Raskaaksi 2025

Kohta vasta pari viikkoa sitten lopetin minipillerit. Koko tän ajan enemmän ja vähemmän tuntunut pientä jomottelua, mutta vielä ei ole menkat alkanut. Turvotus on kanssa jäätävää. Ehkäpä se hormonitoiminta tästä pukki hiljaa alkaisi. Välillä aina ovistakin tikuttanut, mutta haalea viiva ei ole lähtenyt vahvistumaan. Kunhan alkaisi vaan kierto.
Täällä odotellaan samaa hommaa! Otin viimeisen e-pillerin muistaakseni keskiviikkona ja vielä ei oo mitään kuulunut... mulla ollut muutenkin semmoset pillerit, että vaan 4 vrk tauko ja mitä saa vetää putkeen 3-4 kuukautta, usein ei oo ehtinyt ton 4 päivän aikana vielä tyhjennysvuoto alkaa ollenkaan 😬

Saatiin eilen noro koko perhe ja yö oli kyllä sellasta selviämistä, ei oo ikinä ollu noin paha 🤢 että on tässä keholla nyt muutakin stressiä... onneks ei ollut tallettelutarpeita eilen 😂

Kohta vasta pari viikkoa sitten lopetin minipillerit. Koko tän ajan enemmän ja vähemmän tuntunut pientä jomottelua, mutta vielä ei ole menkat alkanut. Turvotus on kanssa jäätävää. Ehkäpä se hormonitoiminta tästä pukki hiljaa alkaisi. Välillä aina ovistakin tikuttanut, mutta haalea viiva ei ole lähtenyt vahvistumaan. Kunhan alkaisi vaan kierto.

Oon aika samoissa eli pillerit lopetettu n. 3 vkoa sitten ja turvotus on todellakin läsnä. ”Menkkojen” aikaan ja siitä ehkä viikko eteenpäin oli ihan ok, mutta huh nyt.

Nyt kun on maanantai niin mietin jo ensi viikkoa, ajattelin että ensi viikolla voisi testailla eka kerran. Jos malttaisi niin jättäisin loppuviikolle mutta aika varmasti jo maanantaina olen testaamassa. Silloin olisi kp27, mutta mistäpä näistä tietää.

Millonhan saadaan eka plussa ketjuun? :Smiling Face With Halo:

Ikäeroasiaan piti kommentoida sen verran, että itselläni on kaksi isoveljeä, 6v ja 11v vanhemmat. Ollaan yhtä läheisiä kumpienkin kanssa, vaikka eri paikkakunnilla asutaankin. Itse kun olen kuopus ja ikäeroa tuon verran niin koen, että isoveljet ovat olleet kyllä turvana ja esimerkiksi pitänyt puoliani, kun itseäni kiusattiin lapsena. Miehellä on 4v nuorempi pikkusisko ja heilläkin oikein lämpimät välit. Siskollansa ei lapsia eikä sellaisia haluakaan. Omalta puoleltani taas lapseni serkut ovat mielestäni kivoilla ikäeroilla: meidän lapseen nähden 1v, 5v, 11v, 14v vanhempia.

Meillä ei mitenkään erityisen vaativa vauva ja lapsi ole tuo esikoinen ollut, mutta silti jotenkin isompi ikäero tuntunut aina luontevammalta. Vaikka suht helppo vauva-aikakin oli ja en kokenut mitään valtavia univelkoja tai uupumusta niin kai sitä jotenkin sisäisesti salaa yrittänyt säästää itseäni. Toisaalta sitten taas mikään 10v ikäero ei tuntuisi omalta kohdaltani luonnolliselta. Nyt kun ikäeroa tulisi ainakin se 5v, koen sen olevan meille juuri hyvä. Kuten sanottua, kaikissa ikäeroissa omat haasteensa ja hyvät puolensa :Smiling Face With Smiling Eyes:

Mitähän tässä nyt pitäisi ajatella kun tänään jo kp30 ja edelleen tulee sellaista minimaalista punarusehtavaa tuhruvuotoa, ei missään nimessä sellaista kunnollista menkkavuotoa vieläkään. Mulla ollut kierron pituus 23-25vrk nyt puolisen vuotta ehkäisyn jätön jälkeen ja joka kerta on se kunnon vuoto jossain kohti alkanut ja silloin myös ollut pari päivää endon aiheuttamat kivut jotka vaatineet lääkettä. Nyt niitäkään ei ole ollut ainoastaan jomottelua oli pari päivää pe-la. 🤔 Tein vielä varuiksi eilen testin joka oli puhdas nega. Pitääköhän tässä nyt kohdunulkoista taas alkaa pelätä vai voiko kierto yhtäkkiä pitkittyä näin paljon ja alkaakin vasta tällä viikolla kunnolla uusi kierto..? 🙄

Edit. Joka tapauksessa varmaan paras käydä juttelemassa kiertohäiriöistä terveydenhuollossa.

Mitähän tässä nyt pitäisi ajatella kun tänään jo kp30 ja edelleen tulee sellaista minimaalista punarusehtavaa tuhruvuotoa, ei missään nimessä sellaista kunnollista menkkavuotoa vieläkään. Mulla ollut kierron pituus 23-25vrk nyt puolisen vuotta ehkäisyn jätön jälkeen ja joka kerta on se kunnon vuoto jossain kohti alkanut ja silloin myös ollut pari päivää endon aiheuttamat kivut jotka vaatineet lääkettä. Nyt niitäkään ei ole ollut ainoastaan jomottelua oli pari päivää pe-la. 🤔 Tein vielä varuiksi eilen testin joka oli puhdas nega. Pitääköhän tässä nyt kohdunulkoista taas alkaa pelätä vai voiko kierto yhtäkkiä pitkittyä näin paljon ja alkaakin vasta tällä viikolla kunnolla uusi kierto..? 🙄

Edit. Joka tapauksessa varmaan paras käydä juttelemassa kiertohäiriöistä terveydenhuollossa.
Miulla on nyt pari kiertoa ollut luteaali muutaman päivän normaalia pidempi. En tiedä vaikuttaako, kun olen ottanut inositolia isommalla annoksella vai mikä. Joskus raskauskin voi näkyä testissä vasta myöhemmin. Jos huolestuttaa niin voithan sie terkkariin soittaa ja kysyä tarvitseeko olla huolissaan. Minähän käytän meidän työterveyden digiklinikkaa ihan surutta välillä pienempiinkin vaivoihin, jos minua epäilyttää joku. 😅

Ylpeästi sanoin että odotan menkkojen alkua ainakin pari päivää, mutta kuinkas kävikään; suuta kuivannut päivän ajan, iltapäivällä nyt ollut oksettava olo JA suun kuivamista ja röyhtäilyä. Päätin pidätellä pissaa kotiin asti, mutta sitten mies ilmoittikin että anoppi tullut yllätysvierailulle. 😅 Menee huomiseen sitten. Jos siellä nyt on edes mitään muuta kuin outo mahatauti.

Ylpeästi sanoin että odotan menkkojen alkua ainakin pari päivää, mutta kuinkas kävikään; suuta kuivannut päivän ajan, iltapäivällä nyt ollut oksettava olo JA suun kuivamista ja röyhtäilyä. Päätin pidätellä pissaa kotiin asti, mutta sitten mies ilmoittikin että anoppi tullut yllätysvierailulle. 😅 Menee huomiseen sitten. Jos siellä nyt on edes mitään muuta kuin outo mahatauti.
Ainakaan sitä voi testata vaikka ois anoppi käymässä. Ei siis sen takia kannata siirtää testaamista jos siltä vähänkään tuntuu.

@Sinertävää Aina voi testata. 🤣 Mulla oli esikoista yrittäessä semmosen kärryn vetolaatikossa aina testit vessassa. Kärry oli niin, ettei sinne ollut muilla asiaa.

Nyt meillä ei olekaan niin fiksua paikkaa testeille. Varsinkin kun niitä nyt on aimo kasa, kun tilasin raskauskeijulta. Täytyy keksiä pian joku, koska äiti on tulossa purkamaan mun kanssa viimeisiä muuttolaatikoita. 🤣

Toivottavasti @Pogo n tallettelut meni perille. 💕

Minä vaan kiroan hormoneita. Eilen entinen työkaveri kehui jumpassa, että oon pienentynyt. Tuntui kivalta. Ja tänään sain taas kieroja katseita töissä. Saatiin meidän viime vuoden opiskelijoiden meille antama arvosana (ihan virallinen cles-tulos siis). Ja myös avoimia meille jätettyjä kommentteja harjoittelujaksoista. Ite ohjasin useampaa opiskelijaa viime vuonna. Jotenkin kun ekaa kertaa ohjasi niin nyt meni loistotulokset tunteisiin ja niiskutin siellä liikuttuneena. Tässä kun ulkomuoto muuttuu, mun mieliala on muuttunut niin paljon ja sit kun vielä tunteilen enemmän kuin aiemmin niin kohta taitaa olla wnemmänkin uteliaita katseita vatsanseudulla. Tänään huomasin tosiaan, rttä työvaatteet on jo liian isot.

@Sinertävää Aina voi testata. 🤣 Mulla oli esikoista yrittäessä semmosen kärryn vetolaatikossa aina testit vessassa. Kärry oli niin, ettei sinne ollut muilla asiaa.

Nyt meillä ei olekaan niin fiksua paikkaa testeille. Varsinkin kun niitä nyt on aimo kasa, kun tilasin raskauskeijulta. Täytyy keksiä pian joku, koska äiti on tulossa purkamaan mun kanssa viimeisiä muuttolaatikoita. 🤣

Toivottavasti @Pogo n tallettelut meni perille. 💕

Minä vaan kiroan hormoneita. Eilen entinen työkaveri kehui jumpassa, että oon pienentynyt. Tuntui kivalta. Ja tänään sain taas kieroja katseita töissä. Saatiin meidän viime vuoden opiskelijoiden meille antama arvosana (ihan virallinen cles-tulos siis). Ja myös avoimia meille jätettyjä kommentteja harjoittelujaksoista. Ite ohjasin useampaa opiskelijaa viime vuonna. Jotenkin kun ekaa kertaa ohjasi niin nyt meni loistotulokset tunteisiin ja niiskutin siellä liikuttuneena. Tässä kun ulkomuoto muuttuu, mun mieliala on muuttunut niin paljon ja sit kun vielä tunteilen enemmän kuin aiemmin niin kohta taitaa olla wnemmänkin uteliaita katseita vatsanseudulla. Tänään huomasin tosiaan, rttä työvaatteet on jo liian isot.
Saako kysyä, millä tavalla oot painoa pudottanut? 😊
Itsellä kans nyt yritystä ottaa muutama kilo pois, se kuitenkin auttaisi tuohon mahdolliseen PCOS:ään...

Toi on kyllä paha, jos on työkaverit oikein hököllä seuraamassa, että tapahtuuko kehossa jotain ja epäilevät sit raskautta heti 😅 Mie oon vitsillä miettinyt, et jos raskautuu, niin kokeilisko olla kertomatta kellekään ennen ku joku kehtaa suoraan kysyä ja kattoa, et miten pitkälle pääsis 😄😄

Itsellä kans nyt yritystä ottaa muutama kilo pois, se kuitenkin auttaisi tuohon mahdolliseen PCOS:ään...

Toi on kyllä paha, jos on työkaverit oikein hököllä seuraamassa, että tapahtuuko kehossa jotain ja epäilevät sit raskautta heti 😅 Mie oon vitsillä miettinyt, et jos raskautuu, niin kokeilisko olla kertomatta kellekään ennen ku joku kehtaa suoraan kysyä ja kattoa, et miten pitkälle pääsis 😄😄
Minä tein jotakuinkin noin edellisessä raskaudessa muiden kuin läheisten suhteen. 🤭 Yllättävän moni luuli miun vain lihoneen reippaasti ja muutamat vain tuijottelivat vatsaa miettivän näköisenä. Kunnes maha pullahti ihan kunnolla ja sitten kyseltiinkin jo useampi kuukausi ennen laskettua aikaa, että jokos sinä kohta jäät pois töistä. 🤣

Ihan vaan liikkumalla enemmän.. olin tossa vielä joku aika sitten perussairauksien takia ihan sohvaperuna. Suht terveellinen ruokavalio ollut muuten, mut karkkia mennyt enemmän kuin lääkäri määrää. Nyt vuoden alusta jätin turhan sokerin vielä pois kun tää projekti alkoi toden teolla.

Mulla ystävä teki just niin, et jätti työkavereille kertomatta raskaudesta. Halus nähä kuka on se eka rohkelikko/pöhkelikkö joka ottaa asian puheeks.. on meinaan miesvaltasessa työpaikassa 😂 vatsa kasvo valltavaks ja kukaan ei sanonu mitään, hyvä äijät! Vasta ku ilmotti et äitiysloma alkaa ni uskalsivat puhua aiheesta 😆

Me asutaan nyt tosiaan jenkeissä ja jos raskaudun täällä niin en meinaa (tai ainakin yritän) kertoo kellekkään, tuun vaan kesällä suomeen mahapystyssä 😌 tosin tää jää salee haaveeks, niin monta vuotta yritetty et ihmehän se olis ku nyt sit tarttus. 🥹

Nyt on kp26/29, ehkä dpo 9, ja edelleen oon sata varma ettei oo tärpänny. Eikä oo kyse ees siitä, että yritän suojella itseäni ajattelemalla näin, ettei sit pety niin kovin, vaaaan ei siis oo yhtään olo et tärppäs. Se olo oli heti tallettelujen jälkeenkin 😆 mälsääää, en jaksa odottaa et menkat alkaa ni uuteen yritykseen sit vaan!

Vitsi kun jaksas tehä tota kierron seurantaa tonne kuumeilijoiden piinapäivät keskusteluun, niitä on niin kiva lukee! Etenkin olis kiva lukee semmosia, missä on ensin kierto missä ei tärpänny ja sit semmosesta, mistä onki tärpänny. Olis kiva lukee mitkä oireet muuttu vai muuttuko ja oliko tallettelut samoina päivänä ku negis kierrossa jajaja 😁

Siis mulla pitäis nyt testien ja lämpöjen perusteella olla dpo 2 ja paikat on ihan märkänä niin reiluista limoista. Mä en tiedä mitä nyt on meneillään.

Mä voisin ihan hyvin kuvitella jättäväni kertomatta raskaudesta kaikille muille paitsi niille kenelle on ihan pakko. Mulla on muutenkin vyötäröllä ylimääräistä niin ei välttämättä ihan heti näkyisi.

Mulla ystävä teki just niin, et jätti työkavereille kertomatta raskaudesta. Halus nähä kuka on se eka rohkelikko/pöhkelikkö joka ottaa asian puheeks.. on meinaan miesvaltasessa työpaikassa 😂 vatsa kasvo valltavaks ja kukaan ei sanonu mitään, hyvä äijät! Vasta ku ilmotti et äitiysloma alkaa ni uskalsivat puhua aiheesta 😆

Me asutaan nyt tosiaan jenkeissä ja jos raskaudun täällä niin en meinaa (tai ainakin yritän) kertoo kellekkään, tuun vaan kesällä suomeen mahapystyssä 😌 tosin tää jää salee haaveeks, niin monta vuotta yritetty et ihmehän se olis ku nyt sit tarttus. 🥹

Nyt on kp26/29, ehkä dpo 9, ja edelleen oon sata varma ettei oo tärpänny. Eikä oo kyse ees siitä, että yritän suojella itseäni ajattelemalla näin, ettei sit pety niin kovin, vaaaan ei siis oo yhtään olo et tärppäs. Se olo oli heti tallettelujen jälkeenkin 😆 mälsääää, en jaksa odottaa et menkat alkaa ni uuteen yritykseen sit vaan!

Vitsi kun jaksas tehä tota kierron seurantaa tonne kuumeilijoiden piinapäivät keskusteluun, niitä on niin kiva lukee! Etenkin olis kiva lukee semmosia, missä on ensin kierto missä ei tärpänny ja sit semmosesta, mistä onki tärpänny. Olis kiva lukee mitkä oireet muuttu vai muuttuko ja oliko tallettelut samoina päivänä ku negis kierrossa jajaja 😁
Miulla myös miesvaltainen työpaikka, mutta moni varmasti tiesi etten loukkaannu vaikka olisivat väärässä niin uskalsivat kysyä. 😅😂 Meillä on itse asiassa töissä välillä aika armotonta roastia ja välillä aina joku uudempi työntekijä saattaa pidättää hengitystään, kun kuuntelee vanhojen keskinäistä naljailua. 🙈

Mä oon myös huomannut siitä asti kun töihin oon esikoisen jäljiltä palannut, että tietyt ihmiset kovasti tiirailee vatsan seutua.

Saatoin jättää jäljet kun osalle kerroin vasta kuukausi ennen äitiysloman alkua, eivätkä olleet huomanneet mitään. Nytkin ajattelin kyllä mahdollisimman pitkään pitää asian omana tietonani, jos vain ensin tärppäisi.

Ei ihme, että miulla menee välillä tikuttaessa ovikset ohi, kun tänään otin tehotestauspäivän oireiden perusteella ja aamulla oli vielä haaleaa viivaa (kuitenkin vahvempi kuin aiempina päivinä) ja nyt illalla ihan viittä vaille posi/posi. Huomenna teen vielä tarkastuksen, että on lähtenyt haalistumaan. Hyvin ollaan saatu tässä ainakin talleteltua.😎

Takaisin