Rasitteena RaDi

Elvi~

Näppärä viestien naputtelija
Heinämammat 2018
Keskustelua raskausajan diabeteksesta.

Kuten arvelinkin, niin jälleen päästään seuraamaan sokeriarvoja. Esikoista odottaessa jäätiin testissä paastoarvosta kiinni ja samassa napsahti nytkin. Viime raskaudessa arvot pysyi muuten rajoissa, mutta loppua kohden paastoarvo ei meinannut pysyä aisoissa. Proteiinipitoiset iltapalat alkoi tulla jo korvista.. :meh:

Tänään oli neuvola ja saatiin liuska- sekä neulatäydennys kotiin. Mittauksia tulee nyt alussa tehdä kaksi päivää viikossa kahden viikon välein. Eipä noin harva tarkkailu juuri rasita.
 
Tungen sokerirasituksen kanssa tähän samaan ketjuun, kun liippaa kuitenkin sen verran lähelle: Mulle jo sokerirasitus määrättiin ensimmäisen neuvolakäynnin yhteydessä vaikka riskitekijöitä ei ole kuin +25v ikä ja oman vanhemman elintavoista johtumaton korkea kolesteroli.. :rolleyes:

Tosin ihan äkkiä sinne ei tarvitse mennä, koska pahoinvointi on ollut niin kovaa toistaiseksi.
 
No mun ei nyt sitten tarvi mennä siihen toiseen sokerirasitukseen, kun napsahti jo ensimäisestä :rolleyes:

Esikoisen raskaudessa se oli oma valinta osallistua tähän aikaiseen sokerirasitukseen, kun osallistuin tutkimukseen. Oisko ollut EDDIE nimeltään. Mut toisaalta oon tyytyväinen, että osallistuin. Siellä meni paastoarvo 0.1 yli, joten koko loppuraskaus seurattiin sokeriarvoja ja kontrolloitiin äippäpolilla. Ruokavaliolla pysyi kurissa. Koko raskaudessa tuli alle 5kg painoa. Esikoinen syntyi yliaikaisena 42+2 ja paino oli vaan 3,7kg :happy:

Ihan mielelläni seuraan nytkin arvoja, vaikka voi se pienoiseksi rasitteeksi taas tulla, jos mikään ruokavalio ei meinaa pitää paastoa kurissa. Tässä raskaudessa on myös se ero, ettei paasto veny niin pitkäksi, koska on pakko herätä taaperon kanssa :grin Viimeksi nukuttiin niin komiasti yli 12h yöunia...
 
Mäki meen aika mielelläni sokerirasitukseen. Eihän sitä koskaan tiiä kelle se napsahtaa.
Mulla täyttyy kaikki kolme kriteeriä, joten joudun alussa ja lopussa käydä rasituksessa.
Viime raskaudessa kaikki arvot oli unelmahyvät, noudatin puolet raskausajasta radin ruokavaliota, paino nousi vaan 10kg (sairaalaan jäi 6,5kg) ja vauvaki paino vaan 4400g :D
 
Mie olen jo asennoitunu et radihan sieltä tulee kuitenki kuten esikoisen kohalla. Eikä se minua sen kummemmin ressaa. Oon jo vähä mittaillukki ja seurannu sen mukaan syömisiä
 
Jännä miten tässäkin asiassa on alueellisia eroja. Pitkään ovat puhuneet kuinka näitä aletaan yhdenmukaistaa, mutta milloinkahan saavat aikaiseksi.
Mä oon seitsemästä raskaudestani vain yhdessä käyny sokerirasituksessa, se oli eka odotus +25 ikäisenä, muita syitä ei rasitukseen joutumiselle ole, kun sukurasitetta ei ole, eikä ylipainoa. Sen jälkeen sit kun odotin kuopusta ja olin jo 29v niin ei taas tarvinnu rasitukseen mennä. Toki kysyttiin että haluanko, mutta en halunnu kun ei oo koskaan ollu sokerissa häikkää niin se oli sillä hyvä.
Mun ruokavalio on kyllä muiden syiden takia niin tiukka ja terveellinen, että sopis varmasti radi-ruokavalioonkin.
 
Mie olen jo asennoitunu et radihan sieltä tulee kuitenki kuten esikoisen kohalla. Eikä se minua sen kummemmin ressaa. Oon jo vähä mittaillukki ja seurannu sen mukaan syömisiä

Mulla oli esikoisesta Radi, ruokavaliohoitoinen, mutta kuinka ollakkaan toisen raskauden aikana molemmat sokerirasitukset unelma-arvoilla läpi. Olin kyllä tosi ihmeissäni. Saa nähä kuinka tässä kolmannessa raskaudessa käy, kaksi kertaa silti joudun käydä. Olisin ite mieluusti käyny kyllä vaan siinä puoli välin jälkeen olevassa rasituksessa.
 
Haastavaa on taas pitää paastoarvo rajoissa. Iltapalalla ei voi olla oikein mitään hiilareita ja paljon vaan proteiinia. Esikoista odottaessa sama homma. Tosin arvot ei vielä näin aikaisessa vaiheessa aiheuttanut harmaita hiuksia. Toivottavasti sais nyt ruokavaliolla pidettyä kurissa.

15+0
 
Mulla ei ollu ekassa raskaudessa, mutta tokassa oli. Joudun kaks kertaa rasitukseen jälleen. Mulla on vaan nii hillitön yskä päällä, että en pysty menemään vielä hetkeen. Pitää huomenna kysyä neuvolasta, miten tehdään sen kanssa. Viikkoja siis nyt 14+4. Olikohan se just toi paastoarvo siinä just raja-arvolla. Ruokavaliolla selvisin ja sain kyllä syödä melkein mitä vain eikä tarvinnu kovinkaan tiheesti ees mittailla. Nyt on painoo tullu joku reilu 2 kg tähän mennessä. Esikoisesta tuli joku 16 kg, mutta ei ollu radia, keskimmäisestä tuli 6-7 kg ja oli radi.
 
Kuopus2018 meillä ei tarvinnu käydä toista rasitusta jos ekalla todettiin radi...
 
Mitenhän mulla oli? Kun mun mielestä mä kävin kahesti. Tai sit oon jo parissa vuodessa autuaasti unohtanu asian. Yks rasitus kyl riittäs. Ja just ultratäti sano mulle, että ikä on yleensä se, mikä lisää riskiä, joten se ei oo ainakaan pienempi tässä raskaudessa, kun ikääkin on pari vuotta enemmän kuin viimeks. Mut sit taas voi olla, että radia ei ookaan. Ei mulla synnytyksen jälkeen vuoden päästä ees kontrolloitu arvoja.
 
Ei mullakaan oo kontrolloitu synnytyksen jälkeen arvoja, vaikka siitä jossain vaiheessa kyllä mainittiin.

Mulla ongelmaa on aiheuttanut ainoastaan paastoarvo. Ei se radikaalisti yli mene, mut ei pysy siinä alle 5.5 mmol/l. Edellisessä raskaudessa ei kertaakaan muissa arvoissa ollut mitään heittoa/häikkää.
 
No sieltähän se tuli :shifty: ja millä arvoilla
0min 5.4 saa olla 5.3
60min 10.1----->10.0
120 min 8.1----->8.4

No tällä mennään. Eipähän tarvi enää käydä sitä litkua juomassa tässä raskaudessa :angelic:
 
Miten tuossa mittauksessa tuo paastoarvo on noin alhainen kuin 5.3, kun "normaalisti" sokeriarvo on hyvä jos se on alle 6? :eek:
 
Raskaana oleville on tiukemmat rajat. Siksi niin moni rasituksissa "kärähtääkin".
 
No ohoh! o_O Itsellä on rasitus edessä, saapas nähdä kuinka käy... :eek:

Joskus paastoarvoni on esimerkiksi 4,8 ja joskus ollut 5,5 eli vaihtelee todella paljon. Että ei muuta kuin jännittämään mihin "lottonumero" osuu juuri tällä kertaa kun sinne menee :depressed:
 
Mulla myös vähän sama tilanne, kun sulla Mansikkasuukko. Sieltä voi napsahtaa Radi, tai sit ei. Ens viikolla näkee miten käy.
 
Tänään "kärähdin" liuskatestissä neuvolassa... Glukoosia pissassa ja nyt sitten edessä ensiviikolla tuo sokerirasitus testi... Toivottavasti ei nyt olisi, ihan tarpeeksi jo ollut vaivoja tässä kun selkä ja lonkat reistailee jo nyt ja mieletön väsymys...
 
Tiukat on arvot kieltämättä, mut pitää muistaa et meijän ja vauvan parastahan tässä aatellaan :) itellä oli esikoisen kohdalla radi ja sain sen kuriin ruokavaliolla. Oikeestaan lopussa oli hh-pitoset ruuat minimissään, en syöny oikeestaan perunaa, pastaa, vehnää tai muitakaan viljatuotteita olleskaan. Mut huomasin myös et paha olo ja väsymus jäi samalla pois kun jätti hiilarit poies.
Tässä nyt taas opetellaan ruokarytmiä, muttako eihän sitä muista kun taaperolle tekee leipää välipalaksi et ei sitä itekki tarvi syyä samalla :joyful:
 
Mä oon tätä radi juttua kysellyt sieltä täältä ja en kyllä ymmärrä yhtään näitä arvoja. Siis tää tuntuu ihan hysterialta. Käytännössähän ihminen saa siis diagnoosin vaikka on oikeesti terve. Kaverillakin paastoarvo oli rasituksessa 5,4 ja ne muut arvot ihan normaaleja. Samoin kaikki veristestit koko raskauden ajan normeja. Mutta silti se raskausdiabetesdiagnoosi pamahti. Kuitenkin terveellä ihmisellä sää olla se paastoarvo siellä kuudessa asti niin menee tää nyt vähän yli mun ymmärryksen :eek: Koko elämän voi olla paastoarvo ainavaikka 5,5 ja on tietty ihan terve mutta sit yhtäkkiä kun on raskaana niin onkin tuon takia sairas. Mihin ihmeeseen tää perustuu?:grin
 
Takaisin
Top