Positiivinen raskaustesti ja tupakointi

Tammimamma

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuunmammat 2016
Hei!

Tein eilen positiivisen raskaustestin, kun kuukautiset viikon myöhässä. Olen plussasta enemmän kuin iloinen, mutta onneani heti varjosti tosiasia, että olen tupakoinut plussatestiin asti (eli viikolle 4+6 saakka). Nyt olen huolesta kankea, että mitä vahinkoa olen saanut jo aikaan lapsessani? Onko muilla vastaavia kokemuksia tai faktatietoa tilanteesta. Olin yhteydessä Stumppi.fi- sivustoon ja heidän vastaus oli tylysti, että "mahdotonta tietää, onko lapselle aiheutunut vaurioita vai ei. Täytyy vain toivoa, että mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut". Olen kauhuissani.
 
Alkio on ihan vastottain kiinnittynyt: http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-4/ ja kiinnittyminen on sinulla tapahtunut muutama päivä sitten. Sitä ennen alkio ei ole samassa verenkierrossa kanssasi, joten edes juotu alkoholi ei vielä vahingoita alkiota - toki ylimääräiset ja haitalliset aineet voivat tehdä omia temppujaan ja esim. estää kiinnittymisen kokonaan. Tästä aivan alkuviikkojen "suojasta" huolimatta en suosittele yhdenkään äidin ottavan haitallisia aineita plussatuulia odotellessa!

Nyt kriittisin tekijä on viimeisen viikon aikana poltettujen tupakoiden määrä, koska alkio on kiinnittynyt. Tosin varsinaisesti yhteinen verenkierto muodostuu vasta viikkojen kuluttua. Vaikea siis on koskaan saada varmuudella tietää, onko vahinkoa päässyt syntymään, mutta jos nyt heti lopetat tupakoinnin, et ainakaan enää pahenna tilannetta. Lohdutuksena voin sanoa, että tuskin mitään peruuttamatonta on tapahtunut (: Ota nyt vain rauhallisesi äläkä stressaa liikaa (: Onnea plussasta ja iloista odotusaikaa!
 
Kiitos vastauksestasi; viimeisen viikon aikana olen polttanut 1-3 tupakkaa per päivä (jotenkin vain poltin vähemmän).
Huoli on kuitenkin kova, vaikka tiedänkin raskauden olevan ihan alussa ja tuo yhteinen verenkierto vasta rakenteilla. Toivotaan ettei mitään vauriota ole syntynyt.
 
En usko että on ehtinyt vahinkoa tapahtua. Jotkut polttavat koko raskauden ajan eikä lapsella välttämättä ole mitään vakavaa haittaa. Tupakointi voi hidastaa vauvan kasvua (pieni syntymäpaino) ja aiheuttaa ylivilkkautta lapsessa, mutta kyse onkin juuri runsaasta tupakoinnista. Ja ylivilkautta voi olla hyvinkin myös tupakoimattomien äitien lapsissa. Älä stressaa asiasta, jos olet jo tupakoinnin jättänyt. Itse tupakoin myös ennen esikkoa ja saman tien lopetin kun hoksasin olevani raskaana. Ja tyttö on täysin terve :)
 
Mutta en tosissaankaan suosittele raskauden aikana polttamista. on vastenmielisen näköistä tupakoida maha pystyssä. Mutta kukin tavallaan..ja omallatunnollaan.
 
Itse lopetin heti saatuani plussan.. Itsellä ei oikeastaan ole nikotiiniriippuvuuttaa vaan enemmänkin tapariippuvuus.. Mutta toistaiseksi on mennyt ihan ok.. Lauantaina lopetin ja heti pistettiin koetukselle kun mentiin kaveripariskunnan työ istumaan iltaa.. Itse olin siis kuski.. Jännä juttu :wink Oli siis tarkoituskin, että kun plussa tulee niin tupakka jää.. On se siinäkin mielessä ollut vähän hankalaa, kun tuntuu että menee hermot joka asiaan ja se kun mieskin polttaa vielä.. Mutta loppujen lopukse ei tää oo niin hankalaa ollu :) Onneks..
 
Vasta kun istukka on kehittynyt alkaa yhteistoiminta äidin ja alkion/sikiön verenkierroilla. Molemmilla on oma verenkierto koko raskauden ajan, istukka toimii "välittäjänä" eli sitä kautta mm. äidin verenkierrosta happi kulkeutuu sikiöön ja sikiön verenkierrosta kuona-aineet äidin verenkiertoon. Ihan kaikki aineet eivät siis äidin verenkierrosta kulkeudu sikiöön mutta mm. tupakka ja alkoholi läpäisevät istukan ja näin kulkeutuvat masuasukinkin verenkiertoon.
 
Tietääkö kukaan miten sähkötupakointi vaikuttaa plussan odotukseen tai vauvan odotukseen? Tavallaanhan sen sanotaan olevan vähemmän pahasta kuin tavallinen tupakka vaikka paha silti?
 
Itse en kauhean paljoa polttanut ennen raskautta ja lopetin kyllä heti kun plussasin. En ole ottanut asiasta stressiä, koska uskon että niin vähäisellä tupakoinnilla (vaikkakin kuitenkin päivittäisellä) en ehtinyt saada mitään vahinkoa aikaiseksi. Täytyy sanoa, että on kyllä ollut harvinaisen helppoa olla ilman tupakkaa, nyt on motivaattori kohdillaan :wink
 
Lukutoukka mulla ainakin neuvolassa sanoivat että ennemmin tupakkaa kun sähkökessua. Mut ei mielellään tupakkaakaan.
 
Lukutoukka mulla ainakin neuvolassa sanoivat että ennemmin tupakkaa kun sähkökessua. Mut ei mielellään tupakkaakaan.
Kuullostaa vähän oudolta, että suosittelevat mieluummin oikeaa tupakkaa, ku sähkötupakkaa...?? Enemmän kai oikeassa on kaikenlaisia myrkkyjä...???!

Minäkin lopetin kun plussatuli, jotain 6+, aika myöhään testasin, ku kuukautiset tuli muutenkin miten sattuu... Uskon silti että kaikki menee hyvin, "sitä mitä ei tiedä, ei satuta" koitan uskoa siihen...
Edelleen on ajoittain kovia tupakan tuskia ollut, mut koitan selvitä purkalla pahimpien yli...
 
Susa on juu, mut oisivatko perustelleet siten et kun ei oo tutkittu kunnolla kun taas tupakan haitat tiedetään, et eivät tosiaan sähkötupakkaa suosittele. Mut on kai neuvolakohtaista?
 
Lauruskaah: Oot varmaan oikeassa. Harmi, ois houkutellut tuo sähkötupakka kokeilla... pitää pärjätä purkalla, sitä eivät ole neuvolassa kieltäneet :)
 
Muokattu viimeksi:
Mulle neuvolasta neuvottiin jauhamaan ennemmin purkkaa kun polttamaan tupakkaa. Perusteli sillä että purkassa on vaan nikotiini, tupakassa kaikki myrkyt lisäks :)
 
Minä lopetin tupakoinnin heti plussattua, ensi viikon lauantaina tulee 2kk siitäkin kun plussasin. Eikä tehnyt vaikeeta, no okei oli hermot ekan viikon aikana ehkä kireellä mutta kun tietää syyn minkätakia joutu lopettaa niin kyllä se motivoi kummasti. Mies itse kävi eilen ostaa apteekista itselleen nikotiinipurkkaa, oon ylpee siitä että nyt hänkin yrittää päästä tuosta myrkystä eroon! :) :Heartred
 
Tottakai kannattaa ja pitää lopettaa! Onhan se täysin tyhmä tapa muutenkin. Minäkin olen ollut ilman jo 2kk, mut vieläkin se himo kummittelee takaraivossa :sad001 ...eiköhän se helpota viimeistään silloin, ku "toukka" alkaa potkimaan ja hutkimaan kunnolla :)
 
Minäkin kerkesin polttaa ehkä kuukauden verran alkuraskaudesta, ennen kun tiesin olevani raskaana. Samoin alkoholia nautin sinä aikana. En kuitenkaan järkyttäviä määriä. Heti kun sain tietää olevani raskaana, jätin tietysti molemmat pois.
Tähän mennessä kaikki on sujunut hyvin. Ensimmäisessa ultrassa kaikki oli ok, myös veri- ja pissanäytteet ovat olleet ok. Itse kans pelkäsin alussa, että olenkohan saanut jotain kamalaa jo aikaiseksi. Mutta sitähän ei ikinä tiedä. Joku terveillä elämäntavoillaan saa sairaan lapsen, mutta joku tupakoitsija ja "narkkari" saa terveen lapsen. Olen siis päättänyt jättää huolehtimisen pois, sillä se ei kuormita kuin minua. Tsemppiä sulle odotukseen Tammimamma =)
 
Itse lopetin jo ennen raskautta, ennen kun edes ehkäisystä luovuin.

Mutta onko teillä tullut tupakointi uniin? Itselläni tulee välillä vieläkin. Joskus itse suutun itselleni kun poltan unessani, toisinaan nään unta kun mies suuttuu kun jään kiinni. Mies siis polttaa vieläkin, ja tupakoituaan hän haisee mielestäni hyvin pahalle. Tämä hajuherkkyys siis on raskausoire, aikaisemmin tuoksu ei ollut paha.
 
Mä näin viime yönä unta että vetelin röökiä ja se jos mikä suututtaa mua. Ilman mitään tommosia unia oon tähän asti pärjänny, tuntuu itestä ihan pahalta vaikka ei tee yhtää mieli niin mistä lie tommoset unet.
 
Takaisin
Top