Pikkusille ja itselle hankittua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lucy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aa, hyvä! Mä en ole oikein tajunnut, mihin masutuubeja käytetään, paitsi mahan ja selän lämmittämiseen kun paidat jää liian lyhyiksi... siinäkin mielessä mulla olisi sellaiselle tarvetta.

Mää en oo hankkinu varsinaisia äitiyshousuja ollenkaan, kun sain muutamalla eurolla huuto.netistä pari masutuubia. Oon siis pitäny omia housuja auki sen tuubin alla. Toimii ihan ok, mutta ainakin mun vartalonmallillani tuubit tuppaa vähän nousemaan ylöspäin, eli niitä saa päivän mittaan kiskoa välillä alas, jos kävelee enemmän. Ehkä vois jotkut housut hankkia, mutta kun ahdistaa jo etukäteen se sovitus, just housujen kanssa mulla on aina ongelmia -_- Tai no, on mulla yhdet fb-kirppikseltä halvalla saadut farkkuhaalarit, mutta ne on vielä isot enkä oo ihan päättäny, kehtaako niitä pitää kaikkialla.

Mikä noissa äitiys-/imetysliiveissä muuten on ideana? Eroaako ne jotenkin oleellisesti tavallisista liiveistä, joista saa olkaimet irti?

Joo, imetysliiveissä on kaksiosainen kuppi. Liivit pysyy päällä, ei tartte irrottaa tai laskea olkaimia, mutta kuppiosaan aukeaa luukku. Vaikuttavat käteviltä. Myyjä sanoi mulle, että ei kannata ostaa ennen kuin n. 2 vkoa ennen laskettua aikaa, koska kokoa on mahdoton arvata. (Mut mitä sit jos lapsi syntyy yli 2 viikkoa etuajassa?!)

Raskausajan liiveistä oon kuullut huhuja, mutta totesin että ei semmosia ole ja luultavasti olisivat rahanhukkaa kuitenkin. Tai siis jossain Sokoksella näin yhdet, mutta oli ihan vääränlaiset.

Joo, mä meen vaan tonne varastoon mylläämään. Vielä en oo mitään kaivanu esille, en edes äitiysvaatteita. Ei tarvi hankkia mitään, jos ei halua :) saatan jotain haluta...

Ite en ole mikään vitamiinin popsija. Missään raskauksissa en ole säännöllisesti syöny mitään monivitamiinia. Rautaa ja D-vitamiinia olen popsinu. Ite uskon monipuolisen ruokavalion toimivan ihan yhtä hyvin. Jossakin on myös sanottu, että vauva ottaa kyllä aina tarvitsemansa, vaikka äidin kustannuksella. Tietysti niitä rakennusaineita täytyy jonkin verran edes olla saatavilla.

Itikka: Imetysliiveissä koko kuppiosa aukeaa, eli saat sen käännettyä pois edestä kun alat imettää. Liivit pysyy kuitenkin muuten paikoillaan. Tavallisissa olkaimettomissa liiveissähän kuppi pysyy nätisti rinnan päällä koko ajan. Ovat hyvät imettäessä, vaikka tämmönen pienitissinen olenkin :p Raskausliiveistä en oo kuullukkaan, mutta sekin johtunee varmaan ihan tästä oman varustuksen koosta ja sitä kautta tarpeesta...

Toi imetysliivien ostaminen kaks viikkoakin ennen on aika aikaseen... Sitten ku maito tosissaan nousee ni kuppikoko voi suurentua vielä sittenkin. Ite ostin sopivat ennen synnytystä ja vähän myöhemmin yhtä kuppikokoa isommat. Noita isompia ei kyllä tarvinnu koko imetysaikaa käyttää (1vuosi), alussa vaan :)

Kyllähän ainakin yhdet liivit kannattaa ostaa ennen synnytystä, koska liivit kantsii ottaa synnärille mukaan. Ja liivinsuojia kans. Itse tykkään kankaisista ja kun se maito nousee, ni sitähän ei sitten pidättele mikään. Itse pidin maidonkerääjää toisessa rinnassa, kun vauva imi toista. Näin sain hiukan äidinmaitoa pakkaseen.

Näinpä. Yhet liivit joo ainakin ennakkoon. Itellä ei paljoo maidon nousu kokoon vaikuttanu, mutta esim. mun sisko tarvikin sitten kolme kokoa suuremmat :confused: Ehkä jotku muovipussit tisseissä voi auttaa :grin Mulla piti tulvan paremmin hallinnassa ne kertakäyttöset liivinsuojat ku kankaiset, mut onhan niissäkin paljon eroja. Mä käytin kans maidonkerääjää. Varsinkin aamuyöstä maitoa tuli niin paljon, että oltiin isännän kanssa meijän parisängyssä välillä kumpikin ihan likomärkiä :oops: Hankin sitten sen ja välillä falskaavien vaippojen takia muovitetun froteelakanan, jonka petasin sänkyyn poikittain tohon mun rintalinjan kohalle :wink Eipähän tarvinnu petareita myöten aina pyykätä.

Noista vitamiineista neuvolassa ainoastaan sanottiin, että mieluiten niitä raskaus tai raskaus ja imetys- vitamiinipillereitä olisi hyvä syödä, koska niissä on foolihappoa ja muita tarvittavia vitamiineja sekä ne ei sisällä A-vitamiinia, mitä ei saisi raskaana ollessa saada liikaa.

Voi että sitä maitotulvaa odotellessa.. Mulla kans öisin välillä valui maidot pitkin sänkyä, ja kerääjä oli kans käytössä! Pumppauksessa en ikinä onnistunut... Välillä tuntui et tissit räjähtää ja lämpimässä suihkussa alkoi aina maitosuihku :D imettäminen on kyllä jotenkin ihanaa. Siinä todella tunteen olevansa äiti isolla ä:llä!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ensikertalaiset varmaan taas tykkää :grin Muistu kuitenkin mieleen, että itellä myös saunassa alko suihkuta maitoa ja seksin aikana... Ite olen niin laiska, etten olis jaksanu lähteä yöllä mitään maitopulloja lämmittämään, joten olen ollu tosi tyytyväinen, että imetys on kaikkien kanssa onnistunu. Imetin ihan sen "helppouden" vuoksikin sinne asti ku sai siirtyä juomaan normimaitoa ni ei tarvinnu miettiä kelle kaataa minkäkinlaista maitoa.

Miekin imetin 9 kk, oli helppoa yh-lle :) Multa kysyttiin että olisinko voinut luovuttaa maitoa kun sitä tuli niin älyttömästi.. Kunnon maitokone siis, tuli mieleen lehmä, joka on sellaisessa sähkölypsykoneessa kiinni :'D

Ja voih, se tunne kun menet suihkuun "aah, enää en tän suihkun jälkeen haise maidolta" suihku auki ja suihkun alle niin sitten aukeaa omat tissihanat, jotka sammuvat vasta kun saa pyyhkeen tai liivinsuojukset eteen :D Freshinä siis toukokuusta seuraavat 6-12 kk :D On siinäkin hieman kestämistä, mutta on se vaan sen arvoista ja mahtava tunne kun pystyy imettämään. :)

Ensikertalaiset ei nyt ota hirveitä paineita näistä imetyksen hehkutuspuheista :wink Jos ei onnistu/halua/pysty niin korvike on ihan yhtä hyvä vaihtoehto.

Mää oon jotenkin aina ajatellu imettämistä ihan itsestäänselvänä asiana. Kunnes sitten tutustuin erinäisiin blogeihin ja foorumeihin ja huomasin, ettei se ilmeisesti olekaan ihan niin yksinkertaista… Niin tai näin, oon kyllä ajatellu imettää, jos se vaan suinkin onnistuu. Musta oli hassua, että jo ekassa neuvolassa kysyttiin, aionko imettää. Hieman kaukainen ajatus oli silloin ja on kyllä edelleen :)

Palatakseni näihin pikkuisen hankintoihin, aloin taas miettiä noita vaunuja, kun niistä toisessa ketjussa oli puhetta. Meillä on hirvittävän pieni hissi, jonne vaunut ei vältsis mahdu eikä niille toisaalta oo oikein kunnon säilytyspaikkaa missään rapussa. Asutaan siis ylimmässä kerroksessa ja portaat puolestaan on meidän koiralle liian liukkaat. Muutenkin oon miettiny, että joku kantoreppu tai -liina olis tosi kiva ja varmaan koiran kanssa helpompi. Onko kellään mitään kokemusta tai kaverin kaverin tarinoita siitä, voiko kokonaan ilman vaunuja pärjätä? Oma äitini tietysti pitää mua ihan höhlänä, mutta itsekseni en oo keksiny mitään merkittäviä käytännön ongelmia tollaselle järjestelylle. Rattaat nyt varmaan tulee ajankohtaiseksi sitten, kun toinen vähän kasvaa ja osaa istua.

Mun serkku järjesti ihan kantoreppukiertueen tässä joku aika sitten: hän on kahden lapsen yh-mutsi ja 2 koiraa lasten lisäksi, olen käsittänyt että hän menee pelkästään repun kanssa, koska oli just toi hissittömyys tms taustalla..
Itse käytin reppua kun poju oli 4-6 kk, mutta oli joku ikivanha eikä toiminut hyvin tai jakanut painoa sopivasti.
Serkkuni puhuu liinojen puolesta enemmän, koska niillä pystyy itse jakamaan sitä painoa kunhan oppii sitomistekniikan.
Tulaa kehutaan blogeissa, koska se tukee myös vauvan asentoa niin ettei lonkat mene vauvalla jotenkin oudosti :/
Kannattaa vuokrata tai lainata, jos ei raaski uusista maksaa yli 100 (tula tais olla jotain yli 100) ja tunnustella mikä on oikea vaihtoehto :)

Näköjään ipanainen.fi tarjoaa tulaa postikulujen hinnalla kahdeksi viikoksi lainaan, jos haluaa testata... Mietin kyllä, että voisin vaikka ostaa. Niitä on kehuttu, ja suht pitkäänhän sellainen on käytössä. Ja veronpalautukset tuli!

Mä olen käyttäny baby björnin rintareppua, kantoliinaa ja manduca-reppua, joka ilmeisemmin samantyyppinen ku toi tula. Näistä ehdottomasti huonoin on toi baby björn ihan kantajankin kannalta, koska käy tosi pahasti hartioihin, ku kaikki paino tulee sinne. Samaten kannettavalla ei oo siinä ergonominen asento (=jalat roikkuu suorana) toisin ku noissa muissa. Liina on ihan kätevä ja mukava pienellä, mutta kävelevän kanssa tommonen reppumalli on paras ni ei tarvii aina olla uudestaan sitomassa ja irrottamassa. Ja tosiaan noissa liinassa ja repussa saa sen painon hyvin koko selälle ni voi kantaa pitempäänkin.

Kait sitä vois ilman vaunujakin olla. Usein vauvat kyllä nukkuu päikkärit hyvin vaunuissa ulkona, mutta eihän kaikki siitäkään hommasta tykkää. Yks ongelma kantamisen kannalta voi tämän meijän lasketun ajan huomioiden olla toi kesä. Se on aika lämpöstä hommaa ku koko ajan ollaan ihan "iholla".

Kaikki on niin kaameen kallista. Tietääkö joku nettisivua, esim. ulkomailla mistä sais lasten tarvikkeita järkevään hintaan? Musta tuntuu, että kaikki on suomessa niin ylihinnoiteltua. Ikeassakaan ei oo mitään mielenkiintoista.

Takaisin