Raskaaksi 2016

Kiitoksia tsempeistä rouvakettunen ja pumpuliii, Silkkitassu ja Marsa80! <3 :)

Marsa, olipa sulla erikoisen lyhyet menkat... kannattaisikohan olla gyneen yhteydessä? Minkälaisen tatuoinnin otit? :) mä kans suunnitellu jo pitkään ottavani taas uuden, mutta en oo vaan saanut vielä aikaiseksi, eipä niillä niin kiire oo... :D

Varoitus, nyt tulee pitkä viesti. :D

Kävin tänään gynellä ihan vain perustarkistuksessa, koska halusin saada sisätutkimuksen, jutella omasta tilanteestani sekä kysellä mieltä askarruttavia asioita. Ajattelin, että haluan tarkistaa tilanteen, ettei käykään niin että yritetään pitkään ja vasta myöhemmin kävisi ilmi jotain minkä olisi voinut hoitaa jo tässä vaiheessa. Tuli tosi helpottunut olo jotenkin ja ajattelin jakaa teillekin muutamia asioita mitä juteltiin gynen kanssa. Nämä ovat siis yhden gynen mielipiteitä (ja osalle porukasta itsestäänselvyyksiä), mutta jaan ne kuitenkin teillekin jos siellä on muitakin ketä samat asiat ovat mietityttäneet. :)

- Hyvä luteaalivaihe on 13-14 päivää ja menkkojen tulisi alkaa 2 vkoa ovulaatiosta. Jos menkat alkaa aiemmin, olisi hyvä alkaa seuraamaan tilannetta ja mahdollisesti alkaa mittaamaan keltarauhasarvoja ovulaation jälkeen.
- Jos luteliaalivaihe on liian lyhyt, on ihan sama miten hyvä ovulaatio on ollut, on tärppäämisen todennäköisyys pieni
- "Multivitamiini Raskaus ja Imetys" tai muu vastaava on ihan hyvä vitamiini ottaa. Sitä enempää vitamiineja ei tarvita. Nainen saa perusterveellisestä ruokavaliosta riittävästi kaikkea eikä esim. magnesiumia, sinkkiä tms tarvitse ottaa purkista (vaikka välillä kuulee että ne auttaisi raskautumisessa). Foolihappo mitä tuosta vitamiinilisästä saa, on riittävä eikä tarvitse ottaa lisäfoolia tämän lisäksi.
- Jos haluaa miehelle jotain vitamiinia niin foolihappo on hyvä myös miehelle!
- Sekä miehen että naisen tulisi syödä järkevää, perusterveellistä ruokaa (itsestäänselvyys..) ja välttää älytöntä määrää kovaa rasvaa mitä on mm. punaisessa lihassa. Punainen liha ei tietenkään ole kiellettyä, mutta sitä ei kannata vetää överimääriä. Pehmeät rasvat ovat hyväksi (pähkinät yms) sekä marjat ja hedelmät.
- Ovistestejä kannattaa tehdä vain sen verran, että tietää ovuloiko ollenkaan (eivät nekään tietenkään satavarmoja). Niitä ei ole tarvetta tehdä joka kierrossa eikä useamman kerran päivässä. Aiheuttaa muuten paljon turhaa murehtimista ja stressiä..
- Yhdyntöjä olisi hyvä olla n. kp 12 eteenpäin noin joka toinen päivä niin että siittiöitä on oikeassa paikassa sitten kun ovulaatio on. Hyvä, jos yhdyntä on päivää ennen ovulaatiota.
- Sanotaan, että stressi estää raskautumista ja kyselin tästä, sillä olen melko stressaavassa, kiireisessä työssä tällä hetkellä. Gynen mukaan stressillä ei sinänsä ole merkitystä/vaikutusta raskautumiseen ellei se vaikuta yöuniin eikä saa nukuttua kunnolla. Olisi hyvä nukkua vähintään 7-8 tuntia yössä.
- Vehnänalkioöljy on ihan ok (mitä monet pitävät kikkana tärppiin), mutta pitää tarkistaa ettei siinä ole omegoita. Omegaa ei suositella otettavaksi.
- Greippimehu on joillain kikkana käytössä, mutta se ei itseasiassa vaikuta hedelmällisyyteen mitenkään eli raskautuminen on yhtä todennäköistä oli limaa miten paljon tahansa.
- Gyne kysyi lopuksi ollaanko milloin käyty miehen kanssa hammaslääkärissä. Jos suussa on jotain bakteereita, tulehduksia tms. voi se vaikuttaa myös raskautumiseen eli kannattaa käydä tarkistuttamassa omat hampaat, jos viime kerrasta on aikaa. :)

Tällaisia ajatuksia, toivottavasti on jollekin apua!

Kiitos pumpulii tästä infosta! Olen myös miettinyt ihan samaa, että haluaisin tehdä jonkinlaisen varmistuksen jo hyvissä ajoin, että onko kaikki kunnossa. Näin 32 vuotiaana ei viitsisi enää odottaa vuosia ennen kuin hakeutuu tutkimuksiin.

Olen jo jonkin aikaa epäillyt että minulla on liian lyhyt kierto
(n.25 päivää). Ja erityisesti lyhyt luteaalivaihe on huolestuttanut. Se on vain n. 11 päivää :(

Muuten meillä molemmilla on ihan terveelliset elämäntavat ja ollaan normaalipainoisia. Minä olen jo jonkin aikaa syönyt raskausajan multivitamiineja.

Nyt on menossa kp24 ja dpo10. Eilen ja tänään tullut jo hieman ruskeaa tuhrua pyyhittäessä, mikä ei kyllä oo mulle kovin normaalia. Yleensä menkat alkaa ihan selkeesti kerta rytinällä. Mutta eiköhän ne sieltä viimeistään sunnuntaina ala :( R-testi näytti tänään negaa.

Babe, pahoittelut negasta. Voithan sä hoitajalle soittaa ja kysyä että onko sun kierto normaali? Kyllä se sitten ohjaa lääkärille jos heti aletaan puuttua kierron pituuteen. :) tsemppiä sinne!

Kiitos muurahainen! Täytyy kyllä varmaan johonkin olla yhteydessä, että saan mielenrauhan tän asian suhteen. En tosiaan haluais turhaan odotella jos jotain voidaan nyt jo tehdä. Seuraava kierto on yk5.

Yksityiseltä saa apua varmasti, jos kunnallisella puolella eivät halua ottaa tosissaan. :)

Itsellänikin on kierto lyhentynyt juurikin olen noin 25 päivää ja luteaalivaihe jonkun 11. Kyllähän sitä välillä miettii, onko kaksi alkanutta raskautta olleet vain tuuria, mutta itselläni on ikää vielä muutama vuosi vähemmän, joten en ole siinä mielessä vielä nähnyt syytä kiirehtiä asian kanssa. Eikä me enää mitään apuja kunnalliselta saadakaan, kun on jo kaksi yhteistä lasta.. :/

Nii varmaan pakko mennä yksityiselle ku epäilen että kunnalliselta ei varmaan vielä apua saa.

Otin enkelin :)
Mä kävin jo aikasemmin gynellä setvimäs näitä kierto-ongelmia... Mullakin kierto lyhyt, 24-25 päivää. Otettiin kilpparit ja ne oli viiterajoissa. Yleensä mulla on ihan hirveän runsaat menkat,mut muutaman kerran vuodessa saattaa olla just näin et vaan tuhruttaa. Ärsyttävää...

Mulla on aina ollut lyhyt kierto (23-27 pv). Muistan, kun menin 18-vuotiaana hakemaan pillereitä, se terkkari pamautti siihen, että munasarjat eivät toimi kunnolla...! No, moni on raskautunut lyhyillä kierroilla, mutta omalla kohdalla se osoittautui sitten myöhemmin mahdottomaksi. En ollut riittävän nuorena parisuhteessa, johon lapsia olisi voinut edes harkita. Myöhemmin kilpparin vajaatoiminta tai joku muu sammutti munasarjat ihan ennen aikojaan. Toivotaan, että mä olin se "maanantaikappale" ja te muut tuutte raskaaksi kotikonstein :)
Katjusha rv. 33+1 yritystä since 2006...

Minulla taas on pitkä kierto! Keskimäärin 35, joskus venyi 50-60. Nyt kun muistelen ennen esikoista kun kerkisin muutaman kierron tikutella ovista sen kuitenkin bongasin jo jossain kp 16. Eikös yleensä sanota että menkkojen kuuluisi alkaa 2 viikkoa oviksesta?

Sori omanapailu, tulin tässä pohtineeksi kun luin teidän lyhyistä kierroista että miten sitten jos on pitkä kierto.. Joku ken tietäisi näistä niin olisi kiva tietää että mikä on se normi/ihanne ja miten se vaikuttaa jos on juuri lyhyt/pitkä kierto raskautumis mahdollisuuksiin?

Miitu, se ihanteellinen kierto on 28 päivää. On totta, että kuukautiset yleensä alkaisivat 2 viikkoa oviksesta. Luteaalivaiheen pituus vaihtelee joidenkin lähteiden mukaan 10-18 päivää. Kullakin meillä luteaalivaiheen pituus on yleensä melko vakio. Jolla on epäsäännöllinen kierto, se vaihtelu tulee ennemmin follikulaarivaiheessa eli ennen ovulaatiota. Omalla kohdalla ovulaatio ilmaantuu kp 14-17 ja luteaalivaihe on lyhyt.
Jollekin pitkäkiertolaisille on peloteltu, että munasolu "happanee" jos ovista ei ajoillaan saa tulemaan. Mulla yritettiin joskus pakastealkion siirtoa omaan kiertoon, ja kun ei alkanut mitään järkeviä folleja näkyä kp 17 ultrassa - lääkäri puhalsi pelin poikki, sanoi että ei kannata tämmöiseen kiertoon sitä toimenpidettä yrittää (huono ovulaatio). Ovulaatio tuli sitten joskus kp 24 tai jotain mutta luomunahan meikäläinen ei raskaudu.

Katjusha, Kiitos! Tämä selvensi asiaa. :)

Kiitos Pumpuliille infosta. Olen miettinyt samoja asioita. Viime kierrossa kokeilin mittailla lämpöjä, mutta ne eivät mulle kertoneet oikein mitään. Tässä kierrossa juon greippimehua (koska esikoinenkin sai alkunsa greippikierrossa, tosin silloin oli vasta yk 2) ja yritän löytää jostain vehnänalkioöljyä. Ainakaan meidän kaupoissa sitä ei ole, pitää hakea kaupungista asti. Hyvä tietää, ettei saa olla omegaa!

Olen taustalta seurannut tätäkin ketjua. Aluksi kirjoittelin vain Toisesta haaveilevissa, kun ajattelin, etten tiedä kauanko edes jaksan kirjoitella. Joten minua ei minnekään listoille tarvitse laittaa :)

Nyt on meneillään luultavasti yk 15. Esikoinen on jo koululainen ja ikäeroa tulee lapsille erinäisistä syistä, jos meille vielä toista lasta vain suodaan. Miehen puolelta isoin syy alunperin siihen ajatukseen, että enempää emme lapsia halua, oli vaikea synnytys, jonka aikana hän pelkäsi, että menettäisi minut. Mutta aika kultaa muistot... Mies suostui toiseen lapseen vain sillä ehdolla, että minä en enää synnytä alateitse. Niin pitkälle on kuitenkin turhaa edes ajatella.

Kävin gynellä muutama päivä sitten, ja hän teki mulle papa-kokeen, ultrasi, ja koska mun kohdun limakalvot kiertoon nähden on turhan epätasaiset tms. niin lopuksi otti pipelle-näytteen. Gyne epäili polyyppia, mutta mitä sellainen polyyppi voi tarkoittaa? Voiko se estää raskautumisen? En ehtinyt kysellä enempää, kun meinasin pyörtyä kipuun, ja mut ohjattiin takahuoneeseen pitkälleni. Pian käyn myös verikokeissa tarkistamassa kilppariarvot. Sitten täytyy vain odottaa tuloksia.

Aika turhauttavaa tämä alkaa jo olemaan. Mutta yritetään vielä jonkin aikaa. En tiedä mitä sitten sen jälkeen.

Ainiin, yritän nyt ekaa kertaa tikuttaa ovista. Eilen aloitin, eikä tullut väriä (paitsi nyt kun se tikku on kuiva, siinä on selvä hailura), mutta tänään uudessa tikussa oli väriä hitunen enemmän. Oviksen pitäisi kalenterin mukaan tapahtua maanantaina. Toimivatko tikut niin että väri lisääntyy joka päivä, kunnes tapahtuu ovis? Ja ovatko ne edes satavarmoja?

Lady Bug, no toivotaan, että teille toinen suodaan! Ovulaatiotestit toimii yleensä niin, että jonkinlaista kakkosviivaa saattaa näyttää joka päivä, mutta plussan tunnistaa kyllä - koska se useimmille antaa tasavahvat viivat tai esim. omalla kohdalla testiviiva on tummempi kuin kontrolliviiva.
Positiivinen ovulaatiotesti ei anna 100% varmuutta, että ovulaatio on tapahtunut/olosuhteet mahdollistavat hedelmöittymisen. Jos on raskautumisessa vaikeuksia, kannattaa lääkärillä käydä ultrassa ennen oletettua ovista ja verikokeessa oletetun oviksen jälkeen. On hyvä tarkastella, että johtofollikkeli saavuttaa ihanteellisen koon ennen munasolun irtoamista yms., kohdun limakalvon paksuuden ja että keltarauhanen lähtee tuottamaan progesteronia oviksen tapahduttua.
Polyyppeihin en osaa kommentoida, ei ole täällä foorumillakaan tullut itselle vastaan vaikka monia keskusteluja olen seurannut.

Kiva Pumpulii, kun jaoit noi jutut...tuli ihan uuttakin tietoa :) Muutenkin oon saanut ihan hirveästi uutta tietoa, kun oon tätä foorumia ja joitakin muita seuraillut.

Muurahaiselle ihan hirveästi onnea matkaan, että pikkuinen lähtee siellä kasvamaan!! Ihan tuli taas tippa linssiin, kun luki sun kuulumisia :Heartred

Tarkistin asian ja mun menkat piti alkaakin jo keskiviikkona, mutta eipä näy...Jos ei viikonloppuna älä niin maanantaina täytyy testeilla :happy:

Toivotaan Ninsku83 etta menkat ei ala ja plussa tulis! :)

Pumpulilta hyvää tietoa, ehkä pitäis itse ryhdistäytyä ja kysyä lääkäriltä miun luteaalivaiheesta joka on 10 päivää.Jos ottais tavoitteeksi että nyt jos ei tärppää niin soitan neuvolaan kun pitäis PAPA-näytekkin ottaa niin samalla jos selvittäis tuota luteaalihommaa. :)

Kiitos Janniliini Niin mäkin toivon...vaikka välillä hirvittää, kun näille pienille tulisi ikäeroa vaan tasan se vuosi :p Veljellä on pojat 1,5vuoden ikäerolla ja kyllä se meno siellä on aikamoista :happy:

Kannattaa varmaan Janniliini kysästä tota luteaalihommaa, ei siinä ainakaan mitään häviä. Onks muuten muut luukku siitä, että noi PAPA-kokeet ois jäämässä kokonaan pois?

Mulla on ihan vauvahullu mies, haluaisi varmaan kymmenen vauvaa, jos suostuisin :grin Onko muilla näin? Näköjään joillakin miehilläkin on krooninen vauvakuume...

Ninsku, toivotaankin että ne menkat pysyisi poissa ja se plussa sieltä tulisi! Jännää :) Ja ihanaa että sulla on tuollainen vauvahullu mies :p Meillä mies on nyt hulluna ajatukseen toisesta, mutta hetki siihenkin meni ja ei enempää kyllä toivo, että eipä oo kokemusta.

Ninsku, aika sissi oot jos maanantailla asti maltat olla testaamatta. :) toivottavasti se täti ei sinne tulekkaan!
Meille ei tule kyllä kuin yksi lapsi, jos edes sitä saadaan. Sen verran vaikeaa meillä on se lapsen saaminen...

Murkku, älä sano! ;) Tiedän useammankin äidin, jolle on siirretty yksi alkio matkaan ja onkin syntynyt erimunaiset kaksoset! :)

Meillä mies ei oo mikään vauvakuumeilija, niin kauan sai ekan yritykseenkin houkutella :D itellä kun on tuo vauvakuume ollut reilu 10v... :D nyt kyllä mies innolla oottaa että millon pikkunen mukaan tarttuu :)

Takaisin