Raskaaksi 2025

Ajovy, pistettävä. Neurologi sanoi että suun kautta otettavaa vastaavaa voi käyttää ja sit vaan lopettaa pari viikkoa ennen.
Mulla on pistettävä Aimovig ja kohtauksiin tabletti Vydura.

Onnea plussanneille, teitä olikin useampi. 💜❤️⭐

Omaa napaa: Dpo 7 ja yöllä olin pari tuntia hereillä ja silloin oli aika tuntuvia menkkakramppeja. "Hieman" toiveet heräsi olisiko kiinnittyminen kyseessä. 🤩 Tää kierto mennyt hyvin kun en ole vielä yhtään kuvitellut oireita, tästä se taas lähtee. 😂 Ihmettelen jos maltan huomenna olla testaamatta.

Aamunapa: eilen kp10, ovulaatiotestissä oli jälleen haalea mutta hieman vahvistunut viiva. Tallettelut aloitettu 😂

Mulla on suun ympärille ja leukaan ilmestynyt jotain outoa valkoista näppyä ja oon ollut jotenkin tosi tunteellinen, voiko tää olla jotain oviksen enteilyä vai menikö kroppa vaan sekaisin kissan poismenon vuoksi?

Semmonen melkeen 5kk happitauko tähän ryhmään. 🥴 Hirrrveesti tullu juttua ja plussiakin, jee 💕 välillä kävin kyllä vähän lukemassa ja katsomassa mm. Pilkki24 tilannetta, mutta ei vaan henkisesti jaksanut lukea kaikkea saatika kirjottaa/pohtia omaa tilannetta.

Mutta kuulkaas. Reilu neljä vuotta, sanotaan vaikka että 48 yrityskiertoa myöhemmin, mie tein kuin teinkin sen positiivisen raskaustestin 😱😱

Oli tuikitavallinen kierto ja 100% varma, että menkat alkaa. Tuli menkka vitutus/ailahtelevuus, menkka jomoa, oli kuivaa ku saharassa, lämpö ei noussut... Menkat kun ei alkaneetkaan "ajallaan" niin vähän yritti hiipiä mieleen, että mitä jos olisikin tärpännyt...? Mutta, tasan vuosi sitten elokuussa oli menkat myös viikon myöhässä ja tein sillon kolmekin täysin nega testiä, eli ajatus kääntyikin sit takas siihen että ei se kyl todellakaan ole tärpännyt. Tein itseni kanssa sopimuksen, että sit jos menkat on yli viikon myöhässä niin saan tehdä testin.

No, viikko kun tuli täyteen niin sit päätin repästä ja tehdä testin. Kaupan hyllyllä oksetti ostaa testi, koska pelotti niiiiin sikana. Olin varma, että nega se on ja mun kierto/hormonit/jotain on vaan entistä sekasemmin ja se raskaus haave vaan pakenee entistä kauemmaksi.

Noh, ostin sen testin ja parin tunnin pidätyksellä pärähti hyvin vahva positiivinen tikkuun 😱 shokki. Tuli olo, et ostinkohan sittenkin ovis testin, et niihinhän mä saan niitä plussia??? Mut kyl se rtesti oli 😂😱❤️

Nyt on 5+3 ja varhaisultra varattu. Jännittää ja ei jännitä, tosi hassu olo. Yritän pitää itteni kiireisenä, ettei tuu ajateltuu (eli yliajatella) asiaa. Mullahan on se kohdun täydellinen väliseinä ja herttamainen kohtu, et keskenmeno riski on ilmeisesti aika iso. Tästä raskautumisen vaikeudesta puhumattakaan 🤪

Toivon kaikille plussatuulia ja voimia yrittämiseen ❤️ ❤️

Tein testin 4+3 ja testinä Pregcheck. Nyt mää sit vissiin siirryn tonne muihin ryhmiin...😱
Aivan mieletön tarina 😍 Paljon Onnea!!!! Viivat näyttää niin huikeilta 🤩

Ja isosti onnea @suvie96 ❤️❤️❤️

Muokattu viimeksi:
Mulla on suun ympärille ja leukaan ilmestynyt jotain outoa valkoista näppyä ja oon ollut jotenkin tosi tunteellinen, voiko tää olla jotain oviksen enteilyä vai menikö kroppa vaan sekaisin kissan poismenon vuoksi?
Voi olla kumpi vain. Ovulaation aikaan tulee kuitenkin hormonimuutoksia. Toisaalta myös tuollainen hyvin stressaava elämäntapahtuma voi aiheuttaa myös jos tää on uus oire eikä oo ollut aiemmin.

Voi olla kumpi vain. Ovulaation aikaan tulee kuitenkin hormonimuutoksia. Toisaalta myös tuollainen hyvin stressaava elämäntapahtuma voi aiheuttaa myös jos tää on uus oire eikä oo ollut aiemmin.
Ei yleensä oo tullut näin vahvana, pieniä valkopäitä suun ympärillä ja leuassa 🥴 toki voi olla myös suunympärysihottumaa, jota mulla on joskus ollut

@mollamilla
Itsellä on kierrot palautumassa kanssa esikoisen jälkeen. Eka kierto oli 39 päivää ja tää toka 25. Kummassakin oon koettanut jäljittää ovulaatiota, mutta en oo varmuudella saanut kiinni. Ehkäpä osa kierroista menisi anovulaatioisina vai miksi niitä hienosti kutsutaankaan.

Itse koetan panostaa tähän kiertoon erityisesti. Olisin niin innoissani jos saan sisaruksen esikoiselleni kesän alkuun 😤 vain oma mieltymys, mutta tykkään kärryytellä kärryillä ulkona pitkin kesää ja olla huolehtimatta liian monesta vaatekerroksesta. Esikoinen kans tykkää ulkoilla ankarasti niin pääsisin ”helpolla” toivottavasti.

Syöttekö te välillä ihan hyvällä omallatunnolla herkkuja/roskaruokaa vai oletteko yrittäneet karsia kaiken epäterveellisen pois? Mulle on tullut tästä hirveä stressin aihe. Olen yrittänyt karsia herkkuja pois, vaikken mitenkään älyttömästi edes syö niitä enää. Ei ole jokapäiväistä tai -viikkoista enkä paljoa syö kerralla. Lähinnä se on nykyään sitä että jos jossain on tarjolla niin saatan napsia jos en pysty vastustamaan. Mutta aina jos syön jotain niin heti tulee fiilis että noniin, nyt ei saada hoidoillakaan vauvaa mun sokerihimon takia. 😩 Lisäksi säännöllinen liikunta on jäänyt vähäiseksi. Olen normaalipainoinen ja kunto ihan ok, vaikka kohennettavaakin olisi.

@Emri viime viikolla tilasin pizzaa alkuviikosta sekä Burger Kingin sapuskaa loppuviikosta, yleensä en kyllä tilaa todellakaan edes viikoittain. En myöskään käynyt salilla.

Mun mielestä kaikki on sallittua kohtuudella, ja jos et syö paljoa kerralla ja jatkuvasti, en näe mitään ongelmaa.

Syöttekö te välillä ihan hyvällä omallatunnolla herkkuja/roskaruokaa vai oletteko yrittäneet karsia kaiken epäterveellisen pois? Mulle on tullut tästä hirveä stressin aihe. Olen yrittänyt karsia herkkuja pois, vaikken mitenkään älyttömästi edes syö niitä enää. Ei ole jokapäiväistä tai -viikkoista enkä paljoa syö kerralla. Lähinnä se on nykyään sitä että jos jossain on tarjolla niin saatan napsia jos en pysty vastustamaan. Mutta aina jos syön jotain niin heti tulee fiilis että noniin, nyt ei saada hoidoillakaan vauvaa mun sokerihimon takia. 😩 Lisäksi säännöllinen liikunta on jäänyt vähäiseksi. Olen normaalipainoinen ja kunto ihan ok, vaikka kohennettavaakin olisi.
Satunnaisesti joo. Ehkä kerran kahteen viikkoon syön juuri jotain hampparia tms. Mutta joudun olemaan aika tarkkana muutenkin, kun kilppariongelmat yrittävät nostaa painoa, vaikka tekisi mitä. 😔

@Emri jos syö lisäksi monipuolisesti eikä pelkästään roskaruokaa tai syö tunnollisesti ees sen monivitamiinin, niin itse en pitäisi ongelmallisena. Sulla kuitenkin on normaali paino ja ok peruskunto oman arvion mukaan, joten mulla on vaikea uskoa että roskaruoka ja herkuttelu olisivat ongelmallisia.

Itse syön roskaruokaa aika hävyttömän paljon, mutta koetan ennemmin panostaa monipuolisuuden lisäämiseen kuin harmitella sitä mitä jo oon syönyt. Mulla ei kuitenkaan oo mitään muita tekijöitä, kuten ylipainoa, heikkoa kuntoa tai sairautta, joiden takia roskaruoan vähennys olisi kriittisempää.

@mollamilla
Itsellä on kierrot palautumassa kanssa esikoisen jälkeen. Eka kierto oli 39 päivää ja tää toka 25. Kummassakin oon koettanut jäljittää ovulaatiota, mutta en oo varmuudella saanut kiinni. Ehkäpä osa kierroista menisi anovulaatioisina vai miksi niitä hienosti kutsutaankaan.

Itse koetan panostaa tähän kiertoon erityisesti. Olisin niin innoissani jos saan sisaruksen esikoiselleni kesän alkuun 😤 vain oma mieltymys, mutta tykkään kärryytellä kärryillä ulkona pitkin kesää ja olla huolehtimatta liian monesta vaatekerroksesta. Esikoinen kans tykkää ulkoilla ankarasti niin pääsisin ”helpolla” toivottavasti.

Kuulostaa samanlaiselta kuin mulla, eli ehkä on normaalia... Tsemppiä tähän kiertoon, toivottavasti panostus palkitaan 😍

Itsellenikin olisi kesävauva hieno kokemus 😍 Esikoinen syntyi marraskuun lopussa, joten alkukuukaudet sai olla tosi tarkkana että pysyyhän lämpimänä. Meillä on vanha omakotitalo, niin öisinkin puin vauvalle vastasyntyneenä lapasia ja myssyä päähän jne. Ulkoilut oli pidettävä melko lyhyinä. Syntymän jälkeen kahteen viikkoon ei saanut viedä ulos ollenkaan (talvivauvojen ohje, jotta keuhkot ehtii varmasti kuivua täysin lapsivedestä ennen kylmän ilman hengittämistä). Kesällä kaikki tällainen on varmasti paljon huolettomampaa.

Toisaalta tuossa loppuvuoden syntymäajassa oli minusta tosi paljon hyvääkin! Alkuraskauden pahoinvointi osui keväälle, kesään mennessä jo helpotti. Kesän sai nauttia energisestä keskiraskaudesta. Kesän loppupuolella oli jo söpö pyöreä vauvamaha, mutta ei liian iso ja tukala helteessä. Turvotusta ei tullut pahemmin helteelläkään vielä tuossa vaiheessa raskautta. Syksyllä kun alkoi olla iso maha ja vähän tahti hidastua, sai rauhassa "käpertyä" kotiin. Loppuraskaudesta ja myöskään vauvan synnyttyä ei ollut mitään paineita olla aktiivinen ja ravata missään menoissa, kun kaikki muutkin oleilee talvisin vaan kotona 😁 Joku voi kokea vauvan saamisen pimeimpään vuodenaikaan extrarankkana, mutta mulle se toi tuohon ankeaan vuodenaikaan valoa ja onnea 😊 Meni se pimeä talven vaihe jotenkin ihan huomaamatta ohi, kun keskittyi vauvaan. Joulu oli myös spesiaali 1 kk tontun kanssa 😍 Oli myös jotenkin tosi kiva ajoitus, että kevään ja kesän tullen meillä oli ne vastasyntyneisyyskuukaudet juuri ohi ja vauvan kanssa elo helpottui paljon just samaan aikaan valon ja lämmön tulon kanssa. Siinä kohtaa tuli sellainen "eloon heräämisen" tunne todella 😀

No tulipas pitkä Off topic -kirjoitus 😄 Pointti taisi olla se, että itsekin kesävauvan mielelläni kokisin, mutta myös tuo loppuvuoden vauva (vaikka moni sitä jostain syystä haluaa vältellä) oli tosi ihana! 🥰

Syön välillä ihan hyvällä omallatunnolla. Ajattelen, että kokonaisuus ratkaisee ja tärkeintä on se, mistä ruokavalio pääsääntöisesti koostuu, ei ne satunnaiset poikkeukset 😊 Toisaalta oon huomannut, että en voi olla herkkujen suhteen liian lepsu, koska mitä enemmän niitä syö, niin sitä enemmän tekee mielikin 😬 Usein noudatan sellaista, että en osta kotiin herkkuja, mutta kylässä/jos käydään kahvilassa tms. syön vapautuneesti mitä on tarjolla. Mulla myös säännöllinen liikunta motivoi syömään (enemmän, mutta) terveellisesti, joten yritän panostaa hyvään liikuntarutiiniin 🙌

Tänään en tehnyt testiä heti kun heräsin joka varmaan oli virhe koska silloin olisin saanut varmemman tuloksen. Tokalla vessakäynnillä tein kyllä ja sain hailuran taas. No kävin äsken hakemassa muita testejä mm. yhden digin ja pc:n testejä yhden paketin.

Hirveän väsynyt olo kylläkin joten meinasin nukkua päiväunet. 🤣 Muita oireita jotka voisivat viitata raskauteen ei kyllä ole, joten menen sillä uskolla että kemiallinen luultavemmin joka näkyy vähän pidempään. Ellei sitten digiin tule raskaana lukemaan niin silloin soitan lääkärille tai neuvolaan.

Tää olikin kiva pointti kun oon jo surkutellut kun esikoisen "täydelliseltä" tuntunut syntymäkuu, helmikuu, meni ohi. Ajattelin että kesällä pitää vastasyntyneen kanssa pärjätä helteessä ja hyttysten kanssa. Mutta onhan kesä vaatetuksen kanssa niin paljon huolettomampaa, juurikin jos kahden kanssa pitää päästä ulos. Tykkään kyllä kävellä paljon, sinne taisi kaikki raskauskilot ja muutama vielä sen ylikin tippua, lenkkipoluille. Nyt vasta mennään huhti-toukokuun lasketulla ajalla, siinä on vielä jonkun aikaa ennen helteitä ja hyttysiä. Eli nyt olis kiva tärpätä 🥰 Hyvin tässä onkin tullut osumia.

Syöttekö te välillä ihan hyvällä omallatunnolla herkkuja/roskaruokaa vai oletteko yrittäneet karsia kaiken epäterveellisen pois?
Kyllä mä vielä syön mun päivittäisen jäätelön ihan surutta 😅 Satunnaisesti myös muuta kaappiin jäänyttä vieraiden jäljiltä, jos siltä kovasti tuntuu. Ei ongelmia painon tms kanssa niin en todellakaan alkaisi pienestä napostelusta syyllistymään. Toki yritän terveellisempiä herkkuja suosia, kuten taateleita ja pähkinöitä. Ja naposteluun vinkkinä myös se, että annan itselle luvan syödä kunhan ne menee jälkkärikulhon kautta, ei suoraan pussista. Silloin saa paremmin kuvaa siitä miten paljon oikeasti tulee syötyä ja on helpompi lopettaa.

Mä syön herkkuja lähinnä viikonloppuna mut kieltämättä roskaruokaa on tullut nyt kesällä syötyä enemmän kun en oo jaksanut panostaa ruuanlaittoon ja reissussa lasten kanssa helpoin suunnata paikkaan josta saa heille nuggetteja 😂

Mulla tais eilen olla ovis vaikken saanut sitä tikutettua. Sunnuntai aamupäivän testi oli kaikkein vaalein ja nyt ei enää tullut ees toista viivaa testiin. Eilen oli jo aika kuivaa ja huomasin tuttua oviskipua. Ollaan kyllä talleteltu lähes joka toinen päivä et nyt sit vaan odotellaan. Ei kyl oo kovin korkealla odotukset kun tosiaan kierto sekaisin ja sitä selkeää ovista en saanut.

Syön. Tai perusarkisyömisen koitan pitää perusterveellisenä, mutta herkkujakin menee yleensä vähän mielen mukaan. Mitään säännöllistä herkkupäivää en pidä. Yleisin on kahvin kanssa nautittu keksi tai pala suklaata. Tämäkin taitaa nyt tosin jäädä pois kun lapset ei enää nuku samaan aikaan ja se oli yleensä osa omaa vapaa hetkeä.😅
Mutta uskon että terveelliseen syömiseen mahtuu myös "herkuttelu". Ja itsellä tulee ainakin vähemmän ylilyöntejä kun en varsinaisesti kiellä mitään. Sain jopa painoa pudotettua tällä ajatuksella kakkosraskauden jälkeen. Nyt olen siis perusterve normipainon ylärajoilla. Harrastan myös liikuntaa. Toki ruokavaliota vaativat sairaudet ovat asia erikseen.
Mutta itsellä tosiaan kaksi raskautta takana ja monenlaista syömistä on mahtunut mukaan. Niin ranskalaisia kuin smoothieita ja kaikkea siltä väliltä. 😊

Takaisin