Raskaaksi 2015

Lääkkeistä, Aphrael sanoikin jo mutta suosittelen lämpimästi teratologista tietopalvelua. On valtakunnallinen, sinne voi kuka tahansa soittaa ja kysyä raskauteen/yritykseen liittyvistä lääkeasioista. Sinne on koottu myös tietoa ihmisistä jotka on käyttäneet kiellettyjäkin lääkkeitä, jos eivät esim. ole tienneet olevansa raskaana, ja niiden vaikutuksista. http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/Sivut/default.aspx

nennaa eipä tosiaan, mulla oli vaan aukiolotutkimus kp9 ja mietin jos kroppa onkin siitä säikähtänyt. Mulla tiputtelikin monta päivää sen jälkeen. No, viikonloppuna näkee tuleeko menkat. Tai ehkä jo aiemmin, jos tuhru alkaa kuten yleensä.

mannikka höh, jos oireet on lupaavat mutta negaa vaan tulee. :sad001

Mira joo, onhan tää kk aina pitkä aika, meillä ollut yksi tai kaksi inssiä kierrossa. Meinataan kyllä pitää meidän luovuttaja. Puhuttiin pitkään kaikki muutama päivä sitten. Hän on ollut niin ihanasti mukana, että ei tee nyt mieli heivata pois ja etsiä muuta vaihtoehtoa. Hänellä ei ole lapsia itellä, eikä hän halua lapsesta vastuuta, mutta sanoi että olis hienoa tietää kuitenkin että geenit jatkuu. Mielellään soisin sen hänelle.

Silvergrinda, plussahan tuossa on, onnea! :grin

Anskunen kiitos! Toivottavasti se lääkäri uskois sua kilpparilääkityksen suhteen.

sallahaa, tsemppiä gynelle! Kuulostaa tosiaan siltä, myös kp:iden perusteella, että sulla ois ollut ovulaatio. :)

Kaakao toivottavasti pääset testaamaan! :)

nni pahoittelut tuhrusta, kumpa ei nyt yltyisi menkoiksi. :sad001

Napaa, mun limat on vähenemässä, tiedä jos siellä olikin vaan kiinnittymisyritys. Pari päivää vielä, niin saa jännäillä alkaako tuhru. Hieman menkkamaista jomotusta jo havaittavissa. Kp26/31(ehkä)

Niin hirveesti oli tekstiä ettei muista kyllä mittää enää -.-' :D

Pahottelut kaikille negan ja tädin kohdanneille ♥

Täällähän on muuten ihan hirmuinen plussa aalto!! :0 onne hiiiirmuisesti plussanneille, paljon tarrasukkia (: ♡

Pika napa. Tooooosi outoja menkkamaisia mahakipuja tänään, heräsin aamulla jo 6 aikaa siihen. Semmonen niinku kun jännittää joku nii ihan ku ne kaikki perhoset ois pakkautunu kohtuun, kauhee paine ja se muuttu menkkakivuks 0.o sitte se vaan hävis ja myöhemmin vessassa oli maha ihan löysällä ja sekasin ku yleensä aina on ihan päinvastoin. Nyt myöhemmin on välillä tullu semmosia menkkamaisia pikkujomotuksia, varsinki ku nousee sohvalta.. en kyllä yhtään tiiä mitä se on.. kävi mielessä kiinnittymisjuttuja mutta ei kai vielä?

Elyssei kp. 21/27-44 dpo. 7-5? Yk.3

Meillä meni melkein sen 2 vuotta, kun ollaan ilman ehkäisyä menty. Vuoden kohdalla meinattiin jo lähteä tutkimuksiin mutta sitten se vaan jäi, ajateltiin vaan että ehkä se tulee jos on tullakseen tai sitten oikeesti katsotaan sopiva väli koska käydään jossain mutta ihan luomuna se nyt sitten tärppäsi loppujen lopuksi. Joillakin tärppää heti ja joillakin paljon myöhemmin, isot tsempit kaikille ja jaksamisia! Toivon suuresti että alkais plussia satelee pitempäänkin yrittäneille! Tiedän miltä se tuntuu kun lähipiirissä muille tulee ja itselle ei meinaa millään tulla..
Mä rukoilen ja toivon kovasti tänne sitä plussa tuulta! *pus* :) :)

Olen jo jonkin aikaa seuraillut tätä ketjua ja nyt on semmoinen olo, että pitää johonkin purkaa. Meillä esikoinen syntynyt 6/14 eli on nyt tosiaan vuoden ikäinen. Toiveissa olisi pikkuiselle sisarus, mutta ilmeisesti imetys pitää kierron poissa. Meillä ei tosiaan ole mitään ehkäisyä ollut käytössä sitten esikoisen syntymän (ekoja kertoja synnytyksen jälkeen lukuunottamatta).

Tästä syystä olen tosiaan testaillut aika ajoin, olisiko meillä pientä kyytiläistä. Nyt tosiaan eilen testi näytti pientä haamua, mutta testi oli hieman viallinen, kun kontrolliviiva ei ollut kokonaan värjäytynyt. Tänään sitten tein uuden testin, joka näytti aivan tyylipuhdasta negaa.

Koko eilisen elättelin pientä toivetta, että se olisi ollut oikea positiivinen ja tänään normaalin maanantaimasennuksen lisäksi sitten mieltä kaihertaa kovin tuo nega. :/ Ja tästä pitäisi jotenkin kerätä voimia ja itseluottamusta työhakemusten tekoon...

Toivottavasti muille tämä maanantai kuitenkin toisi tullessaan plussatuulia!

Silvergrindalle paljon onnea plussasta! :happy:

Waterlily, toivottavasti ootte saanu hyödynnettyä. :) Mun mielestä ovisplussapäivä on dpo -1.

Lankku, tervetuloa ja pahoittelut negasta!

Avioliitosta olitte jutelleet. Mulle se on aina ollut tosi iso asia jo ihan kristillisen arvopohjan takia. Ollaan oltu tässä tosiaan vähän erilaisia ja muutettiin vasta häiden jälkeen yhteen. :)

Mä sain kanssa eilen kuulla tosi hyvältä ystävältä raskausuutisia ja siitä kyllä tuli vaan tosi hyvälle mielelle. :happy: Oltiin jo puhuttu että ois niin mahtavaa olla samaan aikaan raskaana. Nyt sitten vaan jännätään miten käy. Toki pelottaa se, että jos meillä meneekin kovin pitkään mutta toivossa eletään kuitenkin. Oireita on kyllä joka lähtöön jos alkaa etsimään. Mutta täytyy nyt vaan pitää pää kylmänä (helpommin sanottu kun tehty).

Ymmärrän kyllä hyvin myös ne ristiriitaiset tunteet muiden raskausuutisista, varsinkin jos sitä omaa pientä on toivonut jo pitkään. Kovasti toivon että saatais taas pian tänne kunnon plussa-aalto! :Heartred

Lissu kp 26/33-35

Avioliitosta: Mieheni kanssa menimme kihloihin kohta yhteen muuttamisen jälkeen. Meille kihlat ovat lupaus sitoutumisesta, niin kuin avioliitto on toisille. Omat vanhempani eivät ole naimisissa, mutta kihloissa ovat olleet parikymmentä vuotta. Häitä ovat suunnitelleet tälle vuotta :) Ehkä joskus menemme naimisiin, tai sitten emme.

Tsemppiä Beisla :Heartred ihanaa, että teillä on noin ihana luovuttaja, ja hyviä simppoja löytyi!

Tervetuloa takaisin nennaa :)

sallahaa, mulla ja miehellä on kamala hauvavauva- ja vauvakuume :grin mäkin haluaisin, että mun lapsilla olisi sama sukunimi, mutta esikoisella on mun sukunimi ja mies haluaisi meidän ensimmäiselle yhteiselle lapselle hänen sukunimen. En aio asiassa pistää vastaan, vaikka vähän kylmiikin että esikoisella on sitten eri sukunimi pikkusisarensa kanssa :rolleyes: meillä on hääpäivä sovittu, mutta toivon todella että vauva saa edes alkunsa ennen sitä, kun siihen on niiiiin pitkä aika.

Allergioista oli puhetta. Mulla on todella paha timotei allergia ja jonkinmoinen siitepöly ja koivu allergia. Kaikki allergiaoireet hävisi sen kesän ajaksi, kun esikoista odotin :)

Kyllähän tuo selvä plussa on, silvergrinda! Onnea! :)

Lankku, tervetuloa ja pahoittelut negasta! :sorry:

On. Itkuksihan tää homma meni, kun menkat alkoi. Nyt pelottaa, että kuinka kauan menee että kroppa palautuu niistä hemmetin minipillereistä. Oon niin kiukkunen itelleni ja ehkäisyneuvolan hoitajille jotka "pakotti" munt syömään niitä. Puolessa vuodessa veristä vuotoa oli enemmän ja vähemmän yhteensä varmaan 5kk. Normaalisti kierto on 27-28 päivää, ja nyt pillereiden lopettamisen jälkeen ensimmäinen kierto oli 27 päivää, seuraava 13 päivää ja nyt 24 päivää.

nni kp1, yk4

Elyssei, voihan ne olla jo kiinnittymisjuttujakin?

Mä alotin aamulla kirjottaan tätä, mut toi pikkumies on kyllä ollu tänää levottomuuden huippu ja nukkuu vaan minitirsoja, ei ymmärrä...
Kauhee nälkäpahoinvointi ollu eilisestä illasta lähtien, siis jos ei syö parin tunnin välein jotain pientä se iskee heti, testasin aamulla sen takia ihan puhtaan negankin, että kai tää on pillereiden lopettamisesta johtuvaa hormonihäiriötä, kierron pitäis vissii ihan parin päivän sisään alkaa alusta. Pääsee sitten kohti uusia haasteita :D

Voi nni, pahoittelut :Heartred

Tervetuloa Lankku! Meillä onkin sitten samanikäiset esikoiset. Tsemppiä!

Beislalle peukut pystyssä! Täällä jännätään nyt ihan samaa. Huomenna pitäisi laskujeni mukaan tuhrun alkaa jos on alkaakseen.

Se on hassua tuo muiden vauvauutisten kuuleminen. Jotenkin se omalla kohdalla on riippunut ihmisestäkin kenen puolesta voi olla aidosti onnellinen. Tosin nyt kun tuo yksi jo itsellä on, niin tietää että se on todennäköisesti kuitenkin vain ajan kysymys koska toinen ilmoittaa tulostaan, niin ei enää tunnu muiden vauvauutiset niin pahalta kuin ensimmäistä yrittäessä, kun ei ollut mitään tietoa saako itse ikinä sitä omaa lasta.

Avioliitto ei meille kyllä merkinnyt yhtään mitään. Onpahan tämän meidän sitoutumissopimuksen kirjallinen versiokin nyt olemassa :p Siinä vaiheessa kun päätettiin että yritetään lasta jossain vaiheessa hankkia, niin päätettiin myös mennä naimisiin juridisista syistä lapsen takia. Kihloissa ei oltu koskaan ja maistraatissa vaan kävästiin kolmen todistajan kanssa. Mikään ei meidän suhteessa tai elämässä sen myötä muuttunut, mutta onpahan oikeudellinen turva molemmilla ja lapsella, jos jotain sattuu, mm. perimisoikeus. Toisiimme ollaan sitouduttu jo paljon ennen avioliittoa, kumpikaan ei korkeampiin voimiin usko eikä mihinkään kirkkoon kuulu, joten edes ideologista merkitystä sillä ei meille ollut. Emme niin hirveästi perusta edes niistä perinteistä mitä siihen kuuluu, joten jäi juhlatkin pitämättä. Mutta mukavia juhliahan häät on, ainakin vieraana :)

kaakao kp 24/26 (23-28), dpo 11

Ihanaa Beisla kun ootte jutellu! Ja tosiaan jos lahjottajan tuntee, niin myös häntä kohtaan on tunteita. Se on ymmärrettävää! Siksi ei uskallettu itse pitkän harkinnan jälkeen ottaa tuttua. Eipä tosin ollu hirveesti ehdokkaitakaan :) piinapäivät myös sulla, tsemppiä!!

Kaikissa allergialääkkeissä lukee että vältettävä raskausaikana tai vähintään että keskustele lääkärin kanssa lääkkeen käytöstä raskausaikana, sen takia että lääkefirmoja vastaan ei voida sillon nostaa syytettä jos jotain tapahtuu, kun jotkut syyttäisivät esim keskenmenosta tai jostain muusta vaikka kehitysvammasta sitä lääkettä ja lääkefirmat joutuisivat antamaan korvauksia ja lopulta maine saattaisi mennä. Mutta lääkärit ja neuvolan ihmiset määräävät setiritsiinivalmisteita vaikka on raskaana(eniten tutkittu antihistamiini), itse söin muistaakseni histeciä tai heinixiä raskausaikana, eikä tullut mitään ongelmia raskauden suhteen ja terve on poika :) Neuvolassa sanottiin että jos on pahat allergiaoireet, niin ne oireet on haitallisemmat äidille ja lapselle kun se että ottaa allergialääkettä. Mutta nenäsumutteet ainakin on KIELLETTY koska vaikka ne on paikallishoitoon niin ne imeytyy verenkiertoon ja niissä on haitallisia aineita, poikkeus on merisuolaliuos nenäsuihke, se auttaa jonkun verran ja myös nenäkannu on hyvä apu. Lääkärit tietysti voi poikkeuksellisesti määrätä jotain "kiellettyjä" aineita raskaana olevalle jos muuta vaihtoehtoa ei ole, mutta silloin lääkäri on vastuussa jos sen lääkkeen takia tulee jotain ongelmia.

Ja tosiaan naisen kropalla kestää 18-24kk toipua täysin edellisestä synnytyksestä, siksi suositellaan 2 vuoden väliä raskauksiin. Mutta hyvin selviää pienemmälläkin välillä. Toki on henkisesti rankkaa kun on kaksi tai useempi pikkuinen samaan aikaan, esim yöunet ja univelka varmasti vaikuttaa asiaan. Jotkut asiantuntijat sanoo myös että se on lapsille haitallista, itse en kyllä ole ihan samaa mieltä. Ja koskaanhan kun ei tosiaan tiedä että tärppääkö heti ekalla kerralla vai meneekö vuosia. Limakalvojen ja kohdun palautumisen kannalta olis hyvä odotella että kierto ja kroppa käynnistyy synnytyksen jälkeen ennen seuraavaa raskautta, jos raskautuu pian edellisen synnytyksen jälkeen, niin keskenmeno ja komplikaatioriskit on isommat ja myös ennenaikainensynnytys on riskinä. Myös liitoskivut jne vaivat voi olla kovia jos kroppa ei ole toipunut "tarpeeksi" ennen uutta raskautta.

Oli useempi sivu luettavaa joten kaikkea ei muista mitä piti sanoa mutta,

OIKEIN PALJON ONNEA PLUSSAAJILLE!!!!! :happy:

Ja pahoittelut negoista ja menkoista!

PLUSSATUULIA!!!!+++++++++++++++++++ :talk017

Mami91 kp 8/26-28 yk 13

Muokattu viimeksi:
Elyssei, kyllähän juuri noihin aikoihin pitäis kiinnittymisen olla. :) Viikko taitaa olla keskiarvo, mutta voi se heittää ainakin parilla päivällä suuntaan tai toiseen.

Lankku plussatuulia, olipa ärsyttävää että osui viallinen testi.

Lissu, toivon kovasti että pääsisit yhdessä kaverin kanssa olemaan raskaana. :)

nni, pahoittelut menkoista. :sad001 Varmasti tosi ärsyttävää kun lääkäri vielä neuvonut ja sitten käy noin.

Silvergrida, eikö monet plussanneet sano että tuntuu menkkajomoja pitkäänkin? Siellä se pieni tekee tilaa itselleen. :)

Santra, toivottavasti sun ei pitkään tarvitse elää epätietoisuudessa.

Kaakao, toivon kovasti että sultakin pysyy tuhru poissa, se on kyllä ihan hanurista.

Mira aivan, teillä tietty eri kun lapsella on muutenkin isä ja äiti. Me aateltiin että kun on kaks äitiä, olis lapselle/lapsille varmasti kiva myös tuntea isänsä. Tai miksi hän nyt haluaa että häntä kutsutaan, siitä ei olla vielä keskusteltu. Voi käydä niinkin että lapsi päättää.

Mami kiitos, tosi hyvä infopläjäys. :)

Oho, minua kyllä kiellettiin käyttämästä heinixiä raskaus- ja imetysaikana. Sekä yksityinen lääkäri, neuvolalääkäri, että farmaseutit ovat kieltäneet. Ja sitten suositelleet nenäsuihketta. :rolleyes:

Mannikka, Tässäkin asiassa on näemmä eroja lääkäreiden kesken ja aina pitää huomioida se kokonaistilanne ja valita sitten se pienempi paha :) Kaikissa lääkeasioissahan kuitenkin pitää kysyä ammattilasten neuvoa eikä mennä omin päin osteleen sen mukaan mitä muille on neuvottu.

Mietin muuten kyllä että mitä väliä sillä allergialääkkeen merkillä on,jos niissä kaikissa se vaikuttava aine on setiritsiini, onkohan niissä jotain muita lisäaineita sitten mistä joistain on haittaa o_O

Muoks. Histec,Heinix,Zyrtec Cetirizin-ratiopharm jne on kaikki samaa kamaa ( setiritsiinidihydrokloridia ) mutta eri nimillä, joten jännä juttu että osaa merkkiä noista suositellaan ja toiset muka on vaarallisia..

Muokattu viimeksi:
Hirveesti taas tullut tekstiä tänne. Näin työpäivän jälkeen en jaksa niitä nyt ajatuksen kanssa lukea, illemmalla sit :)

nni, pahoittelut menkoista :sad001 Toivottavasti sulla nyt alkais kierto normalisoitua. Mäkin söin minipillereitä puoli vuotta ja e-pillereitä sen pari kuukautta. Jospa ens kuussa ois meidän vuoro plussata :rolleyes:

Kiitos teidän avioliitto keskusteluiden, näin viime yönä unta, että mies osti mulle kolmen tonnin kihlasormuksen ja kosi :grin Mut naimisiin me ei varmaan koskaan mennä. Se ei vaan oo meidän juttu.. Enkä mä itsekkään oo siitä koskaan haaveillut saati muutenkaan asiaa ajatellut.. Mutta en silti kieltäydy jos tuo joskus semmoista ehdottaiskin.. :rolleyes:

Menkat jatkuu.. Eikö nää vois jo loppua :confused: Ärsyttää kun koko ajan kiukututtaa ja oon niin pahalla päällä tai masentunut :arghh::sad001

• Tykkään
Reaktiot: nni
Kyfi, Digi voi näyttää aika aikasin raskauden vaikka virallinen herkkyys on se 25, mutta esim jotkut 10 herkät testit ei vielä näytä juuri mitään. Tosi useet on saanu jo dpo 11 digiin plussan :)

Takaisin