Kirjoitan tähän vaikka meillä ei ole diagnooseja ja tilanne varmasti eri kuin tässä usealla ja kirjoittaneella erityislapsen kanssa.
Meillä esikoinen ei suostunut millään potalle edes istumaan ennen 2,5v eli ei voitu ns harjoitella. Tuossa kohtaa kuitenkin alkoi onnistua aamulla potalle nostaminen ja aamupissa alkoi tulla siihen, vastoin monia kuulemiani juttuja oli siis yökuiva puolisen vuotta ennen kuin alkoi päivällä köydä potalle, eikä vieläkään ole tullut yhtään yökastelua.
3v kohdalla alkoi puhe "olen iso", esim päikyssä sai "isojen tuolin" niin siihen ajattelin et voisko yrittää et kun on iso niin sillon köy potalle. Mutta se mikä oli isoin motivaatio oli suklaa

tää lapsi ei todellakaan saa motivaatiota leluista tai tarroista tai kehuista, mutta pieni suklaamuna, jota just sopivasti oli tarjolla paljon sillon pääsiäisen aikaan teki ihmeitä. Lopulta kun tuo suklaamuna motivaatio löytyi meni 3 päivää niin hän oli vaipoista pois ja käytti pottaa ja ilmaisi itse, että nyt on pissa/kakkahätä. Ja tähän vielä maininta et ikinä ennen ei ollut mitenkään ilmaissut näitä eli ei ollut sitenkään mahista harjoitella et ok nyt hätä viedään potalle, kakkahädän pystyi just ja just näkemään kun kyykistyi ja hiljeni, mut pissaa ei millään.
Nyt päiväkodista vihjaillaan et oisko pöntön aika ja samalla suklaamunakikalla olen saanut jo istumaan pissalle supistajalle. Pari kertaa yrittänyt ilman suklaata ennenkin (kun mietin et oisko ollu suoraan pöntölle opettelu kun ei se potta ottanut tuulta alleen aluksi) mut se on ollut paljon kamalampi huuto ja tappelu kuin potta. Vaippojen kanssa tehtiin myös suoraan niin, että ne piilotettiin heti pvä 1 pois loput ja niitä ei otettu enää esiin vaan sanottiin et niitä ei enää ole eli ei seilattu välitilassa missä joskus vaippa joskus ei. Potan kanssa hitusen vaikeampi sanoa et ne vaan häviää, päikyssäkin kun potat aina esillä. Mutta potalta pöntölle ei tunnu nyt niin kiirellisesltä (vasta 4kk siitä kun päästiin vaipoista), joten mennään hitaamman kaavan kautta nyt. Ja en siis istutaan häntä ns pakollisia vaan sanon et jos käyt pöntöllä luvassa on suklaamuna, joskus sanoo sit itse okei pöntölle jolloin autan sinne tai sit sanoo eiku nyt potta.
Koetin myös monia erilaisia herkkumotivaattoreita ennen kuin suklaamuna löytyi, esim suklaarusina ei toiminut.