Meille on toinen matkalla. Mun mies ei muutenkaan ole mikään fiilistelijä ja ekan raskauden aikana mua välillä harmitti, ettei mies koskaan jutellut mahalle tai silitellyt sitä, vaikka raskaus oli yhdessä toivottu. Raskausaikana hänen suurimmat julkituodut tunteensa liittyi vahvasti jännitykseen ja huoleen tulevasta, meidän jaksamisesta, voimavaroista, elämänmuutoksesta. Nyt jälkikäteen näen selvästi, että se oli hänen tapansa käsitellä raskautta ja sitä myötä muuttuvaa elämää. Eri ihmiset käy erilaisia tunteita läpi eikä niissä oikein ole oikeaa tai väärää tapaa. Varmaan kaikkea tunnekirjoa hän ei tuonut ilmi muutenkaan. Esimerkiksi olin aina sanonut, että voidaan jakaa vanhempainvapaita, koska niiden käyttö ei ole mielestäni minun yksinoikeus. Niinpä yhtenä päivänä hän vain ilmoitti, että oli kysynyt töistä voiko jäädä puoleksi vuodeksi kotiin, kun esikoinen on puolivuotias. Näin myös tehtiin :) Eli vaikka ulospäin ei näkynyt suuria tunteita, hän valmistautui lapsen tuloon omalla tavallaan.
Miehestäni todella syntyi isä esikoisen syntymän myötä - hänellä on tosi vahvat muistikuvat siitä, miltä esikoinen näytti syntyessään maailmaan ja synnytys oli mun miehelle(kin) todella voimakas kokemus. Ensimmäisistä hetkistä lähtien esikoinen vietti paljon aikaa isälläänkin ihokontaktissa. Mieheni myös kantoi (ja kantaa edelleen) esikoista paljon ja jäi tosiaan lopulta 7 kuukaudeksi kotiin vauvan ollessa 6,5-kuinen. Siltä ajalta on muuten hauskoja kuvia, kun esikoinen nukkuu miehellä kantorepussa ja hän itse vetelee kiireen vilkkaa lounasta nassuun samalla. Meille molemmille teki hyvää nähdä vauvavuosi sekä työssäkävijän että kotonaolijan silmin.
Tässä toisessa raskaudessa mies on ollut omalla käytännöllisellä tavallaan ehkä henkisesti enemmän mukana alusta asti - ei siis niin kääntynyt omiin ajatuksiinsa kuin viime raskaudessa. Ihan neutraalin onnelliselta vaikuttaa :) Ehkä mulla itsellä on enemmän tunnepuolen työstettävää tämän toisen tulemisessa, luopumisen tuskaa esikoisen ainokaisuudesta ja viimeisistäkin oman ajan rippeistä, mutta onhan tässä vielä 8kk aikaa :D
Tämä oli ajateltu kannustuksena siis heille, joiden miehet ei välttämättä heti ole täysillä fiilistelemässä tulevaa. Isälläkin kun herää monenlaisia tunteita ja ajatuksia ja se on ihan ok - ne on vaan tunteita ja ajatuksia, ei todellisuutta.