Pikkusisaruksen odottajat

Mä oon aatellu tolla 3 vuoden ikäerolla, että toi vanhempi ei enää tarvis mitään, mutta oonko mä ihan hullu olettaessani niin? Tykkää tosi paljon istua rattaissa niinku mikäkin kuningas, niin on varmasti totuttelun takana, että viittii aina kävellä
Hirveen pitkää reissua meillä ei yleensä kyllä tehdä...
 
Kolme vuotta onkin jo varmaan taas eri juttu. Kaverin kaveri oli kuulemma just myyny tuplat pois, kun ei ollut käyttöä, kun oli kolme vuotta ikäeroa esikoisen ja vauvan välillä. Että hyvin tekin saatatte pärjätä yksillä ja voihan tosiaan niihin rattaisiin laittaa seisomalaudan, ettei ihan koko ajan tarvi kävellä. Itse ajattelin vain, että 2-vuotias ehkä tarvii vielä useammin rataskyytiäkin.
 
Minun kolmevuotiaani ainakin tällä hetkellä jaksaa hyvin kävellä jo melko pitkiäkin matkoja ja osaa kävellä nätisti säntäilemättä paikasta toiseen (ainakin toisinaan). Toisinaan pitää keksiä kaikkea hauskaa ja mielenkiintoista, takaperin kävelyä sun muuta, että päästään eteenpäin. Jos rattaat on mukana, kävelee usein vierellä ja pitää vain rattaista kiinni. Kaverilla on rattaissa lauta kolmevuotiaalle, muttei pysty käyttämään sitä esimerkiksi sohjokelillä, kun ei kulje. Jos sää sallii, niin vetää vetää pulkkaa samalla kun työtä vaunuja.
 
Meillä on sellanen malli teutoniaa, että jarru on siinä, mihin se seisomalauta menis. Tosin se jarru on miehen raportoinnin mukaan rikki, joten ehkä sen voi vaan repiä irti, jos ei kerran toimi, ja laittaa laudan tilalle xD
 
No nyt on sitten poikani jo nähnyt painajaisia vauvasta massussa :sad001 Sanoi, että "äiti, en voi nukkua omassa sängyssä, kun siellä mun massussa on ihminen ja sit lepakko." Kolmevuotias siis selvästi miettiny asiaa ja voi tietty vähän hämmennystä aiheuttaa, että miten se vauva siellä äitin mahassa on. Mistä tuo lepakko sit tulee, ni ei mitään ajatusta. Se on varmaan joku tarhasta lähteny ajatus. En muista kotona lepakkojuttuihin törmänneeni.
 
Mulla sahaa ajatukset tuplista. Toisaalta voisi aika pitkäänkin pärjätä niin, että kantaa vauvaa liinassa tai repussa ja esikko rattaissa, mutta toisaalta kun meillä ei oo autoa (eikä mulla kyllä ees korttiakaan) niin ollaan kuitenkin niiden rattaiden/vaunujen varassa, että päästään mihkään kulkemaan. Esikoinenkin tulee olee vasta 1v9kk lasketun ajan tietämillä, ettei voi tosiaan vaatia vielä kävelemään. Kai se on tuplat ostettava, mutta niissäkin pitää huomioida, että mahtuu hyvin bussiin niiden kanssa. Enkä tykkää niistä, missä toinen lapsista on toisen alla. Ehkä pitää tutustua vielä vaihtoehtoihin..
 
Me kävellään kaikkialle päivisin, joten tuplat on ihan ehdoton juttu. Rattaat on kyllä olleet kovassa käytössä, päikkäreillä ja aina liikuttaessa. Matkaa tulee tehtyä keskimäärin 5 km päivässä. Päikkärit on mun mielestä hyvä nukkua ulkona rattaissa, siellä uni maistuu parhaiten ainakin tuolle esikoiselle. Haluan ehdottomasti sellaset, missä lapset istuu vierekkäin, vaikuttaa jotenkin helpommilta. En usko että esikoinen viihtyy toisen takana, kun ei sieltä näe mitään. Easywlakerit tai Bumbleridet varmaan ostetaan. Niitä ei saa kovin paljon käytettynä vielä, joten kalliiksi tulee. Mutta rattaat on meillä se tärkein hankinta, muuta ei juuri tarvitakaan...
 
Meillä ei voi nukkua ulkona päikkäreitä ja liikutaan paljon myös autolla kun ihan kävelymatkan päässä ei ole ihan kaikkea. Siksi ois kiva että rattaat mahtuisi hyvin myös autoon ja ei vie koko tavaratilaa. Omat vanhempani asuu sen verran kaukana että aina vähintään 2 yöksi mennään sinne ja silloin toki myös tarvii mahtua laukkujakin autoon, eikä pelkät rattaat. Minuakin ne allekkain olevat istuimet vähän vierastaa... Rinnakkaisista tykkäisin juuri bumblerideista tai mountain buggy duetista. Mutta se mikä mulla on noussut ykköseksi on baby jogger city select. Istuimet ei oo allekkain vaan peräkkäin niin että kummastakin näkee ja molemmat penkit saa kallistettua nukkuma-asentoon. Muutenkin tosi monipuoliset ja niistä saa myös yhden lapsen rattaat sitten kun vanhempi kasvaa ja vain nuorempi tarvii rattaat. Halvat ei kyllä nekään ole...
 
Neljän vuoden ikäeron etu on kyllä se, että ei tarvi kärryasioita murehtia. Neljä vuotias jaksaa kyllä liikkua sen mitä tarvitsee. Voi olla, että kuitenkin sen seisomalaudan hankin. Voidaan sit ennen lumien tuloa käydä pitemmän matkan päässä leikkipuistossa vaunulenkeillä kuntoilemassa. Mut mitenköhän raskasta mahtaa olla neljä vuotias painona?
 
Cinderella, ite oon aikanaan lykkiny viisvuotoasta seisomalaualla. Minusta se ei ollu mahottoman raskasta, mut toki huomattavasti raskaampaa.

Nyt oon töissä käyttäny sellasta viritelmää että kaks istuu tuplatattaissa ja kaks seisoo tavarakorissa, joka vähän tulee selkänojan takaa. Siinä saa jo hieman ylämäessä puuskuttaa :wink Mulla hoitolapset ovat iältään 3, 2*3,5 ja melkein 5 vuotiaat. Nyt raskauden edetessä en oo enää yrittänykkään noita lykkiä.
 
Juu kyllä se Cinderella on. Mää otan sen hyötyliikuntana :) Tosin oon tosi supistusherkkä niin taidetaanpa pitemmät matkat kurvailla hoitolaisten kans autolla jatkossa.
 
Mua rupes vähän jännittään et millasta mahtaa olla raskauden loppupuoli.. kun esikoisella tuntuu alkaneen joku esiuhmaikä tms, vastustaa kaikkea ja osaa kyllä tehä joka pukemisesta, vessassa käyttämisestä ja vaipanvaihdosta, hampaidenpesusta jne aikamoisen (fyysisen) urakan ja toisaalta haluaa paljon syliin, saa lapsi lonkalla kokata ja siivota.. Ja kun mua supistaa aika napakasti jo nyt. Millasta mahtaa olla joskus kuukauden parin päästä, saati esim elokuussa..:eek:
Missä vaiheessa yleensä se kipakoin uhmakausi alkaa? Toi on ollu niin tahtonaisia jo syntymästä tai oikeestaan kohdusta asti että ihan huimaa kun aattelen tulevaa uhmaikää :wacky:
 
Aaria, se varman on tosi yksilöllistäkin että koska se kipakoin uhma on, mutta yks kaveri, jolla on esikoisen ja kuopuksen välissä 2 vuotta, kertoi, että vaikeinta niillä oli ollut silloin kun esikoinen oli 1,5v. Että oli jo vähän helpottanut siinä vaiheessa kun kuopus oli syntynyt. Että voihan sitä toivoa, että tyttösi kiukuttelee nyt urakalla ja jo vähän rauhoittuu pienemmän syntymän lähestyessä? :)
 
Meillä on ainaki kaikilla ollu vähän eri aikaa. Noitten supistusten kans on pirullista. Meillä kaks viimesintä on 1v 10kk:n ikäerolla ja oli kamalaa, kun tatiainen tiesi pääsevänsä nopeampaa ku mää ja sain henkihieverissä mennä sen perässä. Mulle ainaki supistukset ja pieni laps oli aika paha yhistelmä.
 
Meillä on ollu useempikin uhmakausi. Tällä hetkellä on menossa ehkä tähän mennessä pahin. Sen testaamisen oikein näkee silmistäkin, kun se kaikessa kokeilee, että mitä tapahtuu, jos hän ei nyt tottele.

Sun täytyy kuitenkin muistaa, että tarvittaessa sen esikoisenkin on vaan sopeuduttava uuteen tilanteeseen. Jos et jaksa myöhemmin enää lapsi sylissä laittaa ruokaa, niin sitten se lapsi ei vaan pääse syliin. Kyllä se siihen tottuu.
 
En mä muuten ottais nytkään, mutta se on vielä sen verran pieni ja hutera että kaadan sen koko ajan jos en ota, se tulee lahkeisiin roikkumaan ja kuikuilemaan/kitisemään .. ja vaikee kävellä 10kg punnus puntissa heiluen Mutta eipä auta ku tilanteen mukaan katella.. kuulostais hyvältä että pahin uhma oliskin jo 1,5v ja ohi kun vauva syntyy mut jotenki uskon neidin tapauksessa enemmän tohon lukuisien uhmakausien mahdollisuuteen..
 
Takaisin
Top