Pottailu!

Meillä toimii myös tuo ännggh-tekniikka :D Vaikka aika aaltoillen meillä pottailu sujuu..

Olen jostain kuullutkin, että pojille kuivaksi opettelu olisi vaikeampaa kuin tytöille. Anoppi siitä taisi mainita joskus.. Hänellä kaksi tyttöä ja kolme poikaa, ja kuulemma tytöt poikkeuksetta oppivat nopeammin kuiviksi. Olisiko jotain tekemistä rakenteellisten erojen kanssa? Ehkä pojille on vaikeampaa tunnistaa hätää? Joo ihan spekuloin vain, ei ole mitään varmaa tietoa! :D

Joo, varmaan pitäisi vaihtaa vaipat pelkkiin harsoihin, niin ei olisi niin mukava pissiä enää pöksyt jalassa :P
 
Oon hei myös kuullut ton, että poikien ois vaikeampaa oppia kuivaks... ja ilmeisesti juurikin johtuen siitä pissahädän tunnistamisesta? Mua ei se haittais, vaikka menis ikä ja terveys siinä pottailun opettelemisessa, kunhan vaan ekaks sais ton kakaran huijattua siihen istumaan :D

Nyt oli taas ollut potta kylppärissä pitempään, siitä ei oltu ees puhuttu sillain. Tänään sitten tossa iltasella jotenkin tuo piteli vaippaa jne. ja kysyin, että haetaanko potta? "Joo" oli vastaus, mutta siltikään se ei suostunut siihen istua! Höh, turhauttaa äitiä ja isiä ihan simpuran paljon! :D

Ehkä se pitää joo ostaa kalsareita ja laittaa harsoja, mennä niillä täällä kotona ollessa, josko tuokin sitten tajuais sen pissaamisen jotenkin uudella tavalla? Vaikka se tietää/osaa osoittaa, että mistä pissa tulee ja mistä kakka tulee, niin silti se ei sitten kai jotenkin tajua sitä? Sen verran monet pyykit ja lattianmoppauksetkin on herra Lirkkijän jäljiltä hoidettu, että kyllä se myös on "nähnyt" itse, miten se pissa sieltä kintuille lirahtaakaan... :D
 
Meillä on poitsua potatettu satunnaisesti puolivuotiaasta lähtien. Sillon meni ekat kuukaudet niin et kakat ja lähes kaikki pissatkin saatiin pottaan mutta sitten iski ripulitauti josta herran vatsan toipuminen kesti lopulta pari kuukautta ja siinä meni sitten se pottailu. En siis sinä aikana kerennyt potatella kun vähän väliä tuli vaippaan ja sen jälkeen potalle mentiin meilläkin taas vain huutaen ja selkä kaarella. Nyt on alkanut taas käydä kun ei olla istutettu siihen potalle vaan herra on itse mennyt istumaan siihen. Eli ollaan jos mimmoisilla keinoilla houkuteltu ja kehuttu aina kun on itse mennyt potalle istumaan.

Nyt ollaan taas pikkuhiljaa otettu pottaa enemmän mukaan päiviin kun herra on ilmaissut selkeästi ettei vaippa innosta; yrittää itse riisua vaippaansa ja huuto tulee melkein aina kun pitää vaippa laittaa takasin jalkaan vaihdon jälkeen. Meilläkin taitaa vaan isoin ongelma olla se etten tunnista niitä merkkejä et milloin herralla on hätä ennenku liian myöhään. Mitään selkeää rytmiäkään ei oikeastaan ole. Ja toisena se ettei tuo malta istua siinä potalla tarpeeksi pitkään :D pissahätä on mutta sitten seilaa edestakaisin malttamattomana niin kauan että monesti se pissa tulee sitten siihen potan viereen. Mutta ehkä se siitä. Vielä pitäisi itseä tsempata olemaan aktiivisempi!
 
Me ostettiin potta kun poitsu oli 9kkikäinen. Istui siinä kirjaa katsellen ja välllä pottaan tulikin pissa tai kakka. Hyvin satunnaisesti siis...

Reilun vuoden iässä poitsu kieltäyty täysin istumasta potalla. Yritin laittaa häntä siihen istumaan, mutta huuto oli kauhea! Laitoin potan kaappiin ja unohdettiin se hetkeksi.

Kokeiltiin pottailua uudelleen n. 1v4kk iässä. Nyt suostui istumaan siinä, mutta ei millään malttanut istua siinä niin kauan että kaikki pissaa olisi tullut (kakkaa ei tullut ollenkaan). Nousi kesken pissaamisen ylös potalta ja halusi lähteä tyhjentämään sitä vessanpönttöön. Sitten taas uudelleen potalle ja taas tyhjentämään ja taas sama runba uudelleen (poika ei kuitenkaan ruikkinut lattialle)... Väsyin tähän ja taas pidettiin pientä taukoa potasta...

Sitten rupesin istuttamaan poikaa suoraan vessanpöntölle n. 1,5v iässä (pidin kiinni kainaloista). Teki pissan ja kakan tosi hienosti (suurinta hupia hänelle oli katsoa "työn tulosta" jalkjen välistä) =D Ostettiin wc-pönttöön supistaja ja istuskeli myös siinä.

Potta oli kokoajan vessassa ja se rupesikin sitten yhtäkkiä kiinnostamaan. Nyt poika tekee tarpeensa pottaan aina kotona ollessa (pidän häntä ilman vaippaa). Potta on siirretty olohuoneeseen ja käy siinä aina kun siltä tuntuu. Iloiten tulee meille kertomaan kun potassa on jotain ja sitten yhdessä mennään tyhjentämään se. :)

Mun täytyy kyllä todeta se, että me ruvettiin pottailua kokeilemaan ihan liian aikasin. Monelta stressiltä ja huudatukselta oltaisiin vältytty, jos äiti olisi vaan malttanut aloittaa pottailun myöhemmin. Kyllä kaikki rippikouluikään mennessä kuivia ovat! =D
 
Meillä herkkyys on tullut itsestään. Kysellään usein laitetaanko pikkuhousut vai vaippa. Jos neiti sanoo, et pikkuhousut ei vahinkoja yleensä tule. Tosin usein ei haluta mikä mielestäni liittyy pikkusisaruksen vaipanvaihtoon ja vanhemien hoivaan. Valmius olisi, mutta nyt ollaan otettu käyttöön pottatarrat motivaatioon lisäämiseksi (siis saa valita tarran kun on tullut jotain pyttyyn tai pottaan). Ikeassa on lasten pytty ja sen nähdessään vaatteet lentää päältä ja pissa tiristetään vaikka mistä. =) Josko sais kotiin samanlaisen, he.
 
Leku, niitä lastenpönttöjä on tarjolla yksityisihmisillekin, tosin hintaa enempi kuin aikuisten pöntöillä. Mies sitä lasten kokoa himoitsi, kun muutenkin toi vessa purettu alkutekijöihinsä, mut onneks luopu ideasta. Seinäjoen Prismassa on lastenpönttö ja siinä tyttöä oon pari kertaa roikottanut, vaan kyllä on reikä vielä turhan iso meidän puoltoistavuotiaalle. Ehkä 4-5 vuotiaille ok. Pyysin sinne pöntönsupistajaa, vaan eipä oo näkyny. Ehkä tyttö istuis potallakin, mut minä tässä se pottakammoinen olen.
 
Ai pojat oppii myöhemmin kuiviksi kun tytöt? Aika mielenkiintoinen ajatus. Toisaalta hankala todistaa, kun kaikki lapset on niin yksilöllisiä :)

Meillä aloitettiin pottailu 8-9kk iässä. Ekat pissat tuli tasan 9kk päivänä ja siitä meni pari viikkoa niin kakat alkoi tulla pottaan myös. Siitä lähtien kakat on tullut lähes aina pottaan sitkeän potatuksen seurauksena. Noin kuukausi sitten pojalla oli vatsa kovalla ja pelkäsi vähän pottaa ja annoin tehdä kakat vaippaan. Tästä seurasi se, että poika meni ihan vaikeaksi ja alkoi itkemään. Itku helpotti, kun pylly oli taas puhdas. Tämän jälkeen poika oppi sanomaan milloin on kakkahätä ja usein kävelee vessaan jo valmiiksi. Pissojen kanssa on vähän hankalampi, mutta en ala vaipattomuuteen opettamaan ihan vielä kun tuntuu, että tuo on kuitenkin vielä aika pieni (kohta 1v 3kk) ja sen kuivaksi opettelun aika vois olla lähempänä ensi kesää.

Meillä pottailua hankaloittaa nyt taaperon pelot. Vessapelko on tosi kova, koska siellä kuuluu usein naapurin veden päästöääniä ja potta onkin aina laitettava pojan määräämään paikkaan. Usein osoittaa eteisen lattiaa ja sanoo "tähän".

Täytyy kyllä sanoa, että meillä on sujunut tämä pottailu yllättävän helposti. Kaikille lapsille ei tosiaan sovi kovin pienenä pottailun aloitus, mutta kyllä kaikki kuivaksi varmasti jossain vaiheessa oppii :) Ei saa vaan stressata hirveästi.
 
"annoin tehdä kakat vaippaan. Tästä seurasi se, että poika meni ihan vaikeaksi ja alkoi itkemään. Itku helpotti, kun pylly oli taas puhdas."


Oon huomannu tota samaa. Turha siinä on sanoo tytölle, että ei se mitään kun kyllähän se tytöstä tuntuu ilmeisen ikävältä. Aamusin tyttö käy ainakin kaksi kertaa vessassa lyhyellä ajalle, melkeen rutiininomaista ja sehän mun pitäs muistaa. Mut sit en muistanutkaan vaan menin petaamaan sänkyjä nii silloin kuulin tytön itkua, seiso sohvaa vasten ja tarras vaippaansa ja olihan se kakka tullut. Yllättävän vaikee mun päästä yli näistä toivottomuuden tunteista kun ihan kuin ois epäonnistunut äitinä olemisessa. Mä en oo koskaan kokenu tytön vessaan kiikuttamista hankalana tai aikaa vievänä enkä oo siitä koskaan yrittäny luistaa, mut sit kun jotain menee vaippaan, ni harmittaa kun en oo ollu "valmiustilassa".
 
.... hei, meillä sujuu! Mutta lohdutan teitä rakkaat äiti koleegat... Miltä se tuntuis, kun oot ite viel unessa ja lapsi seisoo sun vuoteen vieressä ja kuiskaa ÄITI,pissahätä...pissahätä!  Ja kun se ei sinne vessaan ite selviä, niin sun on pakko ponnahtaa ylös.... Tai kesken ruokailun tai sen ulkoilun...

Meillä opittiin kesän aikan kuivaksi. Kun sai juosta viipottaa paljaana pihalla! Minusta se meni hirmu helposti. Tai sitten minä en osannu stressata siitä.

Pottaharjottelun voi oikeesti välillä unohtaa. Laittaa vaikka potan piiloon. Sehän voi olla, että lapsella on justiin menossa joku toinen tärkeämmän asian opettelu kausi!

Ja tosiaan niitä kokeilukertoja voi sitte hiljalleen lisätä. Enne ruokailua, ennen ulkoilua, ennen unia jne ja niiden jälkeen. Tai kuten meillä oli alkuun: suihkussa sanoin, että JOS SINULLA ON PISSIHÄTÄ, NIIN NYT SAAT PISSIÄ RITILÄNREIKÄÄN! sinnehän tuo... (hm..)

Tuo suihkussa "ritilänreikään" pissiminen on hyvä huomio. Siinä nää ipanat näyttää tajuavan, että MINUSTA tulee PISSI! Kakka onkin sitten toinen juttu... eihän sitä voi oikeen käsittää pienen pää??!?

ETTÄ....  antakaa niiden pikku-ukkojen ja akkojen oppia vaikka riisumaan pöksyt pois ite ja jos sitte vielä puskevat tavaraa lahkeeseen, niin viette yhessä pyykit yhessä koneeseen. Ovat tällöin jo varmaan pian nelivuotiaita! Mutta kyllä ne oppii! IHAN SATA VARMASTI! Armoa lapsille huusihommiin! Ja armoa aikuisille opetushommiin!

____________

ps.meillä saatetaan istua potalla keskellä olohuoneenlattiaa ja valmiille tuotokselle tyttö huokaa, että HOHHOIJAA! Tää kun valitsee itse sen "paskomismestan" jos haluu potalle. Muuten se heiluttelee jalkoja aikuisten PYTYLLÄ!

 TSEMPPIÄ!
 
tää on muuten hyvä palsta ku oon aatellu että minkäikäsenä potalle pitäs poika laittaa. poikahan vasta 3 kk mutta aatellu että heti ku oppii istuu ni sitte potta esii aina ruokailun jälkee jospa sieltä jotai tulis.. mut nyt ehkä tullu toisii aatoksii näit viestejä lukin...
 
Meillä poika 1,5 v istuskelee potalla vessassa "pisupisulla"  vaatteet päällä aina sillon kun minäkin käyn vessassa. Pari kertaa ollaan istuskeltu olkkarissa tv:n ääressä ilman vaippaakin mutta ilman mitään tuloksia. Nyt oon huomannut, että poika pitelee kyllä vaippaansa pissan ja kakan jälkeen, saattaa sanoakin että "pissa" jos kysyn että mikä tuli. Mutta mitään ressiä en ota, kyllä se oppii kun on oppiakseen =) hiljalleen vois tässä esim viikonloppuisin alkaa orientoitumaan enempi pottailuun, arkena on aamullakin niin kiire että turha ressata itseään sillä asialla enää kaiken päälle! Jos vaikka aktiivisemmin sit äippälomalla koettas potattaa poikaa, kun oon ite kotona =)
 
malin:  Jostain oon lueskellu että alle vuosikas lapsi ei oppisi vielä varsinaisesti kuivaksi tai tunnistaisi hätäänsä ja että ne pottaan silloin saadut tuotokset olisi enemmänkin sattumanvaraisia.  Uskoisin kuitenkin että jokaisella on se oma herkkyyskautensa (toisilla varmasti siis jopa alle 1-vuotiaana) ja tuskin siitä haittaakaan on jos sen potan tekee aikasemmin lapselle tutuksi.  Kuitenkin mulla ainakin on semmonen mulle-kaikki-heti -asenne niin että turhautuisin suotta.  Siksi onkin ollu paras odottaa että lapsi itse kiinnostuu asiasta.
 
joo kuivaks en iha nii aikasee ois yrittämässä mutta jos sais totuteltuu siihe pottaa et alkais päivisin sitä käyttään jos siinä malttaa istuu kun toinen vauva ois haaveissa että ois jotai tiattyä mitä esikoisella ois kun vauvalla ois se imetys ainaki toivottavsti...
 
Vaikka te kuinka sanotte, että kärsivällisyyttä, niin silti tälle äidille iskee oikeesti jo kohta ahdistus... en vaan voi ymmärtää, että miksei toi ipana suostu potalle istumaan. Max. kerran-pari kuussa sitä on nyt kokeiltu, mutta ei niin ei.

Mut jotain hyvää, niin onneks noi housuvaipat on sen helppo itse sen oppia pukemaan ja riisumaan, niin selviää sitten koulussa niiden kanssa ;)
 
Tyttö on kohta 1 v 8 kk. Pöntöllä on käyty jatkuvasti jo 10 kk. Tällä viikolla on tapahtunut jotain. Yövaippa on ollut aina kuiva, päivällä on käytetty yhtä vaippaa useamman päivän. Hm...ostin tytölle isojen tyttöjen pikkuhousut kokoa 90 cm (pienempiä ei löydy). Jestas...tyttö on mukavuuden haluinen. Eipä enää halua laittaa vaippaa vaan aina pikkuhousut. Minä tässä tärisen ja kyselen että mennäänkö vessaan ehkä liiankin usein. Ei oo vielä kastunut housut ja kyllä tytöstä huomaa että se nauttii. Keikistelikin ekana päivänä peilin edessä pelkissä pikkareissaan. Ehkä mäkin tässä jonain päivänä rentoudun, niin kuin tyttökin.
 
Hihih, Starletti, voin vaan kuvitella miten hellyttävän näköistä on kun tän ikäinen typykkä keikistelee peilin edessä pikkareissa :-)

Meilläkin on selkeesti tyttö alkanut vastustelemaan vaipan laittamista... Toisaalta vastustelee kyllä ihan kaikkea pukemista yleisestikin. Mut onhan se varmasti mukavamman tuntuista olla ilman vaippaa. Meidän tytöllä on kyllä tuo pissattaminen niin heikolla tolalla vielä, että mitään vaipattomuutta ei voisi kuvitellakaan... 
 
Meillä ei oo nyt taas aikoihin tullu sinne pottaan yhtään mitään.  Poika haluaa silti siinä joka vaipanvaihdon yhteydessä istua.  Jospas ensi kesänä sitten oikeesti rykästäis kun sais olla ihan ilman pöksyjä.
 
Takaisin
Top