Raha-asiat - sun ja mun vai meidän rahat?

On yhteiset tilit yhteisiin menoihin, asumisen ja autojen kuluihin, vakuutuslaskuihin, lapsen menoihin sekä ruokaan. Molemmat laittaa noihin joka kuukausi sovitun summan. Minä enemmän kuin mies, koska mies on osittaisella hoitovapaalla ja hoitaa lasta ja kotia enemmän ja siksi tienaa vähemmän. Loput rahat kummallakin on omilla tileillä ja ne on sitten omia huvirahoja. Tosin ei niistäkään olla mitenkään tarkkoja, vaan kumpikin makselee yhteisiä huveja miten sattuu.
 
Meillä on kans yhteiset rahat ja omat rahat. Yhteiselle tilille ollaan laskettu määrä, joka tarvitaan joka kuukausi. Kuukausimäärään on laskettu asumiskulut, vakuutukset, autovero, päiväkotimaksu, ruuat ja lapseen liittyvän hankinnat. Ollaan vuosia excelöity kaikki laskut ja menot, niin tiedetään mikä määrä rahaa kuukausitasolla tarvitaan yhteisiin maksuihin.

Siirretään molemmat siis eri summa rahaa yhteistilille. Suhteuttuna omiin tuloihin ja se on vaihdellut sen mukaan, mitä kumpainenkin milloinkin tienaa. Esimerkiksi kun olin hoitovapaalla niin puoliso maksoi enemmän ja nyt hän on lomautettuna, niin minä maksan enemmän.

Tämä mahdollistaa sen, että perheen kulut menevät aidosti tasan ja molemmilla jää myös rahaa itselle käytettäväksi. Omista rahoista tulee toki tehtyä yhteisiä hankintojakin, niin ei ole ihan niin tarkkaa, miltä kuulostaa 😄 Säästöjäkin on yhteisiä ja omia.
 
Tällä hetkellä talouden kulut on pyritty jakamaan pitkälti puoliksi. Molemmilla omat tilit ja rahat, mutta kulut jaettu puoliksi. Nyt kun molemmat palkkatöissä tämä toimii hyvin. Kun siirryn kohta hetkeksi opintovapaalle ottaa mies enemmän vastuuta taloudesta sitten.
 
Omat tilit ja yksi yhteinen taloustili. Taloustililtä maksetaan kaikki laskut, ruuat ja muut päivittäistavarat, ym yhteiset talouden menot ja pieniä omia menoja (esim eväsbanaani kesken työpäivän tms). Laitetaan taloustilille saman verran rahaa, miehellä hieman paremmat nettotulot kun mulla, muttei niin radikaalisti että lähdettäisiin laskemaan osuuksia. Mies kuitenkin sitten välillä tarjoaa mulle illallisia, ostaa lahjoja ja muutenkin vastaa enemmän meidän talousasioista, mä sit makselen hänelle.

Erilliset asuntolainat, koska miehellä ollut jo kaksi omistusasuntoa, ja on jäänyt niistä voitolle = pienempi laina. Mulla on isompi laina. Yksi yhteinen remonttilaina, ja lisäksi mulla on vielä opintolaina takaisinmaksettavana.
 
Takaisin
Top