Meillä on kans ollu kissoja koko elämäni, paitsi nyt ei oo omassa kodissa hetkeen ollut, mutta äidilläni ollut munkin kissa, joka jäi äidille kun muutin omille. Ollut muutamat pentueetkin. Ja kyllähän ne jokainen kissa on leiponut niin pentuna kuin aikuisena :)
Se tuo niille mielihyvän ja turvallisuuden tunnetta, ja näkeehän sen kissastakin kuinka iloiselta näyttää leipoessa :)
ja jotkut on sitä mieltä että osin merkkaamista, kun anturoista erittyy jotain tuoksua leipoessa.

mut ehkä sieltä anturoista erittyy niitä hyvänolon feromoneja jotka lisää hyvää ja rentoa oloa :)
vähän niinkuin kehräämällä kissa voi esim. Kipeänä ollessa rauhoitella itseään. Vaikka myös silloin kun sillä on hyvä olla nii kehrää, mutta esim. Synnyttäessään kissat monesti kehrää ja leipookin osa. Meillä oli yksi kissa, turkkilainen angora, joka haki mut huutaen ja vei mut sille rakennettuun pesään, siinä arvasin että varmaan synnytys käynnistyi. Niinhän se käynnistyi, ja se ei antanut mun mennä mihinkään siitä viereltä. Siinä mä istuin varmaan 3-4 tuntia silittäen emoa ja auttaen pentuja maailmaan, kun toinen oli vähän alkuun hukassa. Onneks oli vähän jo kokemusta pennuista. Kerran oli kerran pakko käydä vessassa nii kissa tuli huutamaan oven taakse ja äkkiä maukuen ja mua katsoen juoksi sinne pesälle takaisin, vielä siinä vaiheessa ei ollut pentuja syntynyt. Jännä kuinka fiksu kissa, ei halunnut synnyttää yksin. Kun taas toinen emo hakeutui piiloon ja rauhaan synnyttämään :)
Mulla ollut kamala kissakuume pitkän aikaa. Ei vaan nyt oo vielä oikea hetki hankkia. Onneks tuo meidän chihuahua on aika kissamainen välillä nii se menee melkein kissastakin