Pirkanmaan helmikuuvauvat 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lyyli81
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo mullaki on siis laskettu nt-ultran mukaan 2.2 ja Tays, mut en oo tonne toiseen ryhmään laittanu ollenkaan ja kaksoset harvemmin kumminki pysyy tonne laskettuun saakka. Täälläki aletaan ilmeisesti olemaan voiton puolella noitten pahoinvointien kans, vaik välillä saattaa olla viälki vähän hankalaa. Kiva kuulla, että muillaki helpottaa jo :) en oo vaan oikeen tottunu syömään niin jatkuvasti, ku nyt tarvis ja sit ku ei tee niin, ni pahoinvointi iskee samantien. Tuntuu, että edes kaks tuntia ei aina riitä väliks. En tiä johtuuko sitten siitä, että näitä on kaks. Oon huolissani myös siitä, että syönkö edes aina tarpeeks. Tsempit tuleviin ultriin kaikille, me mennään ens viikolla neuvolaan taas :)

Mä kävin ekan kerran neuvolassa viikko sitten, siinä vaiheessa oli 11+1 ja terkka kanssa etsi vauvan sydänääniä. Jotenkin itse "tiesin" että kohtu on paljon alempana kuin mistä hän koneella kuunteli, mut en sitten viitsinyt alkaa neuvomaan, ja kun alkoi etsiä ääniä alempaa, niin heti löytyi tiukka jumputus :D Ylihuomenna on nyt sitten ultra, nyt on 12+1 mut epäilen että siellä ei tule ylihuomenna oleen se 12+3 vaan muutama päivä häviää.

Mä ostin nyt ne rannekkeet kun kyllästyin tähän pahoinvointiin, ja ihan kuin ne auttais vähän! En tiiä onko uskonasia vaan :D

Heippa kaikille. Vähän on jäänyt kirjoittelut väliin heinäkuulta.

Kesäloma meni aika vetelissä meiningeissä, periaatteessa koko neljä viikkoa tuli vaan maattua ja huilittua. 7-10 raskausviikoille osui vaikka minkälaista oloa, mutta enimmäkseen hillitön väsy ja voimattomuus vaivasi. 7-8 viikoilla oli myös tosi ällöttävä olo koko ajan (oksentamaan en tosin joutunut kertaakaan), kaikki ruoat ällötti yms. Sitten oireet alkoi ihmeellisesti sahaamaan, eli kaikki oireet katosi muutamaksi päiväksi ja sitten taas yhtäkkiä palasi. Monen monta paniikkia noilla oireen häviämisillä on itselleen aiheuttanut. :grin

Pari kertaa on tullut rampattua omakustanteisesti ultrassakin, kun on tarvinnut varmistusta tilanteeseen. Mihinkään oireisiin ei voi kuitenkaan luottaa, kun niin paljon vaihtelevat. Ja kun mielessä on vielä syksyn kkm, jossa ei ikinä tullut mitään oireita, vaikka kesken oli mennytkin jo viikkoja aiemmin... :oops:

Toistaiseksi siis kaikki ollut hyvin masussa :Heartpink ja perjantaiaamuna olisi kauan odotettu niskaturvotusulta (silloin rv. 11+1). Kauhulla, mutta toisaalta innolla odotan sinne menoa... tyhmänä menin vielä etukäteen googlailemaan niitä seulontaverikokeiden tuloksia (neuvola lähetti ne tekstarilla mulle ja ne pitää sitten näyttää ultrassa). Tietysti heti alkoi kauhee panikointi, kun ei ne arvot olleetkaan ihan "käyrällä". Sitä on ehtinyt jo moneen otteeseen spekuloimaan mitä nekin tarkoittaa... ähh. pitäis pysyä kokonaan pois netin ääreistä (tai ainakin googlesta!). :confused:

Se niskaturvotusarvo on noista kaikkein tärkein, joten älä niistä verikokeista vielä panikoi. Normaalitkin verikokeet menettävät merkityksen jos turvotusta on paljon, ja toisaalta noissa verikokeissa on tosi paljon skaalaa, jolla arvot ovat vielä ihan ok. Minunkaan arvoni eivät olleet käyrällä, vaan ihan jossain muualla, mutta silti niskaturvotusultran jälkeen trisomiariskisuhdeluvut olivat 1:100000 ja 1:22671. Joten voivat ne verikokeet olla ihan oudot, ja riskit silti pienet.

Onko täällä kellään tietoa/kokemusta voiko taysin potilashotelliin päästä jos on radi diagnoosi?

Muistaakseni voi jos kaikki ok sen seuranta-ajan joka 6h tms. Jod ehdin niin voin varmistaa työkaverilta. Muistelen siis että hän olisi ollut..

Kiitos! Olis hienoa jos tähän saisi varmuuden kun diagnoosi taas varmaankin tulee

Täällä olis kans pirkanmaalainen odottaja :) ite oon 26 ja mies 28, esikoista toivotaan saapuvaksi. Kiva tulla jutteleen tänne:)

Muokattu viimeksi:
Iso huokaus, nyt on niskaturvotusultra ohi. Kaikki olikin oikein mallikkaasti, kaveri mylläsi ihan hilllittömästi siellä eli sangen vilkas liikkuja. ☺️ Koko vastasi itseasiassa muutamaa päivää vanhempaa (nyt 11+1 ja koko vastasi 11+5). Pituus oli 48.63mm.

Niskaturvotusta ei juurikaan ollut, arvo oli 0,90 ja down riskiluvuksi tuli 1:37000. 13 ja 18 -trisomian riskiluku oli pienin mahdollinen eli 1:100000.

Varattiin samalla jo rakenneultra-aika, se ois sit 16.10 eli ois viikot 21+1.

Jokohan itelle ja eritoten miehelle alkais meneen kaaliin, että tästä saattaa hyvinkin vielä syntyä lapsi. Ukko meinaan eilen tokas, että on ollut niin pessimistisellä asenteella liikkeellä meidän kaikkien aiempien epäonnistumisten takia, ettei oikein tiedä mitä ajatella. Hyvä kun on kaks pessimistiä samassa veneessä...

Sitä ei kyllä millään voi uskoa, kun ultrassa kerrotaan kaiken olevan hyvin kun taustalla on keskenmeno tai muita vaikeuksia. Mulla tulee vieläkin melkein tippa silmään kun mietin muutaman päivän takaista ultraa jossa kaveri liikkui ja heilutti :)
Onnea hyvistä uutisista maryshka :)

Kiitos sanna305. :)

Ai että kun olisikin niin, ettei olisi keskenmenoja taustalla. Tästäkin ajasta osaisi oikeasti nauttia. Mutta kun pari varhaista keskenmenoa, kkm viime syksyltä ja kohdunulkoinen raskaus keväältä taustalla, niin ei kyllä pysty mitenkään rentoutumaan, vaikka kaikki onkin hyvin mennyt. :oops: Toistaiseksi.

Täytyy vain toivoa, että tämä fiilis jossakin vaiheessa muuttuisi odotuksen autuudeksi... :rolleyes:

On teitä kyllä kans koeteltu. :/ kyllä ne keskenmenot itseäkin vaivaa vaikka kaikki on tällä hetkellä hyvin. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin meillä kaikilla :happy:

Miuksu, mun kaveri oli vuosi sitten synnyttämässä ekaa lasta tayssissa ja hänellä oli radi. Hän oli muistaakseni ainakin yhden yön potilashotellissa. En kyllä muuten muista kuinka kauan oli sairaalassa ja miten homma muuten eteni.

Maiku2 kiitos! Mä niin vaan toivoisin pääseväni sinne noiden muiden lasten takia.

Työkaveri oli potilashotellissa. Hänellä oli siis rd ja sokeriarvot pysyivät hyvinä ruokavaliolla. Eli ns erinomaisessa rd-tilanteessa ainakin hotelli on ollut mahdollista.

Tarkastelin aamulla mun neuvolakorttia ja huomasin, että kätilö oli perjantaisessa nt- ultrassa merkannut lasketuksi ajaksi 21.2, vaikka mulla tähän mennessä oli 25.2. Onko tuo kätilön merkkaama nyt sitten se "virallinen" LA (joka myös myöhemmin merkataan raskaustodistukseen)??

Kun muistaakseni kätilö nimenomaan sanoi, että vaikka sikiön koko vastasi muutamaa päivää vanhempaa, niin ei kannata lähteä laskettua aikaa muuttamaan, kun arviohan se on joka tapauksessa... pikkasen nyt ristiriidassa kätilön sanomiset ja tekemiset. :rolleyes:

Mullakin ultrassa merkattiin se la mitä viikkoja vastasi mutta veti viivan siihen sarakkeeseen eikä kirjoittanut sinne kohtaan mitään missä lukee jotain tyyliin "la viimeisten kuukautisten mukaan" jne. Sinne taisi neuvolassa terkkari merkitä sit sen virallisen lasketun eli kuukautisten mukaan kun ei ultrassa muutettu.

Mullahan siis vastasi ultrassa 12+5 (kuten tiesin olevankin kun ovulaatioaika oli tiedossa) mutta kuukautisten mukaan tuolloin oli 13+1 eli heittoa vain se kolme päivää eli la ei siirtynyt. Muistaakseni Tampereella pidetään yleensä viittä päivää rajana siirrolle.

No kun mun kaveri sanoi, että sitä laskettua aikaa pidetään joka tapauksessa "virallisena", joka on ultrassa neuvolakorttiin merkattu.

Se LA, joka on aiemmin neuvolassa merkitty "La viimeisten menkkojen mukaan" -kohtaan on käsittääkseni vain alkuarvio, jota sitten tarkennetaan, kun nähdään mitä viikkoja vastaa ultrissa... mene ja tiedä sitten.

Takaisin