Pieniä helmiä tulossa..?!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jesmin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
krissehoo: huippu yllätys sulla! Onneksi olkoon.

Täällä olo tällä hetkellä ihan ok. Aamuisin minulla on nykyään aika huono olo. Tänään meinasin jo oksentaa. Huomenna varmaan sit se luvassa. Nälkä ku ehtii tulla, niin tuntuu, et himoitsee ruokaa, mut sit ei kuitenkaan tunnu hyvälle vatsassa. Nytkin tuolla eväs keittymässä mut ei jotenki tee mieli :( Mies jo sano, et tuotako sinä nyt toivoit, ku mietin, et miks ei oo oireita. Mut nytpä tiiän, et vauva kasvaa ja minä sen mukana!

Mun mielestä tän pahan olon mukana pahin heikotus ja väsymys on menny ohi. Eilenkin kävin kävelemässä useamman kilometrin ja tänään vähä aikaa jopa juoksin (töissä ehkä 100m). Illalla uskallan jo käydä suunnistamassa ku on ihan virkee olo =)

Onko kellään muulla ollut sellainen olo, et raskaus tuntuu jotenki "vaikeelta"? On ihana olla raskaana, mut ruokavaliota on pitäny muuttaa niin paljo ku kaikki mun herkut on kielletty. Sit urheilu oli mulla niiiiiin vähänä, et ei tuntunu normaalille. Ja sit ku se lääkäri antoi niitä ohjeita, ettei kissaan saa koskea jne, niin tuntui kyllä et menispä yhdeksän kuukautta nopeasti. Onneks tänään sain sit kuulla siitä kissajutusta hyviä uutisia. Ja ruokavalioonkin tottuu.. Pitää sit synnytyksen jälkeen syödä fetaa, mozzarellaa, cheddaria ja majoneesia ihan urakalla. Samoin kuin kylmäsavulohta ja raejuustoa ja kaupan jyväleipiä..... Vai mitenkä, pitääkö odottaa imetyksen loppuun????

Mitä tahansa maitotuotetta pitäis olla turvallista syödä kunhan on pästöroidusta maidosta valmistettu ja kylmäsavulohta pitäis olla suht turvallista myöskin jos ei ole ollu vakuumissa. Näin mulle ainakin on selitetty ja mitä nyt ite tiedän ruuista.

ja lisään vielä että niistä jyvistä ei meiän neuvolassa ole ikinä mainittu yhtään mitään. sen tiedän ettei pellavan siemeniä saa hirveetä määrää päivässä vetää

marina87: taitaa noissa neuvoloissakin olla eroja. Meillä neuvolassa sanoi, et siemeniä saa syödä mut pellavan siemeniä. Ei tosin haittaa, jos vahingossa syö, mut silleen säännöllisesti ei. Ja mitä oon kattonu niin lähes kaikissa siemenleivissä sitä on. Siksi kotona ajattelin leipoa siemenleipäni. Sit kylmäsavulohta ei saa syödä, vaan kaikkea joka on kypsytetty lämpimässä. Esim lämminsavulohta kyllä. Sit sanoi kyllä, et pastöroidusta maidosta tehty feta kyllä kävis, mut siin on sit se riski, et se listeria on levinny siihen juustoon siellä tehtaalla pastöroinnin jälkeen. Ku pehmeisiin juustoihin se leviää helposti tai siis niissä menestyy. Mut kukin tavallaan, minä taidan ensikertalaisena olla aika tarkka.

Niin no mun ajattelu maailmaan taitaa niin paljon vaikuttaa tuo esikoisen kuolema, vaikka kuinka tein kaiken oikein ja välttelin mitä pitikin niin silti kävi niin, ihan munsta riippumattomista syistä.

juudith: majoneesissa on raakaa kananmunaa, siitä taas aiheutuu listeria vaara joten majoneesi on kiellettyjen listalla äidin ja lapsen turvallisuuden takia :)
mitä kuuluu helmikuun kääröä odottaville? mllainen vointi tänään? :)

Kamalaa, siis että ei vois muka roskaruokaa syödä 9kk, en usko et monikaan siihen pystyy? :D En kyllä tota majoneesia oo nähny missään noissa "listoissa" joita löytyy monelta sivustolta... No ehkä pitää sitten yrittää vältellä sitä parhaansa mukaan!

tämä on nyt englanniks mut käännän perään. tiedot sivustolta http://www.babycenter.com

Eggs

DON'T EAT

• Runny or undercooked eggs
  • Raw cookie dough or cake batter that contains raw eggs
  • Homemade desserts or sauces that contain raw eggs (such as eggnog, ice cream, custard, chocolate mousse, hollandaise sauce, béarnaise sauce, mayonnaise, and Caesar salad dressing)

DO

• Cook eggs until yolks are firm; cook other dishes containing eggs to 160° F.
  • Use a pasteurized egg product when making food that calls for uncooked eggs.
kananmunat:
älä syö:  alikypsennettyjä tai juoksevia kananmunia. raakaa piparitaikinaa tai kakkutaikinaa joka sisältää kananmunaa. kotitekoisia jälkiruokia tai kastikkeita joissa raakaa kananmunaa (esim. munatoti, kotitekoinen jäätelö, suklaamousse, hollandaise kastike, bearnaise kastike, majoneesi ja caesar salaatin kastike)

syö: kypsennä kananmunat kunnes keltuaiset ovat kiinteitä, kypsennä kananmunaa sisältävät ruuat min 71 asteiseksi. käytä pastöroituja kananmunia jos joudut valmistamaan ruokaa joka vaatii raakaa kananmunaa.

Kerrankin on sellainen olo, että vegaanina olo on käytännön juttujen kannalta helpompaa kuin sekasyöjänä olo! Lähes kaikki mitä ei saa syödä, on sellaisia mitä en syö muutenkaan ja kaikki mitä pitää syödä, on sellaista mitä syön muutenkin. Plus onneksi teen sikahyvää keksitaikinaa ilman kananmunaa. Pitäisiköhän heti mennä tekemään annos...

Juudith! Jos itse tekee mieli tehdä hamppareita tms, niin X-tran kevytmajoneesissa ei ole kananmunaa. Sen pitäisi siis olla turvallista, jos kananmuna on noissa se ainoa vaara.

Aika paljon on kaupoissa majoneeseja, joissa ei ole raakaa kananmunaa. Mut sen olen huomannu, et nyt joutuu lukee tuoteselosteita. Mut ravintoloissa pitää olla tarkkana. Nyt kun vielä ollaan niin alussa ettei haluis siellä ravintolassakaan kysellä majoneesien sisältöjä kaikkien kuullen niin oon vähä kartellu niitä. Viime viikolla nimittäin kävi niin et kävin ravintolassa kaverin kans ja sieltä tuli ruokaan kaks eri dippikuppia, niin just viime hetkellä muistin, et hei, ei tätä! Äkkiä sopersin jotain allergiasta ja menin tiskille kysyy siitä munasta. Molemmissa oli raakaa, sain sit sellaisen, jossa ei ollut.

Raskauden vasta huomattuamme sovittiin miehen kans, et kerron vaan yhelle kaverille. Se piti viikon. Tänään olin toisen kaverin luona kylässä niin se rupes niin puhuu vauvoista ja muista et piti miehelle soittaa ja kysyä et voinko pyörtää puheeni. Sit oli pakko kertoo tälle kaverille! Nyt kaksi tietoista siis =)

juudith: kirjoitin tuossa aiemmin mitä pitää välttää kananmuniin liittyen ja missä muodossa voi syödä, tuo pastöroitu on juuri se missä muodossa voit syödä kananmunaa joten voit herkutella kunhan pidät kohtuudessa :)

lisäyksenä tuohon kysymykseen mikä on pastöroitu munamassa niin olettaisin että samaantapaan valmistettu mitä maitokin eli iskukuumennettu kun pastöroitu tarkoittaa iskukuumennettua jolloin bakteerit tuhoutuvat mutta tuotteen rakenne ja ravintoarvo säilyy. 
googletin just ja tarkoittaa kananmunien kohdalla että kuumennetaan vesihauteessa että valkuainen pastöroituu ja samantien viilennetään nopeasti. eli ihan turvallisia ne hesen hampparit on kunhan muistaa kohtuuden. :)

Itse oon miettinyt tota mozzarellaa... Oon lakto-ovo-vege ja hulluna Ristoranten mozzarella-pizzaan. Sen ymmärrän että ns. raakaa mozzarellaa ei saa syödä, mut mitenköhän sitte pizzassa, sehän joka tapauksessa paistetaan reilussa 200 asteessa? Onko kenelläkään tietoa inkivääristä? Kärsin just hirveestä flunssasta ja on aivan tuskaa että ei saa mitään oikeita lääkkeitä käyttää... Oon nyt sitte vetäny kuumaa inkiväärivettä hunajan kanssa ja käyttänyt nenäkannua, toivottavasti auttais jo kohta... Jos kahvia saa juoda sen about 3 annosta / päivä, niin mikäköhän on määrä suhteutettuna cocikseen...? Kahvia en juo, mutta cocis-riippuvuus vaivaa. Oon nyt onnistunu vähentämään muutamaan lasiin päivässä (ennen n. 3l/pv) mut vielä pitäs varmaan vähentää...

heiju-keiju: etköhän voi syödä sitä mozzarellapizzaa ihan hyvällä omalla tunnolla kun siinähän se juusto kypsentyy ja sulaa. ja mitä colaan tulee niin pari pientä lasia päivässä ei ol mikään iso annos, ainoo on et kun hiilihappoa niin voi aiheuttaa turvotusta vatsaan :) ite vedin esikoisen kohalla light colaa ihan normisti eli muutaman lasin päivässä ja kyl tais pizzaaki syötyä, en muista ku siitä kuitenki aika kauan jo ku ootin esikoist :)

tuost inkiväärist sen verran et voit käyttää normaalisti, sitähän käytetään myös pahoinvointiinkin joten hyvä valinta :) jotku yritit on sellasia mitä kannattaa välttää mut nyt en äkkiseltään muista mitä ne oli. ja kunhan pysyt papaijasta kaukana koska sitä käytetään keskeytykseen ja ehkäsynä etelä-amerikassa.

Mulle ei sinänsä tuota vaikeuksia muutenkaan lukea tuoteselosteita, kun mulla on keliakia, niin tulee muutenkin niitä luettua jonkin verran. Välillä sellaisistakin joita on jo kotona ollut, mutta ihan varmistukseksi.

mä taas olen kuullut että inkivääri suurina määrinä ei olisi hyväksi.. mutta mene ja tiedä sitten.
ite oon hulluna majoneeseihin ja teen itekkin välillä niitä. en pystynyt viime raskaudessakaan sitä välttämään. yleisesti suomalaisten munien pitäis olla listeriavapaita, mutta tottakai poikkeuksia voi olla. myös joissain salaattikastikkeissa on muuten munaa käytetty.

Ja aurajuustoahan ei saa syödä sit.
onneks ite inhoan sitä niin en syö muutenkaan.. :)

Saa aurajuustoakin syödä, kuumennetttuna, thank god :D Eli aika vähästä sitä täytyy luopua raskaudenkaan aikana nykyään.. Ja joo emmä niitä hamppareita ajatellut päivittäin tai edes viikottain syödä, mut tuntu vaan kamalalta ajatukselta että 9 kuukauteen ei voi syödä pikaruokaa :D Kiitos infosta =)

eip mitään :) ei mein tartte kaikista herkuista sentään luopua joten elämä jatkuu suht normaalina :)

Takaisin