Pk-seudun odottajat: sairaalavalinta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rasseli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on vanhoja opiskelu kavereita sekä kättärillä et naikkarilla duunissa ja ihan samanmoista viestiä nekin on kertonut mitä viveka laittoi.
Naikkarilla on rauhallista remontin vuoksi, kun kaikki olettaa ettei sinne voi mennä.
Mä oon muuten molemmilla kerroilla ollut perhehuoneessa naikkarilla, päästiin kuopuksenkin aikaan perhehuoneeseen vaikka ei oltu ensisynnyttäjiä :)

Kiva, että täällä on muitakin, joiden mielestä naikkari on ykkönen. Vaikka eipä sillä sinänsä ole väliä. Tuntui vain esikoisen kohdallakin, että oikeasti KAIKKI oli olleet tai olivat menossa kättärille. Mutta pääasiahan se on, että kaikki sujuu hyvin. :)

Me valittiin kättäri, sen uuden osaston vuoksi. Jonne pääsee jos synnytyksessä ei ilmene ongelmia yms. Siellä saa mies kokata kaikki ruoat meille ja perhehuoneita on tuplasti enemmän. :) ei meinaan noi sairaalan pöperöt enään meinaa mennä alas, kun melkeen puolet elämästä saanut niitä naamaansa laittaa. Ja perhehuone on mulla ehdoton synnytyksessä, paniikkihäiriön vuoksi.

Minusta oli ihanaa, kun sairaalassa ei tarvinnut tehdä mitään. Pyykit pyykkikoriin, puhtaita kaapista, ruuat valmiina jne. Kyllä niitä kotihommia sitten taas kotona sai vauva-arjessa ihan riittävästi tehdä...

^ Sama, se ruokakin oli paljon parempaa, kuin oletin ja sitä oli vaikka kuinka monta kertaa päivässä! :grin Itsellä tosin oli taustalla se, että pelkojen takia ruokavalio yksipuolistui todella paljon raskausaikana ja heti synnytyksen jälkeen oli ihanaa taas SYÖDÄ!

Me oltiin sairaalassa lopulta viikko koko perhe. Sinä aikana ehti tulla talvikin. Ja oli kyllä kiva, että mieskin oli koko ajan siellä. Nyt toisella kierroksella se ei onnistune, kun esikoinenkin on olemassa ja hepustakin pitää huolehtia. :)

Mä kans nautin ku ei tarvinnu tehä ite mitään. Ainoo mitä halusin ehdottomasti oli et lapsella on alusta saakka omat vaatteet. Tämä juontaa juurensa mun henk. koht kammoihin "kimppavaatteista" Mä pystyn ite kyl pukee ne sairaalan kaavut, mutta en pysty laittaa niitä lapselle, vaan haluan et on ihan omat.

Missä vaiheessa tuo valinta pitää yleensä viimeistään tehdä? Meillä mies haluis että mentäis kättärille, mutta itse oon kuullut kättäristä niin huonoa, että en sinne haluis ja aika ruuhkainenkin taitaa olla. Itse haluisin kyllä mieluiten Jorviin, koska sieltä oon kuullu hyvää, mutta en sitten tiedä onko sekään hyvä paikka kun näitä teidän juttuja oon lueskellut. Tulee kyllä olo että ehkä synnytän kotona :hilarious: no joo, en ehkä kuitenkaan, mutta rupesi yhtäkkiä ahdistaa että missä on sitten varmasti hyvä paikka synnyttää ja kohtelu hyvää..

Mä oon tässä pohtinut et mulla saattaa käydä niinkin et tulen synnyttämään mikkelissä tai Savonlinnassa tai Kuopiossa :D
Vai oliko niin et savolinnassa ei ole enää synnäriä. Me siis vietetään aina ihan koko kesä mökillä, joka on rantasalmella ja jos tää pikku kolmonen päättää ottaa varaslähdön niin ei auta kuin mennä siellä lähimpään eli noin 100km tulee sitten matkaa. Mökiltä kun ei ihan hetkessä stadiin ajeta synnyttämään :D

Täällä myös naistenklinikka ykkös valinta. Siellä synnytin esikoisenkin. Pitää vaan toivoa että sinne sitten mahtuu. :D

Mä en enää asu PK-seudulla, mutta ekan synnytin Jorvissa ja olivat aivan ihania <3. Mull meni lapsivedet ja ottivat sisään odottelemaan, mutta eivätpä pistäneet osastolle vaan järkkäsivät mm. jostain varastosta meille yösijan, siis miehelle myös. Lisäksi tytöllä seurattiin bilirubiineja syntymän jälkeen siellä käymällä. Kun ne sitten ylittivät raja-arvot hakivat meille jostain lastenosastolta sen valopatjan, että päästiin takas kotiin, johon halusin. Ihanaa sakkia, sanon mä <3

Hyppäsin tuolta elokuisista tänne, kun meillä ei ole tästä keskustelua. Itelle ei ole synnytyssairaalalle niin suurta merkitystä. Jorvi on lähin, joten todennäköisesti se on se, myöskin ultrat on tehty / tehdään siellä, joten on sitäkin kautta jo "tuttu". Itse näen että etäisyys on se tärkein, kaikissa näissä pk-seudun paikoissa todennäköisesti voi olla samat olot, ja tilanteesta ja ajankohdasta riippuen voi osua tuurilla hyvät tai huonot kokemukset juuri sille kerralle kun itse siellä on, joten en näe paikalla niin merkitystä.

Mä menen Jorviin synnyttämään. Synnytin siellä myös esikoisen. Mun mielestä siellä oli hyvä, ihana ja arvostava kohtaaminen. Pidin henkilökunnasta paljon.
Ensimmäisen kohdalla kävin kättärillä molemmat ultrat ja ne olivat aika tylyjä ja ei niin mukavia kokemuksia. Nyt, kun kävin Jorvissa tämän toisen odotuksen myötä ultrassa, niin kohtaaminen oli aivan super ihana ja ultraajalla oli aikaa jutella ja kohdata..puhua tulevasta synnytyksestä yms. Ennen tätä en tiennyt, että ultrat voivat olla näin mukavia hetkiä.

Mutta samaa mieltä olen siinä, että varmasti kaikissa sairaaloissa hyvä fiilis on kiinni siitä, että ketä sattuu olemaan töissä. Joka työyhteisöön varmasti mahtuu oma mätämuna ja sit on niitä, jotka tekee työtään sydämellä ja kohtaa jokaisen äidin yksilönä ja kuuntelee pelot, huolet ja auttaa parhaimpansa mukaan. Mut siis täältä ääni Jorville :)

Mulla todennäköisin paikka synnyttää on Naistenklinikalla, koska kaksoset luokitellaan riskiraskaudeksi ja ennenaikaisuus on aika iso riski. Jos mennään yli 37 viikon, niin sit ilmeisesti ei ole niin väliä, jos a-vauvan tarjonta on hyvä. Mulla ei muuten niin väliä itsellä olisi, mutta koska kaikki tässä kaksosraskaudessa vähän jännittää niin toivon kyllä, että mahdun Naikkarille. Siksi ne siellä toivoo, että muut eivät automaatilla hakeutuisi, jotta me riskiryhmän synnyttäjät varmasti mahduttaisiin sinne :)

Kaikki edelliser synnyttänyt olen kätilöopistolla luonnonmukaisesti. Kätilöt ovat joka kerta tukeneet minua päätöksessäni ja kuunnelleet minua ja toiveitani erittäin hyvin. Esimerkiksi kalvoja en ole antanut puhkaista vasta sitten kun olen ollut 9cm auki.
Suihkussa on saanut olla kokoajan. Ja sykkeetkin on mittailtu siellä. Kättärillä on kohdallani kaikki toiminut joka kerta. Kokemusta on jokaisesta osastosta :)

Ei ole ollut mitään puhetta meillä tästä neuvolassa, asutaan nyt Helsingissä mutta pikkuhiljaa muutto edessä Espooseen. Ehkä jorvi silloin? :)

Kuulin, että Naistenklinikalla kaksosvauvat saivat lähes heti synnyttyään korvikepullot. Kättärillä vastasyntynyt odotti äidin parsimisen ajan neljä tuntia, ja sai sitten äidinmaitoa. Oliko sattumaa vai onko sairaaloilla tämä arvotusero: toinen arvostaa luomua, toinen ei niinkään.

Olen ymmärtänyt, että pääero tämä:
Naistenklinikalla parempi tekninen varustelu hätätilanteita varten. Kättärillä paremmat mahdollisuudet erilaisiin luonnonmukaisiin juttuihin.

Täytyy käydä kurkkaamassa sairaaloista tehdyt esittelyvideot ja kysyä vielä lisää perhevalmennuksessa. Mielellään lukisin lisää kokemuksistanne.

Neuvolaan ei ole tarvinnut ilmoittaa synnytyssairaalaa ainakaan vielä (viikkoja 22).

Mä kysyin torstaina neuvolasta tosta sairaalavalinnasta ja sitä ei enään erikseen tehdä. Eli synnytyksen käynnistyessä soitat siihen sairaalaan, jonne haluaisit päästä synnyttämään. :) Mä oon ensisynnyttäjä, mutta Naistenklinikka on meidän ykkösvalinta ystävien ja tuttavien kokemusten perusteella. Kättärillekin menen kyllä iloisin mielin, jos ei NKL satu olemaan tilaa synnytyksen käynnistyessä.

Mäkin yritin kysellä neuvolasta sairaalavalinnasta mutta aika ykskantaan sanottiin, että espoolaiset menee Jorviin. Meillä on jostain syystä ollut ultrat Naikkarilla kuitenkin. Jorvin naistentautien päivystyksestä mulla on hyviä kokemuksia, mutta muusta en tiedä. Takavuosina Jorvilla taisi olla vähän huono maine, miten nykyään? Eroaako Naikkarista paljon? Jorvi olisi lähellä ja periaatteessa tuttu paikka, se puoltasi sitä. Vaan saako sitä siis edes valita, vai lähetetäänkö espoolaise automaattisesti Jorviin?

Saa valita, mutta naikkarillahan on käytössä ne neljä salia normaalin liki 20 sijaan. Itsellä on useampi tuttu synnyttänyt Jorvissa ja ovat antaneet positiivista palautetta.

Oma ykkösvaihtis on ollut se naikkari, kun sieltä on esikoisesta kokemusta. Ja toisaalta esikoinen oli iso syntyessään, joten jännittää josko tämäkin on. Mutta toisaalta neljä salia ei ole paljon. Ja ollaan mietitty, että tuoko se remppa sinne turhaa hälyä.

Kättäri on itselle jotenkin ihan nou, nou ilman mitään järkevää syytä. Ja mihinkäön maakuntiin ei kiinnosta lähteä. Tosin serkku kävi nyt keväällä ilmeisesti sulkujen takia synnyttämässä Porvoossa.

Edit. Eikä ne siellä neuvolassa päätä/voi määrätä missä synnytät!

Mulla on molemmat lapset syntyneet naikkarilla, esikoinen 9/2012 ja kuopus 6/2014. Esikoista ei ollut mahdollista saada rinnalle synnytyksen jälkeen koska syntyi hätäsektiolla, kuopus taas tuli heti iholle eikä ollut mitää kiirettä mihinkään ja kertaakaan ei kukaan edes ehdottanut mitään korvikkeita.
Esikoinen oli hyvin pieni ja sai luovutettua äidinmaitoa kunnes oma maito nousi, ei siis mitään korviketta.
Mun ystävä synnytti kaksoset naikkarilla 3 päivää mun esikoisen syntymän jälkeen ja hän imetti molempia syntymästä saakka. Lisämaidot oli luovutettua äidinmaitoa ja saivat ne hörpyttämällä.

Mä en omassa tuttavapiirissä ole viimevuosilta kuullut yhtään mitään hyvää kättäristä. Kaikkien kokemukset on olleet et meno on liukuhihna meininkiä ja luonnonmukaisuus on kaukana, koitetaan hoputtaa kaikkea tapahtumaan nopeammin. Ite en siitä voi sanoa mitään koska en siellä ole ollut.

Takaisin