Pikkusille ja itselle hankittua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lucy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Samaan blogitekstiin törmäsin itekin googletellessa noita reppuja. Osittain just sen takia rupesinkin miettiin että pitäiskö sittenkin raaskia ostaa se uus tula. Harmittaa vaan kun siihen uuteen tulaan pitäis sit laittaa heti yli 100€. Manducan saa käytettynä 50-70€ ja ergoja kaupataan jopa 30-35 eurolla!

Ja mä oon taas ihastunu siihen pyöräkuosiin minkä tulaan sais! Se on mun makuun ihan ylivoimanen kaikista repuista ja pussukoista mihin oon törmänny :)

Jyväskylässä toimii ainakin Kiedo ry, joka siis on näitä kantoliina/kantoväline yhdistyksiä. Jos omalta paikkakunnalta löytyy vastaava ni kannattaa myös sieltä kysellä kokemuksia. Heillä monesti myös vuokratavaraa joita voi kokeilla tietysti tässä vaiheessa joko lainalapsella tai kokonaan ilman.

Mä olen käyttäny liinaa ja joskus Manducaa (vain selkäpuolella). Pituutta ei oo ku hätäseen 160cm ja noita verratessa liinan sai kyllä tukevammin. Pieniä matkoja muksu kulkee Manducassakin ihan mukavasti ja isomman kanssa paljon kätevämpi pukea ku toi liina.

Mulla on kyllä yks liinakin jo, mutta miehen käyttöön reppu vois olla parempi kun sen mielestä kantoliinat on hölmöjä ja tyhmän näkösiä :o

Hankin pitkästä aikaa jotain itelleni! Ihana Change pelasti mut imetysliivikatastrofilta! Olin kyllä menossa vaan ruokakauppaan mutta matkan varrella sattuu olemaan change ja ikkunassa oli isot kyltit että 2 alusvaatesettiä 1 hinnalla niin pakkohan siellä oli käydä. Imetysliiveistäkin löyty heti sopiva koko ja ne oli niiiin mukavat! Ne on onneks aika kevyet päällä ja mukavan joustavat niin että mahtuu vielä tissit tästä kasvamaankin vähän. Sen lisäks ostin ihanan, tukevan ja just sopivan urheilutopin! Oon niin tyytyväinen <3

Meillä on toisinpäin, mies on ilmoittanut käyttävänsä mielellään kantoliinaa ja opettelevansa kaikki mahdolliset solmintatavat. Mä vaihdan varmaan reppuun heti kun mahdollista, jos lapsi vaan suostuu. (Tosiaan Tulaa on kehuttu, että joskus lapset, jotka hangoittelee vastaan muissa repuissa, suostuu Tulaan). Oon kantanut kavereiden lapsia paljon kantoliinassa, ja meneehän se ihan pienen kanssa, mutta on kumminkin vähän liian hikistä puuhaa mulle... Ja nyt pitäisi änkeä sinne myös turpeat, vuotavat tissit.

Mä ostin käytetyn Rockin baby pouchin ja sillä meinaan kokeilla alkuun miten vauva siellä viihtyy. Mutta ei tollanen yhdellä ollalla, mahan edessä roikotettava pussi kauhean monipuolista tekemistä tai pitkää patikkaretkeä mahdollista.

Kaverilla oli ollut manduca ja oli sitä kyllä käytellyt mutta sanoi että hänen hartiat ei kyllä tykänny siitä yhtään. Mutta ei se repussa kanto varmaan kaikille sovikaan, ohan se kuitenkin monen kilon mötikkä, jota siellä roudaillaan. Liinassa saa varmaan painon kiinnittettyä paremmin koko yläkropalle (sitomisesta riippuen) mutta mä luulen että mun aivoille se liinan kieputtelu taitaa sittenkin olla liian haastava. Hätäseen osaa enää kengännauhoihin rusetin tehdä.

Mulla on manduca, ja siinä jonkin verran esikoista kantelin. Sanoisin että manducassa täytyy vain löytää se optimisäätö itselle. Säätökohtia on vaan niin monta, ettei mulle ainakaan ekalla kerralla auennut. Ja kuvittelin pitkään, että se vyö pitää saada lantiolle, mut silloin vasta hartioissa tuntuikin ja selässä. Tarpeeksi ylös se vyötärökohta ja henkselit ristiin ja jo oli parempi :) trikoinen kantoliina toimi musta paremmin, ei ollut niin justiinsa noiden säätöjen kanssa ja asento helpommin parempi sekä vauvalle että kantajalle. Trikoinen liina vaan kävi hankalaksi, kun lapsi kasvoi ja venytti liinaa. Muista kantovälineistä mulla ei oo kokemusta.

Hymykuoppa kyseli noiden kaukaloiden eroista. Noista mainituista mulla ei oo kokemusta, mutta ainakin Brion ja Gracon kaukaloissa olis kuulema selkee ero koossa Gracon hyväksi. Meillä on Akta Graco -kaukalo telakalla. Siinä on ihan vastasyntyneelle se pienennysosa ja kun sen ottaa pois ni menee kyllä isompi lapsikin. Meillä tais jossakin hädässä vielä miltei 1-vuotias siinä matkata. Noita testituloksia olen joskus selaillu, mutta niistä menee pää sekasin entisestään. Vyöt saa kolmelle korkeudelle ja kallistusta voi säätää. Ite oon pitäny hyvänä tota kaukaloon kuuluvaa kuomua, joka on niin iso et vauvan saa sinne alle tarvittaessa kokonaan piiloon. Kätevä autossa jos aurinko killittää takaikkunasta tai ulkona jos on hirvee tuuli, sade tai lumimyrsky... :wink

Nyt jos ite lähtisin ostamaan satsaisin varmaan tohon kaukalon kokoon ja säädettävyyteen ihan pienelle. Ja tietysti turvallisuuteen jos siitä selkeetä näyttöä löytyy. Kaikissa kaukaloissa lienee tossa sivussa tuommonen mollukka ton kahvan kohdalla, joten kantaminen on hankalaa kun pitää kantaa joko kädet koukussa rinnalla tai käsi sivulla "suorana" ettei polviin kolise.

Meillä on lapset kulkenu varmaan noin puolivuotiaiksi kaukalossa ja sitten on mammalta loppunu kädestä pituus ja voima siinä kanniskella. Lapsi joka osaa istua on menny kaupassa sit jo kätevästi kärryyn, vaikka reiluhan se häkkyrä siinä ensin on. Meillä kaukalo meni useimpiin ostoskärryihin muuten poikittain kärryn päälle ja naksahti tolla telakkatoiminnolla siihen lukkoon.

Turvaistuin on sitten pitempiaikasempi hankinta. Meillä vielä pienikokonen 5-vuotias matkaa semmosessa, samassa mihin siirty kaukalostaan. Niidenkin suhteen kannattaa miettiä sitä kokoa, kun suositeltavaahan lapsen on matkustaa selkä menosuuntaan 3-vuotiaaksi asti.

Mä ainakin olen semmonen, että joka hankinnan jälkeen pähkäilen oliko tää nyt kuitenkaan hyvä ja viisas valinta. Toisaalta ihan selkeitä susia ei oo meijän talouteen tullu kannettua :)

Meillä on kans tuo Akta Graco telakalla ja ollaan tykätty. Varsinkin tuo aurinkosuoja on hyvä. Meillä kans tais mennä kaukalossa puoli vuotiaaksi, koska sit alkoi ottaa pikkuisen jalat penkin selkänojaan kiinni.

Norsukuosinen Tula-reppu tilattu! Päätin, että saan nyt törsätä tähän, koska kaikkeen muuhun on mennyt tosi vähän rahaa. Uutena on ostettu vain muutama pieni fiilistelyjuttu.

Vaunuasiakin ratkesi: saadaan kavereilta halvalla Mamas&Papasin Sola-yhdistelmävaunut, ja varalle/parvekkeelle miehen siskolta kuluneet mutta jykevät Briot.

Meillä on joku Brion telakallinen kaukalo ja 1v menee siinä vielä mainiosti uuden vauvan tuloon asti. Pikkuvauvoille on sellanen pääntuki ja pyllyn alle tyyny pienentämään kaukaloa. Mä en oo pitkiin aikoihin jaksanut kantaa siinä kaukalossa, mut laitan kaukalon enste autoon ja heivaan muksun sitten siihen, ja sit taas kotona kaukalon säilytys sisällä. Meidän 1v on nyt jotain reilut 10kg ja liki 80cm. Seuraava istuin onkin sitten Gracon istuin, jossa saa oltua selkä menosuuntaan tai oikein päin.

Mä sain kunnon tukisukat, vaikka ei oo kummempia turvotuksia tms tullut havaittua niin päätin kokeilla. On ne vaan aika ihanat! Jotenkin kevyempi olo mukamas.
Mulla oli tänään pikku hoidokki ja tuli samalla testattua omat vaunut hankiolosuhteissa :D. Hyvinhän ne pelitti, kevyttä oli matkanteko kahdesta ihan ulapalla olevasta kieppuvasta koirasta huolimatta... pakkasen palattua kuvioihin oli noi vaunut ihan paikallaan kun meinasin liukastua useampaan otteeseen ihan kunnolla. Vaunut piti muijan pystyssä oikein mukavasti, huh. En taida silti kehdata alkaa työnnellä tyhjiä vaunuja pisin kylänraittia... :)

Tähdenlento
Mistä tuo viidakkoaiheinen on? Tuo mikä on norsun takana? Aivan ihania kaikki :))

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Meillä on graco logica s (ehkä) kaukalo jonka saa näppärästi matkarattaisiin naks! Matkarattaat vaan autoon ja kaupassakin menee omilla rattailla. Sit myöhemmin ne rattaat on ollu tosi kätevät reissussa vaikka ei mee ihan niin pieneen kuin sateenvarjorattaat mitä en koskaan ole oppinut arvostamaan kovin hyvinä...

Turvaistuin on Cybex pallas missä n.15kg asti on edessä rintakehän edessä "palkki" mikä estää turvavyön aiheuttamat vauriot jos törmäys tulee. Meidän 4v on edelleen palkin takana kun pitkää matkaa mennään... Kätevä istuin mikä menee teini-ikään asti ;)

Osaisko joku kertoa, et mistä kautta sai "tilattua" sen jonkun ilmaisen pikku paketin jonka sai hakea sit jostain lastentarvikeliikkeestä tms? Oli tällä foorumilla varmaan joskus juttua siitä ja en nyt löytänyt mistään. Siinä oli ainakin vaippoja ja joku lelu.

DSC04302.JPG Sen jälkeen kun kuultiin viime viikolla, että meille on tulossa tyttö, käytiin ostamassa hiukan tyttömäisempiä vaatteita. Tosin ihan pinkkiä ei ole vieläkään ja osa edelleen hyvin neutraaleja. Mut farkkumekko löytyy :)

Tähdenlento, meillä on samanlaiset tähtipöksyt, mulla kuvassa tuolla aiemmin jossakin. Ne on kyllä kivat.

Takaisin