Raskaaksi 2018

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vaiana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos se punaviinin teho on verenkierron lisääntymisen tuoma apu, niin kapsaisiini vilkastuttaa myös verenkiertoa... ilman alkoholin haitttoja. [emoji4] Chiliä siis kaikkiin ruokiin.

Näin olen käsittänyt, että se kohdun alueen parempi verenkierto olisi sen punaviininiksin takana. Vai oliko siinä olevinaan jokin tietty aine siinä punaviinissä, joka vaikutti. Joku tutkimuskin saattaa olla taustalla, mutta en kyllä muista yhtään tarkemmin, että mikä eikä ole mitään lähdeviitettä tähän heittää. Ja toki varmasti raskautumista edesauttanee myös se, ettei äiti ole hirveän stressaantunut. Minkä ei tietenkään tarvitse tarkoittaa että punaviini olisi se ratkaisu, päin vastoin nollalinjalla on ainakin yksi asia vähemmän mitä stressata. Eli jos ajatuksena aiheuttaa stressiä niin jättäisin punaviinit juomatta!

Tuo olikin ihan uutta tietoa Blackwood! Oliko tuossa puhuttu mitään määristä? Eli minkälaiselle määrälle alkoholia nuo hiiret oli altistettu ja kuinka usein?

Tietysti nollatoleranssi on aina hyvä vaihtoehto jos haluaa pelata täysin varman päälle.

Ei tuossa kyllä määrästä puhuttu jos oikein muistan. Tuossa linkissä oli video missä puhuttiin tarkemmin, mutta kun en saa linkitettyä sitä nyt tähän, koska puhelimen kautta kirjotan.

No siis itsekin olen kyllä ottanut muutamia annoksia joissain kohti kiertoa, mutta kun plussa on tullut olen lopettanut. En siis ole mikään absolutisti. Mut tuohon tosiaan vain törmäsin. :)

Mymmeli, otan osaa! Itse koin keskenmenon lokakuussa. Todettiin rv 11, mutta sikiö oli kuollut jo kaksi tai jopa kolme viikkoa aikaisemmin. Voi luoja, että se sattui ja sattuu vieläkin:sad001 Meillä ei ole tärpännyt vieläkään uudestaan ja syykin taisi selvitä tässä kuussa. Mulla oli siis myös alhainen ferritiiniarvo (16), vaikka hb olikin just jotain 135. Saako kysyä, mikä sun ferritiini oli, kun tulit raskaaksi? Alhainen ferritiinihän voi aiheuttaa myös keskenmenoja. Sun kannattaisi varmaan vielä tarkastuttaa se ferritiini ja todennäköisesti aloittaa myös rautakuuri. Mä syön nyt 200 mg rautaa/päivä ja toiveena olis saada raudat kohdilleen nyt kesän aikana ja sit onnistunut raskaus.

Keskenmenon jälkeen suositellaan kai välttämään yhdyntöjä vuodon ajan, mutta uutta raskautta voi periaatteessa yrittää heti. Raskaustestin pitäisi olla nega viimeistään noin 3 viikkoa vuodon alun tai tyhjennyksen jälkeen. Jos ei ole, kohtuun on voinut jäädä jotain, joten sitten yhteys naistentautien puolelle.

Mulla ferritiini oli 24 ennen raskautta. Ehdin syömään rautaa 100mg/pv ehken pariviikkoa ennen plussaa ja lääkäri sitten sanoi, että pitää tarkistaa neuvolasta saako raudan syömistä jatkaa alkuraskauden aikana. Noh, en ehtinyt neuvolaan, olisi ollut vasta juhannusviikolla... En ole rautaa nyt sitten ottanut. Ehkä olisi pitänyt niin olisiko estänyt keskenmenon? Mene tiedä... :(

Kävin lääkärissä ja mittasi paineet ja teki sisätutkimuksen. Paineet hyvät ja totesi vaan, että rauhallinen kirkasverinen vuoto. Otatti labrat rauta-arvoista. Huomenna uä ja labratulokset. Jotain selitti, että tässä vaiheessa raskautta verenvuodot on yleisiä ja blaa blaa. Joo, niin on, mutta mä tunnen kroppani ja kesken tämä on mennyt... :'( Koska oireetkin loppuivat jo viime viikolla... Tai niitä nyt lähinnä olikin vain kipeät ja hiukan turvonneet tissit.

Voi Mymmeli, eihän sitä ikinä tiedä! Mutta tosiaan oman kroppasi tunnet ja ymmärrettävästi tuossa vaiheessa ei varmasti halua herätellä toiveita itsessä! Tsemppiä :Heartred

Alkoasiaan jotenkin aattelisin, että pienet määrät satunnaisesti yrityksen aikana tuskin maata kaatavat. Kyllähän ne jossain juo lasin viiniä pitkin odotusta raskauden aikanakin, itse jätän kyllä väliin heti kun plussa pärähtää. Suuret määrät alkoholia ei tietenkään varmasti ole terveellisiä milloinkaan, mutta ajattelisin että joskus voi olla hyvä välillä tuulettaa päätäkin, etenkin jos yritys venyy.

Jos todetaan, että pienikin määrä heti kun raskaus alkaa on pahasta, niin eiköhän siitä sitten tule painavammat suositukset!

Mymmeli rautaa saa syödä alkuraskaudessakin. Mä söin toisesta lapsestani kun alko heti arvot laskee. :) ei siitä ole haittaakaan koska ylimääräinen tulee ulos ulosteen mukana. Kroppa ottaa siis vain mitä tarvitsee :)

Mulla ferritiini oli 24 ennen raskautta. Ehdin syömään rautaa 100mg/pv ehken pariviikkoa ennen plussaa ja lääkäri sitten sanoi, että pitää tarkistaa neuvolasta saako raudan syömistä jatkaa alkuraskauden aikana. Noh, en ehtinyt neuvolaan, olisi ollut vasta juhannusviikolla... En ole rautaa nyt sitten ottanut. Ehkä olisi pitänyt niin olisiko estänyt keskenmenon? Mene tiedä... :(

Kävin lääkärissä ja mittasi paineet ja teki sisätutkimuksen. Paineet hyvät ja totesi vaan, että rauhallinen kirkasverinen vuoto. Otatti labrat rauta-arvoista. Huomenna uä ja labratulokset. Jotain selitti, että tässä vaiheessa raskautta verenvuodot on yleisiä ja blaa blaa. Joo, niin on, mutta mä tunnen kroppani ja kesken tämä on mennyt... :'( Koska oireetkin loppuivat jo viime viikolla... Tai niitä nyt lähinnä olikin vain kipeät ja hiukan turvonneet tissit.
Okei, mä oon ymmärtänyt, että ilmeisesti 30 alkaa olla sellanen oikeesti kriittinen raja, jonka jälkeen raskauden todennäköisyys oikeesti pienenee, mutta mielellään arvon pitäisi olla yli 50. Olis kiva kuulla, millaset tulokset saat niistä labrakokeista. Mulle nää rauta-arvot on nyt tosi iso juttu, koska olen aika varma, että meidän pitkäksi venynyt yritys johtuu nyt niistä. Ja jos sun raskaus nyt todella meni kesken, älä syytä siitä itseäsi. Olet tehnyt niinkun sua on ohjeistettu ja ajatellut lapsen kehityksen parasta:Heartred Enempää ei kukaan olis voinut tehdä:Heartred

Mä oon samaa mieltä siitä, että koko elämää ei voi laittaa tauolle yritysajaksi, mutta mulla on kyllä alkoholin käyttö vähentynyt. Käytän alkoholia ehkä pari kertaa kuussa ja varsinkin oviksen jälkeen juon yleensä korkeintaan lasillisen kerralla, ennen ovista saatan juoda kaksi. En oikeasti usko, että yhdestä tai kahdesta lasillisesta yritysaikana on mitään haittaa (muuten varmaan puolet suomalaisistakin olis jollakin tavalla vaurioituneita), mutta mun ei vaan tee mieli. Ehkä siihen vaikuttaa se, että toive raskaudesta on niin suuri, etten halua vahingossakaan tehdä mitään, mikä sitä jotenkin voisi haitata.

Mäkin jouduin syömään rautaa esikoista odottaessa koska hb laski niin alas. En oo kuullu sellasta että se olisi kielletty, joskus rv 27 tuli tämä määräys.

Nyt teidän puheista valveutuneena lähdin pohtimaan omia rautavarastojani. Marraskuussa -17 kävin kokeissa ja ferritiini oli 69. Syy, miksi kävin kokeissa, oli toukokuussa -17 todettu alhainen ferritiini (14) niin tää syksyllä otettu oli niinku kontrolliarvo satunnaisen raudansyönnin jälkeen. Silloin toukokuussakin se katsottiin siksi, kun itse huomasin trombosyyttien eli verihiutaleiden olevan koholla, hemoglobiini koko ajan hyvä 130-140 tasoa. Trombosyytit ei ollu koholla hälyttävästi, mut toistuvasti kaksissa verikokeissa sillai et se kiinnitti mun huomion sairaanhoitajana. Pikaisen tiedonhaun jälkeen osasin itse epäillä rautavarastojen pienuutta, joka työterveydessä sitten todennettiin. Sen marraskuun jälkeen en oo käyny verikokeissa.

Tammikuussa muutamia päiviä ennen plussaa ja oireiden alkamista kävin verenluovutuksessa. Söin kyllä Obsidania sen jälkeen melkein joka päivä (se kun ummettaa niin perkeleesti), mutta sen varhaisen km/kemiallisen jälkeen sekin jäi. Nyt aloitin uudestaan Obsidanin, syön mitä on jäljellä ja sitten aloitan Veripalvelusta saamani rautatablettipurkin.

Näin jälkikäteen olen kyllä miettinyt, että oliko tolla verenluovutuksella jotain asiaa sen raskauden päättymiseen vai ei... en siis tiennyt olevani raskaana kun menin sinne. :(
Nytkin saisin mennä, mutta en uskalla kun en tiedä tämän hetken tilannetta. Jos kurvais kp1 paikalle ni sit ehkä uskaltaisinkin.

Muokattu viimeksi:
Neuvolassa käyty viimeviikolla, joidenkin laskujen mukaan pitäisi olla rv11+jotain (tästä ei täysin varmuutta ole) ultra aika pitäisi tulla postin mukana nyt alkuviikosta. raskaus oireita löytyy vaikka muille jaettavaksi ja menkkamaisia kipuja niin alavatsalta kuin selästäkin..
(ällö varoitus)
Lauantaina uusimpana tuli rusehtava (ehkä hieman limaistakin) vuotoa vessassa käydessä. Ei suinkaan housuihin asti. Ja nytten tänään vaalean punaista vuotoa taas vessassa käydessä.
Voi kumpa tämä nyt pysyisi loppuun asti matkassa mukana :nailbiting:

Janesa, toivotaan että saat ultrassa hyviä uutisia. Jännityksessähän se pitää, vaikka miten koittais rennosti ottaa. Jospa se ei siitä yltyisi kuitenkaan!
Monenlaista oiretta voi olla, ja just lueskelin alkuraskauden oireita, ja moni lueteltu on päinvastainen edelliseen oireeseen nähden :)

f2be1e2f5abfb77144600c912d36bc34

Mä seurailen ovistesteillä, vaikka ei tarvitsiskaan mutta kiinnostaa. Perjantaina ultra ja jos hyvältä näyttää niin varmaan tulee tietoon koska ovitrelle pitää pistää.. :)

Kiva kun kuvanlaatu huononee ihan hitosti kun tänne laittaa, siksi ei juuri huvittais tänne näitä edes laittaa..

Kyllähän noista selvän saa. Itse kylläkin aina rajan kuvat mahdollisemman tarkkaan jottei niitä tarvitse ainakaan pienentää.

Mun puhelin pilaa entistä enemmän kuvan laadun, kun rajaa kuvaa ja tässä mun puhelimessa on tosi huono zoomi niin ei pysty ottaa kovin lähietäisyydeltä kuvia. Täytyy saada uusi puhelin, jossa parempi kamera. Se on yksi tärkeistä ominaisuuksista ja kriteereistä mulla. :)

Täällä kp 20 ja eilen illalla oli niin järkyttävät alamahakivut, että veti ihan kippuraan sohvalle. Kuuma suihku sitten onneks helpotti, mutta siitä jäi sellanen menkkajomotus. Liekkö sitten eilen irronnut munasolu, koska ennen kuin alko koskea alamahaan (oli arka ja tärinäherkkä) niin sattui vasemmalle puolelle. Jos vasemmalta "irtoaa" munasolu, niin en ole varsinaisesti edes ovuloinut, koska vasen ei toimi. Tai näin lääkärit minulle ainakin sanoneet.

Oli siis pakko tilata raskaustestejä, koska aiemmin ei ole tällasia kipuja ollut. Sanoin miehelle, että jos näiden kipujen saattelemana ei raskauduta niin minä syön hattuni. :D Putoan korkealta ja kovaa ja sit pitää vielä hattuki syödä :D :D

Täällä kp6. Yksi kaveri sai keskenmenon, oli jo yli 12 viikot. Tuntuu niin pahalta heidän puolesta ettei omaa tilannetta muista melkeen edes ajatella.

Tosiaan mun raskautumiseen vaikuttaa ilmeisesti se myooma, joka on oikealla puolella, jossain kohdun ulkoreunalla. Saattaa painaa munatorvea. Kaks edellistä ovulaatiota ollut oikealla puolella, joten toki toivo nostaa päätään nyt että jos tässä kierrossa tapahtuisi vasemmalla.

Takaisin