Hymykuoppa kyseli noiden kaukaloiden eroista. Noista mainituista mulla ei oo kokemusta, mutta ainakin Brion ja Gracon kaukaloissa olis kuulema selkee ero koossa Gracon hyväksi. Meillä on Akta Graco -kaukalo telakalla. Siinä on ihan vastasyntyneelle se pienennysosa ja kun sen ottaa pois ni menee kyllä isompi lapsikin. Meillä tais jossakin hädässä vielä miltei 1-vuotias siinä matkata. Noita testituloksia olen joskus selaillu, mutta niistä menee pää sekasin entisestään. Vyöt saa kolmelle korkeudelle ja kallistusta voi säätää. Ite oon pitäny hyvänä tota kaukaloon kuuluvaa kuomua, joka on niin iso et vauvan saa sinne alle tarvittaessa kokonaan piiloon. Kätevä autossa jos aurinko killittää takaikkunasta tai ulkona jos on hirvee tuuli, sade tai lumimyrsky...
Nyt jos ite lähtisin ostamaan satsaisin varmaan tohon kaukalon kokoon ja säädettävyyteen ihan pienelle. Ja tietysti turvallisuuteen jos siitä selkeetä näyttöä löytyy. Kaikissa kaukaloissa lienee tossa sivussa tuommonen mollukka ton kahvan kohdalla, joten kantaminen on hankalaa kun pitää kantaa joko kädet koukussa rinnalla tai käsi sivulla "suorana" ettei polviin kolise.
Meillä on lapset kulkenu varmaan noin puolivuotiaiksi kaukalossa ja sitten on mammalta loppunu kädestä pituus ja voima siinä kanniskella. Lapsi joka osaa istua on menny kaupassa sit jo kätevästi kärryyn, vaikka reiluhan se häkkyrä siinä ensin on. Meillä kaukalo meni useimpiin ostoskärryihin muuten poikittain kärryn päälle ja naksahti tolla telakkatoiminnolla siihen lukkoon.
Turvaistuin on sitten pitempiaikasempi hankinta. Meillä vielä pienikokonen 5-vuotias matkaa semmosessa, samassa mihin siirty kaukalostaan. Niidenkin suhteen kannattaa miettiä sitä kokoa, kun suositeltavaahan lapsen on matkustaa selkä menosuuntaan 3-vuotiaaksi asti.
Mä ainakin olen semmonen, että joka hankinnan jälkeen pähkäilen oliko tää nyt kuitenkaan hyvä ja viisas valinta. Toisaalta ihan selkeitä susia ei oo meijän talouteen tullu kannettua :)