Pikkusisaruksen odottajat

Mielipidekysymys

Myyttinen hahmo
Syyskuunmammat 2015
Helmimammat 2018
Esikoisten odottajilla kun on tuo oma ketjunsa, niin pistinpä pystyyn meille lopuille tämmöisen :)

Meillä on tosiaan yksi lapsonen ennestään, ikää hällä nyt 13kk. Tuon taivaallista ei vielä ymmärrä, että uusi vauva on tulossa, mutta mielenkiinnolla odotan kun maha kasvaa ja neidin päässä alkaa järki kypsymään, että mitenhän tuo suhtautuu :)

Imetänkin siis edelleen ja toiveissa on imettää läpi raskauden. Uskon ja toivon, että tandemimetys vähentäisi mustasukkaisuutta.

Mitös mielessä muilla jo lapsia saaneilla? :)
 
Meillä tuo esikoispoika on vasta 9kk, eli ei ymmärrä vähääkään että on vauvaa tulossa..onhan vielä itsekin vauva :D Mut kiva saada pienellä ikäerolla lapset, kun on niistä sitten kaveria toisilleen. Vähän kyllä toisaalta jännittää miten pärjää kahden pienen kanssa, mutta pärjää ne muutkin niin miks minä en pärjäisi. Toivon et tää pieni ikäero vähentäisi mustasukkaisuutta sitten, kun mulla ei imetys oo enää kuvioissa, kun esikoinen on niin allerginen vähän kaikelle..Kumpa uus tulokas pääsis vähemmillä allergioilla.
 
Esikosta varmaan maininnu jo moneen otteeseen. Mut siis tälle päivää pikku ukolla tuli 8kk täyteen ja tosiaan kiva kun pienillä ikäeroilla mennään. Mitäänhän toi tokkiisa ei vielä asiasta ymmärrä. Saas sitten nähdä mitä mustasukkaisuutta on tiedossa.
 
Meillä tulee ikäeroo luultavasti ihan viikkoa, paria vajaa kolme vuotta. Paljon isompi siis, kun teillä muilla, mutta mä en vaan oo jotenkin hennonnu vielä aikasemmin pakottaa poikaa jakamaan vanhempiansa. Se on hirveen seurallinen ja kaipaa aina sen leikkiseuran, niin musta ei oo tuntunu siltä, että vielä oltais oltu valmiita uudelle tulokkaalle. Onneksi tän ikäeron ansiosta poika voi ymmärtääkin asiaa jo jotenkin.
 
Meillä esikoinen on piakkoin 1v5kk, niin että melko lailla 2 vuotta tulis näille sisaruksille ikäeroa. Esikoisen ja tulokkaan lasketuilla ajoilla on vain päivä eroa syyskuussa, vaikka esikoinen sitten syntyikin rv37+3. Vielä ei olla edes juteltu juurikaan lapselle, että olisi tulossa toinen. Hän ei itse vielä puhu kuin muutamia sanoja. Ja odotellaan itsekin tätä tietoa vielä varmemmaksi. Pienemmälläkin ikäerolla toinen lapsi olisi voinut tulla, kesäkuussa alkoi kuukautiset kun esikoinen oli 9kk ja sen jälkeen ei ole erityisemmin estelty, jos ei nyt tekemällä tehtykään tätä toista lasta. Imetys loppui esikoisen ollessa vähän reilu 13kk. Poitsu tuntuu tykkäävän pikkuvauvoista paljon, aina kun näkee, naureskelee iloisesti ja käy kurkkimassa turvakaukaloihin jne, joten se on ihan hyvä merkki. Mutta varmastihan jonkinlaista mustasukkaisuutta tulee kun on ollut ainoana siihen asti. Meidän kunnalla on jokin 2-vuotiallekin tarkoitettu kerho kerran viikossa niin ajattelin, jos sellaiseen saisi esikoisen syksyllä, niin olisi sellaista hänen ihan omaa tekemistäkin.
 
Täällä esikoinen täyttää syyskuussa neljä. Vielä en ole pojalle kertonut. Odotetaan vielä. Pojan isän kanssa olen eronnut enkä haluaisi exän korviin menevän tietoa uudesta tulokkaasta ainakaan vielä
 
Meillä poika täytti juuri 3v. Toinen on saanut tulla jo siitä lähtien kun esikoinen oli vasta puoli vuotias mutta viime elokuussa vasta tärppäsi ekan kerran ja se meni kesken lokakuun lopulla. Mutta nyt uusi yritys...jospa tämä pieni nyt jaksaisi loppuun saakka jatkaa masussa kasvamistaan :)
 
Itellä on 3 vuotias tyttö,päiväkodissa viihtyy. Vielä en ole asiasta puhunnu,ku haluan ensin varmuuden tähän. Uskon että tyttö ottaa hyvin asian ku oon joskus kyselly haluaako sisarusta ja kovasti haluaa.:wink:Heartred Eronnu olen ja isät tulee olemaan eri paria. Mutta koska kumpiki lapsista asuu pääsääntösesti minun luona niin uskon että lapsista läheisiä tulee ja mustasukkasuudelta vältytään ku ikäeroo tulee olee vajaa 4 vuotta. Pikku apulaiseen olisin tyytyväinen.:p:Heartpink
 
Meillä ikäeroa sisaruksille olis vähän yli 2 vuotta, jos kaikki menee hyvin. Ei olla vielä tytölle kerrottu. Kyllähän se varmaan jo ymmärtäisi asian jollain tasolla, mutta odotetaan varmistusta varhaisultrasta ensi maanantaina. Kyllä sille varmasti pitää kertoa ihan ensimmäisenä. :)
Tytöllä on kova vauvabuumi päällä, vauvat huomataan kaikkialla ja haluaa hoitaa niitä kovasti. Leikkii nykyään jatkuvasti vauvaleikkejä, peittelee nukkumaan jne. Mustasukkaisuutta ei ole vielä koskaan havaittu, joten hyvälta vaikuttaa! :) Tyttö on kyllä todella vahva temperamentiltaan, joten toivotaan tosiaan, että ottaa tulokkaan hyvin vastaan...!
 
Meillä ikäeroa tulee neljä vuotta. On ollut esikoinen sen verran touhukas ja huomiota vaativa lapsukainen, niin ihan tyytyväinen olen loppujen lopuksi että vuosi sitten sain keskenmenon. Nyt uskon, että näin on tarkoitus. Saan touhukkaasta pojasta hyvän apurin ja isoveljen ja tiedän, että pärjään vaikka samanlainen vauhtiville olisi tulossa :)

Pojalle tuli kerrottua jo uudesta tulokkaasta, koska hän itse alkoi kyselemään, että onko mahassa vauva. On myös paremmin voinut selittää äitin huonovointisuuden. Tosin pelkään, että jos paljon sanoo äitin jaksamisen syyksi mahassa olevan vauvan, niin voi kyllä tulla asenne, ettei halua vauvaa tai yrittää lyödä sitä, jos harmittaa ettei äitiltä saa huomiota. Pitää siis muistaa tämä ja keksiä muita iloisia juttuja pikkusisaruksesta tässä matkan aikana kohti syyskuuta!

Sitä en sitten tiiä, onko poika jo päiväkodissa alkanut höpöttää äitin mahassa olevasta vauvasta, mutta sama kai tuo... Osaavat varmaan hienotunteisuuden, eivätkä kysele ennen aikojaan.
 
Meillä esikoispoika vielä 4v, mutta ikäeroksi tulee reilu viisi vuotta. Tarkoituksella halusimme isomman ikäeron. Täälä kans haluttu antaa aikaa rauhassa sille ekalle, myös vauva-aika vatsavaivoineen ja korvakierteineen oli haastavaa. Haluttiin hetki huokaista ja nukkua hyvin :) Parisuhde on myös ollut kovilla ja välillä muista syistä oma jaksaminenkin, niin on täytynyt asioita puntaroida ja huomioda että voimavarat riittävät yhden hoitamiseen ja töissä käymiseen. Nyt kuitenkin tuntui elämässä olevan kaikki siinä mallilllaan, et haluttiin pojalle sisarus vielä kuitenkin. Aiemmin jo todettiin, että yksikin riittää jos halua ei tule. Mutta tulihan se :) Ja eihän sitä koskaan hetki täydellinen ole :D
 
Pitäisköhän kirjoittaa myös tänne ku oon jo 2 kertaa kirjoittanu vahingossa esikoisketjuun..hups. Meillä annettiin tokalle tilaisuus jo kun eka täytti 6kk mutta ikäeroa tulee nyt 1v10kk jos kaikki menee hyvin. Esikoinen on kyllä sitä laatua että nyt tuntuu et hyvä ettei heti tärpänny! Mutta toisaalta kaipaa paljon seuraa ja uskon et sisaruksista on jo pian iloa toisilleen. Esikko ei vielä puhu eikä ymmärrä kaikkea puhuttua joten luulisin ettei voi ymmärtää vauvasta vielä mitään. Mutta alkoi osoitella mun mahaa usein samoihin aikoihin kun raskaus alkoi niin oon sanonut että siellä on vauva. Ja ollaan katseltu esikoisen vauvakuvia, tuntuu tajuavan että niissä on hän itse :) Varmasti tulee mustasukkaisuutta ku on niin mamman tyttö ja pitää olla tarkkana ettei käy mitään ku on niin pieni sitten ettei osaa vielä varoa, mut varmaan sitä mukavaakin. En tiedä montako lasta lopulta halutaan tai ehdin saada, mutta ainakin toivon ettei tämä olisi viimeinen :) Ja sen takia aloitettiin yrityskin niin pian.. kun ei täs nuorruta.
 
Meilläkin ikäeroksi tulee 1v10k, jos kaikki menee hyvin. Meillä tärppäsi yllättävän nopeasti, kun yrittämään alettiin esikoisen täyttäessä vuoden. Oikein hyvä ikäero mielestäni :) Esikoinen ei vielä ymmärrä pikkusisaruksesta mitään enkä ole yrittänyt edes kertoa mitään.
 
Meil tulee 1,5 vuotta esikoisen ja kuopuksen ikäeroksi. Mä halusin lapset pienellä ikäerolla, miehelläni kun on jo ikää, nii haluan, että hänkin ehtii nauttia lapsista vielä kun jaksaa.
 
Meillä esikoistyttö nyt 3,5v joten ikäeroa tulee kuukauden päälle 4 vuotta. Meillä myös ollut se tilanne, että ei olla edes aiemmin kaivattu toista tulevaksi. On ollut ihana seurata tuon esikon kasvua rauhassa. :) Mutta myöskin meillä parisuhde on ollut tässä välissä todella kovalla koetuksella, mutta työllä, sitoutumisella ja ammattiavullakin ollaan rakennettu suhteemme uudelleen ja nyt uskallettiin toisesta ruveta haaveileen.

Meillä esikoinen tietää ja on onnessaan, kun pääsee isosiskoksi. Toisaalta näyttää se asia myös mietityttävän ja tänäänkin kysynyt monta kertaa "äiti miksi sun masussa on vauva". :Heartred
 
Meillä oli eilen nuorimmainen isälleen saunassa ruvennut puhumaan, että hän haluais kans isoveljeksi. Olivat sitten molemmat pojat (11 ja 9-v) suunnitelleet, kuinka he vauvaa hoitaisivat. Oispa se mukava, kun tohtis kertoa, mutta vielä täytyy malttaa odottaa...
 
Meillä ikäeroa tulee 1v8kk... Tarkoituksella haluttiin pienellä ikäerolla jostain syystä :)
Vähä jänskättää kuinka sitä sitte jaksaa, mutta kai sitä sitte jaksaa kun kerran muutkin.
Toivon, että perhepiirissä ei tapahdu yhtä paljon dramaattisia käänteitä tulevan vauvan vauvavuotena kuin tapahtu esikoisen
 
Meillä oli niin haastava vauva aika, että vannoin ekan puolen vuoden ajan, että näitä ei sitten tehdä ikinä lisää...tai sitten aikaisintaan kun esikoinen on koulussa. Vuoden kohdalla huomasin, että tyttö kaipaa kovasti seuraa toisista lapsista. Ja kun elämä alkoi olla jo vähän helpompaa, niin päätinkin etten enää hae uutta pillerireseptiä. :) Eihän se seuraava voi ihan yhtä hankala vauva olla...ja kyllä se vauva vuosi nopeasti menee! :)
 
Samaa toivotaan täällä, Eloveena, sormet ristissä :D Ehkä siitä edellisestä kerrastakin on jotain oppinu, että nyt menis helpommin
 
Oon viime päivinä vähän tutkaillut noita tuplarattaitta ja lempparit (ainakin paperilla, livenä en ole kokeillut) on löytyneet! Kuinka moni on suunnitellut hankkivansa tuplat? Minä ajattelin että ne vois olla tarpeen vaikka ikäero ei pienin mahdollinen olekaan (2v) ja käveleehän tuo esikoinen jo nyt hyvin ja kesällä toki vielä enemmän. Mutta luulen että silti ois hyvä että molemmilla lapsilla on mahdollisuus saada levähtää/nukkua rataskyydissä. Oon myös miettinyt sellaisia joista saa yksikötkin niin sitten kun vanhempi ei enää tarvi rattaita vois ne muuttaa yhden lapsen käyttöön.
 
Takaisin
Top