Rasitteena RaDi

Käsitin et istukkahormoni/istukka vaikuttaa insuliinin tuotantoon negatiivisesti, ja sen takia siinä on matalammat rajat. Ja sokerirajoilla pyritään välttämään "sokerivauvoja". Lisäks radi "altistaa" kakkostyypin diabetekselle sitte tulevaisuudessa, varsinki jos on insuliinihoitonen radi. Arvoilla pyritään myös sitä kontrolloimaan.
 
Kun vielä saatas vielä tämä meijän neuvolajärjestelmä uudistamaan sitä miten radia hoidetaan. Mieki otin yhteen neuvolassa sen hoitajan kans kun en suostunu noudattamaan ruokaympyrää ja sillä sain huippu arvot seurannassa. Hänen mielestään ennemmin insuliinihoito kuin se että jätät perunat ja viljat pois jotka nostavat sitä verensokeria. Käskin soittaa synnärinlääkärille joka oli antanu siunauksen kun oli nähny minun mittaukset. Oli aika hiljasta tätiä sen jälkeen. Teki kuiten lähetteen keskussairaalaan (oli muka pätevämpi kuin lääkäri) noh, seuraavalla kerralla oma neuvolatätini perui sen ja pahoitteli kolleegansa käytöstä...
 
Neuvolajärjestelmähän on hiton vanhanaikanen, ja se mies joka sen kehitti oli aika ulalla kaikesta :D löysin nimittäin meijän varastosta sen miehen kirjottaman kirjan vauvojen ja lasten hoidosta ja oli aika naurettavaa tekstiä.
Vanhan uskomuksen mukaan peruna ja viljat ei oo pahasta, vaan diabetesta sairastavan tulee välttää kaikkia sokerista eli karkkia, pullaa ja muita herkkuja. Edes 2.tyypin diabeteksen hoidossa ei välttämättä tätä tajuta yhtään. Perunaa ja leipää tuputetaan koko ajan.
 
Just näin. Kauhulla kattonu appiukon 2.sen hoitoa. Leipää syyän välipalana. Pullaa voi syödä kun se on tehty hedelmäsokeriin (raesokeri raavitaan päältä) mielinmäärin. Mutta karkit pitää olla sokerittomia ja sillon niitä voi vetää kaksin käsin. Ihimekkään et sillon yleensä arvot päin honkia :meh:
 
Eikös diabeteksen hoidon iskulause jossain vaiheessa ollut, että saa syödä normaalisti vaikka onkin diabeetikko :hilarious: Eihän lause ihan väärässä ole, ottaa vaan enemmän lääkettä.

No mutta joo, mulla on asennevamma muutenkin koko diabetestouhua vastaan että ehkä parempi että oon hiljaa.
 
Nonni. Tässä sitä ollaan. Tänään oli aamulla rasitus.

0h: 5.4 (Saa olla 5.3)
1h: 9.1 (Saa olla 10.0)
2h: 6.7 (Saa olla 8.6)

Että ihan sitten oikein yhdestä kymmenyksestä "jäi kiinni" kun paastosokeri nyt sattui tänään tietenkin juuri olemaan 5,4. Vaihtelee siis itselläni paljon, joskus on 4,8 ja joskus vaikka 5,5. Ärsytys täysi sata :grumpy:
 
Mansikkasuukko, tiedän tunteen. Itselläni jäi esikoisesta juurikin tuon 0.1 väärälle puolelle. :stop:

Mut jälkikäteen ajateltuna olin tyytyväinen, että seurattiin ja ruokavaliota noudatin. En montaa kiloa saanut raskauden aikana ja lapsikin oli syntyessään sopivan kokoinen (3720g) :) Sai myös käydä ylimääräisissä ultrissa :grin
 
Sokerirasitus kokeessa juuri parasta aikaa odottelemassa vikaan verikokeeseen menoa... Olipa aikas imelä litku. Jänskää kyllä huominen tuomio sitten.
 
Höh! Mä en ymmärrä miksi mulla ei näy vieläkään mitään!
 
Mäkin sain tuomioni tänään :
Paasto : 4.6
1h : 8.6
2h : 7.3

Läpi siis päästiin onneksi. Onneksi senkin takia, et vaikka syönkin ihan terveellisesti niin tarkka ruoan kyttääminen aiheuttais mulle vaan kauheesti stressiä. Toinen kerta odottaa sitten jossain hamassa tulevaisuudessa. :smug:
 
Mä sain maanantaina radi-tuomion. En ois ollu vieläkään riittävän terve menemään rasitukseen, mutta neuvolantäiti ei antanu enää vaihtoehtoja. Mulla siis ollu kova flunssa (poskiontelontulehdus-->raju antibioottikuuri just rasituksen aikaan) päällä jo kuukauden verran.
 
Onko kellään samaa et maitotuotteet heilauttaa arvoja ylöspäin reippaasti? Nyt en siis puhu sokerijukurteista yms.
 
Mulla maitotuotteet ei nosta mutta viljatuotteet on sellaisia joilla sokerit pomppaa. En yleensä syö niitä mutta oon tän mittausviikon aikana parina päivänä syönyt ja on melko hassua kun yleensä ruoan jälkeinen sokeri on päälle viisi, niin jonkun sämpylän jälkeen reippaasti yli kutosen ja jopa lähellä seiskaa:rolleyes:
 
Sämpylähän varmasti nostaaki jos ei oo ns.hyviä hiilareita eli tummaa viljaa. Yleensähän vaaleita viljoja ei suositella diabeetikoille/radilaisille.
 
Mulla on niin paha ibs, etten voi syödä ollenkaan ruista tai kokojyväviljaa. Vehnä on ainoa mitä pystyn syömään, mutta en vain tykkää yhtään käyttää sitä. Mutta nyt kun on tämä viikon mittainen verensokerimittaus käynnissä (kun paastoarvo oli rasituksessa 5,4) niin oon parina päivänä syönyt sämpylää, että näkee että verensokerit nousee eikä niissä ole vikaa kun ovat normaalisti aina siinä päälle vitosessa :grin Pitäisi kuulemma syödä viljoja, että "näkee että sokerit toimivat ja nousevat". Toivottavasti riittää tää viikon sokerimittailu ja ei tarvi sitten enää mittailla.
 
Täällä tuskastellaan paastoarvojen kanssa, kuten ounasteltiinkin etukäteen. Esikoisen raskaudessa ihan sama :sorry:

Ihan huvikseen on tullut mittailtua lähes joka aamu. Muutenhan mittauspäivät ois vaan 2x/vko ja vaan joka toinen viikko. Noh, nyt ne paastoarvot meinaa heilahtaa rajan yli joka aamu :meh: Ihan sama miten syö illalla.

Millasia iltapaloja te muut syötte?

20+6
 
Mulla menee yleensä munia, joko keitettynä tai paistettuna. Sitten vihanneksia. Jos paistan munakkaan niin laitan siihen sit ssim kinkkua meteä tai jotain muuta lhaal. Eli aikas proteiini pitonen.
Mulla heilahtaa arvot yli jos paastoa on liian kauan. Niimpä ruukaan syyä syyä yöllä n kolmelta ko läyn vessassa viilin. Saan sillä pysymään arvon kurissa
 
Proteiinipitoinen se mullakin on tuo iltapala. Munaa jossain muodossa ja esim. raejuustomättö (raejuusto, kurkku, tomaatti) on hyvää. Kanaa tms tulee syötyä kans. Muistan viime raskaudesta, kuinka kananmuna alkoi tulla jo korvista.. :grin Täs ois vielä melko monta viikkoa jäljellä!!!

En oo vielä kokeillu yöllä syömistä, mut esikoisen raskaudessa söin joskus myös yöllä. Muistelisin vaan, ettei sillä hirveesti ollut merkitystä.
 
Takaisin
Top