötä virkeänä. Tänäänkin olen leiponut ja laittanut ruokaa, vaikka yleensä en jaksa ennen iltavuoroa tehdä paljoa mitään.

Eli jos rautakuuri piristää huomattavasti, niin sitten ehkä kannattaa epäillä matalaa ferritiiniä. 😅

Ferrodan aiheuttaa näköjään samaa ylivireyttä kuin Q10 aluksi; heräilen pitkin yötä virkeänä. Tänäänkin olen leiponut ja laittanut ruokaa, vaikka yleensä en jaksa ennen iltavuoroa tehdä paljoa mitään.

Eli jos rautakuuri piristää huomattavasti, niin sitten ehkä kannattaa epäillä matalaa ferritiiniä. 😅
Aikanaan, kun mie tarvitsin raudanpuutteen takia jonkun 10-12h unta vuorokaudessa niin tuntui oudolta herätä virkeänä ilman herätyskelloa 8h yöunien jälkeen. 😅 Olin siinä vaiheessa syönyt rautaa noin kuukauden.

Hei kaikille muille
Yrittäjille.
Olen pian 42-vuotias ja mieheni täyttää 50-vuotta loppuvuodesta. Saimme 28.11. Keskenmenon rv 8+6. Kyseessä keskeytynyt keskenmeno. Nyt on ensimmäinen yrityskierto kkm:n jälkeen. Ja toinen kuukautiskierto. Kierto on normaalisti 26-28 vrk. Eka kierto oli keskenmenon jälkeen 42 vrk. Nyt on yritystä ollut oletetun ovulaation aikaan. Saas nähdä kuinka käy.
Käytän lisäravinteena vain äitiysvitamiinia ja rautaa sekä foolihappoa.

Täällä tänään kp 12 ja ovisplussa tupsahti sekä digiin että liuskatestiin. Saa nähdä vieläkö tuo testiliuskan viiva tuosta tummenee, mutta ainakin nyt Premom analysoi tuon viivan LH-tasoksi 0,96 eli samaa luokkaa mikä mulla on aiemmissakin kierroissa merkattu LH huipuksi. Eiköhän se tuohon sitten jää 🤔 Mun kaikki kolme (😅) käytössä olevaa sovellusta ennusti ovista maanantaille eli ei tuossa kovin paljon heittoa tulisi 🤭 Ja vaikka mulla on tässä yövuoroputki meneillään, niin talleteltu on torstai-iltana joten mahkuja on 😇🤞
Mulla näytti myös eilen aamulla premom 0,91, jonka merkkasi sitten huipuksi. Tähän aamuun mennessä ne runsaat limat oli hävinnyt ja tein testin niin siinä oli enää jotain 0,2. Eli selkeästi oireet ja testit menisivät yksi yhteen 😊 jätin tosiaan vasta pari viikkoa sitten pillerit pois ja ensin tuli ovis ja sitten vasta menkat ellei heti tärppäisi tästä ekasta. Muutenkin tosi rajut ovisoireet ilmeisesti pillereiden lopettamisen takia, joten ei jäänyt huomaamatta 😅

Hei!
Hyppään uutena tänne mukaan. Olen 36 vuotias, mieheni 37v. Perheeseen kuuluu myös lapset 16v, 10v ja 3v. Kaksi vanhinta lasta ovat minun edellisestä suhteesta ja nuorin on nykyisen miehen kanssa yhteinen.
Meille syntyi 1/24 neljäs, mutta hän menehtyi.
Nyt kun sektiosta tuli vuosi täyteen päätimme uskaltaa yrittää vielä uudelleen.

Tänään on kp30, dpo on jotain 8-10 väliltä. Jotain oireita on, joita ei normaalisti näin kierron lopussa ole, mutta oon laittanu ne vain oman mieleni tempuiksi. Eilen tein testin, mutta oli negatiivinen mikä oli melkoinen pettymys.

En usko tärppäävän ensimmäisestä kierrosta, kun edelliselläkin kerralla meni useampi kuukausi. Ajattelin testata seuraavan kerran maanantaina tai tiistaina, menkkojen pitäisi alkaa keskiviikkona tai torstaina.

Mä tein eilen sofin ferritiinitestin. Mittaa siis kapillaariverestä. Pitäisi tulla kaksi tummaa viivaa jos taso on riittävä. Toinen viiva pitäisi olla hailakka, jos ei tarpeeksi hyvä ja toista viivaa ei tule ollenkaan, jos rautavarastot tyhjät. Bo niinhän Mulla oli. Toista viivaa wi tullut kuin aivan haamujen esiäidiksi. Jatkan siis hyvillä mielin raudan syöntiä ja nyt kun vatsa on kestänyt suht hyvin niin voisi annostakin nostaa. Nyt menee 50mg päivässä.

Palailen pikkuhiljaa takaisin tänne, meillä todettiin nt-ultrassa kkm ja nyt viikonlopun aikana tyhjennys.
Sinällään jännä, että esikoista yrittäessä myös yksi 1 nt-ultrassa todettiin kkm. Katsotaan meneekö taas 8 kiertoa ennen sitten tulee pysyvää tärppiä 🙃

Ollaan ihan positiivisella mielellä ja rauhassa aletaan yrittämään uudelleen. Kunhan vuoto loppuu ja saadaan nega raskaustestiin. Ainakin raskaudutaan, vaikka ikää alkaa olemaan enemmän mittarissa 🌈

Hei!
Hyppään uutena tänne mukaan. Olen 36 vuotias, mieheni 37v. Perheeseen kuuluu myös lapset 16v, 10v ja 3v. Kaksi vanhinta lasta ovat minun edellisestä suhteesta ja nuorin on nykyisen miehen kanssa yhteinen.
Meille syntyi 1/24 neljäs, mutta hän menehtyi.
Nyt kun sektiosta tuli vuosi täyteen päätimme uskaltaa yrittää vielä uudelleen.

Tänään on kp30, dpo on jotain 8-10 väliltä. Jotain oireita on, joita ei normaalisti näin kierron lopussa ole, mutta oon laittanu ne vain oman mieleni tempuiksi. Eilen tein testin, mutta oli negatiivinen mikä oli melkoinen pettymys.

En usko tärppäävän ensimmäisestä kierrosta, kun edelliselläkin kerralla meni useampi kuukausi. Ajattelin testata seuraavan kerran maanantaina tai tiistaina, menkkojen pitäisi alkaa keskiviikkona tai torstaina.

Mäkin taustalla seuraillut mut voisin hypätä mukaan. Oon 33v, mies 42v, miehellä 2 poikaa edellisestä suhteesta. Meillä alkoi yritys 10/2022, oltiin jo ekalla käynnillä 3/2024 lapsettomuuspolilla, kunnes samalla viikolla plussasin luomuna. Tyttäremme LA oli 25.11, ja rutiinineuvolakäynnillä 28.11 sykettä ei löytynyt, vauva oli kuollut kohtuun 💔 hautajaiset oli kaksi viikkoa sitten ja suru on musertavaa. Lohtua ja toivoa tuo kuitenkin haave että jos vielä onnistuisi ja saisi elävän vauvan kotiin 🩷💔 syytä kohtukuolemalle ei löytynyt.

Saanko kysyä, miten teidän vauva menehtyi?

Mä odottelen kierron palautumista synnytyksen jäljiltä, ovulaatiota tikutellut ja taisi eka just ollakin synnytyksen jälkeen. Sain 2 x maidonestolääkityksen kun ei millään loppunut maidon nousu. Kolmatta ei anneta sivuvaikutukset niin voimakkaat, RR laski ja pyörtyilin ym. Maitoa tulee hieman yhä. Ekat menkatkin tais tulla lähes heti jälkivuodon perään joulun aikoihin. Toi maidonestolääkitys saattaa irrottaa munasolun ja nopeuttaa kierron palautumista siten.

Heippa, mäkin voisin tulla tänne kirjotteleen. Olen 34-vuotias, meillä on 7/21 syntynyt lapsi ja nyt toivotaan toista. Ensimmäistä yritettiin reilut kaksi vuotta ja oltiin jo IVF-jonossa, kun raskaus alkoikin spontaanisti. Tätä ennen oltiin käyty lapsettomuustutkimuksissa, joissa ei löytynyt mitään selittävää, sekä kokeiltu OI-hoitoja. Viime vuoden helmikuussa tulin puoliyllätyksenä raskaaksi, mutta se todettiin keskeytyneeksi keskenmenoksi. Olin tyhjennyksessä maaliskuussa rv 10+6, sikiö oli kuollut 6+1. Keskenmenon jälkeen tulin vahvasti siihen ajatukseen, että toinen lapsi saa tulla asap (hah) ja sen jälkeen en halua miettiä lisääntymisasioita enää tässä elämässä. Noh, nyt on 11. kierto km jälkeen, mutta ollaan positiivisia, kun kaksi spontaania raskautta on saatu alulle.

Täällä kp4 ja alan taas heräillä tähän touhuun. Ajattelin tähän kiertoon panostaa joka lailla ja tilasin sen clearbluen ovistestin. :No Evil Monkey: Töidenkin puolesta pitäisi tällä kertaa tallettelut sujua. Toki eiköhän tässä elämä ehdi tulla sen verran väliin että tullaan kipeiksi 😆

Kp 10 ja runsasta tiputteluvuotoa. 🙄 Ovistesti näytti eilen negaa, eli ei varmaan siihen liittyvää ole, vaan todennäköisemmin endoon... Onko muilla kokemusta oudoista välivuodoista ja kannattaako lähteä varailemaan aikaa gynelle? Vai odottelenko kuitenkin vielä. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

edit// Ei tämä kyllä tiputteluvuodosta mene, ihan kirkasta verta tulee paljon ja menkkamaisia kramppeja. Eli varmaan joko endoon liittyvää, joku kysta puhjennut? Tai mielessä käy, että voi kai olla keskenmenokin. Edellisessä kierrossa en testannut, koska menkat alkoi, mutta ne oli kyllä melko niukat. Ehkä jos saan pissaa pidätettyä niin testaan varalta. Eilen tein ovistestin, jossa näkyi selkeä tumma viiva, mutta ei siis niin vahva, että olisi ovulaatio.

Muokattu viimeksi:
Mäkin taustalla seuraillut mut voisin hypätä mukaan. Oon 33v, mies 42v, miehellä 2 poikaa edellisestä suhteesta. Meillä alkoi yritys 10/2022, oltiin jo ekalla käynnillä 3/2024 lapsettomuuspolilla, kunnes samalla viikolla plussasin luomuna. Tyttäremme LA oli 25.11, ja rutiinineuvolakäynnillä 28.11 sykettä ei löytynyt, vauva oli kuollut kohtuun 💔 hautajaiset oli kaksi viikkoa sitten ja suru on musertavaa. Lohtua ja toivoa tuo kuitenkin haave että jos vielä onnistuisi ja saisi elävän vauvan kotiin 🩷💔 syytä kohtukuolemalle ei löytynyt.

Saanko kysyä, miten teidän vauva menehtyi?

Mä odottelen kierron palautumista synnytyksen jäljiltä, ovulaatiota tikutellut ja taisi eka just ollakin synnytyksen jälkeen. Sain 2 x maidonestolääkityksen kun ei millään loppunut maidon nousu. Kolmatta ei anneta sivuvaikutukset niin voimakkaat, RR laski ja pyörtyilin ym. Maitoa tulee hieman yhä. Ekat menkatkin tais tulla lähes heti jälkivuodon perään joulun aikoihin. Toi maidonestolääkitys saattaa irrottaa munasolun ja nopeuttaa kierron palautumista siten.

Osanotto suureen suruun 💔

Ja saa kysyä. Meillä vauvalla oli jo raskausaikana alkanut ongelmat aivoissa, osassa aivoja toiminta loppunut ja aivot alkaneet surkastua.
Suurimmat vauriot olivat elintoimintoja ylläpitävällä alueella.
Vauvan huono vointi oli yllätys kaikille, epäily oli vain ongelmasta ruuansulatuksessa, kun lapsivettä alkoi loppuraskaudessa kertyä.
Hoito päätettiin lopettaa, koska ennuste oli huono.

Meitä on tutkittu perinnöllisyyspolilla ja tämä ei ollut mitään perinnöllistä. Myös lääkärit ovat halunneet tutkia tätä ja käyneet läpi mahdolliset sairaudet, mutta mikään ei täsmää. Vielä on yhdestä kokeesta vastaus saamatta, mutta sitä tutkitaan Hollannissa ja ei tiedä kauanko vastauksessa menee.
Perinnöllisyyslääkäri sanoi, ettei näissä tapauksissa aina löydy vastausta. Kyse on vaan todella huonosta tuurista, mikä taas on erittäin harvinaista.

Kyllähän tuo pelottaa yrittää uudelleen, mutta haluan kaikesta huolimatta uskoa ettei sama toistu. Ja toivottavasti en nyt tällä meidän tarinalla luonut pelkoja kenellekään, se ei ole tarkoitus.

Kp 10 ja runsasta tiputteluvuotoa. 🙄 Ovistesti näytti eilen negaa, eli ei varmaan siihen liittyvää ole, vaan todennäköisemmin endoon... Onko muilla kokemusta oudoista välivuodoista ja kannattaako lähteä varailemaan aikaa gynelle? Vai odottelenko kuitenkin vielä. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

edit// Ei tämä kyllä tiputteluvuodosta mene, ihan kirkasta verta tulee paljon ja menkkamaisia kramppeja. Eli varmaan joko endoon liittyvää, joku kysta puhjennut? Tai mielessä käy, että voi kai olla keskenmenokin. Edellisessä kierrossa en testannut, koska menkat alkoi, mutta ne oli kyllä melko niukat. Ehkä jos saan pissaa pidätettyä niin testaan varalta. Eilen tein ovistestin, jossa näkyi selkeä tumma viiva, mutta ei siis niin vahva, että olisi ovulaatio.
En osaa yhtään sanoa. Miulla oli ennen lasta kierrot ihan sekaisin ja välillä tuollaisia 2viikon välein vuotamisia. En saanut pillereilläkään niitä kuriin. Sitten pamahdinkin paksuksi ja ne ovat olleet sen jälkeen historiaa. 😅😄

Aina voi kuitenkin lääkäriin olla yhteydessä "pitääkö olla huolissaan"-meiningillä. 💁🏼‍♀️

Mulla nyt menossa kiertopäivä 36, dpo 15 ja testi nega 🫡 inhottavaa kun nää kierrot venyy näin, enkä edes tiedä mistä johtuu. Ei gynekään osannut sanoa mitään. Onkohan edes mahdollista saada enää positiivista testiä tähän kiertoon.

Moikka kaikille!
Kävin tällä viikolla gynellä, silloin oli kp 9. Kaikki oli kunnossa. Näki, että vasemmalla munasarjassa 11mm follikkeli. Sanoi, että voisin tehdä ovulaatiotestejä tähän kiertoon, että saisin tietää mihin ajankohtaan se ovulaatio mulla sijoittuu! Noh, aloin tekemään testejä (aamu+iltapäivä) mutta joka kerta olen saanut vain hailakan toisen viivan, ei ole tummunut sitten yhtään ja nyt tosiaan kp 13. Olen aina ajatellu, että mulla ovulaatio olis jo joskus kp 11-13, kun silloin aina lämpö tosi matala, limat, kivut ym.. nyt kuitenkaan nuo testit ei tummene. Myös tissit on ollu tänään pirun kipeät!! Vinkkejä, neuvoja, mitä vaan saa sanoa! :) Ja niin, ekaa kertaa teen ovistestejä niin ei ole kokemusta moisesta touhusta.

Muokattu viimeksi:
Takaisin