Raskaaksi 2025

Täällä kyllä ihan hirveä olo ei psyykkisesti enään onnistuin saamaan täällä Imatralla paremman mielialan, hotelli huone ihan törkeän hieno isompi kuin meidän kämppä, mies oli siis tän varannut. 😂 Mutta fyysisesti jotenkin outo olo. Vatsa ihan pallo, turvottaa siis. Kipeä ei niinkään siis ei normi kuukautiskramppeja vielä. Mutta kiristää ja kova paineen tunne ihan kuin olisi syönyt hirveästi. Vaikka ei olla edes käyty syömässä vielä. 😭 Mies jo heti innoissaan sanoi että kuulostaa lupaavalta. Että eihän noi nyt kuulosta mun normi kuukautis valituksilta. 🤣

||Mutta jätän nyt tämän päivittelyn vähemmälle ja nautin lomasta, tuskin kiinnostaa ketään hirveästi edes. 😆
Nauttikaa lomasta!!! 😍 Toivon myös, että vuoto ei ala ja oireet ois merkki muusta, kuin alkavista menkoista! 🤞🥳

@Kali Ihanaa lomaa ja pidetään peukut pystyssä että oireet lupailee hyvää 😍❤️

@Lissu Kiitos kysymästä ❤️ En ole nyt testaillut. Ei mitään muita oireita kuin suurentuneet rinnat ja kipeä alaselkä 😅 Omien laskujen mukaan menkkojen olisi pitänyt alkaa eilen tai tänään mutta ei ole vielä alkanut.
Alkaa tuntua siltä että olen laskenut jotain väärin sen perusteella miten olen omaa kehoani yrittänyt lukea. Nyt on ollut tosi kiire töissä ja kotona, joten voi olla että seuraava testailu menee vasta sunnuntaille. Mutta itsellä on vahva tunne että en ole raskaana, joten jään odottelemaan menkkojen alkua, milloin ne sitten tuleekaan, koska vaikka nuorempana kehoni oli "kellon tarkka" menkkojen suhteen keskenmenoista ym huolimatta, tuntuu etten tällä hetkellä tunne omaa kehoani yhtään 😔

Pikainen ON työkiireiden keskeltä. Eilen turvotusta ja paineen tunnetta alavatsalla. Tänään pitkin päivää voimistunut särky alaselässä ja -vatsalla ja vähän huonoakin oloa. Vähän kipristelee. Haluttaa mutta ei sitten kuitenkaan. Kostea fiilis mutta limat loistaa edelleen vahvasti poissaolollaan (vrt viime kierrossa limailin melkein viikon.)
Onkohan tässä nyt ovulaatio käsillä.. kp16 mikä viittaisi ajankohdan puolesta siihen. Mutta tikut olleet negaa (tiedän ettei 100% varmoja.)
Eilen talleteltiin, ehkä käyn tiputanssimassa miehen edessä vielä tänään. Mutta kun ei oikein huvita (yleensä kauhea kiima päällä🤪)
Ota nyt sitten kehon viesteistä selvää. Onko muilla ollut todella vaihtelevasti oireita kierrosta toiseen?

Täällä toinen, joka ei ota oikein selvää kroppansa viesteistä. Mulla menossa nyt kp14 enkä ole ovista kiinni saanut. Tosin epäilen, että mulla on nopea huippu ja se ajoittui ma ja ti yölle. Ma illalla testi tummui, ti aamulla vähän vaaleampi ja sit se vaaleni paljon päivällä ja iltaan mennessä. Kivut kans alkoi silloin ma illalla, mut kipuja on ollut joka päivä siitä lähtien 🤔 Limaisuutta ei oo ollut nyt yhtään niin kuin yleensä, en oo limatulppaa viel täs kierrossa tavannu, vaik viime kierroissa sellainen on ollut. Yleensä ovis kp12-14. En tiiä enää itekään missä mennään. Noh huomen gyne saa kattoa et onks ovista tapahtunut vai mikä meno. 😅 Hauska toi tiputanssi! Varmuudeks kannattaa vähän tanssahdella, ku ei näistä merkeistä aina ota tosiaan selvää 😂

Vielä ois 4 päivää oletettuun menkka-aikaan aikaa. Oli pakko hakea äitiysfarkut kun ei pystyny tavallisia laittaa päälle ollenkaan. Ihan ihme olo keskikropas ollu jo maanantaista lähtien. Muistuttaa vahvasti olotiloja viime raskaudesta kun mikään ei saanut painaa mahan aluetta ilman että se tuntui tosi epämukavalta. En oo testiä uskaltanu tehdä vielä ku ei aikakaan ole. Tuntuu vaan että jos joku on kyytiin tarrannut niin perille ei pääse kierukan takia :Broken Heart: kunhan ei olisi kohdun ulkopuolinen, pääsisi edes vähän helpommalla…

Onpa kurja tilanne @Kali :sad-face:

Täällä dpo 14 ja puhdas nega testattu. Virallinen testipäivä ylihuomenna, mutta en halunnut jättää lauantaille pettymystä kun mennään sukulaisille. Siis voi miten yllätyksetöntä elämää.. 3 vuotta katseltu sitä yhtä helvetin viivaa. Eikö maailmankaikkeudella tosiaan oo muuta tarjota? Eli toinen inssikään ei tuottanut tulosta. Elämä sanoo = :Reversed Hand With Middle Finger::Reversed Hand With Middle Finger:
Toisaalta, nyt ehdin periaatteessa valmistumaan koulusta. Jos nyt olis tärpännyt, olisi ollut siinä ja siinä että olisin ehtinyt. Jos nyt jotain positiivista hakee tilanteesta..

Ai niin, miehellä oli viime inssissä vieläkin parempi pesutulos (60 miljoonaa) kuin viimeksi. Tuntee olevansa oikein kunnon sonni. Sitä miettii, missä vika.. Helposti vois osoittaa omaa napaansa, mutta se tie on tuhoon tuomittu. Kai tästä täytyy rämpiä taas ylös joten kuten. Päivä kerrallaan.

P.s mua on alkanut epäilyttämään voisko itsellä olla piilevä PCOS. Hirsutismia, voimakkaat ja pitkät ovulaatiokivut, lapsettomuus (ekan kohdalla yli 1,5 yritystä ja toisen kohdalla reippaasti yli)

muoks* viimeksi kun otettiin labrat niin poikkeavana arvona oli sukupuolihormoneja sitova globuliini (SHBG) jonka mukaan mun tulos oli liian alhainen. Onhan mulla ylipainoa, mutta toisaalta ekat "ylimääräiset karvat väärissä paikoissa" huomasin teini-iässä jo ja normaalipainoisena. Olin myös normaalipainoinen, kun ensimmäisen kerran kärsin lapsettomuudesta ja kun tulin lopulta raskaaksi 🤷‍♀️

Googlesta lainattu:

Alhaisen SHBG:n yleisimmät syyt naisilla:
  • Hyperandrogenismi: Liiallinen mieshormonien toiminta, joka voi johtua esimerkiksi lisämunuaisen ylitoiminnasta.

• Monirakkulainen munasarja (PCOS): Monirakkulainen munasarjakysta on yleinen syy, johon liittyy usein insuliiniresistenssi ja kohonnut insuliinitaso.

• Liikalihavuus: Ylipaino voi laskea SHBG-tasoja. "
Ilmeisesti myös kilpparin vajaatoiminta voi laskea SHBG-tasoja, tuli mullekkin yllärinä 🫣

@Kali kivaa reissua 😻

Vähän omanapaa: tää kierto on mennyt supernopeasti ja vasta nyt heräsin siihen faktaan, että on jo 9 dpo. Mulla ei ole ollut juurikaan MITÄÄN normaalin kuukautiskierron oireita, ainoastaan oviksen aikaan limat ja kevyet vihlaisut häpykummulla. Rinnatkin kipeytyivät vasta tänään, ja todella kevyesti, tosin turposivat normaalisti heti oviksen jälkeen. Toiveet siis eivät ole kovin suuret tämän kierron suhteen, mutta huomennahan jo pääsee testailemaan.

Täällä toinen, joka ei ota oikein selvää kroppansa viesteistä. Mulla menossa nyt kp14 enkä ole ovista kiinni saanut. Tosin epäilen, että mulla on nopea huippu ja se ajoittui ma ja ti yölle. Ma illalla testi tummui, ti aamulla vähän vaaleampi ja sit se vaaleni paljon päivällä ja iltaan mennessä. Kivut kans alkoi silloin ma illalla, mut kipuja on ollut joka päivä siitä lähtien 🤔 Limaisuutta ei oo ollut nyt yhtään niin kuin yleensä, en oo limatulppaa viel täs kierrossa tavannu, vaik viime kierroissa sellainen on ollut. Yleensä ovis kp12-14. En tiiä enää itekään missä mennään. Noh huomen gyne saa kattoa et onks ovista tapahtunut vai mikä meno. 😅 Hauska toi tiputanssi! Varmuudeks kannattaa vähän tanssahdella, ku ei näistä merkeistä aina ota tosiaan selvää 😂
Jospa se lh-huippu oli silloin ma/ti yöllä, kuten veikkaat🤞🏻😌 ja kiva kun pääset gynelle tsekkaamaan asian.

Täällä oireet viittasivat lh:n nousuun, koska illalla tikkutesti selvä pos. (Kuvassa ylempi aamulta, alempi illalta.) Ylpeänä sit menin miehelle testiä näyttämään, ja tiputanssikin tuotti vielä tulosta🐥🐥 Kivaa kun nyt kärryillä päivistä🙂

Mutta siis mitä puurtamista seksi, kun ei yhtään haluta. Pikemminkin tuli touhusta vaan kovemmin huono olo🥲 Talletetut jäänee siis -2, -1 päiville, kun huomenna ei ehditä, mutta hyvin ajoitettu kumminkin🤞🏻

Liitteet

• IMG_1248.jpeg
    IMG_1248.jpeg
    1.1 MB · Katsottu: 75
Mulla napsahti PCOS-diagnoosi gynellä ihan vaan pelkästään rakkulaisten munasarjojen ja epäsäännöllisten kiertojen perusteella. Mulla ei esimerkiksi aina tullut ovulaatiota ollenkaan ennen kuin aloitin myo-inositolin ja painojen noston (lihasmassa auttaa verensokerin säätelyssä, verensokerin heittely pahentaa hormonihäiriöitä) ja senkin jälkeen letrozolia tarvittiin vikaan boostiin, vaikka oon normaalipainoinen. Hirsutismi, insuliiniresistenssi ja helposti kertyvä ylipaino on myös indikaattoreita PCOS:n suuntaan. Ovuloitko joka kuukausi säännöllisesti? Venyykö ovulaatiopäivä yli KP20? Nekin voi olla merkkejä jos keho välillä skippaa ovulaation tai se tulee tosi myöhään. Kannattaa kyllä hankkia diagnoosi jos on oireita, jotta pääsee tutkimuksiin ja saa sopivaa apua! Jokaisen PCOS toimii vähän eri tavalla. Sokerirasituskoe paljastaa insuliiniresistenssin, jolloin metformiini ja/tai myo-inositoli auttaa verensokerin säätelyyn, mulle ihan julkinen tk-lääkäri määräsi sokerirasituskokeen (mutta mulla ei ollutkaan IR, tai ainakaan tuossa testissä ei selvinnyt). Jos taas on ovuloimisen kanssa ongelmia, letrozolista voi olla apua niin että follikkelit kypsyy loppuun asti. Nämä sellaisia mitä itselle suositeltiin ja varmasti voi olla vielä lisää eri kulmia PCOS:ään!
Kiitos kattavasta viestistä ja kokemuksien jakamisesta. Mulla ovulaatio tulee joka kierrossa. Testaan ja tunnen sen voimakkaastikin 🤔

Ultratessa ei koskaan oo näkynyt mitään mikä viittaisi pcos mutta eihän sitä tiiä niin.

Raskausdiabetes mulla on ollut 2015 mutta sitten taas tän vuoden kevään labroissa pitkä sokeri ja paastosokeri normaalit. Eli äh.. ehkä se on tää ylipaino. 88 kg ja 162 cm eli varaa pudottaa todellakin olisi.

Oma luonnollinen kierto ilman letroja on semmosta 30-34 mut tosiaan letrot olleet käytössä nyt pari kuukautta inseminaatioiden ohessa ja kierto ollut lähes tunnin tarkka ja säännöllinen, 30 päivää 😇
Letrozolia käytin viime vuonna neljä kiertoa ilman inssejä ja silloinkin toimivat ihan kivasti.

Myo-inositolia oon kahdesti koittanut syödä mutta ei oikeen ollut mun juttu.

Yritän pudottaa ruokavaliolla painoa ja katsoa kuinka käy. Tuntuu, että toi karva-asiakin on räjähtänyt pahemmaksi ihan viimeisen vuoden-kahden aikana juurikin.

Pakko se on todeta, että jos en omin avuin selviä niin sitten pyydän lääkäriltä apua. Jos sais vaikka lääkityksen avuksi tms 🤔 Ravitsemusterapeutin mainitsi ekalla käynnillä, mutta kun kyse ei ole siitä, ettenkö tietäisi miten kuuluu syödä. Ongelma on jossain muualla.

Muokattu viimeksi:
Tein tänään aamulla testin sitten kuitenkin ja nega se oli kuten arvasin. Jään siis takavasemmalle odottelemaan niitä menkkoja. Kierukan poiston jälkeen tikutin kuitenkin 2 eri kertaa oviksen (18-19.9 ja 26.9), voihan olla että kroppa on vielä sekaisin kierukan poistosta (5.9). 🤔
Valitettavasti tohon toiseen tikutus ovikseen oli viime tallettelusta 6 päivää koska sillä viikolla mulla oli pahoinvointia joten siitä ei nappaa ainakaan 🙈 Menkkoja mulla ei ole ollut kierukan poiston jälkeen, menkkamaista kipua, ilman vuotoa oli 4.9 ja siitä olen laskenut. Kierto ollut 28vrk kellon tarkasti aina ennen kuin kierukka laitettiin.

Ääh, oon kyllä sellainen hätähousu ja sit harmittaa kun luulee että tietää mitä omassa kropassa tapahtuu ja totuus on etten tiedä ollenkaan mitä omassa kropassa tapahtuu 😅🙈

Vuoto nähtävästi ei ole täällä vielä alkanut. Vaikka premom ennusti eilen alkavaksi. Toki jos ovulaatio myöhemmin ollut niin siitäkin syystä kuukautiset voi alkaa myöhemmin. Yleensä vaan dpo13 alkanut vuoto kun en raskaana ole ollut. Joka oli eilen ehkä. 🤔 Outoa siis... Mutta epäilen lähinnä että ovulaatio testaukset meni pieleen. 😂

Tulipa testattua oletettavasti dpo 12 herkällä testillä ja nega oli. Jos nää oireilut vielä jatkuu niin testaan tavallisella joskus viikon päästä tai jotain. Kaikenlaisia ylimääräisiä tuntemuksia edelleen kropassa. Hitsi ku yhtään tiedä tarkalleen sitä kiertoa. Limojen ja flo appin avulla tässä päätelty asioita. Maanantaina pitäisi olla menkkojen aika. Kohdunsuu on karannu jonnekin sielujen syvyyksiin kun menkkojen aikaan se pitäis olla alimmillaan. En edes löytäny sitä enää. Ilmeisesti raskaus vetäisi sen ylös mitä luin.

Ja kyllä, kohdunsuun liikkeistä on tullu luettua kun oon odotellu poistoaikaa. Ja tuskissani miettiny onko vaihetta ku ois alempana että ite vois repäistä pois :rolling:

@Kali toivotaan että vuotoa ei näy ja saat selvyyttä tilanteeseen viikonlopun aikana 🤞🏻

@0mppu jännittävää! 😍 toivottavasti sielläkin on iloisia uutisia tulossa!

Itse olen kärsinyt aivan hirveästä flunssasta kaks päivää, aivan karsea olo. Viime yönä heräsin kolmelta koviin menkkajomotuksiin ja unenpöpperössä aloin tietenkin heti pelkäämään pahinta. Illalla sänkyyn mennessä oli myös aaltoilevaa etomista. Tein uuden testin aamulla ja ensireaktio oli että ei oo vahvistunut ollenkaan, mutta kun maltoin verrata rauhassa eiliseen niin näkyy kuitenkin pientä vahvistumista. Toivotaan että vkl tulee selkeämpi viiva ja ennenkaikkea että vuoto ei ala. On tämä kyllä raskasta kun ei osaa yhtään ottaa rennosti 🫣

Hellurei! Kirjoittelen taas pitkästä aikaa tänne ketjuun. 😊 Meillä haaveissa kolmas lapsi, vanhemmat on jo teinejä. 😅
Oon ottanut kierukan pois 12/24. Helmikuussa saatiin plussa, mut se oli kohdunulkoinen jonka takia multa leikattiin oikea munanjohdin pois.
Kierto palautui aika nopeasti ja toukokuusta ollaan taas yritetty. Toki touko- ja kesäkuun kierrossa oli erikoista nipistelyä alavatsalla, että ehkä siinä vaiheessa ei ollut ihan vielä palautunut kunnolla.
Elokuun alussa tuli taas plussa, mutta se oli kemiallinen.
Nyt tän hetkinen kierto pitäis olla loppupuolella ja herkkä testi tällä hetkellä nega. 🙁 Menkkoja odotan alkavaksi ensi viikolla alkuviikosta.
Oon myös varannut ensi viikolle gynen, että saatais jotain apua.
Kierrot mulla on säännölliset ja ovistesteihin tulee plussa joka kerta. 🤷🏼‍♀️ Toki eihän se vielä tarkoita että on ovuloinut, mutta oletuksena on, että periaatteessa "kaikki pitäis olla ok". Toki ikä ja ylipaino ei puhu puolesta. 😬

Toivon kovasti, että gyne ens viikolla määräis jotain lääkkeitä, mutta samalla pelkään, että mitä jos se sanoo että yrittäkää vaan vielä kun kaikki pitäis olla kunnossa.
Mitä lääkkeitä sitä vois saada, tai tajuta pyytää? Voisko joku viisaampi neuvoa. ❤️

Lisään vielä, että jotenkin nyt tää kierto taas kolahti kovaa kun puolisokin selkeästi odotti plussaa. Kysyin että oonko tehnyt testiä yms. 😔 Olin vielä sanonut että oma fiilis on niin kovin varma, mutta luultavasti tää nyt jää negaksi taas.

Dpo7 ja wondfo earlylla testattu nega. Toki mä saan niinku aina kuviteltua viivanpaikan vähintää. 🤣 Ihanaa kun saa testailla 😍 Mulla on nyt hyvä läjä testejä jemmassa joten teen illalla uusiksi 😆

Liitteet

• IMG_7340.jpeg
    IMG_7340.jpeg
    114.1 KB · Katsottu: 69
Onpas täällä paljon piinailijoita nyt samaan aikaan, kivaa vertaistukea 🙏🏻 Ja ihana plussa-aalto, oispa ihanaa saada kans plussa ensi viikolla.

Täällä tosiaan meneillään nyt dpo 3 jos oikein muistan. 😂 Ei oo juurikaan piinailuolo vielä iskenyt, mikä on kylläkin vaan hyvä juttu. Varmasti sekin sieltä vielä koittaa. Olen keskittynyt nyt kaikkeen muuhun kuin yrittämiseen ja tuntuu, että mieli voi nyt paremmin. Toki ovis tuli tikutettua ja tallettelut ajoitettua, mutta nyt taas stressi on poissa. Yllättävän seesteinen olo.

Tällä viikolla sain pidellä vastasyntynyttä sylissä ja en ois kyllä halunnut irroittaa otetta ollenkaan. Vahvisti vaan omaa kuumetta. 🥹😭 Tulispa meille kaikille nyt tärpit.

Lisään vielä, että jotenkin nyt tää kierto taas kolahti kovaa kun puolisokin selkeästi odotti plussaa. Kysyin että oonko tehnyt testiä yms. 😔 Olin vielä sanonut että oma fiilis on niin kovin varma, mutta luultavasti tää nyt jää negaksi taas.
Miehen osuus piinailuun on kyllä haastava. Toisaalta haluaa jakaa, mutta ne jotenkin jaksaa olla yli toiveikkaita, mikä tietyn rajan jälkeen on aika rasittavaa ja lisää painetta.

Meillä meni nyt toinen peräkkäinen kierto ohi miehen työmatkailun takia ja se turhauttaa. Pitää varmaan merkitä seuraava ovulaatio miehen kalenteriin 🧐

Yritän pysytellä taas jonkun aikaa pois.
Mukava että täällä on paljon uusia 😊

Miehen osuus piinailuun on kyllä haastava. Toisaalta haluaa jakaa, mutta ne jotenkin jaksaa olla yli toiveikkaita, mikä tietyn rajan jälkeen on aika rasittavaa ja lisää painetta.

Meillä meni nyt toinen peräkkäinen kierto ohi miehen työmatkailun takia ja se turhauttaa. Pitää varmaan merkitä seuraava ovulaatio miehen kalenteriin 🧐

Yritän pysytellä taas jonkun aikaa pois.
Mukava että täällä on paljon uusia 😊
Juu mullakin mies ylipositiivinen/ylitoiveikas asian suhteen. 🥴 Nytkin vaikka en raskauden mahdollisuuksiin itse yhtään enään usko on hän sitä mieltä että oon raskaana kun sain viivan testiin aiemmin jonka hänkin näki vaikka nyt ei näy mitään ja kaiken lisäksi kun vuoto ei ole alkanut. 😭

Senkin takia mietin aiemmin haluanko epävarmaa plussaa näyttää edes. 🫤 Koska tiesin että hän sitten on innostunut mahdollisesti turhaan...

Kuvittelen kans viivanpaikkoja näkeväni, tässä vaiheessa pitäisi näkyä jo selvästi viiva, jos jotain olisi nähtävissä 🤣

Liitteet

• IMG_20251003_111647.jpg
    IMG_20251003_111647.jpg
    3.8 MB · Katsottu: 121
  • IMG_20251003_115331.jpg
    IMG_20251003_115331.jpg
    474.8 KB · Katsottu: 118
Takaisin