Raha-asiat - sun ja mun vai meidän rahat?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten teillä hoidetaan taloutta? Onko teillä sun ja mun rahat vai yhteiset rahat?

Meillä on hyvin pitkälle yhteiset rahat. Yhteistä tiliä ei ole, mutta jos toisella on tili nollilla voidaan tarvittaessa siirtää toisen tililtä toiselle. Olen myös maksanut laskuja miehen tililtä hänen ollessa pitkiä aikoja sairaalassa. (Teimme pankissa sopimuksen niin että sain tunnukset hänen tilille, jotta tämä olisi mahdollista.) Laskuista ollaan sovittu kumpi maksaa minkäkin laskun ja ruokakaupassa käy kumpikin. Omat hankinnat tehdään pääasiassa omista rahoista, mutta jos toisella ei sillä hetkellä ole varaa ja tarvitsee uuden vaatteen tms. toinen voi maksaa sen. Jos on tiukkaa, eletään yksissä tuumin säästeliäämmin.
 
Yhteiset rahat on osittain ja osittain ei.
Molemmat siirtää yhteiselle laskujen maksu tilille saman summan (koska suunnilleen sama tulotaso). Sieltä menee kaikki perheen yhteiset menot.
Omille tileille jää ns. omat rahat omia menoja varten ja niitä molemmat vapaasti käyttää/säästää miten haluaa. Jos toiselta on rahat loppu, niin sitten siirrellään omista. Eli loppupelissä rahat on kuitenkin yhteisiä.
 
Meillä on yhteinen taloustili, johon laitetaan tietty summa joka kuukausi (n. 50% omasta palkasta). Rahallisesti siis minä maksan vähän enemmän, koska mulla isommat tulot ja vanhemmat lapset minun niin näen sen myös reilummaksi. Tällä hetkellä mies panostaa enemmän, koska mulla pienemmät tulot kotihoidontuella. Yhteiseltä tililtä maksetaan yhteiset laskut, ruoat ja muut hankinnat. Loppurahat kumpikin käyttää omiin menoihinsa tai laittaa säästöön, niin kuin parhaaksi näkee. Jos toisella joskus rahallisesti tiukkaa niin autetaan toinen toisiamme. 😊
 
Meillä on erilliset tilit. Käytännön syistä vuokra ja suurin osa muista laskuista menee miehen tililtä, mä maksan useammin ruoan ja lapsen vaatteet yms. Koska vuokra on niin paljon korkeampi kuin kaikki muut menot, me käydään kaikki menot läpi pari kertaa vuodessa. Laitetaan ne kaikki Exceliin ja katsotaan miten paljon enemmän mies on maksanut asioita. Sen perusteella mä sitten siirrän hänelle rahaa, tosin viime vuosina vuokranmaksussa on huomioitu, että mies tienaa huomattavasti enemmän kun mä olen kotona tai puoliaikaisena töissä. Loput rahat kumpikin käyttää ja säästää oman mielen mukaan.
 
Erilliset tilit mutta puoliksi maksetaan asumismenot. Muut menot on jaettu vastuualueittain ja toinen auttaa jos toisella vähissä rahat. 😇 Tulot vaihtelee kummallakin sen mukaan miten on töissä kiirettä. 😊
 
Yhteinen taloustili, jolle molemmat siirretään saman verran kerran kuussa. Summa määritetään kerran vuodessa kun käydään läpi sen hetken lainanlyhennys, sähkö-, vakuutus- jne. sopimukset, arvioidaan autoon kohdistuvat kulut kuten polttoaine ja huollot ja mietitään kuukausittainen ruokabudjetti sekä muut yhteiset esim. koiran kulut. Ollaan aika vahvasti excel ihmisiä 😃 Noin 50% netosta menee talouden yhteisiin menoihin.

Mitä jää tillille on omaan käyttöön toki näistä säästöistä myös sitten tasapuolisesti rahoitetaan lomat, remontit ja isommat hankinnat.

Vuosia menty tällä ja meillä toiminut, toki tulotaso pitkälti molemmilla sama. Saa nähdä muutetaanko lapsen myötä, tarkoitus vapaalla olla suunnilleen yhtä pitkään ☺️
 
Meillä mun rahat+ varat on mun kuten myös mun velat. Isänsä euroilla ja varallisuuksilla saadaan meidän arkeen lisää mahdollisuuksia ja "leveyttä". Isänsä velat hänen omiaan.
Yhteisiä velkoja meillä ei ole.
 
Kummallakin on omat tilit mutta rahat on yhteisiä. Lainat on miehen nimissä. Minä huolehdin laskujen maksamisen siltä tililtä missä on rahaa milloinkin.
 
Kaikki rahat on yhteisiä. Mutta selkeyden vuoksi ollaan perustettu yhteinen käyttötili, molemmilla oma hurvittelu-tili ja sitte vielä molemmilla säästöjä ja sijoituksia (jotka siis kuitenkin yhteisiä).

Kun on yhteinen käyttötili, jonne molemmat siirtävät sovitun määrän rahaa, tulee paremmin seurattua paljon sitä rahaa menee pakollisiin ja yhteisiin menoihin. Sitte tuolla hurvittelu-tilillä molemmilla on kuukaudessa tietty määrä minkä saa hyvällä omallatunnolla käyttää itseen tai säästää myöhempään käyttöön. Esim. Ite käytän tuota rahaa esim. Kahviloihin, kampaajaan ja vaatteisiin eikä siitä tule napinaa koska on sovittu että tietty osa palkasta saa mennä "hömppään". Säästötkin on yhteisiä vaikka ne toki aina jommankumman nimissä on. Lainaa meillä ei oo koskaan muuta ollutkaan kuin talolaina, ja sen maksu on hyvällä mallilla.
 
Meillä on useita yhteisiä tilejä ja omia tilejä. Säästöjä on molemmilla sijoitettuna siellä täällä. Käytännössä kaikki rahat ovat yhteisiä ja siirrellään niitä tarpeen mukaan. Asuntolaina on myös yhteinen.

Meillä toinen tienaa enemmän kuin toinen niin tasamaksusysteemi ei oikein toimisi kätevästi eikä olisi mielestäni edes reilua. Ei sopisi myöskään meidän luonteille mikään eurontarkka järjestely. Käytännössä molempien rahat kuitenkin menevät perheen yhteiseen kassaan. ☺️
 
Meillä omat rahat+tilit, mutta molemmat maksaa yhteisiä juttuja laskematta euroja. Mies omistaa asunnon ja tienaa mua enemmän, niin maksaa asuntoon liittyvät. Kumpikin maksaa omat henk.koht. laskunsa, mutta tarvittaessa toinen avustaa. Molemmat käydään kaupassa erittelemättä kuka syö mitäkin tai minkä kumpi on maksanut. Yhteisenä tili lasten "päivittäisille" hankinnoille, käytännössä sinne menee lapsilisät ja mies siirtää satunnaisesti rahaa, mä maksan sieltä lasten vaatteet, kengät ym jutut, kalliimmat hankinnat esim turvaistuin sitten tilanteen mukaan tuolta/miehen tililtä. Pakollisten menojen jälkeen saa omilla rahoillaan tehdä mitä lystää, mutta toki tavoitteena ettei vedä tiliä nollille vaan olis vähän jemmassa yllättäviä tilanteita varten.
 
Meillä on omat tilit, mutta käyttöoikeudet toistemme tileihin. Jos omalta tililtä loppuu rahat, niin siirrämme toistemme tileiltä sen enempää kyselemättä.

Yhteinen taloustili on myös asumismenoille, mutta tällä hetkellä sinne tilille siirtyy rahaa vain minulta, koska tuloeromme ovat sen verran suuret.

Eli periaatteessa rahamme ovat yhteisiä. Toki kummallakin on sitten lisäksi oma säästötili, joiden varoihin ei ilman lupaa kosketa. Mutta yhteisiin isompiin menoihin niitä säästöjäkin on lopulta käytetty, esim. asunnon ja auton ostoon.
 
Meillä on omat tilit ja yhteinen taloustili jolta maksetaan lasten ja asumisen kuluja. Taloustilille kumpikin laittaa suunnilleen saman. Minulla on huomattavasti pienemmät tulot, joten muut menot on sitten jaettu niin että mies huolehtii muutamista isoista kulueristä. Näin minullakin jää jonkin verran omaa rahaa säästää tai tuhlata, mikä nyt on tarve just sillä hetkellä.
 
Meillä on molemmilla omat tilit ja omat rahat, mutta käytännössä molempien rahat menevät pitkälti yhteisesti koko perheen hyväksi. Minä olen meillä se enemmän tienaava, joten maksan miltei kaiken. Mies maksaa sen minkä jaksaa ja pystyy vähistä rahoistaan, pääsääntöisesti hän ostaa ruoat ja maksaa polttoaineet autoon, mutta totta kai itse ostaa itselleen mitä tarvitsee tietenkin (esim. lääkkeet ja vaatteet yms.), jolloin minä sitten maksan siltä osin myös ruoat ja polttoaineet, miten milloinkin on tarvetta.

Meillä ei koskaan lasketa, kuka mitäkin maksaa ja kuinka paljon, meille on kummallekin aivan se ja sama, miten homma menee niin kauan kuin koko perheellä on katto pään päällä, vaatetta, lämpöä ja ruokaa pöydässä. En mitenkään jaksaisi kaiken muun lisäksi vielä täytellä jotain exceleitä rahaan liittyen :)
 
Molemmilla on omat tilit ja lisäksi on kaksi yhteistä tiliä, joihin molemmat siirtää rahaa suhteessa tuloihin. Toiselta tililtä maksetaan asuntolaina ja vakuutukset, sinne myös säästetään isompia hankintoja varten, jos esim. kodinkoneita hajoaa. Toiselle tilille on molemmilla kortti ja sieltä maksetaan muut asumisen kulut, ruoat, päivittäistavarat ja joitakin lapsen kuluja. Mies on ostanut paljon remonttitarpeita itse, minä sitten ostelen esim. lapselle vaatteita ja yhteisiä matkoja.
 
Erilliset tilit on, mutta myös yhteinen. Yhteiseltä tililtä maksellaan sitten mm. sähkö, nettiliittymä, talon vakuutus jne juoksevat yhteiset kulut. Ruoat ostan pääsääntöisesti minä.
Oma filosofiani on, että jos yhdessä asutaan, yhteiset menot hoidetaan tasavertaisesti.
 
Kun naimisiin mentiin 2012 niin siitä asti on ollut ihan täysin yhteiset rahat. Tulotasot on heitelleet suuresti tänä aikana molemmilla. Yhdessä tehdään päätökset siitä missä asutaan ja mitä töitä tai muita tuloja saada ja talous menee sen mukaan. Isommat hankinnat keskustellaan, mutta pikkujuttuja hankitaan ihan vapaasti omin päin tietäen yhteiset periaatteet rahankäytöstä. Tilit on toki omilla nimillä, mutta raha vaihtaa tarvittaessa tiliä sen mukaan kenen nimellä laskuja on jonossa.
 
Meillä on sekä omat tilit että yhteinen tili, ja pääosin yhteiset velat. Kuukausikulujen (asuminen, autot, vakuutukset jne) verran siirretään joka kuukausi yhteiselle tilille, josta lainaerät ja laskut menevät. Molempien kuukausierät lasketaan niin että kummallekin puolisolle jää omalle tilille sama summa rahaa. Minusta tämä on kaikkein tasa-arvoisin tapa, tällöin ei perheen sisällä ole eri elintasoja, vaikka tulot ovat vaihdelleet esimerkiksi vanhempainvapaiden aikana paljonkin. Naimisiin mennessä ajattelin, että kaikki omaisuudesta velkoihin, ja erityisesti niihin liittyvät päätökset, ovat tästä lähin yhteisiä.
 
Meillä on sekä omat tilit että yhteinen tili, ja pääosin yhteiset velat. Kuukausikulujen (asuminen, autot, vakuutukset jne) verran siirretään joka kuukausi yhteiselle tilille, josta lainaerät ja laskut menevät. Molempien kuukausierät lasketaan niin että kummallekin puolisolle jää omalle tilille sama summa rahaa. Minusta tämä on kaikkein tasa-arvoisin tapa, tällöin ei perheen sisällä ole eri elintasoja, vaikka tulot ovat vaihdelleet esimerkiksi vanhempainvapaiden aikana paljonkin. Naimisiin mennessä ajattelin, että kaikki omaisuudesta velkoihin, ja erityisesti niihin liittyvät päätökset, ovat tästä lähin yhteisiä.
Hieno laskukaava! Yhteisiin päätöksiin nojaten on elämä kaikkine outoine sattumuksineen usein helpompaa jaksaa ✨💨👀
 
Takaisin
Top