Polikliininen synnytys

Kata88

Puuhakas puhuja
Tammikuunmammat 2016
Eloäidit 2020
Viime aikoina on ollut puhetta synnytyksestä, joten onko kukaan ruvennut miettimään polikliinista synnytystä. Itelle on pikku hiljaa tullut tällainen toive, jos kaikki menee ok. Pitää torstaina ottaa asia puheeksi neuvolassa :)
 
Miekin mietin tota mut haluun mieluumin jäädä sinne pariks vuorokautta ihan sen takia et näkee varmaks et kaikki on hyvin :)
 
Mulla on jo kolmas synnytys ja yksi onnistunut imetys, joka jatkuu edelleen, niin uskoisin,et selvitään hyvin kotonakin. Ja onhan siinä se lääkärin tarkastus 2-3 vrk iässä. Hirveesti en oo asiaan vielä kerennyt perehtymään, mut pikkuhiljaa lisää tiedonhankintaa.
 
Ei taitais onnistua meikäläisellä, kun luultavasti vauva joutuu taas sinivalohoitoon, niinku kaks edellistäkin. Mut ei se mua haittaa :) ihan kai siellä sairaalassakin on hyvä olla, ainakin jälkeenpäin ajatellen :D
 
Mäkin niiiiiiin toivoin polikliinista synnytystä.... mutta radin takia en sitä saa! Näillä mennään!
 
Kuopuksen synnytyksen jälkeen vietettiin sairaalassa alle vuorokausi. Palattiin sairaalaan 2 päivän päästä lääkärin tarkastukseen. Kaikki meni tosi hyvin, ja toivon, että tälläkin kerralla pääsisimme mahdollisimman nopeasti kotiin.

Kuopus syntyi Kätilöopistolla, ja olivat siellä hyvin myötämielisiä, vaikka ehdotin tuota poliklinikka synnytystä vasta synnyttämään mennessäni. Tämä tapahtui tosin vuonna 2008, joten en yhtään tiedä ovatko käytännöt jotenkin muuttuneet.
 
Mä olen miettinyt ihan tosissani, mutta Taysissa on nykyään vaihtoehtona myös potilashotelli ja se sopii mulle myös. Ja täällä ainakin riittää jos synnyttämään mennessä kertoo toivovansa polikliinista synnytystä. Silloin jälkiseuranta salissa kestää sen kuutisen tuntia ja jos kaikki on ok niin saa kotiutua. Yhtä pitkä seuranta on myös ennen hotelliin siirtymistä koska kriteerit molemmissa on melkolailla samat.
 
Muakin kiinnostaa tämä erittäin paljon. Mitenköhän siihen suhtaudutaan esikoisen kanssa vai onko sillä mitään väliä jos kaikki on mennyt hyvin ja mitään ei sen 6h aikana ilmene..?
 
Mä olen ymmärtänyt että polikliininen synnytys on tarkoitettu uudelleen synnyttäjille. Ihan varma en tosin ole..
 
Periaatteessa kai ei suositella ensisynnyttäjille, koska silloin tarve opastuksessa vauvan hoitoon, imetykseen jne on suurempi, mutta en tiedä voivatko silti rajata ensisynnyttäjiä poiskaan.
 
Antaako ne kuinka paljon ja millaista opetusta vauvan hoitoon? Miten teillä esikoistenne kanssa? Entä miten ootte (ja minkälaista) apua saaneet imetykseen?

Ajattelin vain, että jos vauva on perusterve niin sen hoitaminen varmasti menisi. (Olen hoitanut vastasyntyneitä muuten ja myös työni puolesta) Mutta imetys tietenkin on sellainen, missä apua toivoisi. Tosin valitettavan laajan kirjon mukaan kuullut tarinoita synnärin imetysohjauksesta, saa nähdä. Noo.. Imetyksen tuki ry, go go :)
 
Imetykseen saa apua, kun pyytää, mutta pyytämättä voi olla aika heikkoa...
 
Meillä käytiin esikoisen kanssa kaikki läpi kylvystä, napatyngän hoitoon, pukemiseen, kantamiseen jne ja ns imetysohjaustakin sain vaikka tuolloin vuonna 2000 se oli kyllä kaikkea muuta kuin äitilähtöistä. Nuoremmasta multa puolestaan kysyttiin tarvitaanko apuja ja asia kuitattiin sillä, että mies sai jonkin verran ohjausta vauvanhoitoon kun hänelle oli ensimmäinen kyseessä. Molemmat olen siis synnyttänyt samassa sairaalassa, mutta lapsilla on ikäeroa 11,5v eli käytännöt on muuttunut tosi paljon. Nykyään pitää enemmän itse pyytää apuja siihen mitä tarvitsee.

Mutta kyllähän sairaalassa seurataan montaa sellaista asiaa tarkemmin vauvan ja äidin voinnissa mitkä jäisi kotona ainakin huomattavasti vähemmälle huomiolle. Sen takia varmaan polikliininen synnytys ei ole kovinkaan suositeltu, koska silloin kaikki tuo seuranta jää vanhemmille ja jos ei tiedä tarkalleen mitä olisi hyvä seurata niin voi tulla isojakin vahinkoja. Esimerkiksi jos lapsi alkaa kevyesti täristelemään niin kotona asiaan tuskin tulisi kiinnitettyä mitään huomiota (ellei aiemmin ole kokenut/nähnyt vastaavaa) kun taas sairaalassa mitataan välittömästi verensokerit ja muitakin mittauksia ja vauvaa seurataan tarkemmin. Siksi otin nyt vaan tuon esimerkiksi kun mulla on tuota ongelmaa ollut kummallakin. Mitään syytä sen taustalta ei kuitenkaan ole löytynyt eli meidän tapauksessa ei olisi tullut ongelmaa jos olisikin jäänyt huomiotta, mutta tiedän myös lapsia jotka on hyvin pian tuon havainnon jälkeen kiikutettu vastasyntyneiden teholle hoitoon.
 
Taysissa on nykyisin muistaakseni ns kätilöpoli josta saa myös henkilökohtaista imetysohjausta jos sellainen on tarpeen ja tuon polin palveluita voi käsittääkseni käyttää myös kotiutumisen jälkeen jos on tarpeen. Me käytiin kätilöpolilla nuorimmaisen kanssa kun kotiutuessa 1,5vrk:n iässä ei kuulotesti mennyt läpi eikä vielä kotiutumista seuraavana päivänäkään kun sairaalasta kävi kätilö kotona. Ilmeisesti korvat oli vielä liian märät. Odoteltiin sit muutama päivä ja käytiin kätilöpolilla toteamassa, että kuulossa ei pitäisi olla vikaa :)
 
Hhaha joo mulla esikoisen kanssa jäi sairaalasta mieleen se että perus jutut opetettiin kylvetys yms... imetys kuitattiin että maitoa ei tule ja annettiin pullo käteen samoin kun vein vauvan yhdeksi syötönväliksi kansliaan yöllä ja olivat työntäneet kysymättä lupaa tutin suuhun.... eli en ainakaan seuraavan kanssa anna yhdenkään hoitajan koskea mun lapseen! Ja harmittaa kun esikoisen kanssa oli niin nuori ja tyhmä että moni asia olisi mennyt paremmin jos olisin luottanut äidin vaistoihini ja siihe että osaan hoitaa oman lapseni ja kätilöt nyt vain tietää mitä kirjoissa lukee!

Uskon tänäpäivänäkin että moni asia esim imetys olisi lähtenyt käyntiin jos olisin päässyt heti kotiin omaan rauhaan; voinut syödä ja nukkua... eikä valvoa öitä koska huone kaverin vauva huusi jos oma lapsi ei huutanut! Sairaala aika on aiheuttanut tähän päivään asti paljon pelkoja ja pahaa joiden takia yhä 10v myöhemmin käyn psyk.sairaanhoitajalla puhumassa!

Anteeksi taas avautuminen... mutta jos vaan on mahdollista niin ottakaa se polikliininen synnytys!! ---> mun mielipide!
 
Kysyin neuvolassa kuiteskin tosta niin en tiiä kannataako ite ees ottaa tota :sad001 jos kun jos onnistus ja päästään samana päivänä pois joutuu seuraavana menee takasi siihen lääkärin tarkastukseen ja ku meiltä on synnärille se 55 km niin kehtaako sitä pientä sit autossa kulettaa.
 
Joo lapsi pitää kuitenkin käyttää lääkärin tarkastettavana kun ikää 1,5-3vrk tms.
 
Niin no jos sais ton et 3 vrk ikäsenä sais niin sit mut jos niiku vaik pääsee päivänä x illalla vasta joskus neljänjälkeen ja sit jos pitää jo heti aamusta mennä lääkärikäynille niin ei ois inspiraatioo mut et kerkeis päivän kaks olla ihan rauhassa kotona ja sais sen rytmin silleen niin sit ei haittaa vaik menis käyttämään.
 
Mä aattelin silleen, et mies joutuis kuitenkin ajelee tota 80km väliä joko yksin tai sit 2 lapsen kanssa tai olemaan poissa sen aikaa, kun oon sairaalassa. Toi 1v 2kk ei oo ollu musta erossa muutamaa tuntia pidempään, joten koko tilanne tulee olemaan hänelle vaikein. Kysissä lääkärin tarkastus on aiempien lasten osalta ollut niin, että vauvan tulee olla 2 vrk vanha. Minusta se on aivan sama, et käydäänkö me se yks reissu siellä lääkärillä, kun vaihtoehtona saattas olla 2 tai jopa 3 reissua miehellä ajettavana. Tällä hetkellä ainakin itsestä tuntuu, että me pärjätään hyvin kotonakin, jos kaikki menee synnytyksessä hyvin. Edellisen synnytyksen jälkeen ainakin oli ihan hyvä olo itsellä. Ja imetystietous on kasvanut valtavasti tässä reilun vuoden aikana.
 
Taysissakin taitaa olla rutiinina lapsen tarkastus 2vrk:n ikäisenä, mutta ns lyhytjälkihoitoisessa synnytyksessä tekevät sen 1,5vrk:n ikäisenä ja sit pääsee kotiin ja kätilö käy kotona seuraavana päivänä. Tai noin oli ainakin v. 2011 kun mä kotiuduin nuorimmaisen kanssa. Pitäiskin katsoa (jos nyt vielä joskus töihin selviydyn) millaiset kriteerit ja ohjeet on nykyään polikliiniseen synnytykseen tai lysyyn.
 
Takaisin
Top