Raskaaksi 2025

Mä oon myös huomannut siitä asti kun töihin oon esikoisen jäljiltä palannut, että tietyt ihmiset kovasti tiirailee vatsan seutua.

Saatoin jättää jäljet kun osalle kerroin vasta kuukausi ennen äitiysloman alkua, eivätkä olleet huomanneet mitään. Nytkin ajattelin kyllä mahdollisimman pitkään pitää asian omana tietonani, jos vain ensin tärppäisi.
Meillä tuntuvat seuraavan miun mielialan ailahteluita ja syömisiä. 😅 Pms-oireet on olleet synnytyksen jälkeen jotain aivan järkyttävää ja saatan alkaa itkemään ihan pienistä, vaikka en aiemmin ole ollut mitenkään itkuherkkä. 🙈 Taitavat luulla, että olen taas paksuna. 😆

Muuten on tosi positiivinen mieli tästä kolmannen yrittämisestä, mutta miua vähän jännittää sit, jos/kun joutuu töissä kertomaan. Meillä on pieni työyhteisö ja itellä siinä tärkeä rooli ja oon just saanut laajennettua omaa koulutusta ja avattua paljon uusia palveluita firmaan, niin sit ne jäis tauolle just, ku on saanu vähän nimeä ja tunnettuutta 🫠 Lisäksi on sellanen olo, että kaikki meistä aattelee varmaan, että 2 lasta riittää (kaikilla meillä 2), niin kukaan ei ehkä osaa enää aavistaa 🙈

Mut ei näin isoa päätöstä voi työnantajan eduksi tehdä. Pitää vaan luottaa, että kyllä ne hommat siellä säilyy ja voi aloittaa sit uudestaan vanhempainvapaan jälkeen. 😊 Oon myös miettinyt jotain osittaista vanhempainvapaata miehen kanssa, et voisko käydä vaikka päivän viikossa tekee niitä omia erityishommia ja mies ois sillon kotona 🤔

Mites teillä muilla työhommat? 😊 onko helppoa vai haastavaa järjestää vapaat?

Heh, miulla vielä varmaan onnistuis aika hyvin se piilottelu, tässä oon viikkoa ennen laskettua 🤣🤣 löysiä huppareita jotain vaan 🙈🙈

Liitteet

• Screenshot_20250121_065656_OneDrive.jpg
    Screenshot_20250121_065656_OneDrive.jpg
    263.2 KB · Katsottu: 201
Heh, miulla vielä varmaan onnistuis aika hyvin se piilottelu, tässä oon viikkoa ennen laskettua 🤣🤣 löysiä huppareita jotain vaan 🙈🙈
Sie kuulut kyllä onnellisten kerhoon tuossa asiassa! 👏 Minä näytin tuolta joskus neljännellä kuulla. 😅 Synnärillä (muutamia viikkoja ennen LA) näytin sinuun verrattuna siltä kuin olisin odottanut kolmosia tai jopa nelosia. 🙈

@Lillukka90 No sulla ei tosiaan vatsaa paljon näy! Mulla varsinkin toisesta tuli vatsa jo aikaisin näkyviin mutta ollut kylläkin pienet vauvat, niin ei ole loppua kohden ihan kauhean isoksi kasvanut.

Mulla loppuu työsoppari nyt helmikuun loppuun ja sen jälkeen olen täysaikainen opiskelija, niin ei tarvitse työkuvioita stressata. Fiksua toki olisi hoitaa opinnot maaliin ennen vauvaa, mutta tässä alkaa tulla ikä sen verran vastaan, ettei kyllä uskalleta enempää odottaa. Ja vauvalomalla tai viimeistään kotihoidon tuen kohdalla pystyn kyllä tarvittaessa noita viimeisiä kursseja suorittamaan. Gradun pyrin saamaan valmiiksi ennen vauvan tuloa. Kaikki toki riippuu siitä, että kuinka nopeasti tärppää ja miten raskausaika sujuu. Aikaisemmilla kerroilla oon ollut töissä raskautuessani ja aika aikasin oon joutunut olemaan joitakin päiviä sairaslomalla, niin on sitten esimiehelle joutunut aika aikaisin jo kertomaan. Silloin olen myös joutunut jäämään ennen vanhempainvapaata supistusten takia pois töistä, mutta nyt uskoisin, että noita opiskeluja pystyy varmasti paremmin tekemään vauvan syntymään saakka, kun saa itse määrittää tahdin eikä ole niin fyysistä hommaa.

Täällä mennään nyt kp 11, viikonvaihteessa pitäis olla ovulaatio. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Miulla on rivityöntekijänä helppo jäädä töistä pois. Ei vaikuta oikein kehenkään tai mihinkään. Viimeksikin, kun palasin takaisin niin kaikki ihmettelivät miten nyt jo tulin takaisin. 😂 Esimies tietää meidän yrityksestä ja oli hyvin ymmärtäväinen, kun kerroin, että hakeudutaan lapsettomuushoitoihin.

@Pilkki24 meillä asioista tehdessä esimies ja kaikki työkaverit tiesivät, koska kesti sen verran pitkään, että oli helpompi kertoa koska pieni työyhteisö. Esimies myös silloin arvasin heti, kun kysyi multa sopivaa päivää kehityskeskustelulle ja sanoin, että se yks päivä sopiikin kun lääkäri peruuntui. Nopeasti laski 1+1 ja kysyi sit varovasti. Raskaudesta en muuten kertonut heti muille. Esimiehelle ja apparille. Muut sai sit arvailla ennenkuin kerroin. Toki aika nopeasti alkoi näkyäkin, kun turvotusta tuli sen verran että jouduin vaihtamaan äitiyshousuihin, jotka oli sit erilaiset kuin normaalit työhousut.

Nyt oon kertonut töissä parille lähimmälle työkaverille, kun ovat ihmetelleet mun vimmaa pudottaa painoa. Yksi oli qrvannutkin jo. 😅 tiesi kyllä meidän esikoisen taipaleesta. Esimiehille en oo kertonut, koska hoidot ei oo vielä alkaneet. Kerron sit jos täytyy jotenkin vuoroja sumplia. Kerroin kyllä, että nyt täytyy oman jaksamisen vuoksi vähän himmailla yövuoroja.

@Nukkelapsi mie luulen, että porukka on jo luullut miun olleen monta kertaa raskaana tai hoidoissa, kun hormonien heittelyt on olleet välillä aika näkyviä. Olen kyllä tunnettu hersyvästä naurusta, mutta en herkistelystä. 😅😂 On ollut synnytyksen jälkeen hormonit jotenkin aivan sekaisin ja pms-oireet potenssiin kymmenen. Varmaan sitten, jos raskaudun ovat kaikki ihan ihmeissään, että nytkö vasta. 😅

Täällä määräaikainen soppari loppumassa huhtikuun loppuun, pitää koettaa saada tällä viikolla joitakin hakemuksia lähtemään. Olisi helpottavaa saada seuraava pesti varmistumaan ennen kuin seuraavan kerran tarttee/pääsee miettimään äitiysloman ajankohtaa... vaikka toisaalta tiedän että projekteista tulee jäämään sen verran rästihommia (jotka pidentävät cv:tä = parantavat oman alan uramahdollisuuksia tulevaisuudessa jos/kun teen ne omalla ajalla maaliin) että saisin niissä hyvin muutaman kk:n työttömyysjakson kulumaan, jos talouspuolta ei tarvitsisi huolehtia 😝

Vastailen tuohon työasiaan. Olen ollut nyt työssäni 3v ja työskentelen alalla, jossa en ennen ole toiminut ja olen oppinut aivan valtavasti. Oma ydintiimi on suhteellisen pieni ja kollegan kanssa ollaan jaettu alueet puoliksi. Sijaistetaan puolin ja toisin toisiamme. Ollaan tultu samaan aikaan taloon ja kumpikin alan ulkopuolelta, joten meidän kemiat toimii mainiosti ja ollaan saatu luoda oma työskentelytapa ja -rutiinit tähän. Tuossa meidän ydintiimissä on muutama saanut tässä matkan varrella perheenlisäystä. Aluksi sitä ehkä ajatteli, että nyt jätän heidät "pulaan" kun tiedän, että varmaan ketään tilalleni ei tulla rekrytoimaan, kun on kovat ajat. Mutta sitten, kaikkeen on mahdollista sopeutua ja oma perhe menee kuitenkin työn edelle. Mieskin vaihtoi muutama vuosi sitten työpaikkaa ja on sopeutunut sinne mukavasti, joten koen, että kaikin puolin nyt olisi niin hyvä hetkin kun vain mahdollista. Esikoisesta olin äitiyslomalla hyvin itsenäisessä työssä, joten tällaisia pohdintoja ei niin paljon tarvinnut käydä.

Oireilua taas on ollut tai sitten hyvää mielikuvitusta. Minipillerit jäänyt siis pois pari viikkoa sitten eikä mitään vielä tapahtunut. Useampana päivänä tuntunut vaimeaa jomotusta selkeesti toisella puolella alavatsaa, mutta ei kuitenkaan ovulaatiotakaan ole.

Vastailen tuohon työasiaan. Olen ollut nyt työssäni 3v ja työskentelen alalla, jossa en ennen ole toiminut ja olen oppinut aivan valtavasti. Oma ydintiimi on suhteellisen pieni ja kollegan kanssa ollaan jaettu alueet puoliksi. Sijaistetaan puolin ja toisin toisiamme. Ollaan tultu samaan aikaan taloon ja kumpikin alan ulkopuolelta, joten meidän kemiat toimii mainiosti ja ollaan saatu luoda oma työskentelytapa ja -rutiinit tähän. Tuossa meidän ydintiimissä on muutama saanut tässä matkan varrella perheenlisäystä. Aluksi sitä ehkä ajatteli, että nyt jätän heidät "pulaan" kun tiedän, että varmaan ketään tilalleni ei tulla rekrytoimaan, kun on kovat ajat. Mutta sitten, kaikkeen on mahdollista sopeutua ja oma perhe menee kuitenkin työn edelle. Mieskin vaihtoi muutama vuosi sitten työpaikkaa ja on sopeutunut sinne mukavasti, joten koen, että kaikin puolin nyt olisi niin hyvä hetkin kun vain mahdollista. Esikoisesta olin äitiyslomalla hyvin itsenäisessä työssä, joten tällaisia pohdintoja ei niin paljon tarvinnut käydä.

Oireilua taas on ollut tai sitten hyvää mielikuvitusta. Minipillerit jäänyt siis pois pari viikkoa sitten eikä mitään vielä tapahtunut. Useampana päivänä tuntunut vaimeaa jomotusta selkeesti toisella puolella alavatsaa, mutta ei kuitenkaan ovulaatiotakaan ole.
Toi on kyllä hyvä pointti, että perhe menee töiden edelle ❤️

Toivottavasti pian alkais siulla jotain tapahtua, ärsyttävää odotella! Jos ees uuteen kiertoon pääsis! 😊
Miulla nyt pian viikko takana pillereiden poisjätöstä ja ei mitään oo tapahtunut vielä. Lopetin syönnin kesken liuskan, niin ei varmaan ollu kroppa vielä valmis tyhjennysvuotoonkaan... Tekis mieli vaan mennä suoraan sinne gynelle ja hakea letrot ja terolutit, vaikka tiiän, et fiksua tässä ois nyt vaan malttaa ees muutama viikko odotella ja katsoa mitä tapahtuu 🙈

Täällä loppui 5 päivän jälkeen tuhruvuoto, mut kunnon menkat sit jäi kokonaan näköjään tulematta. 🙄 Testi edelleen negatiivinen eli tuskin sit kuitenkaan raskaana kun olisi jo kp31 ja dpo15. Pitäsköhän tässä nyt odotella vielä uuden kierron alkua vai alkaa viikonloppuna testailla ovista.. 🤔 Lääkäriaikaa yritin jo varailla mutta ei ole vielä takaisin soittoa kuulunut. Onneksi edes tänne voi purkaa hämmennystä kun mies nyt ei vaan ymmärrä yhtään jos sille koittaa selittää.. 😅

Muokattu viimeksi:
Täällä loppui 5 päivän jälkeen tuhruvuoto, mut kunnon menkat sit jäi kokonaan näköjään tulematta. 🙄 Testi edelleen negatiivinen eli tuskin sit kuitenkaan raskaana kun olisi jo kp31 ja dpo15. Pitäsköhän tässä nyt odotella vielä uuden kierron alkua vai alkaa viikonloppuna testailla ovista.. 🤔 Lääkäriaikaa yritin jo varailla mutta ei ole vielä takaisin soittoa kuulunut. Onneksi edes tänne voi purkaa hämmennystä kun mies nyt ei vaan ymmärrä yhtään jos sille koittaa selittää.. 😅
En osaa yhtään sanoa. Miulla oli ennen esikoista tosiaan ihan miten sattuu vuotoja ja en niistä pahemmin stressaillut. Luulin kai kiinnittymisvuotoakin pieniksi menkoiksi. 😅 Suosittelen kuitenkin aina olemaan yhteydessä lääkäriin, jos itseä epäilyttää. Sie varmaan parhaiten tiedät mikä on normaalia siulle. 💁🏼‍♀️

En osaa yhtään sanoa. Miulla oli ennen esikoista tosiaan ihan miten sattuu vuotoja ja en niistä pahemmin stressaillut. Luulin kai kiinnittymisvuotoakin pieniksi menkoiksi. 😅 Suosittelen kuitenkin aina olemaan yhteydessä lääkäriin, jos itseä epäilyttää. Sie varmaan parhaiten tiedät mikä on normaalia siulle. 💁🏼‍♀️

Nojoo, mulla taas ei oo tämmöstä ikinä ennen ollut. Melko säännöllisesti aina tulleet. Onkohan tämä ihan pöhkö syy soitella päivystysapuun ja kysyä neuvoa? Jotenkin tuntuu ettei asia ehkä niin kiireellinen mutta näköjään ei yhteyttä muutenkaan saa. Asia vaivaa mutta kun en mielestäni stressaa sen enempää kuin enempääkään että sitä voisi pitää tilanteen syynä.. 🙄 Yksityiselle tietysti voisi mennä mutta maksaa paljon..

@Lavendel ähh, onpas ikävä tilanne! Ei taida silti ihan päivystysavun paikka olla kun ei uhkaa terveyttä suoranaisesti, taitaa olla että menkatkin saa olla kolme kuukautta myöhässä ennen kun julkiselta saa apua 😕 toivotaan että pian selkenee

Nojoo, mulla taas ei oo tämmöstä ikinä ennen ollut. Melko säännöllisesti aina tulleet. Onkohan tämä ihan pöhkö syy soitella päivystysapuun ja kysyä neuvoa? Jotenkin tuntuu ettei asia ehkä niin kiireellinen mutta näköjään ei yhteyttä muutenkaan saa. Asia vaivaa mutta kun en mielestäni stressaa sen enempää kuin enempääkään että sitä voisi pitää tilanteen syynä.. 🙄 Yksityiselle tietysti voisi mennä mutta maksaa paljon..
Tuskin on mitään vakavaa/kiireellistä. Ehkä sieltä jonkun saa kiinni lähipäivinä. 😊

Teidän alueella ei oo mitään digilääkäriä, jolta vois kysyä? 🤔 vois kuvitella, että venyneeseen kiertoon saattais saada Terolutit ihan etänä? 🤔

Teidän alueella ei oo mitään digilääkäriä, jolta vois kysyä? 🤔 vois kuvitella, että venyneeseen kiertoon saattais saada Terolutit ihan etänä? 🤔

Joo ei ole 🙈 työterveydessä oli mutta ei enää kuulu mulle kun hoitovapaalla. Noh katsellaan.. Ehkä vaan alan odotella uutta ovista viikonloppuna..

Menkathan voi olla tosiaan tuhannesta eri syystä myöhässä ilman että on mikään varsinaisesti vialla ja vaikka olisi aina ollut säännölliset😊 jos aiemmin säännölliset menkat jää kolmeksi kuukaudeksi tulematta niin sitten vasta julkisella aletaan tutkimaan. Onhan se ärsyttävää odotella että ne alkaa mutta ei niille muutaman päivän myöhästelyille tosiaan mitään oikein aleta tekemään tai voida tehdä.

Ootko ollut @Lavendel sairaana, se ainakin itselläni vielä lisää myöhästyttää menkkojen alkamista😄 mut jos siltä tuntuu että oman mielenrauhan vuoksi haluaa selvyyttä asiaan varsinkin vuodon vuoksi niin kannattaahan sitä aina soittaa ja jos pystyy niin yksityisellehän pääsee. Toivottavasti asia ratkeaa pian!❤

Takaisin