Pottaharjoittelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sykerö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin olen niitä pottia katsellut, kun ei tiiä että ostaisko cars-potan vai nalle puh -potan :p Juu, mutta asiaan, poikien pottatreenit on vissiin vähän sotkuista hommaa. Onneks meillä on wc ja kph samassa, niin helppohan sitä lattiaa on sitten huuhdella. Jes, lisää siivottavaa!! :grin Ja isänsä saa kyllä opettaa nää miesten vessatavat, minähän en niistä mittää tiiä :wink

No nyt poika keksi sitten että potan "selkänojaan" voi nojata (mikä sinänsä on ihan kiva että osaa ottaa rennosti siinä potalla) ja asento muuttuu silloin niin takapainoiseksi että se potan etureunan korkeus ei meinaa riittää kun tosissaan pissataan. :D Olenkin miettinyt että pitäisi katsoa onko olemassa sellaista pottaa missä olisi korkeampi se etureuna. VINKKI! Jos et siis ole vielä hankkinut pottaa, suosittelen katsomaan sellaisen missä on megakorkea etureunus, ihan vaan varmuuden vuoksi :D Juu, olen tullut nyt myös siihen tulokseen että pojilla tuo pottailu taitaa olla vähän sotkuista hommaa. Mutta onneksi meilläkin kylppäri ja vessa on sama asia, joten ei se nyt suurta vahinkoa tee jos aina ei pissa ihan osu maaliin :)

Meillä ei vieläkään ole sitä pottaa, mutta näen jo silmissäni ensimmäisen pottakohtaamisen. Poika äkkää potan, konttaa ähisten ja kädet lattiaan läpsyen vauhdilla potan luokse, hakkaa sitä pari kertaa ja sitten jää imeskelemään potan reunaa :grin Miksei sille kelpaa noi normi purulelut? o_O

Ihan hyva tuo Henun vinkki potasta, jossa on se megakorkea etureunus. Pojilla pissaaminen saattaakin olla paljon sottaisempaa puuhaa? o_O Jos nyt jossain vaiheessa saisi sen potankin hankittua...

Meillä testattiin tänään eka kertaa pottaa. Laitoin neidin päikkäreitten jälkeen potalle ja ihan vahingossa oli hieno ajoitus, pottaan tuli kakka. :) Odoteltiin tovi jos olisi tullut pissitkin, mutta ne tuli sitten pesujen jälkeen hoitoalustalle, joka on pesuhuoneen lattialla. Potalle en uskalla jättää hetkeksikään yksin, se on kuitenkin sen verran korkealla että kun neiti kumartui eteenpäin, meinasi tulla nenälleen siitä kun ei jalat yletä lattiaan.

Vähän yllättäen potasta on tullut arjen pelastaja. Vauva istuu mielellään potalla esim. silloin, kun minä harjaan omat hampaani, ja tänään onnistuin jopa käymään suihkussa niin, että vauva oli potalla. Sitä vaan nauratti, kun äiti vaahdotti shampoota hiuksiin, ja näytti ilmeisen hassulta. Ja kun nostin neidin ylös, niin potassa olikin kakka. :smiley-bounce005

Nää on näitä, mitä ei pitäisi ehkä sanoa ääneen, mutta... Me ollaan nyt aika monena aamuna (noin viikon ajan) saatu pottaan sekä pissat että kakat. Laitan neidin potalle heti kun herätään hän istuu siinä sen ajan kun itse pesen hampaani. Olen antanut vauvallekin oman hammasharjansa käteen, miehen mielestä se on vähän ällöä, mutta miehen aamuvuoroilla se kakka onkin tullut vaippaan. :p

Tällä hetkellä pottailu sujuu siis aika mainiosti, tietysti jossain vaiheessa voi tulla takapakkia. Mutta juttelin kaverin kanssa, ja hän oli aika kateellinen, kun heillä on vuoden vanhempi lapsi, eivätkä ole kertaakaan saaneet kakkaa pottaan.

Oliko meidän joukossa muuten kestovaippailijoita? Mun kestovaippafaanatikkokaveristani oli nyt se hyöty, että oli laittanut faboon kuvia itse ommelluista harjoitteluhousuista. Minähän en rupea itse ompelemaan mitään, mutta ajattelin, että joskus vuoden hujakoilla voisi sellaisia tilata. Niiden idea on siis se, että pitävät pissat housuissa, mutta eivät ime niin hyvin, jolloin lapsi oppii helpommin menemään potalle. Meinasin, että kotona voisi pitää sellaisia ja muualla vaippaa, säästäisi varmaan vähän vaippakuluja ja luontoakin, vaikka näin myöhäisheränneenä.

Meillekin tuli viime viikolla potta (tätäkö nämä elämän suuret tapahtumat oikeesti nykyään on?)! :grin Mikään suursuosikki se ei ole vielä ollut, välillä poika malttaa istua siinä hetken ja välillä lähtee vauhdilla omille teilleen ja potta raahautuu haarojen välissä mukana ensimmäiset konttausaskeleet. Ja toki sitä on hakattu ja maistettu, kuten arvelinkin käyvän :rolleyes: Pari kertaa on myös tullut itku kun poika on laitettu potalle, joten olen nyt koittanut olla varovainen ettei toinen saisi mitään pottatraumoja. Usein viihtyy kuitenkin, jos on viihdykettä, joku esine räplättävänä tai pesukoneen seinä käden ulottuvilla rummuteltavana :)

Kakat eivät ole vielä kertaakaan osuneet maaliin (eivät siis ole menneet potasta ohi vaan tulleet vaippaan), mutta unilta herätessä ollaan saatu jo useammat pissat pottaan saakka. Tästä se lähtee :)

Meillä on edelleen pottailu ihan vaiheessa. Kerran laitettiin serkkupojan potalle istumaan kun oli ilman vaippaa ja tuli pissa. Pieni saalis saatiin talteen.... Mutta sitten kuukauden päästä kotona aloitetaan tosissaan, ajatuksena on koko ajan ollut että poika saisi kävellä kun aletaan pottailemaan niin ehkä hän sitten osaisi itse kävellä potalleen kun hätä iskee... heheh... Rouva optimisti täällä taas :)

Meillä ei oo vielä koko pottaa. Tehtiin siitä potasta 1 v lahjatoive :) (säästö se on pienikin säästö) :grin

Meidän pottailu on edennyt sen verran, että poika malttaa istua siinä, kun parkkeeraan potan (oi niin jännittävän) pesukoneen eteen. Poika jaksaa yllättävän pitkään katsella pesukone-showta jos pyykit ovat pyörimässä, mutta tyhjäkin kone kelpaa :)

Kakat on saatu pottaan pariin otteeseen, mutta pojan vatsa on nyt ollut vähän löysällä yli kaksi viikkoa, joten kakkaa tulee huonoimmillaan viidet-kuudet päivässä ja nopeasti, kun ovat tullakseen. En ole keksinyt mitään varsinaista syytä tähän, arvailen hellettä ja sen myötä lisääntynyttä tissittelyä, eli katsotaan, miten tilanne muuttuu nyt, kun säät alkavat viiletä.

Pisut tulevat pottaan kakan yhteydessä, tai jos nostan pojan päikkäreiden jälkeen potalle, niin yleensä silloin on otollinen hetki pissata. Päikkäreiden jälkeen ei vaan aina potalla istuminen maistu, kun poika tykkää heräillä ihan rauhassa ja minäkin mielelläni otan sen hetken sylittelyä, kun poika malttaa olla aloillaan. Ja siinä heräilyn aikana se pissa ehtiikin yleensä jo vaippaan tulla.

Onko muilla ollu sellasta ongelmaa, että jo pitkään hienosti sujunu pottailu onkin alkanu tökkiä. Neiti kerkes jo pottaan tottua niin hyvin, että kaikki kakat tuli pottaan. Nyt sitten aina, kun se kakka on tulossa niin nousee seisoon. Nyt on sit osa kamoista tullu taas vaippaan ja osa seisten potan päällä. Kysymys kuuluu: Miten saan tuon taas istuun siinä?

Just mietin aamulla, että pitäisi nostaa tätä ketjua. Meillä pottailu sujui alkukesästä todella hyvin, ja muutamina päivinä saatiin kaikki kakat pottaan. Vaippojen menekki helpotti myös. Sitten tuli helteet, ja ruokailut meni ihan pipariksi, ja sen myötä myös pottailu otti takapakkia. Pitkään saatiin kuitenkin aamuisin pissat sinne. Nyt on taas päästy vähän eteenpäin, eilen saatiin peräti kahdet kakat pottaan ja tänään aamulla tuli myös kakka. Ongelma vaan, että kun olen samaan aikaan antanut harjata hampaita, niin neiti pudotti hammasharjansa sinne pottaan... :confused: Onneksi on aina yksi uusi hammasharja varalla.

Tuohon nousemiseen on törmätty täälläkin, pari kertaa tuo on myös onnistunut samalla kaatamaan pissat lattialle. Meillä on auttanut tarpeeksi kiinnostava lelu, ja silloin jos on vaan meinannut nousta niin otan sen pois potalta enkä tee asiasta numeroa. Jonkun päivän päästä on sitten helpottanut.

Meidän pottaharjoitteluun kuului tänään episodi, jossa poika konttasi pikavauhtia minua karkuun takapuoli vilkkuen, pissasi eteisen lattialle ja alkoi välittömästi sen perään luututa pissalätäkköä mun koneen laturilla. Sillä aikaa kun siivosin lätäkön ehti poika vielä imeskellä sitä pissaista laturia ja kiivetä mua karkuun sohvalle. Äitiyden tähtihetkiä, osa 3055.

Piti muuten kirjoitella omasta äitiyden tähtihetkestäni eilen. Sain kaverilta käytettyjä harjoitushousuja, eli sellaisia kestovaippoja, jotka pitävät yhden pissan, mutta eivät jää niin kuivaksi, eli lapsi oppisi että pissasta tulee märkä olo ja opettelisi potalle. Ajattelin käyttää niitä silloin, jos saadaan kakat pottaan, ja antaa sitten olla sen yhden pissan verran. No, ensinnäkin neiti oli niistä tosi innoissaan mikä tarkoittaa sitä, että kanniskeli niitä ympäri kämppää, ja meidän vieraat ovat kompastuneet kestovaippoihin. Yhden se kantoi vessaankin, eikä sitten eilen aamulla malttanut istua potalla, vaan halusi leikkiä niillä pöksyillä. Totesin, että ehkä mä laitan ne sille jalkaan siksi aikaa, että saan omat hampaani harjattua, niin ei ainakaan pissaa lattialle. Sitten otin neidin syliin pesemään hampaitaan, ja silloin se pissa tuli. Eikä muuten pitänyt. En tiedä oliko kyse siitä, että oli aamupissa joka on yleensä runsaampi vai eikö ne vaan toimi yhtään, mutta siinäpä olin yltäpäältä pissassa ja neuvolaan piti lähteä. Onneksi mies tuli apuun ja pääsin vielä suihkuun. Eli ei lähtenyt meidän kestovaippakokeilu kovin ruusuisesti käyntiin, mutta annan uuden mahdollisuuden joku sellainen päivä, kun ei olla lähdössä minnekään.

Nolottaa kun potta on ollu odottamassa jo 2,5 kk, mut satunnaisia kertoja lukuunottamatta vailla käyttöä. Mulla pitää olla johonkin konkreettiseen asiaan liittyviä tavotteita (esim aloitan laihiksen ens kuun alusta), niin päätin ottaa itteeni niskasta kiinni ja tosissani alkaa opettaan potalle 1-v päivänä. Illalla ehdin ekaa kertaa. Eihän tyttö viihtynyt siinä kuin 10 sek ja sitten lykkäsi viihdykkeet sivuun ja lähti karkuun, mutta sattumalta siinäkin ajassa oli tullut pikkupisu pottaan. Heh. Siitä se lähtee!

Meille sanottiin neuvolassa, että vasta kun lasta itseään kiinnostaa pottailla, niin kannattaa aloittaa systemaattisesti pottailu. Eli kun istuu mielellään tai menee itse potalle. Toki ennen sitäkin kannattaa istuttaa potalle, jotta se tulee tutuksi ja tajuaa idean, mutta ei kuulemma kannata pakottaa jos ei viihdy. Meillä ei aluksi maltettu istua kuin se muutama sekunti, mutta nykyään istuskelee ihan mielellään. Ja satunnaisesti pissakin saadaan pottaan. Kuulemma vasta keskimäärin 2,5v iässä alkavat oikeasti pystymään tiedostamaan hädän/pidättämään/pyytämään potalle.

Meillä on istuttu potalla silloin tällöin ja neiti istuu siinä ihan mielellään. Usein pottaan jotain tuotosta päätyykin.

Takaisin