Possuflunssa rokote

MKT

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mita mielta olette possuflunssa rokotteesta ja aiotteko ottaa jos tarjotaan? Mulle sita jo kaupiteltiin neuvolassa, pitaisi seuraavaan neuvolaan (kk paasta) paattaa haluanko vaiko enko!! Missasin ohjelman telkkarista jossa oli sivuvaikutuksia yms... itsellani vaan epailys etta onko sita tutkittu tarpeeksi sikion kannalta koska on niin uunituore rokote. Olishan se kamalaa jos se possuflunssa iskis, mutta talla hetkella aion ehka jattaa sen ottamatta... hmmm [8|]
 
Nyt minua rupesi kauhistuttamaan, neuvola on reilu viikon päästä ja jos minulta vaaditaan vastausta kuukauden sisällä niin tulee kyllä pakokauhu [8|] Olen etsinyt tietoa vähän joka paikasta nettiä ja lueskellut keskusteluista muiden odottavien mielipiteitä. Jos olisin esim. sairaanhoitaja ja minulle sitä tarjottaisiin, saattaisin ottaakkin tuosta vaan, mutta nyt jännittää vauvan puolesta ainoastaan. Ei sitä kuitenkaan olla pystytty testaamaan raskaana olevilla, kun ei kerta tiedetä, miten se vauvaan vaikuttaa, joten tuskin kukaan odottava äitin on suostunut koekaniiniksi! Joten kenelläkään ei varmasti ole kunnon tietoa vaikutuksesta sikiöön... Äh.. Kunpa tietäisikin...
 
En aio ottaa rokotetta. Mieheni on lueskellut tosi paljon ylipäätään kaikistakin rokotteista ja ajattelin ulkoistaa oman "älyni" tässä asiassa hänelle. Hän vastustaa erittäin jyrkästi possurokotetta. No joo, kyllä itsekin sen verran olen miettinyt, että samat aatokset kuin teillä maikkimai ja undulaatti, että rokotteen vähäinen tutkiminen ja sen vaikutusten ennalta tietämättömyys epäilyttää aika lailla. Voi olla turvallisempaa olla ottamatta rokotetta.
 
Täytyis itsekin lukea enemmän artikkeleita rokotteesta. Meillä töissä luki tavallisen influessarokotteen listalla että sitä ei anneta raskaana oleville, miksi sitten sikainfluessarokote.

Kyllä  mäkin kallistun siihen etten ota rokotetta. Pitää silti vielä tutkia asiaa!

Kauheeta kun tämmösiä päätöksiä pitää tehdä. Vauva on kuitenkin etusijalla kaikessa!
 
Miten se nyt noin, et pitää päättää? Minä olen ymmärtänyt et nyt jossain vaihees täs kuussa aletaan rokottaa porukkaa ilman erillistä kutsua, eli lehteen ja nettiin pistetään ilmotus mistä voi hakea rokotteen. Menet paikalle tai et, se on sun oma asiasi. Ja jostain nettisivusta luin, että sikainfluenssa ei tartu ns helpommin raskaana oleviin vaan seuraukset voivat olla vakavampia, sikiön vaurioitumista, keskenmeno tai muita komplikaatioita.
Rokote on 50/50. Jos otat sen, et tiiä mitä saat ja toisaalta jos et ota et tiiä mitä saat.

Että on mahtavaa olla paksuna :D
 
Olen nyt useamman lääkärin kanssa keskustellut tosta possuflunssarokotteesta ja kukaan ei ole nähnyt mitään riskiä raskaanaoleville. Rokotehan sisältää ainoastaan, kuten mikä tahansa muukin rokote, tapettuja viruksia tai niiden osia, jotka eivät aiheuta vaaraa, ainoastaan aikaansaavat puolustusjärjestelmän reaktion, jolloin elimistö alkaa tuottaa vasta-aineita influenssaa vastaan. Rokotteesta on hyötyä myös siinä mielessä, että koska kanta todennäköisesti muuntuu ja vahvistuu, on sitten siinä vaiheessa vasta-aineita tartuntaa estämässä. Lisäksi vauva saa jo ennen syntymäänsä vasta-aineita äidin kautta. Minä aion rokotuksen hakea, lähinnä siksi, että mies on asiakaspalvelutyössä ja siksi riski kantaa se kotiin minulle on suurempi. Toki, jos kumpikaan ei ihmismassojen kanssa ole tekemisissä, niin tarve rokotukselle on pienempi. 
 
Mulla oli tänään neuvola ja siellä ei puhuttu mitään possurokotteesta ja unohdin itsekin kysyä, että aiotaanko sitä tuputtaa.
 
Kaak nyt alkaa meilla koulun puolella opettajia kaatuilemaan possuflunssaan... Eika viela tietoa milloin rokotuksia aletaan antamaan, terveydehoitoalalla aletaa varmaan piikkittamaan torstaina, mutta milloin on meijan paksukaisten vuoro...[&:] 
 
Ku ei haluis hermoilla , mutta taytyy tunnustaa etta kovasti rupes taas hermoiluttamaan...kaak...
 
Meilla pomo sanoi, etta riskiryhmalaiset (mina pallomahana ja yksi astmaatikko) jaavat sairaslomalle oitis jos jollain meidan asukkaalla (ohjaan autisteja ryhmakodissa) tai toisella ohjaajalla on edes epailysta possuflunssasta.

En vielakaan osaa paattaa ottaako rokotusta vaiko eiko. En ole kylla liioin asiaa miettinytkaan... toisaalta vois parjata ilman, mutta saishan se vauvakin siita suojaa jonkin verran... Noh, saa nahda!
 
Mä kuulin huhua, että rokotteessa on elohopeaa, mikä arveluttaa mutta sitä olisi tosi tosi vähän. Mua vaan häiritsee se, että miksi tavallista influessarokotetta ei sitten suositella. Taidankin varata ajan meidän työpaikan terveydenhoitajallemme...
 
Mä en taida possurokotetta ottaa vaikka riski tietty on olemassa että sen saisin kun hoitoalalla olen. Mutta voihan sen saada mistä vaan. Kun sitä mäkin olen kuullu ettei se possuflunssa sen herkemmin raskaana olevaan tartu ku muihinkaan ja voihan sitä saada kaikenlaisia oireita siitä rokotteestakin.
 
Ma soitin sit tanaan meijan laakarille ja kysyin kuinka hermoissaan tost lunssast nyt taytyy olla ,ku opettajia ja oppilaita rupee kaatuilee siihen melkein paivittain ja olen niiden kanssa kokoajan tekemisissa [&:] Sanoi etta ei tarvi olla peloissaan ,etta ei oo mitaan hataa... siis mita!
 
Kysyinki etta onko taa ainut maa (islannista kyse) jossa asia otetaan tolla kantilla  siihen sit tokaisi taman olevan mediaflunssa ja itsensa saa varmasti kipeaksi jos lukee kaikki mahdolliset jutut netista. Siina nyt on kylla vahan totuuttakin  mukana [;)]
Mutta eikai tata ihan kevyesti voi ottaa ku taallakin kuitenkin raskaana olevat kuuluu riskiryhmaan ja saavat nopeasti rokoitteen.
Aarrk... arsyttaa taa tiedottomuus [:@]
 
Nyt oli iltalehden ja iltasanomien sivuilla sitten, että rokotteet on saapunut suomeen. Minä vielä tietysti unohdin kysyä neuvolassa viikko sitten asiasta! Pitää vissiin soittaa neuvolaan ja udella asioista. En minä ainakaan osaa itse ottaa mitään kantaa tähän... [&:] Toisaalta pelottais ottaa, mutta silti pelottaa olla ottamattakin. Toki en ole kuullut vielä kenenkään läheisen sairastuneen.. Tai ylipäätään edes kenenkään puolitutun!
 
Mua on mietityttäny toi rokote ihan hirveen paljon enkä vieläkään tiedä ihan varmaksi otanko sen vai en. Enemmän taidan kuitenkin olla sen ottamisen kannalla. Neuvolassa kysyin viimeksi asiasta ja siellä terveydenhoitaja sanoi, että hän ehdottomasti suosittelee sitä ja itse vastaavassa tilanteessa rokotteen ottaisi. Itsellä tilannetta mutkistaa se, että mulla on astma. Eli jo sen takia normaalitkin influenssat saattavat olla todella vaikeita niin jotenkin luulisi, että ei tuo sikainfluenssa varmaan sen helpompi olisi. Ja jos kerran raskaana olevat saavat vielä herkemmin jälkitautejakin... Voi voi..on tämä vaikeeta. Sen vuoksi olenkin ehkä vähän kallistunut rokotteen ottamisen puolelle. Olettaisin, että sairastuminen omalla kohdalla voisi olla paljon vaarallisempaa, kun rokotteen ottaminen. Kai sitä kuitenkin pitää vielä neuvolaan olla yhteydessä ja tiedustella vaihtoehtoja...
 
Mulla on kans astma ja olen ollut ilman astmalääkkeitä. Pitääkin lääkärin kanssa jutella että kannattaako nyt alkavien pakkasilmojen aikaan kuitenkin ottaa astmalääkkeitä vaikka niitähän ei periaatteessa suositella raskaana. Ja olen kans miettinyt että olen 2 riskiryhmässä, raskaus ja astma, possulunssan suhteen.
 
Pitää silti vielä kuunnella uutisia ja kysellä neuvolassa. Seuraava neuvola on reilun viikon päästä. Eilen sanottiin uutisissa, että rokotteesta on olemassa tehosteeton joka olisi riskittömämpi raskaana oleville, mutta sitä ei ole kait Suomessa.
 
Työterveyshuolto vastasi vain, että ota yhteyttä neuvolaan.. aika tympeetä.
 
Mulla ruikattiin roikoite asken kasivarteen... porukkaa on tassa työpiirissa jo kaatunut possuun aikalailla  ja mua on se stressannu hirveesti.
Nyt sit toivotaan etta ei oo mitaan inhoi reuraamuksii siita.
 
Itse rokoituksesta voi tulla tosi kumma olo josta hoitaja varoitteli [8|]
 
Talleen taalla
 
Aion ottaa rokotteen ihan senkin takia kun lahden Lontooseen joulukuussa! Jos tauti on levinnyt Lapissa huimasti, se tulee tekemaan saman tempun Etela-Suomessakin.

Toivotaan etta ei tarvitse katua ratkaisua [:)]
 
Taalla meilla sairastuu kokoajan enemman. Jostain luin etta 50 ihmista paivassa taalla etelassa , mika on paljon Espoon kokoisessa maassa :/
 
Mulla tuikattiin rokoite siis toissa paivana ja vielakin on kasivarsi punainen ja vahan turvonnut... Sitapaitsi luulen etta rokotus osu mulla vi**tushermoon ,koska olin koko eilisen paivan kuin persiisiin ammuttu karhu ku jomotus oli niin mahtava... ;) eiköhan ala helpottaa tan paivan aikana.
 
 
 
Mulla on kohta unettomia öitäkin tämän rokotteen kanssa [>:] Ei vieläkään mitään käsitystä, että mitä tekisin. En ole missään vaiheessa oikein kallistunut kunnolla kumpaankaan suuntaan... Tämä on kyllä niin p:stä koko homma. Miksi se influenssa piti tulla juuri meidän raskauden aikana [>:]
 
Kaipa se rokotus tulee otettua  jossain vaihees, haluais kylläkin katsoa ensimmäisen rookotus aallon, et miten kävi.
 
Takaisin
Top