POKS!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TaTaa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin ajattelin alunperin, että ois täysiaikainen vasta 38 lähtien, mutta täällä oppinut kans ton viikon 37..
Toisaalta oliskos keskosraja kuitenkin 37, koska itse synnyin 37+4 enkä ollut keskonen. Toisaalta vähän ennenaikainen kyllä, kuulemma laiha kuin mikä vaikka pituutta 50 cm.

Aargh, mistä näistä tietää, joka tapauksessa olen ajatellut että viikon 37 jälkeen saa tulla, toisaalta se on jo maanantaina ja enemmän haluan alkuvuoden lapsen, vaikka alunperin joulukuussa toivoinkin synnyttäväni, olenhan itsekin syntynyt joulukuussa. Viikon päästä maanantaina tulee jo 38 täyteen. Toivottavasti ei sitten enää ole sitä 4 viikkoa mahassa.

Mulla ei varmaan synnytystä kiirehditä jos ei tule itse, koska painoarviossa oli niin pieni (36+0 oli 2,3 kg). Kuudessa viikossa voisi periaatteessa kasvaa 3,8 kiloiseksi, sillä edellytyksellä että arvio pitää paikkansa.

Suora lainaus HUSin potilasohjeesta: "Synnytys on täysiaikainen, jos se käynnistyy raskausviikon 36+6 jälkeen,
mutta ennen 42 raskausviikkoa. Ennenaikainen synnytys käynnistyy ennen raskausviikon 37+0 alkamista. Raskaus on
yliaikainen vasta kun laskettu aika on ylittynyt 14 vrk eli raskausviikkoja on yli 42." ja Duodecimistä: "Täysiaikaisen raskauden kesto on 40 viikkoa laskettuna viimeisten kuukautisten alkamispäivästä. Synnytys on ennenaikainen, jos se tapahtuu yli 3 viikkoa ennen laskettua aikaa, ja yliaikainen jos lapsi syntyy yli 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen." eli kyllä se 37+0 on se raja. Oisko muuttunu jossain vaiheessa?

Tai sitten on vaan helpompi ajatella, että 2 viikkoa ennen ja 2 viikkoa jälkeen lasketun ajan?

• Tykkään
Reaktiot: DT
Meillä tulisi 3.1. täyteen tuo maaginen 37 viikkoa eli siihen tähdätään. Mutta eipä tämäkään vauveli ole häätöuhan alla ainakaan painonsa puolesta, arvion mukaan painaisi laskettuna aikana 3,6 kg.
Alaspäin on tainnut entisestään muksu valahtaa, kun "pala" on kurkusta hävinnyt ja tuntuu painavan tuonne takapuoleen. Saattaa olla, ettei häntä tuntikausia tarvitse sitten täältä pihalle punkea.

Jos kotiarvot hyvät niin ei tarvi hirveästi jännittää. Tosin mulla oli kaksi eri neuvolatätiä, joista toinen ei juurikaan kotiarvoja seurannut, toinen luotti niihin ja oli tyytyväinen. Ja sen seurauksena alkoi neuvolan verenpainearvotkin laskea...

Joo, mun pitää psyykata itteni semmoseen zen-tilaan ennen mittausta, koska olen ekan raskauden jälkeen stressannu paineiden mittausta joka kerta :) Ja mullahan ei oo ollu mitään näköhäiriöitä tai päänsärkyjä tms... Turvotusta on ollu, mut ei semmosta eleffanttijalkaturvotusta kumminkaan.

Täällä tismalleen sama tilanne. Paineet huitelee taivaissa aina neuvolakäynnillä ja kotimittauksella pysyy normaaleina. Nyt taas menossa kuuntelemaan neukun "rähinää" paineista ja turvotuksesta (jota siis vaan sormissa). Otan painetta pelkästään jo siitä että neuvolassa pitää ravata kerran viikossa :(

Mulla kanssa ekassa raskaudessa oli neuvolassa aina paineet koholla (kotona Ok), jossain vaiheessa sitten ravasin kesken työpäivän kerran viikossa siellä niitä mittauttamassa. Kai ne nyt vähemmästäkin nousee. Tässä ja edellisessä raskaudessa onneksi olen saanut seurata paineita kotona ja nykyään on neuvolassakin mittari tyhjässä huoneessa, jossa voi itse käydä mittaamassa.

Mä juuri tänään jouduin osastolle seurantaan korkeiden paineiden vuoksi.. Saas nähdä miten käy..

Samaa toivon minäkin.
Mutten oikeasti ymmärrä, miksi niistä paineista rähistään. Ei sille mitään mahda, ei vaikka ne olis just semmoset valkotakkipaineet.

Itseä jännitti alussa ehkä siksi, etten olisi halunnut lääkitykselle koska tiedän että oikeasti paineet ei ole koholla. Onneksi en joutunut, ja sittemminhän ne on vaan laskeneet. Itse asiassa aika lailla heti kun neuvolatäti vaihtui, mutta viimeksi senkin mittaukset oli hyviä ja mittasi vaan kerran. Alussa mittasi aina kahdesti että sai jotenkin kivat lukemat. Jos nyt olis korkeat, niin joutuisin seurantaan ja tietäisin että asia olisi hoidossa, jos sittenkin tulee jotain raskausnyrkytysoireita tm., jotka taas haluan hoidettavan.

Sen verran vähän on tullut neuvolassa ravattua, ettei ole tullut siitä stressiä. Kesällä vähän jännitti aikojen sovittaminen töihin.

Hyvä se on, että seurataan tarkkaan ja mä olin kyl loppujen lopuks tyytyväinen, että pääsin käymään polilla. Siel kumminkin katottiin kohdunsuun tilanne, vauvan sydänkäyrät ja ultrattiin virtaukset, vauvan koko yms.. Oli sen jälkeen mukavampi päästä joulun viettoon, kun kaikki oli kunnossa :) Hyvillä mielin menen huomenna neuvolaan ja perjantaina polille kontrolliin. Epätietoisuus on kaikista pahinta näin loppuvaiheessa raskautta.

Muokattu viimeksi:
Takaisin