Raskaaksi 2025

Tälleen aamun ratoksi kysyn, ootteko kuulleet SMEP-menetelmästä tai kokeilleet sitä? (Sperm meets egg plan) Tavoitteena maksimoida mahdollisuus sille että munasolu kohtaa siittiön. Sitähän me toki kaikki yritetään joka kuukausi muutenkin! 😊 Siinä noi tallettelut menee kuitenkin vähän eri tavalla kuin ite oon aiemmin tehnyt (joka siis n. joka toinen päivä alkaen noin paria päivää ennen hedelmällisen ajan alkua). Menetelmässä kierron päivästä 8 alkaen talletellaan joka toinen päivä, päivästä 10 alkaen tikuttaa joka päivä ovista, kunnes tulee positiivinen, tänä päivänä + kahtena seuraavana päivänä joka päivä tallettelut, yksi taukopäivä, jonka jälkeen vielä yhtenä päivänä talletukset. Mä ajattelin kokeilla tässä kierrossa tätä tahtia, koska huomasin että ekassa yrityskierrossa lopetin ehkä vähän liian aikaisin tallettelut (tasan sinä päivänä kun ovistesti oli vahva positiivinen).
Tämä kuulostaa mielenkiintoiselta, vaikka on kyllä tosi monta kertaa. Täytyy ainakin kokeilla lopussa tuota taukopäivän jälkeistä tallettelua, kun sellaista ei ole tähän päivään mennessä kokeiltu, vaan yleensä viimeinen ollut DPO 1.

Meillä jos heti tärppäisi, niin tulisi aika tasaisesti lapsille 3v10kk ikäeroa molempiin väleihin 😊 aloitettiin toista yrittämään niin, että ois tullut tasan 3v ero (laskettu aika tammikuulle), mut yrittäessä meni ja marraskuussa sit syntyi. Ollaan koettu tuo tosi hyvänä, ehti nauttia esikoisen vauva- ja taaperoajan ja keskittyä häneen ja nyt kuitenkin leikkivät tosi kivasti yhteen, kun kuopus on 3 täyttänyt 😊
Se on varmasti just niin, et kaikissa omat hyvät puolensa 👍

@Nukkelapsi Ikävä kuulla, että on ollut noin paljon vastoinkäymisiä. Näinhän se on, että ne elämä tuo monia haasteita eteen, eikä ne alkuperäiset suunnitelmat useinkaan toteudu. Ihanaa, että olo on nyt parempi pillereiden lopetuksen jälkeen!

@Sinertävää Kiitos, kun jaoit! Näin se varmasti on, että monet asiat vaikuttaa siihen, että onko sisarukset läheisiä. Itsellä on vain yksi sisko, jonka kanssa ollaan tosi läheisiä, niin ei ole niin paljon verrattavaa. Tällä hetkellä lapset (8v ja 5v) leikkii paljon yhdessä ja tappeleekin toki jonkin verran. Mutta huomaa kyllä, että tällä kertaa miettii paljon enemmän näitä ikäeroja ja ylipäänsä sitä, että miten perhedynamiikka uuden mahdollisen perheenjäsenen myötä muuttuisi. Ollaan kuitenkin niin pitkään oltu tällä kokoonpanolla, että muutos tuntuu jotenkin isolta tässä kohtaa.

Tosi kiva, kun täällä on muitakin vähän "vanhempia" kuumeilijoita. Mietityttänyt viime päivinä vähän tää ikä, että onkohan jo mitä vaikutuksia hedelmällisyyteen ja sit raskauden vaivoihin ja jaksamiseen vauva-aikana. Oon ite äitien ja vauvojen kanssa päivittäin tekemisissä töideni kautta (äitiysfyssari, vauvahieronta yms. ), niin onneks sielläkin näkee vanhempia äitejä, joilla kaikki mennyt hyvin kuitenkin! ❤️

@Lissu, meillä onkin aika sama meininki, kun alkaa esikoiset olla koululaisia ja kolmansia toivotaan 😊👍

Minuakin mietityttää, että miten dynamiikka sit muuttuu ja jotenkin näiden kahden kanssa on ollut helppo tehdä jakoa vaikka reissussa, että mies hoitaa toisen ja ite toisen 😁

Mut ihana ajatus miusta, et nyt kun on saanut katsella tätä yhden sisarusparin välistä suhdetta, että toivottavasti kohta tulisi 2 uutta sisarussuhdetta perheeseen vielä lisää ja jokainen voi olla omanlaisensa 😊

@Lissu, meillä onkin aika sama meininki, kun alkaa esikoiset olla koululaisia ja kolmansia toivotaan 😊👍

Minuakin mietityttää, että miten dynamiikka sit muuttuu ja jotenkin näiden kahden kanssa on ollut helppo tehdä jakoa vaikka reissussa, että mies hoitaa toisen ja ite toisen 😁

Mut ihana ajatus miusta, et nyt kun on saanut katsella tätä yhden sisarusparin välistä suhdetta, että toivottavasti kohta tulisi 2 uutta sisarussuhdetta perheeseen vielä lisää ja jokainen voi olla omanlaisensa 😊
Joo, hauskaa kyllä, että ollaan aika samassa vaiheessa. :Smiling Face With Smiling Eyes: Ja toivottavasti molemmat myös pian raskaana samaan aikaan.

Toi helppous on kanssa semmoinen, mitä välillä tulee miettineeksi. Nyt on kaikki reissut ja muut aika helppoja lasten kanssa mutta vauva toisi siihen kyllä ihan oman lisänsä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta odotan kyllä innolla tosiaan sitä, että saa nähdä millaiset sisarussuhteet voisi syntyä pikkuisen ja näiden isompien välille. :red-heart:

Meillä in kahden ekan lapsen ikäero reilu 2v ja se on kyllä ollu arjessa vähän rankkaa. Toisaalta he nyt jo kivasti leikkii keskenään. Uskon että lasten persoonallisuudet ja muu elämäntilanne vaikuttaa kokonaisuuteen enemmän kuin tarkka ikäero.
Itsellä on sekä hyvin lähellä itseä iän puolesta sisarus ja myös isommalla ikäerolla oleva sisaruksia ja vaikka kasvukokemus on eri niin rakkaita ne on kaikki. Juuri lähipiirissä on kahden lapsen välillä noin 15v.
En itse ottaisi tästä ylimääräistä stressiä. :)

Heippa kaikille! Mä voisin ilmoittautua täälläkin :Smiling Face With Smiling Eyes: Tuolla esikoisen haaveilijoissa oon jo esittäytynyt, mutta ollaan miehen kanssa 34 v ja esikoista toivotaan. Nyt yk 3 meneillään, toivottavasti tärppäisi pian :red-heart: Mun kiertoni on aika pitkä, ja ovulaatiota oon nyt koittanut tikutella, mutta ei oo tässä kierrossa vielä löytynyt.. Elättelen vähän toiveita jos se olisi jo mennyt ennen tikutuksen aloitusta. Mutta tänään kyllä sekä ovulaatio- että raskaustesti nega :sad-face: Toivotaan, että pian toinen näyttäisi posia :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Ikiin liittyen, moni on kirjoitellut että me 35 kieppeillä olevat ollaan jo selkeästi vanhempia, ja onhan se totta että hedelmällisyyden kannalta näin on. Mutta omassa lähipiirissäni suurin osa on saanut esikoisensa tässä 30+ iässä, niin siksi en jotenkin osaa ajatella itseäni erityisen vanhana esikoisen odottajana vielä. Meillä ei myöskään todennäköisesti ole suuri perhe haaveena. Mutta toivoisin kyllä kovasti että raskaus alkaisi ennen kuin täytän sen 35 :folded:

Heippa kaikille! Mä voisin ilmoittautua täälläkin :Smiling Face With Smiling Eyes: Tuolla esikoisen haaveilijoissa oon jo esittäytynyt, mutta ollaan miehen kanssa 34 v ja esikoista toivotaan. Nyt yk 3 meneillään, toivottavasti tärppäisi pian :red-heart: Mun kiertoni on aika pitkä, ja ovulaatiota oon nyt koittanut tikutella, mutta ei oo tässä kierrossa vielä löytynyt.. Elättelen vähän toiveita jos se olisi jo mennyt ennen tikutuksen aloitusta. Mutta tänään kyllä sekä ovulaatio- että raskaustesti nega :sad-face: Toivotaan, että pian toinen näyttäisi posia :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Ikiin liittyen, moni on kirjoitellut että me 35 kieppeillä olevat ollaan jo selkeästi vanhempia, ja onhan se totta että hedelmällisyyden kannalta näin on. Mutta omassa lähipiirissäni suurin osa on saanut esikoisensa tässä 30+ iässä, niin siksi en jotenkin osaa ajatella itseäni erityisen vanhana esikoisen odottajana vielä. Meillä ei myöskään todennäköisesti ole suuri perhe haaveena. Mutta toivoisin kyllä kovasti että raskaus alkaisi ennen kuin täytän sen 35 :folded:
Omassa lähipiirissä on joko lapsettomia tai sitten saatu lapset parikymppisenä niin tuo miun 32vuotiaana esikoisen saaminen tuntui siltä kuin olisin ollut ikäloppu. 😆 Synnärillä sitten yllätyin, kun tuntui, että kaikki olivat vanhempia kuin minä. 😅 Biologian puolestahan tähdet olisivat varmasti 10vuotta taaksepäin olleet paremmin kohdillaan, mutta elämä menee kullakin kuten menee. 💁🏼‍♀️

Tervetuloa @*Ninni*

Kelloa ei voi kääntää taaksepäin, niin sitä ikää on turha murehtia. Itse aloin yrittämään vauvaa 25 vuotiaana eli hedelmällisyyden pitäisi olla hyvä, mutta kikkelis kokkelis täällä vielä ollaan vuoden jälkeenkin eikä edes kemiallista ole ollut. Monet yli 30 vuotiaat sitten plussaavat ensimmäisestä yrityskierrosta ja hihittelevät kuinka hedelmöittyvät heti kun mies näyttää keltaista valoa vai miten se menikään tuolla yhdessä raskausryhmässä. Joten palstan tilastojen valossa 30+ vuotta on oikein hyvä aika tulla raskaaksi. Voi olla että minäkin viimeistään silloin :D

Jos meillä olisi nyt tänä talvena syntynyt tyttö, hänen nimeksi olisi tullut Talvikki 💔 Meidän pitäisi keksiä uusi projektinimi, kun minusta tuntuu ettei Talvikkia saada vaikka mies oli yhdessä vaiheessa nimeämään vaikka heinäkuussa syntyneen Talvikiksi. 😂

Osaako joku muuten neuvoa jotain Endometrioosin vertaistukiryhmää? Ei facebook ja mielellään suomeksi kun kaipaisi paikallisia kokemuksia.

Jos meillä olisi nyt tänä talvena syntynyt tyttö, hänen nimeksi olisi tullut Talvikki 💔 Meidän pitäisi keksiä uusi projektinimi, kun minusta tuntuu ettei Talvikkia saada vaikka mies oli yhdessä vaiheessa nimeämään vaikka heinäkuussa syntyneen Talvikiksi. 😂
Talvikki on oikein kiva ikivihreä kukkakasvi joka kukkii kesä-heinäkuussa, että ei se hassumpi nimi olisi kesävauvalle vaikka monen ajatukset voi vuodenaikaan viedäkin :wink

Onhan se vähän huvittavaa, että GERIATRISEN raskauden raja menee 35 vuodessa 😅🙈
Mä olen kaksi lasta saanut geriatrisena enkä mä kyllä itseäni geriatriseksi miellä vaikka välillä lapset sanookin että mä olen ikäloppu. Tää on niin hauska kun muuten geriatrisen ikäraja on jotain ihan muuta kuin tuo 35.

Kohta vasta pari viikkoa sitten lopetin minipillerit. Koko tän ajan enemmän ja vähemmän tuntunut pientä jomottelua, mutta vielä ei ole menkat alkanut. Turvotus on kanssa jäätävää. Ehkäpä se hormonitoiminta tästä pukki hiljaa alkaisi. Välillä aina ovistakin tikuttanut, mutta haalea viiva ei ole lähtenyt vahvistumaan. Kunhan alkaisi vaan kierto.

Meillä isot ikäerot lapsilla. Esikoinen ja kuopus 7v välillä. Tähän tulisi se 8v väli kuopukseen, jos onnistuu 💗 7v ei ainakaan ollut juurikaan mustasukkainen ja paljon mukana hoitoapuna. Ja heilläkin jotain yhteistä että välillä edelleen painivat keskenään. Jotain legoa rakentaneet ym. Tää nyt 7v tyttö toivoo pikkusiskoa 🥲 Uskon, että olisi tosi ihanasti apuna myös. Leikkikavereita on paljon ystävien ja koulun kautta niin se ei ongelma..musta toisaalta nyt ihana, että uuden vauvan kanssa saisi jälleen aloittaa ihan alusta ja saisi paljon huomiota.
Näitä on niin ihana lukea, kun toivoi mahdollisimman pientä ikäeroa, mutta niin vain kuukausi toisensa jälkeen kasvaa ja ainakin 3v ikäero nyt tulossa, että on isommissa ikäeroissa omat plussansa😍 Ja juuri tuo huomio ja sisarusten apu💛 Itsellä isojakin ikäeroja sisaruksiin (reilusta vuodesta neljääntoista vuoteen😅) ja ollaan tekemisissä lähes päivittäin sisarusten kanssa joihin jätti ikäero🥰 Ja ei tule niin kilpailuasetelmaa, jokainen saa olla vuorollaan pieni💛🥰

Takaisin