Raskaaksi 2024

Kiitos kommenteista! Pelottaa myös miten endo sitten vaikuttaisi raskautumiseen. Vaikka tiedän, että osa raskautuu ihan luomusti endosta huolimatta, mutta mitä nyt googlailin (ei pitäisi 😅), niin iso osa myös tarvitsee hedelmöityshoitoja raskautuakseen ja osa jää myös kokonaan lapsettomiksi 🥺
Hirveän yksilöllistä on. Mulla on ollut hyvä tuuri ja oon saanu kaks lasta luomusti endosta huolimatta. Nyt toki vähän pelottaa, kun munanjohtimessakin ollut jo kasvustoa vuos sitten. Mutta nää on niitä asioita jotka voi tietää vasta kun tietää.

Tsemppiä kovasti ❤️

Muokattu viimeksi:
Täällä dpo9/kp27, Terolut vielä tänään ja huomenna joten varmaan parin päivön sisään alkaa menkat. Olin ihan optimistinen tän kierron suhteen vaan aamulämmöt tippui kuin lehmän häntä alkuviikon jälkeen joten aikalailla pelottaa vaan testata kun usko on menny jo 😭 eiköhän se ole kohti seuraavaa kiertoa taas 🫡

Oliko muita loppukierron jännittäjiä?
Täällä 🙋‍♀️ Mie en oo vielä edes ehtinyt kunnolla toivoa laittaa tähän kiertoon, kun olen ollut todella kipeänä. Olin niin tyytyväinen jo siitä, että päästiin oikeasti aloittamaan yritys, kun joka kuussa ollut oviksen aikaan jotakin kiusaa ettei olla oikein saatu hyödynnettyä. En muistanut laittaa ylös, mutta suunnilleen samoissa mennään dbo suhteen. Ja tosiaan on sellainen olo, että menkat on tulossa niin tuskin alan edes testaamaan elleivät ole myöhässä. (Todellisuudessa testaan viimeistään huomenna, kun pääsen tästä hetkellisestä apatiasta 😆)

Onko täällä ketään endometrioosia sairastavia? On alkanut pelottaa, että jos mulla olisikin se, kun on näitä outoja kipuja myös ovulaation ja menkkojen ulkopuolella, moni muukin oire kuulostaa tutulta. Söin e-pillereitä melkein 17 vuotta ja lopetin ne viime elokuussa, niin sekin tukisi sitä, että oireet nyt koko ajan pahentuneet ilman hormonaalista ehkäisyä.
Mie raskauduin pillereitä syödessä ja endo todettu jo joskus 15 vuotta sitten. Pillerit vievät paljon kierron tuntemuksia pois (niin kipuja kuin muitakin tuntemuksia), joten ei välttämättä tarkoita mitään menkkojen ulkopuolella olevat tuntemukset. Itsellä esim ovulaation aikaan paljon kipuja ja synnytyksen jälkeen on munasarjat tuikkineet huolella oviksen ja menkkojen välissä.

Täällä dpo9/kp27, Terolut vielä tänään ja huomenna joten varmaan parin päivön sisään alkaa menkat. Olin ihan optimistinen tän kierron suhteen vaan aamulämmöt tippui kuin lehmän häntä alkuviikon jälkeen joten aikalailla pelottaa vaan testata kun usko on menny jo 😭 eiköhän se ole kohti seuraavaa kiertoa taas 🫡

Oliko muita loppukierron jännittäjiä?
Täällä jännitetään. Dpo6, kp 29/28-? Täälläkin vähäinen usko yhtään mihinkään. Ei ole fiiliksiä suuntaan tai toiseen, jos ens viikolla jossain välissä testais jolleivät menkat ala. Ajoitukset ei olleet yhtään optimaaliset tässä kierrossa. Pms-kiukku loistaa poissaolollaan, mikä kyllä sopii mulle. 😅 Koko viikon oon nähnyt tosi villejä unia, k18-tyylisiä 🙈. On se vaan kumma kun tämmöistä on tähän aikaan kierrosta. Mutta ollaan fiilikset hyödynnetty kyllä kun on innostanut 😂 Yksi mikä ärsyttää, on että heti jos on vähän nälkä/verensokeri dippaa niin tulee huono olo tai huimaa. Todennäköisesti vaan Pms oire tuo.

Mulla alkoi tiputtelu jo tänään joten eiköhän se kp1 ole tulossa tosiaan parin päivän sisään. Terolutitkaan ei auta näköjään kokonaan pitämään tuota poissa. Miten muilla joilla annettu joku lääkkeellinen tuki tiputteluun, onko joutunut kokeileen useamman tai onko ylipäätään auttanut mikään kokonaan pitään sitä poissa? Kuitenkin dpo9 vasta niin tosiaa aika surkea luteaali on mulla edelleen, ennen sentään ei ollu tota tiputtelua mutta nykyään sitäkin vielä, mikä ei varmaan paranna mahdollisuuksia… 🙄

Mulla alkoi tiputtelu jo tänään joten eiköhän se kp1 ole tulossa tosiaan parin päivän sisään. Terolutitkaan ei auta näköjään kokonaan pitämään tuota poissa. Miten muilla joilla annettu joku lääkkeellinen tuki tiputteluun, onko joutunut kokeileen useamman tai onko ylipäätään auttanut mikään kokonaan pitään sitä poissa? Kuitenkin dpo9 vasta niin tosiaa aika surkea luteaali on mulla edelleen, ennen sentään ei ollu tota tiputtelua mutta nykyään sitäkin vielä, mikä ei varmaan paranna mahdollisuuksia… 🙄
Tää ei vastaa suoraan sun tilannetta mutta mulla on ollut alkuraskauksissa vuotoja ja sitä varten sitten alotettiin terolutit. No ne ei pelkästään riittäneet vaan otettiin cyclogest rinnalle ja sen jälkeen ei alkuraskaudessa oo ollut vuotoja 😊

Joo mullakaan ei kivut ole mitenkään kauhean voimakkaita, en oo esimerkiksi joutunut syömään särkylääkkeitä niihin ainakaan vielä. Mutta kivut ja tuntemukset voimistuneet kuitenkin nyt kierto kierrolta ja nyt niitä on ollut aikalailla koko kierron ajan.

Mut myös ultrattiin helmikuussa ja ainakin silloin gyne sanoi, että kaikki näytti ihan normaalilta. Mutta oon lueskellut muiden kokemuksia, että endo ei aina ultrassa välttämättä näy ja riippuu myös lääkäristä, miten hyvin osaavat sen huomata. Kai tässä on nyt vaan oikeasti varattava se uus lääkäriaika, oon sitä jossitellut niin pitkään 😬

Ja tsemppiä sinne pitkittyneen kierron keskelle, sekin on perseestä kun menkkoja ei kuulu mutta testit silti negaa 😞 Ehkä on sitten tosiaan se ovuloimaton kierto nyt tällä kertaa? Toivottavasti menkat alkaisi pian ja pääsisitte uuteen yritykseen 🩷
Joo endometrioosi on kyllä viheliäinen, kun on just hankalasti ultrattavissa! Kiitos tsempeistä 😊

Mullahan ei minipillereillä ollu kiertoa ollenkaan, kun söin niitä ilman lumetabletteja. Endon takia tavoiteltiin siis vuodottomuutta ja mun pitikin syödä slindoja tuplana, että siihen päästiin. Ja heti alko vuotelu, jos jäi ykskin tabletti ottamatta ajallaan. Niin silleen kummallista, että nyt ei tapahu kerrassaan mitään. Paitsi kaikenmaailman säryt ja oon ku perseelle ammuttu karhu koko ajan 😅 testit on mullaki näyttäny negaa. Sen kerran ku niitä menkkoja odottaa, nii sillonhan ne ei just tule. Pitäs vissiin jonku näkönen hotelliviikonloppu varata 😂 alkas varmasti just pe aamuna 😂😂
Joo mulla vähän samaa, oon ollut tosi vuotoherkkä aiemmin! Ennen esikoista mulla oli käytössä ye-pillerit ja otin tabletin joka aamu, joskus unohdin ottaa tabletin ja päivän aikana alkoi vähän vuotelemaan 😁 Jotenkin nytkin pelkäsin koko kierron, että jonkinlainen vuotelu alkaisi, mutta ei kyllä kertakaikkiaan mitään. Edes nyt kun saisi jo alkaa 😁

Täälläkin hieman jännityksessä eletään.

Tein eilen aamulla raskaustestin kun kuukautisia ei kuulunut (oli negatiivinen). Kk ei vieläkään kuulu kp 38 menossa. Yleensä kierto säännöllinen 32 päivää. Eilen näytti siltä että kk alkaisivat, vuotoa tuli 3 tuntia, tänään on loistanut vuoto täysin poissaolollaan. 🤔 Olipa lyhyet kuukautiset tai sit keho aivan sekaisin, niin pahoinvointi kuin oireetkaan ei oo kadonnu. Siksi mietinkin et testasinko liian aikaisin, jos kierto ollut normaalia pidempi?

Miten odottavan aika tuntuu niin piinalliselta. Kumpi tulee vastaan ensin - kk vai uuden testin paikka? Mikä piina 😵‍💫

Täällä dpo 7. Ja kyllä on kaikenlaista oiretta mikä tosissaan saanut innolla odottamaan testausta vaikka niin päätin ettet nyt liikaa intoilisi.. mutta rinnat ja nännit etenkin edelleen tosi kipeät/ kosketusarat. Ja sitten suolaisen himo.. mikä oli viime keskenmenneessä raskaudessa myös ihan alussa.. että ykskaks karkit ym alkoi maistua ihan ällömakealta ja mieliteko kaikkeen suolaiseen, oli saatava tänään fetajuustoa ja sipsiä. Mieli myös herkistynyt että suuri rakkauden tunteita lapsiin ja mieheen ja jopa kissan touhuja katsellut liikuttuneena 😅 olen varma että jotain hormonaalista kyllä tapahtuu.. voihan olla että kemialliseksi jää mutta ei tosiaan normi olo ole nyt.. viimeksi sain dpo 12 ekan tosi haalean viivan..mietin maltanko nyt ootella ekaa testiä sinne saakka. Viimeksi ei dpo 10 tosiaan mitään vielä näkynyt. Jos testaan dpo 11 😅

Kp24/dpo 10(lauantai). Keskiviikkona vissiin pitäis alkaa menkat. En tiiä kuvittelenko, vai oliko nyt illalla pyyhkiessä ihan hienoisesti punertavaa paperissa. Rinnat edelleen _kipeät_, mutta mitään muuta oireen kaltaista ei oo ollu. Ja siis on mulla kiertoja ollut missä menkkoja ennen tulee rinnat kipeiksi, mutta ei ne muistaakseni näin pitkään ja näin kipeet oo ollu.. 😅🙈

En kyllä yhtään tiiä miten sitä reagois jos nyt tärppäis, 3 vuoden (satunnaisesti hieman epäsäännöllisen tosin joo) yrityksen jälkeen, kun alle kuukauden päästä on käynti HUSilla tän takia..

Mullakin löyty endometrioosi sattumalta sektion yhteydessä keskimmäisen kohdalla. Se oli vähän järkytys kun oltiin aateltu että halutaan toinen pieni siihen heti perään. Ni sitten jouduttiin sektioon ja endometrioosi löyty 😵‍💫 tulin sitten kuitenkin heti raskaaksi uudestaan minipillereiden jälkeen. Mutta mietityttää kyllä taas että on se levinnyt tms

Tietääkö kukaan vaikuttaako ovistesteihin mihin aikaan ne tekee? 🤔 pakkauksessa lukee että voi tehä millon vaan mutta aamulla ku tein oli vähän epäselvä että onko yhtä tummat viivat ja tein vähän myöhemmin uudestaan ja siinä oliki sit selkeästi haaleampi se oviksesta kertova viiva 😅

Tietääkö kukaan vaikuttaako ovistesteihin mihin aikaan ne tekee? 🤔 pakkauksessa lukee että voi tehä millon vaan mutta aamulla ku tein oli vähän epäselvä että onko yhtä tummat viivat ja tein vähän myöhemmin uudestaan ja siinä oliki sit selkeästi haaleampi se oviksesta kertova viiva 😅
Perus ovulaatiotestiä (eli luiskatestiä) ei suositella tekemään aamun ekasta koska silloin ei oo luotettava 😊 digeissä taas aamu on paras.

Mulla samaa ongelmaa eli luteaali on lyhyt ja tiputtelu alkaa noin viikko oviksesta. Nyt on kokeiltu terolutit ja lugesteronit ja silti tiputtelu alkaa. Tämä on turhauttavaa🤦🏽‍♀️

Kp24/dpo 10(lauantai). Keskiviikkona vissiin pitäis alkaa menkat. En tiiä kuvittelenko, vai oliko nyt illalla pyyhkiessä ihan hienoisesti punertavaa paperissa...
Kp25/dpo11, en ainakaan kuvitellut koska tänään oli hieman enemmän punertavaa pyyhkiessä. Nyt siis mielenkiinnolla seuraan, että temppuileeko kierto (on näitä ~24-25 päivän kiertojakin ollut), vai voiko olla kiinnittymisvuotoa 🤔🤔

Nyt on parina päivänä ollut jotenkin tosi yököttävä olo, ei oikein pahoinvointia, mutta jotenkin tosi kuvottava olo. Vähän nyt vielä kuitenkin heräsi toive, että voisiko kuitenkin olla raskaus kyseessä. Huomenna vielä testaan, mutta jos nyt on nega niin se kyllä on ja pysyy, se ei siitä enää muuksi muutu 😁

Onkohan 100% viivanpaikka vai olisikohan jotain toivoa? 🥹

Nyt kun katson tuota kuvaa, niin vähän turhankin hyvin näkyy tuossa, ei noin selvästi näkynyt luonnossa.

Liitteet

• 1000029543.jpg
    1000029543.jpg
    3 MB · Katsottu: 224
Onkohan 100% viivanpaikka vai olisikohan jotain toivoa? 🥹

Nyt kun katson tuota kuvaa, niin vähän turhankin hyvin näkyy tuossa, ei noin selvästi näkynyt luonnossa.
Kyllähän siellä selkeästi jotain näkyy! Toivotaan parasta 😍

Takaisin