Polikliininen synnytys

Haluaisin polikliinisen synnytyksen jos kaikki menee hyvin, mutta täällä sitä ei käsittääkseni ensisynnyttäjä saa. 3 vrk pitävät kuulemma ensisynnyttäjiä sairaalassa.:eek: Pitää kysyä neuovolasta faktat vielä. Meiltä olisi vain muutama kilometri sairaalaan niin helppo siellä olisi vielä tarkastuksessakin käydä.
 
Lelluu, Toi on ärsyttävää jos luodaan tietyt aikarajat mitä ainakin täytyy olla sairaalassa. Meidän neuvolan seinällä on muistaakseni lappu, että Taysissa pyritään siihen, että kotiutus tapahtuisi muutaman vuorokauden kuluttua synnytyksestä. Silloin kun esikoisen sain niin oli vielä niitä vähintään aikoja. Muakin pidettiin 5vrk kun olin ensisynnyttäjä ja kun viides vuorokausi sattui olemaan pyhä niin venyi kuuteen koska neljäntenä ei vaan voinut.. Nykyään onneksi saa kotiutua myös pyhinä :wink
 
Mun maratonsynnytykset ja sitä edeltävä viikko monen tunnin ennakkosupisteluineen on kyllä vaatinut sellaiset verot, että varsin mieluusti olen ollut täysihoidolla sen 2-3 yötä, enkä ajatellut samana päivänä lähteä kotiin nytkään.
 
Lelluuu se on siks koska ensisynnytäjältä katsotaan miten lähtee käytiin se lapsen kanssa olo ja käydään kaikki imetys jutut läpi ja sit pesu jutut ja hoito ohjeet ja pukeminen jaja se on kaikille ensisynnytäjille sama rutiini juttu vaikka oisitkin hoitanu pientä vauvaa ( vaikka siskon) niin sehän ei ole sama asia kun se on oma. Meidän ois esikoisen aikaan pitäny jäädä pitemmäksi aikaa mut silloin aukasin jo ääneni ku palo hermot ku kolmatta vuorokautta ollu siellä saamatta tippaakaan unta. Säikähti se hoitaja ilmiselvästi ku poistu vähin äänin ja tunninpäästä haki lääkärin tarkastukseen ja sano et voitte lähteä kotiin :D
 
Tai siis 6 vuorokautta ilman unta ja kolmatta vuorokautta neidin kaa ja sitäkin ku sokerit ei nouse " no ei ne perk*e nouse ku kukaan idiootti ei anna korviketta ja toinen ei rinalle suostu"
 
Toinen itki ensimäiset 2 vuorikautta nälkäänsä mut sit sattu tulee se ihana hoitaja joka nappas vaan mut mukaan ja vei sinne mis niitä korvikkeita on ja sano et sieltä saan käydä hakee ja johan neiti nukku monta tuntia ja veren sokeri nous :)
 
Mä kanssa oon mielellään sen pari vrk:tta täyshoidossa ja saan levätä kun 2 mussuu kotona ennestään sekä synnärille minne meen on 120 km matkaa kun toi lähisynnäri ei ota mua vastaan.
 
Niin siis toi polikliininen oli joku 6 tunnin päästä synnytyksestä, tuo lysy ilmeisesti alle 48 h päästä joka olisi kyllä itselle mieluinen vaihtoehto. Kyllä meinaan tuota ainakin kysyä jos kaikki on hyvin.
 
Niin ja siis eihän se nyt niin ole, että missään synnärillä olisi "Pakko" olla mitään tiettyä vrk määrää. Ei niissä toteudu mitkään tahdonvastaisen hoidon pykälät. Kuitenkin synnytyksiä on aika paha ennakoida miten menevät ja vauvan/äidin kunto yms, että eiköhän tuokin ole sitten neuvoteltavissa kun tietää tilanteen synnytyksen jälkeen ajattelen. Itsekin toivoisin nopeaa kotiutumista ja ajoin toiveeni sanoa, mutta senhän näkee sitten miten menee.
 
Muita keitä etukäteen ahdistaa synnärireissu siksi että joutuu olee vanhemmista/vanhemmasta lapsesta erossa sen aikaa? Musta tuntuu, että tuo esikoinen varmasti pärjää isin ja mummin hoidossa mun synnärireissun mut pärjäänkös minä ilman häntä :D yhtään yötä ei olla oltu vielä erossa (täyttää kohta vuoden). Jos vaan ois mulla mahdollista tuo polisynnytys niin varmasti sen ottaisin :)
 
Sinnna, Juu äitihän saa varmasti lähteä koska vaan, mutta koska vauva kotiutetaan on toinen asia.
 
Marianne, täällä yks joka vähän ressaa..ikävä oli ihan kamala ja tuntu pahalta ees nähdä tyttöä kun ei saanut olla kuin sen pari tuntia kerrallaan. Itkuhan se tuli joka kerta kun tyttö oli lähtenyt, mutta ei hän ilmeisesti ollut ikävöinyt kun niin isin tyttö oli silloin. Nyt noita muita mussuja on kaks ja jos taas viikko pitää olla niin vähän hirvittää kun poika on niin mun perään. Mut mulla se pahin ikävä varmaan tulee :D oon kerran ollut viikonlopun poissa ja hyvin oli miehellä mennyt lasten kanssa :)
 
Marianne, Mulla ei varsinaisesti ole tuota ongelmaa kun olen tytöstä ollut erossa yhden yön silloin tällöin viimeisen parin vuoden aikana. Mutta muiden pärjääminen mun kullannuppujen (lue: hieman ongelmallisten lasten) kanssa onkin sit toinen asia. Jos pojan uskaltaa luottaa isälleen niin sit kaikki on ok. Mies pärjää yhden kanssa kyllä.
 
Mä luotan kyllä, että isi hoitaa tytön hyvin ja pärjäävät. Mut jos mummi joutuu nukuttamaan yms, niin voipi olla pikkasen eri asia :O. Osa syy miks toivon et sais suunnitellun sektion, niin pystys varautuu hoitojärjestelyiden kanssa niin, että ois lapsen näkökulmasta inhimillisin. Eli että isi pääsis kotiin illaksi/yöksi hoitaa tyttöä kun mä oon vauvan kanssa joka tapauksessa sairaalassa seurannassa radin takia. Ei päästä kuitenkaan heti pois, vaan pari vuorokautta anyway seuraavat vauvan sokruja.
 
Törmäsin vähän aikaa sitten sellaiseen asiaan kuin vauvan toinen vuorokausi. Oisin tätä tietoa kaivannut jo esikoisen aikaan ja varsinkin tuon toisen aikaan. Eli kyseessä on tällainen tiheän imun aika, jolloin vauva on lähes koko vuorokauden rinnalla käynnistämässä maidontuotantoa ja hakemassa läheisyyttä ja turvaa. Usein vauva nukahtaa rinnalle, mutta herää heti kun yrittää siirtää häntä muualle nukkumaan. Kannattaa googlettaa asiasta. Monesti juuri tämän ajan vauvan käyttäytymisestä aatellaan, että vauvalla on nälkä ja hän tarvitsee lisämaitoa, mutta yleensä siitä ei ole kyse. Toki on olemassa myös ne vauvat jotka tarvitsevat lisämaitoa ja tästäkin yleensä kerrotaan aiheen yhteydessä. Lämpimästi suosittelen perehtymään asiaan, sillä se luo jo heti alkuun luottoa imetystä kohtaan.
 
Ite haluisin levätä pari yötä sairaalassa ja tutustua vauvaan, ennen kuin kotiutuu ja alkaa uusi arki kahden lapsen kanssa. Tääl pystyy tarvittaessa järjestelemään asioita, että tyttö ja mies tulee "asustelemaan" lähemmäs kuopiota, esim. mun vanhempien luo 60km päähän ja meidän kissaa hoitas sit joku tääl kotopuolessa sen aikaa eli käy pari kertaa päivään antamassa ruokaa :D Tosin miehen läsnäoloon synnytyksen jälkeen vaikuttaa se, että syntyykö kaveri viikonloppuna vai viikolla, koska hän pääsi just koulutukseen ja se kestää kesäkuulle asti. Eli joutuis varmaan lähtee takas koulunpenkille seuraavana päivänä, kun vauva on syntyny, jos sattuis arkipäivälle.
 
Takaisin
Top