Pitkiä harjoitussupistuksia

Täällä kans tänää ekaa kertaa huomasin kuinka vatsasta tuli kivikova pallo, ei kipeää tehnyt, mutta oudolta tuntui kuitenkin. Päivemmällä tossa alkoikin kivistää vähän enempi. Ei siis auta muu kuin huilia joka välissä ja uskoa ettei tämä ole vakavaa, vaan asiaan kuuluvaa. Ihanaa kun te muut äipät täällä kerrottu asioista, niin ei tarvi ihan yksin seinille hyppiä :) rv 26 (esikoinen)

mullaki meni maha kovaks. ei tuntunu mitenkää ihmeellisemmi. nyt rv 25+3.. ehkä ne kuuluu asiaa.

Kyllä noi kuuluu asiaan :) Eikä niihin voi itse vaikuttaa, toki liika rasitus aiheuttaa enemmän suppareita ja jos alkaa olla kivuliaita niin sitten pitää huolestua. Kohtu se siellä vaan treenaa tulevaa ;)

Treenaa tosiaan. Tänään alkuilta mennyt kärvistellessä, ei löydy asentoa missä olisi ollut hyvä. Vatsaan koski kuin vyöllö olisi kiristetty, mies kysyi potkiiko vauva niin kovasti, mutta kyllä tää oli jotain ihan muuta. Ja kivuliasta. Harmittaa jos nyt jo alkaa kipeinä tulemaan. Tai näin eka kertalaisena tulinkin kurkkimaan kuinka yleisiä ovat. Sain vinkin että suihku ja lepo voi auttaa "kohtauksiin", mitä muut ovat kokeneet? Lääkäri on vasta 3 viikon päästä, joten pitääkin seurailla kuinka vointi tässä etenee.

Meinasinkin kirjoittaa että kuumaan suihkuun rentoutumaan, mutta sitten luin loppuun asti ja sehän sulla jo oli mielessä! Mulla auttaa sellaiseen omituiseen paineeseen kun meen kontalleen jonkun rahin/jumppapallon/säkkituolin päälle niin että vatsa "roikkuu" vapaana. En oikeen tiedä onko aina menossa suppari vai mennyt/tuossa, mutta muistan että tuota tuli esikoista odottaessa tehtyä todella paljon. Ihan sekin tuntuu minusta hyvältä kun sängyllä on konttausasennossa ja nojaa ylävartaloa sänkyyn, ei kannata miehelle näyttää ;)

Esikkoa odottaessa mulla oli kivuliaita harjotussuppareita jo viikolta 18 asti. Mut mitään ei ne kohdunsuulle tehny, ja olivat hyvin lyhyitä ja ponnettomia. Nyt sitten harjotussuppaitkin on niin napakoita ja pitkäkestosia, että saa puhallella ja kävellä ympäriinsä :( Mutta vain muutamia kivuliaita tullu eli pääosin on kivuttomia. Niitä vaa tulee niin paljon et elämää haitaa ja siks tiistaina lääkäri pistiki mut kuukauden saikulle. Kohdunsuulle ei ainakaa vielä ollu mitään tehny.

Oon huomannu et sauna helpottaa ja rauhottaa, mut ei sielkää viitti käydä ku max. kerran päivässä. Ja se että pitää muistaa juoda paljon vettä.

Mulla harjoitussupparit jatkuu edelleen.. Niitä tulee liian paljon päivän aikana, vaikka lähes aina kivuttomia ovatki. Vilkkaina päivinä n. 5krt/3h ja rauhallisempina n. 1krt/tunti.. Kaikki maholliset asiat provosoi, liikkkuminen, vessahätä, jännittäminen (mm-kisat ei tee hyvää :/). Lepo, neste ja lämpö auttaa.. Nyt oon saikulla ja tuskin enää töihin pääsen. Vaikka paikat edelleen hienosti kiinni yms. nii turhan tiheät supparit ei oo hyväksi. Ja ilmeisesti niiden takia mun masu on nyt tosi hellänä, ymmärtäähän sen kun tuleehan muutkin lihakset hullusta treenaamisesta kipeäksi. -Keni

Huh, tänään päivittäisessä tarkastuksessa sairaalalla meinasi käydä ohrasesti, kun käyrillä ollessa tuli niin tiuhaan supistuksia... :confused: Sittenpä tehtiinkin vielä sisätutkimus, jossa onneksi selvisi etteivät supistukset ole tehneet tuhojaan. Muuten olisi osaston ovi heilahtanut! :eek: Nytpä täytyy tosiaan ruveta taas ottamaan rauhallisemmin, ja näköjään iloita jokaisesta päivästä jonka saan vielä olla kotona. Kyllähän tuo nytkin aika tiheään supistelee... Tällaistahan se oli esikoistakin odottaessa, mutta silloin en ollutkaan näin tarkassa syynissä lääkäreiden osalta, eli riski sairaalaan joutumisesta taisi olla minimaalinen. Nyt vähän jänskättää että milloin nappi napsahtaa o_O

Mulla oli viime viikolla neuvolalääkäri. Ja luonnollisesti kun kerran oli aika lääkärille, niin tarkistettiin se kohdunsuun tilanne. Ulkosuu oli sillon yhdelle sormelle auki.
Mulle varattiin ylimääränen lääkäriaika nyt tasan kahden viikon päähän, missä katotaan uudestaan kohdunsuun tilanne.
Nyt oonkin huomannu, että sen sisätutkimuksen jälkeen mulla on supistuksia ruvennu tuleen enemmän kun aiemmin. Ja nimenomaan niitä kivuttomia, mutta melko napakoita.
Lääkäri sillä käynnillä sanokin, että jos kivuttomia ja napakoita supistuksia alkaa tulla enemmän, tai jos supistukset muuttuu kipeiksi, tai jos siellä kohdunsuulla alkaa tuntua painetta, niin sitten pitäisi olla yhteydessä neuvolaan. Ja kun noita tuntemuksia tulee, niin sillon pitäis päästä lepäämään..
Jännä miten sellanen sisätutkimus voi ns. vauhdittaa supistusten tulemista.. :O

Huh vivi ja LilMinni: Onpa jännät paikat! Minuakin alkoi jännittää, onko kaikki vielä kunnossa. Sisätutkimus tehtiin viime ke, ja kohdunsuu oli ihan kiinni, mutta pe - la kärsin kivuliaista suppareista, jotka onneksi loppuivat.

Mulla on alkanut nyt tulemaan kipeitä supistuksia, tai ainakin muutaman sellaisen jälkeen mielsin ne supistuksiksi. Eilen kaupassa kävellessä, piti ihan pysähtyä ja keskittyä vähän hengittelyynkin kun tuntui niin pahalta. Pariin kertaan niitä tuli vielä eilen, lähinnä sillon kun lähti liikkeelle jonnekin, ja nyt tänä aamuna kun nousin sängystä ylös. Kestoltaan on olleen noin minuutti - kaksi. Kipu ei ole sietämätöntä, mutta selkeetä kipua, ja aamullakin piti ihan hengitellen lähtee ettimään asentoa missä olis pystynyt olemaan sillai "sujuvasti".

Viikkoja on nyt 30+1. Joko on normaalia että noi supparit muuttuu kivuliaiksi (vai onko se normaalia ihan jo aikaisemminkin, mut et ei vaan ole omalle kohdalle vielä noita kivuliaita suppareita sattunut..)? Mietin vaan et soitanko neuvolaan huomenna, mut ajattelin ottaa täältä vähän kokeneempien mielipiteitä ensin etten aina turhan takia sinne soittelisi, varsinkin kun oma neuvolantäti on ensi viikon lomalla.. :/

Sit just tajusin muuten, ku nousin tästä koneelta ylös ja tuntui taas pahalta tuolla alavatsassa, ni muistin sen että kaaduin tiistaina ja tuolta on nuo sidokset tms. venähtäneet tai revähtäneet. Eihän sillä nyt voi olla vaikutusta asiaan? Kun sen tiistain jälkeen, keskiviikko oli tosi kivulias päivä muutenkin, mut to pystyi jo kävelemään suht kivuttomasti. Välillä kuitenkin kun istualtaan nousee pystyyn, vetää tosi kivuliaasti tuonne ihan alavatsaan nivusten ylöpuolelle, niinkuin taas äskenkin. Ehkä mun kannattais sitten kuitenkin soittaa sinne neuvolaan huomenna..

Mullekin tuli nyt ensimmäistä kertaa kivuliaita supistuksia sen jälkeen, kun tyhmänä raahasin ihan liian painavaa kauppakassia. Ei millään meinaa muistaa, että enää ei voi tehdä ihan kaikkia asioita mitä ennen. Supistukset meni ohi, kun lepäilin loppupäivän. Mutta jos sulla miko jatkuu nuo lepäämisestä huolimatta, niin kannattanee soitella neuvolaan.

Täällä kans tullu muutamia kipeitä supistuksia ja meneillään rv 30+3. Ei vielä mitenkään kamalan kipeitä, mutta kun mulla on ollut jo jonkin aikaa paineen tunnettakin tuolla alakerrassa... Torstaina lääkärin mukaan kaikki oli ok kohdunsuulla, mutta tosiaan maha on laskenut ja vauva on pää alhaalla. Mitenkään ei rajoittanut liikkumista, mutta oma pää kyllä alkaa jo sanoa, että vois ehkä hieman rauhottua. Sais vaan olla kotona loppuun asti.

Täällä kipeät supparit myöskin alkaneet... Viikkoja tänään tasan 31+0... Lääkäri kyllä tarkisti, että kohdunsuulla on kaikki kunnossa, mut saikulle määräs kuitenkin!!

Kävin minäkin sitten tilanteen tarkistuttamassa, kun äityi nuo poltot ja kävely taas sen verran kivuliaiksi että pakko oli soittaa ensineuvoon, mistä ohjasivat sitten suoraan synnytyssaliin tilanteen tarkistukseen. Kaikki pitäisi olla onneksi ok, mutta töihin ei ole nyt sitten enään asiaa, vaan nyt sitten otetaan rennosti ja lepäillään. Lomat alkoi siis kaksi viikkoa suunniteltua aikaisemmin, mutta ehkäpä parempi nyt sitten näin, niin ei tule riekuttua nyt sit töissä ainakaan liikaa. Ja suppareiden kuuntelu ja kipujen seurailua jatketaan..

Supistuksia tuntui kyllä jo huhtikuussa, mutta silloin enemmän ylhäällä. Nykyään ne tuntuu lähinnä alavatsalla, mikä on vähän kummallista, mutta asiaa vilkaisseen lääkärin mielestä ihan ok. Voivat kuulemma tuntua yksilöllisesti vähän eri paikoissa. Mutta kyllä ne rasituksessa tuntuu, eikä tarvi edes kovin kummoista rasitusta olla. Puolen kilsan kävelylenkillä voi tarvita pysähdyksen muutamankin kerran. Joskus tosin tulee enemmän pysähdeltyä liitoskipujen takia.

Mua ei niinkään noi supistukset vaivaa mut iltasin nivuset,lantion seutu ja alaselkä kipuilee.etenkin sillon kun suunnittelee lukemaan menoa ja nukkumista..mut ehkä se selällään olo ei sitten enää ole niitä pahaimpia nukkuma-asentoja.

Takaisin