Pottailu!

Miramaria

Tietävä tietäjä
Meillä on ajankohtaista nyt pottailu. Onko teillä vinkkejä miten pienen taaperon saisi tekemään asiansa potalle?

Meidän tyttö käy ihan mallikkaasti istumaan potalle...mutta pissaa kuitenkin lattialle. Potalla on kiva istua varsinkin vaatteet päällä, mutta asioita sinne ei ole tehty kertaakaan. Osaako kokeneemmat auttaa?
emoticon
 
Meillä on ollut aina käytössä pöntönsupistaja, joten potta-asiaa en tunne mut vastaan silti. Eli kun huomasin, että tytölle tuli kakkahätä (yleensä kesken ruokailun), kiikutin pöntölle. Pissaa ei tullut pitkään aikaan pönttöön, vaan sit kun tuli niin tyttö oli jokseenkin hämmentyneen näkönen mut minä taputin käsiä ja huusin jeejee. Sit se pikkuhiljaa lähti eteenpäin. Aamulla jos heti herättyä vie pöntölle niin pönttöön tulee, mut turha istuttaa tyttöä jos vaippa on lämmin. Ja tyttö on aina katsomassa kun minä käyn vessassa.
 
Kiitos vastauksesta starletti! :) jotain on "pottakoulusta" varmaan jäänyt mieleen, koska kovasti tyttö yrittää pinnistellä potalla. Tänään meillä edistyttiinkin: saatiin pönttöön pieru!

(Ja tämän kaikki halusivatkin tietää! emoticon )

Eiköhän se tästä kunhan jatkaa systemaattisesti pottailua.. Miksiköhän se pottaan/pönttöön pissaaminen tuntuu vaikeammalta kuin kakkaaminen?
 
Meillä myös lähdetty isommasta hädästä liikkeelle, luulen että se on vähän helpompaa kuin pissattaminen. Alkuun tarkkailin tytön käyttäytymistä ja sen mukaan kiikutin aina potalle. Useimmiten omat tulkinnat osui oikeaan ja kakka tuli. Aika pian sitten tyttö oppi itse ilmoittamaan kakkahädästään, alkoi taputtelemaan vaippaa ja tuli luokseni. Nyt osaa jo sanoa kakka kun hätä on, ja joka kerta vien potalle vaikkei kakkaa aina tuolloin tulekaan. Luulenkin, että tällä hetkellä tyttö sanoo usein kakka myös pissatessaan, sillä kun olen potalle vienyt on usein vaippa ollut lämmin eikä sillä kertaa kakkaa ole tullutkaan. Pissa tulee kuitenkin sen verran kakkaa nopeammin, että on aina ehtinyt tulla vaippaan ennen kuin tytön on saanut potalle saakka. Ja uskon, että tyttö tunnistaakin pissan vasta sen tullessa ja silloin on jo liian myöhäistä viedä potalle.

Pissojakin ollaan kyllä pottaan saatu joskus heti heräämisen jälkeen. Silloin kun istuttaa potalle, niin yleensä sinne pissa tulee. Toki usein on mennyt myös lattialle kun siinä potalla ei kuitenkaan niin kauan vielä jaksa istua. 

Eli tiivistettynä, kannattaisiko teidänkin kokeilla ensin tuota kakkaamista ja katsoa miten se lähtee sujumaan. Tarkkailla lapsen merkkejä ja sen mukaan sitten viedä potalle. Leluja tai muuta mielenkiintoista meillä ainakin pitää siinä potalla istuessa olla katseltavana jotta jaksaa edes hetken istua. Ja pissattamista kannattaa kokeilla tosiaan heti heräämisen jälkeen. Eihän sekään haittaa jos pissa tulee lattialle, ainakin tiedät että olette olleet oikealla hetkellä potan lähettyvillä! 


 
Kiva kun kerrotte kokemuksia, mun kaveripiiristä kun ei oikein saman ikäisten vanhempia löydy emoticon

Okei. Me hommattiin sellainen kunnon istuin-mallinen potta, ja siitä on tullut parissa päivässä hitti! Tyttö käy vähän joka välissä siinä istuskelemassa ja aina kun vaikuttaa kakkahädältä, vien potalle. Saalista ei ole vielä saatu, mutta pikku hiljaa hyvä tulee..uskoisin.

Minkä ikäisenä muuten muiden lapset ovat oppineet kuiviksi? Mulla ei ole harmainta haisuakaan aiheesta. Sen verran ymmärrän, että olisi suotavaa ettei kouluun mennessä vaippoja tarvitsisi emoticon emoticon
 
Jotenkin mulla on sellainen tuntuma, että joskus kolmen vuoden tienoilla viimeistään olisi hyvä olla oppinut suunnilleen kuivaksi. Korjatkaa muut jos olen väärässä... Ja tokihan lapsilla saattaa vahinkoja sattua vielä pitkäänkin, etenkin pissan kanssa. 
 
Meillä pottailu on onnistunut aika hyvin niin, että laitan tytön potalle kun hän herää yö-sekä päiväunilta ja ruokailun jälkeen. Jos hän herää unilta suoraan syömään niin sitten käydään potalla ennen syömistä. Se on toiminut tosi hyvin :D Aamuisin saadaan lähestulkoon aina kakka tai pissa. Ja tosiaan kannattaa laittaa heti ruuan tai unien jälkeen potalle ettei kerkee tulla vaippaan. Meilläkin oli alkuun aina pottalelu. Nykyään sitä ei aina enää tarvitakkaan.
 
Äiti on nyt niiiin ylpeä! Lily pissasi eilen illalla pottaan ekaa kertaa, ja taas aamulla ensimmäisenä halusi potalle ja lirautti pienet pissit. Taitava! emoticon

Yritin tosiaan aloittaa potattamista jo heti kun Lily oppi istumaan, mutta vielä pari kuukautta sittenkin potta oli ilmeisesti niin kamala että tyttö huusi selkä kaarella, eikä halunnut istua potalle ollenkaan. Tämä on siis huimaa kehitystä :)

Ja kyllä se pissihätäkin menee täällä nimellä kakka :D
 
Ihan pakko kertoo. Tyttö oli eilen isänsä kanssa suihkussa. Aikansa leikittyään lattialla oli noussut kumaraan ja köpötellyt viemärikaivon päälle. Siinä ritilää tuijotellut ja sitä kierrellyt ja yhtäkkiä kyykistynyt ritilän päälle ja sanonut "NÄIN" ja lirauttanut kaivoon.
 
Meillä tuskailtiin potan kanssa vielä kesällä.  Mulla oli ihan kauhea epätoivo kun lapsi ei viihtynyt potalla oikein hetkeäkään, hirveät raivarit vaan tuli kun olis pitäny olla paikallaan...  Hätänsä se kyllä tunnisti mutta kieltäytyi tekemästä pottaan.

Nyt yks kaks on alkanu nämä vessatouhut kiinnostaa!  Potta kaivettiin esiin tauon jälkeen ja yhtäkkiä se onkin se maailman kivoin juttu istua siinä potalla!  Ja eilen saatiin iltapissa sinne pottaan aikaseksi,  kyllä oli ilon paikka koko perheelle!  Sitten kyllä iski kunnon uhmaraivari kun potta laitettiin pois kun oli aika lähteä nukkumaan.... X)
 
Tilannepäivitys:  Nyt viikkoa myöhemmin on tullut jo useammat pissat pottaan :)  Potta on ihan ykkönen ja poika potattaa ahkerasti myös parasta kaveriaan eli leikkipupua.  Pitänee hommata pupulle semmonen nukenpotta ettei sitä tartte tonne omaan pottaan tunkea :D

Ja tänään sattu semmonen äksidentti että pissa tuli lattialle (ei mitenkään tavatonta siis).  Olen aikasempina kertoina hakenut pyyhkeen ja selitelly kaikkea että ei se mitään, pyyhitään pois, ei haittaa.  Tällä kertaa en ehtinyt kun poika alkoi itse huutaa "pyyh, pyyh" ja juoksi hakemaan pyyhkeen ja alkoi kuivata lattiaa :)  Ja iltapissan havaitsin tulleen pottaan kun sama "pyyh pyyh" repliikki kuului.
 
Täältäkin tilannepäivitystä: Pottailu sujui oikein hyvin monta päivää, ihan oma-aloitteisesti meni potalle. Nyt neiti käy istahtamassa potalla, mutta asiaoitaan sinne ei tee, vaan saattaa lirauttaa potan viereen ja (aika hassu sattuma, Moon) "kakattaa" pehmopupuaan :D

Noo..ehkä se kiinnostus taas heräilee.. Toivottavasti :)
 
Noniin, kun te ootte saaneet pottatouhut sujumaan, niin oisko vinkkejä meille?

Meillä siis vajaa 2v poika, joka ei ole eläissään yksiäkään pissoja tai kakkoja pottaan tehnyt! Pottailu aloitettiin n. 6kk iässä, silloin poika jo osasi oikein tukevasti istua itsekin (oppi istumaan tuetta jo 4.5kk iässä) ja pottailusta tehtiin hauskaa lorutellen. Ei vaan sattunut sitten osumaan yksiäkään pissoja tai kakkoja siihen, mutta ei se haitannut, kerran päivässä tai joka toinen päivä siinä istuskeltiin, koska halusin tehdä potasta tutun, enkä ollut ajatellutkaan, että ruvettaisiin puolivuotiaasta edes päiväkuivaa tekemään... noh, tää sujui ihan ok, kunnes sitten täytti reilu vuoden ja oppi kävelemään. Ja siinä se sitten oli, ei vaan suostu potalle käymään! Potta laitettiin jo välillä jemmaankin, sitten sitä on nostettu olkkariin pölyttymään, välillä taas kokonaan piiloon vessaan ja kaikki nää keinot on kokeiltu. Ipana vaan ei suostu siihen istumaan muuta kuin hirveen huudon kanssa pakottaen! Ei kovin mielekästä, kenellekään meistä. Kolmesti tuo on potalla istunut viittä sekuntia pidempään, silloin oon antanut "periksi" ja lykännyt sille rusinakipon kouraan ja potattanut sitä telkkarin edessä... vaan en haluais ihan tähänkään opettaa, että olkkarissa pottaillaan ja herkutellaan, koska se nyt vaan ei oo mahdollista joka kerta!

Eli mitä mä nyt teen, millä saisin ton ipanan ensinnäkin vaan istumaan siihen? Myöskään vaatteet päällä ei istu, vaan sama ittensä tikkusuoraksi jäykistäminen ja hirveä huuto seuraa. On nähnyt kun vanhemmat käy pöntöllä, pönttöön hankittiin se pienentäjäkin, mutta ei auttanut. Pottamallilla ei tunnu olevan väliä, kun on kokeiltu selkänojallista ja peruspottaa... Vai voinko mä vaan tyytyä ajatukseen, että kun tuo keväällä on menossa päivähoitoon, niin siellä se sitten mallioppimisen kautta innostuisi asiasta?

Tuli myös mieleen, että voiko tämä ehkä johtua jotenkin siitä, että tuo ei tykkää ollenkaan muutenkaan kakkavaipanvaihdosta, eikä siis tule edes kertomaan, kun kakka on vaippaan tullut...
 
Sannakoo, meillä ainakin tuntui se auttavan että poika sai tulla vessaan mukaan kun itse kävi pytyllä ja selitti mitä teki MUTTA isomman kimmokkeen antoi se kun sai seurata muita lapsia potalla.  Mutta tosiaan mä olin vielä hetki sitten helisemässä kun meillä oli ihan samanlainen tilanne kuin teillä ettei siinä potalla tosiaan viihdytty yhtään vaan se oli pelkkää itkua, raivoa ja huutoa.  Mä jopa mietin että pitäiskö toi lapsi laittaa päivähoitoon vähäksi aikaa jos siellä oppisi "sosiaalisen paineen alla"  = kun muutkin kerran istuisivat potalla.

Mutta tosiaan, sen huomasin että pakottamalla ei onnistu (yritin siis saattaa pottakuviot alulle ennen vauvan syntymää siinä onnistumatta).  Piti odottaa että lapsella se oma herkkyyskausi asiaan alkaa.  Ja mua kyllä turhautti isosti kun tuntui että "kaikki muut lapset" osasivat potalla käydä ja paljon nuorempina kuin oma...
 
Veit niin jalat suustani Moon! Heh, miten voikaan olla, että meillä on näin samanmoiset esikot! Muistelen muutaman muunkin meidän ipanoissa olleen samanlaista? :)

Mallioppiminen tosiaan varmasti auttais, eli ehkä tuo viimeistään sitten päivähoitoon päästessään oppis... Äidin tai isin malli ei tunnu auttavan :( Pelkästään sanan "potta" mainitseminen aiheuttaa ihan järkyttävän "EIEIEIEIEIEIEEI, ENENENENENENEN!" huutokuoron! :D Joten ehkä aikanaan... tää tais olla karman opetus mulle, joka olin jo etukäteen päättänyt, että viime kesä, kun poika on 1.5v ja mahdollisuus juosta vaipatta/vähissä vaatteissa muutenkin olisi jotain opettanut. Mutta ei... sitten päätettiin nykästä ne vaipat takas jalkaan ja antaa ajan kulua.

Päälimmäisenä kyllä kieltämättä just toi tunne: "KAIKKI muut samanikäiset osaa jo pottailla!"
 
Sannakoo, onhan nää pojat syntyny "samojen tähtien alla", ehkä niihin aikoihin oli juomavedessä jotain mikä sai lapset muistuttamaan toisiaan ;)

Meilläkään ei huom siis olla ihan hirveesti edistytty tässä pottailussa, kuivaksioppiminen on vielä jossain kaukana tulevaisuudessa.  Mutta kummasti mun malttamatonta mulle-kaikki-heti -asennettani helpotti se että siinä potalla tosiaan istutaan jo :)  Pienessä ne on kotiäidin ilot :D  Ja jokainen pottaan tullut liraus on aina vaan plussaa.  Ei se joka päivä onnistukaan.
 
Mahtasko nykyajan vaipat olla niiiiiiin mukavia ja kuivia ja istuvia jalassa, ettei niitä ilman millään malteta olla? Äitini kertoi, että kun menin päiväkotiin 1 v 7 kk ikäisenä, niin olivat ihmetelleet siellä kun en käyttänyt vaippoja. Olin kuulemma vaan ilmoittanut että ei enää vaippoja. 70-luvun lopulta vaipat on vissiin kehittyneet...
 
Mä muistan semmosen tenavan päiväkodista, joka ei suostunut TODELLAKAAN istumaan potalle. Ei toisten lasten seuraamana eikä kuinkaan. Mutta sitten jostain tuli semmonen iili, että pistetään se pöntölle. Ja sinne teki kaikki tehtävänsä heti alusta alkain. Ei mitään supistajaa mukaan vaan aina yksi meistä hoitajista isututti poikaa pöntöllä ja hommat sujui. Että kannattaa testiä sitten sitä supistajaa tai sitten ilman sitä... Lapset välillä niin "kummallisia" että se meidän mielestä epämiellyttävin vaihtoehto onkin heidän mielestään se kaikkein paras.

Meidän jätkää olen ite istuttanut potalla varmaan siitä asti kun on oppinut istumaan ite. On ollu mun seurassa aina kun oon ite käyny. Nyt on taas ollu vaikeempaa kun pikkujätkä oppi kävelemään niin ei malttais istua siinä potalla. Annan aina jonkun lelun käteen... Ja se kakattaminen meillä sujuu ihanilla ääniefekteillä. Äitin tai isin pitää aina vieressä vähän pitää "ponnistusääniä" ja poju matkii hetken ja sitten se rupeekin oikeesti punnaan... 

No... änghh sitten vaan 
 
No täytyykin kokeilla, josko tää herra Jääräpää kokiskin, että se ihan pelkkä "paljas" pönttö ois parempi! Kiitos maamukka!

Ja tosiaan Moon, samat tähdet ne lienee sitten syypäänä! Tai kotikunnan vesijohtovesi :D
Mullekin kyllä riittäisi oikein hyvin, että tuo ipana suostuisi edes hetkeksi istahtamaan tohon potalle tai pöntölle, ihan vaikka vaan sen verran, että pylly hipasee sitä! Tai vaikka vaatteet päällä, ihan mitä vaan!! :D
 
Takaisin
Top