Pottailu

Meillä pottaillaan vaihtelevalla menestyksellä. Välillä saattaa olla puoli päivää sama vaippa kun tulee pissat ja kakat pottaan. Välillä taas potalla istuminen on ihan mahdoton ajatus tai vaikka istuttaisiin, ei sinne mitään tule. Välillä ilmoitetaan että on pissahätä ja haluaa potalle, jolloin pissa aika usein tuleekin pottaan. Välillä tosin myöhästytään. Kakasta ei ole ilmoittanut, mutta sentään aika usein kertoo kun kakka on tullut vaippaan. Edistystä siis tapahtuu, mutta on tässä vielä pitkä matka kuivaksi.
 
Meillä ei oikein pottailu suju. Tai poika pyytää päästä potalle kyllä ja tykkää toisinaan siinä istuakin, mutta tuotoksia ei oikein tule. Sitten joskus jos alkaa pissa tulla, niin innostuu asiasta niin paljon, että nousee ylös ja lopettaa pissaamisen siihen... :D
En ole vielä ajatellut stressata asiasta. Neuvola ei kuulemma puutu alle 2,5-vuotiaiden pottailuihin, joten ei siitä varmaan tarvitse itsekään murehtia.
 
Meilläkin tykätään kyllä istua potalla, mutta vasta 1 pisut sinne on tullut, varmaan vahingossa :) Kovin aktiivinen en tosin ole ollut, kaksi viikkoa vasta pottailtu satunnaisesti, laiskottaa :D Vähän vaan ärsyttää, kun kohta on sitten 2 vaippahousua. Jotenkin ajattelin että saataisiin esikoinen kuivaksi ennen vauvaa, mutta omaan saamattomuuteen kaatui.
 
En mä usko, että se on pelkkää saamattomuutta. Kuivaksi oppiminen vaatii myös tiettyä kehitysvaihetta aivoissa ja on yksilöllistä milloin lapsi on valmis.
Tai näin mä ainakin lohdutan itseäni. :)
 
Meillä käydään pissalla potalla useita kertoja päivässä, kakka on tullut ehkä kahdesti pottaan. Vaippa kastuu vielä, pari kertaa päivässä pysyy kuivana. Ollaan nyt pidetty esimerksi aamupesujen ja potalla käyntien jälkeen tyttöä ilman vaippaa ja hyvin pärjäilee suht pitkiäkin aikoja. Sanoo myös välillä "pissahätä" tai "vessahätä". Tarkoituksena yrittää saada päiväkuivaksi syksyn aikana :)
 
Ei kyllä voi pistää pelkän saamattomuuden piikkiin. Jos lapsi ei vielä tunne pissa/kakkahätää, niin ei siinä auta vaikka vanhemmat olisi kuinka ahkeria. Ainakin meillä tulee välillä kumpaakin ihan satunnaiseen aikaan ja vaikka olisi hetki sitten käyty potalla. Eikä meidän poikaa edes saa istumaan potalle ellei itse sitä halua. Ellei siis halua huudattaa, mutta se tuskin edesauttaa kuivaksi oppimista.

Otan aika usein aamulla pojalta vaipan pois kun mennään vessaan ja annan mennä potalle omia aikojaan. Saatan muistuttaa asiasta, joskus vähän maanitella, mutta aika lapsen ehtoisesti menee aamut pottailun suhteen. Useimmiten poika käykin tekemänsä asiansa pottaan, mutta nyt viimeaikoina on tajunnut pissihädän vasta kun on lorahtanut lattialle. Yleensä tosiaan lorahtaa vain vähän ja sitten kipittää potalle.
 
Meidän tyttö kesän aikana yhtäkkiä koki jonkun pottavalaistumisen ja on nyt aikalailla päiväkuiva,toki joskus tulee vahinkoja.Ollaan kyllä pottailtu jo alle vuoden ikäisestä.Mutta en mäkään usko että tää asia on vaan vanhempien viitseliäisyydestä kiinni!Meidän neiti on luonteeltaan rauhallinen istuskelija joten on malttanut hyvin istua potalla kirjojen kanssa.Vaatii varmasti sen herkkyyskaudenkin,pakottaminen tuskin toimii.Ja oon kuullut että jostain syystä tytöt oppis yleensä vähän aikaisemmin kuivaksi kuin pojat,en sitten tiiä pitääkö paikkansa.
 
Meidän poika on ruvennut käymään potan sijasta pöntöllä. Yhtenä päivänä kun hain poikaa hoidosta hoitaja kertoi että teki kakan pönttöön. Eikä poika sen jälkeen ole potannut halunnutkaan vaan pöntölle, että taisi jäädä sitten potat työttömäksi. Taitavasti hän siinä istuu, ei edes pienennintä tarvitse. Pitää vaan aina nostaa pöntölle ja alas, kun ei itse niin korkealle pääse.
 
Pitäiskin kokeilla uskaltaisko tyttö jo istua pöntöllä.Helpottaisi reissaamista kun ei sitä pottaa joka paikassa ole!
 
Takaisin
Top