Pikkusisaruksen odottajat

Mun mielestä noita uhmakausia on tässä kolmen vuoden aikana pojallani ollut useampaankin otteeseen ja kaikki vähän erilaisia. Eri asioissa uhmaamista, mutta selkeillä teemoilla. Kaikennäköistä kiukuttelun aihetta pienen elämän alussa siis on. Mutta sitten on niitä rauhallisempia jaksoja välissä, kun tuntuu, että (kasvatus)oppi menee perille. Mitä vanhempi sen helpompi nämä uhmailut on selvittää puhumalla. Mikä lyhentää niiden kestoa :)
 
Meillä kans neiti jo kokeilee rajoja. Oon yrittäny sietää niitä kiukkuja pitämällä mielessä, että on lapsen kehitykselle ja perusturvallisuuden tunteelle tosi tärkeetä, että niitä rajoja haetaan. Joskus palaa kyllä pinna, etenkin näitten raskauspahoinvointien keskellä, mutta oon kovasti yrittäny tsempata siihen, että oisin johdonmukainen ja viilipytty. Ja kyllähän ne kiukut meneekin sillon nopeemmin ohi. Mutta pelottaa kans tuo, minkämoinen uhma onkaan syksyllä tai jo kesälläkin meneillään ja kuinka sitä sillon jaksaa pitää periaatteistaan kiinni ja olla rauhallinen kun ensin ison mahan kanssa lyllertää ja sitten ilmestyy se uusi tissiteltävä siihen.. Huh. Noh, kaipa näistäkin selviää!
 
Meiltä löytyy 5-vuotias isoveli ja 3-vuotias pikkusisko, molemmat loppuvuodesta syntyneitä, että uuteen tulokkaaseen tulee sitten ikäeroa vajaat 6 ja 4 vuotta. Pienemmälläkin ikäerolla olisi kyllä saanut tulla, mutta hyvä näinkin :)
Esikoinen kun aloittaa syksyllä eskarin, niin on kyllä ihan mahtavaa jos saan olla silloin kotona!

Me ei olla vielä lapsille puhuttu mitään vauvasta, mutta ihan kuin ne jotenkin jo aavistelisivat, kun ovat nyt jo muutamien viikkojen ajan puhelleet siitä kun he olivat äitin masussa ja kuinka meidän ruokapöytään mahtuisi vielä lisää lapsia, ja etenkin tyttö on nyt ihan tosissaan innostunut vauvoista, ihan kaikki lumimöhkäleistä lähtien on vauvoja ja niitä pitää hirmuisesti hoitaa ja hoivata. :)

Miten te ootte lapsille kertonu ja miten he on uutisen ottaneet? Mua jotenkin jännittää lasten suhtautuminen, en osaa yhtään aavistella miten he asian ottaa..
 
Ai niin ja uhma, voi ihana uhma. Meillä on esikoinen oikein uhman mestari, hänellä on n.1,5 vuotiaasta lähtien ollut lähes jatkuva uhma! Välillä on ollut helpompia kausia, mutta ne on kylläkestäneet ehkä viikon kerrallaan. Nyt tuntuu että tällä hetkellä on meneillään pahin tähän astisista, kun tuo osaa olla jo niin kovin nenäkäskin! Hermoja on kyllä koeteltu ja menetettykin, mutta vahva toivo on että jossain kohtaa helpottaa. :D Mies on anopin mukaan ollut lapsena ihan samanlainen, jos ei pahempikin, mutta sitten kuulemma murrosikä on ollut helppo, että siinä toivossa mekin. :)
 
Meidän uhmateema on tällä hetkellä ruokailu. Haluaisi kovasti päättää itse siitä mitä syö. Lähinnä makaroni kelpais. Kuitenkin loppujen lopuks nekin ruoat mistä väittää ettei tykkää niin yleensä menee jonkun kiukuttelun jälkeen. Eikä tosiaan pakoteta syömään. Mutta jossain vaiheessa poika itse sit kuitenkin päättää syödä ruokansa. On vain kokeiltava ensin että saisko kiukuttelulla jotain muuta.
 
Meillä on vähän samanlainen tilanne kun Katikilla, esikoispoika on kesällä kuuden vanha ja tyttö loppuvuodesta 4. Itse myös oon iloinnut et pystyn olla kotona, kun esikoinen aloittaa eskarin, se kun jännittää mua varmaan yhtä paljon ku poikaa! :)

Kerrottiin tällä viikolla lapsille vauvasta kun ollaan lomalla ja nyt neiti 3v onkin sitten kertonut kaikille tutuille ja tuntemattomille et "mun äitillä on vauva masussa", ja valitettavan usein tätä ilmoitusta seuraa myös kysymys "onko silläkin vauva masussa?" :D
 
Meidän kolmevuotias myös mietti heti että onko iskälläkin vauva masussa. Tai onko hänellä itsellään. Selittelin sitten, ettei poika painajaisia näe, että vai naisilla, joista tulee äitejä voi olla vauva masussa. :)
 
Meillä on perheessä tällaisia raskaana olevan muotoisia miehiä. Ne kerran pullisteli mahaansa pojalle ja näytti, että niiden maha on pallo
Poika oli sitten ihan huolissaan ja surullisena kattellu mahaansa ja sanonu "Oi voi", kun sitä ei saanu palloks :D
 
Meillä poika, pian 1,5-v, osoittaa mahaa, kun kysyy missä vauva on. Yleensä mun mahaa, mutta myös oma tai iskän maha kelpaa. :D
 
Mareina, onpas meillä saman ikäiset lapset! :) Just tänään ilmotin pojan eskariin ja voi hitsi, ihan meinas kyynel vierähtää kun meidän vauva on jo niin iso! Aika menee kyllä uskomattoman äkkiä.
Me ei olla vieläkään puhuttu tulevasta pikkusisaruksesta kenellekkään, ei siis edes lapsille. Mut ihan varmasti sit kun asia uskalletaan muille paljastaa niin ekaksi kerrotaan lapsille ja he saa sit hoitaa tiedottamisen siitä eespäin :)

Mun tekis hirveesti mieli katella uusia vaunuja nyt tälle tulokkaalle, mut kun noi mitkä esikoiselle on ostettu on edelleen ihan loistavassa kunnossa niin ei ois järkee ostaa uusia. Mutkun. Kaukalo ja jalusta sovittiin jo et hankitaan uudet, ehkä mä saan siinä sit toteutettua shoppausintoani.. Meinaatteko muut ostella kuinka paljon uutta/onko edellisiltä vielä kaikki tallella?
 
Kyllä jotakin omaa pitää tulokkaallekin ostaa, vaikka esikolta onkin kaikki tallessa, kun on vasta 14kk ikänen. Ihan niitä pienimpiä vauvavaatteita ei kyl tarvii ja ovat pääasiassa aika unisex-mallia, mutta siitä 74 koosta alkaa olee vaatteet tyttömäisempiä niin jos poika tulee niin toki sitten joutuu shoppailee. Mutta sitterit ja vauvalelut ja pötköttely- ja vaipanvaihtoalustat jne löytyy, että suht pienellä pärjätään. Jossaki vaiheessa tarttee tietty oman syöttötuolin, kun tuo neidin tuoli on tommonen Stokken Tipptrapp niin se menee hällä vielä pitkään. Ja tuplarattaat on hankittava, että päästään mihkään kulkemaan pihaa kauemmaksi. Sänkyä ei kuitenkaan aateltu uudelle hankkia, vaan saa nukkua alkuun välissä ja kun rupee liiaksi liikkumaan, niin sitten ostetaan isojen tyttöjen sänky esikolle ja pienempi saa sitten siirtyä pinnikseen.
 
Meillä on vaatteita molemmille sukupuolille, kun on ennestään jo poika ja tyttö. Mä oon aika paljon säästänyt, mut kyllä varmaan on pakko jotain uusiakin ostaa, ihan vaan ku ne on niin ihania :) KappAhlin newbie-mallistoa oon ainakin ihaillu moneen kertaan jo aiemminkin. Meillä on kans molemmille ostettu noi TrippTrappit, joten sellainen on kans sitten tulevaisuudes hankintalistalla. Sitterit ym. härpäkkeet kans löytyy, ne onkin melkeinpä vaan yhden lapsen käyttämät, kun meillä ei tyttö viihtynyt muualla kuin sylissä.
Liinakin mulla on jossain, sitä pitäis tällä kertaa opetella ihan oikeesti käyttämään. Viimeksi yritin, mutta kun tuo neiti oli ja on niin tulista sorttia, ettei kestänyt yhtään mun räpellystä sen liinan kans. Nyt vois kokeilla jos opettelis ne sidonnat hyvin etukäteen..
 
Mun täytyy ihan lähteä ostoksille kun olen antanut pois kaiken vauvatavaran tämän 5,5 vuoden aikana. Toisaalta on varmaan ihana ostaa "uutta", jotain pari vaatetta olen onneksi pojilta säilyttänyt. En ollut aluksi innokas uudesta äippäpakkauksestakaan, mutta isäntä innostui siitä hirmuisesti niin päätettiin että otetaan sitten se. Muuten koitan tavaroita ja vaatteita ostaa mahdollisimman paljon käytettynä ihan taloudellisista syistäkin.
 
Miten teillä työnantaja suhtautuu peräkkäisiin äitiyslomiin, mulla on kolmas nyt peräkkäin etten oo välillä ollut töissä. Siis välillä aina hoitovapaalla. Maksaako ihan suosiolla ja ilman erillistä pyytämistä loma-ajan palkan ja lomarahat? Mulla on ekasta maksanu, mutta tokasta ei. Pyysin nyt että laitetaan asia ajantasalle, ettei kerry kahta päällekkäin. Pelottaa ihan millainen vastaus sieltä tulee. On aika herkkä vetämään herneen nenään asiasta kun asiasta.
 
Tuntuu itsestä nololta ruinata lomarahoja, kun oon viimeks ollu töissä vuonna 2011. Mutta kun oikeus siihenkin on, niin en mielellään sellasta rahaa jättäisi ottamatta.
 
Luulis että noi lomarahat ja loma ajan palkat on ihan lakisääteisiä juttuja...? Hoitovapaalla lomaa ei kerry, mutta äippälomalla tietääkseni kyllä kertyy. Ja pidetyistä lomista meillä ainakin maksetaan myös lomarahat. Ite en oo pitänyt lomia, jotka kertyivät äippäloman aikana, joten en ole tietenkään saamassa mitään lomarahojakaan...

Mä en oo vielä ilmottanut töihin, joten en tiedä miten siellä oikeesti suhtaudutaan. Mutta toivon että saan taas sen 3 kk palkkaa kun äitiysloma alkaa, vaikka en palaakaan töihin välissä. :)
 
Kysyin viimeksi pamista tuosta 3kk palkasta ja silloin oli ainakin kaupanalalla niin että jos ei mee välissä töihin niin siihen ei ole oikeutta.
 
Mammali
Mun mielestä eu viime syksynä käski suomessa maksamaan tuon 3kk palkan vaikka ei mene välissä töihin. Ja niitä voi hakea 5v takautuvasti.
 
Vau! Tää oli ihan uutta tietoa! En tiedä Uskallanko edes kysyä työnantajalta. Silloin kun kysyin pamista, niin sanoi että yrittävät saada muutosta tähän. On näköjään onnistunut.
 
Takaisin
Top