Pienet ärsytykset ja isommatkin murheet

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Usein kun ärsyttää tai jokin painaa mieltä, olo kevenee, kun siitä voi puhua. Joten tänne voi vuodattaa kaikki tällaiset asiat. Tässä ketjussa saa valittaa, jurputtaa, vuodattaa ja nurista.

Aloitan valittamalla kestoyskästä. Vappuna olin flunssassa ja siitä jäi ikävä yskä. Haluaisin jo liikuntaharrastukseni pariin, mutta ei taida olla ihan hyvä ajatus urheilla kipeänä.
 
Eniten tällä hetkellä elämässä ärsyttää se ettei tärppää. Joka kuukausi kohti uutta pettymystä. Enpä ois koskaan osannut kuvitella miten paljon yrittäminen syö mielenterveyttä. Vaikka toki söihän vuosia sekin, että ei ollut edes mahdollisuutta yrittää. Nyt on sentään se pieni mahdollisuus onnistua siinä mistä on haaveillut koko elämän. Kaikki vaan hokee koita olla stressaamatta, älä mieti asiaa, rentoudu….helpommin sanottu kuin tehty. Tai tällä hetkellä tuntuu aivan mahdottomalta. 🙂 Heh tuntuipa hyvältä purkaa tää ulos. Kiitos!
 
Keskimmäisen lapsen yläaste alkaa syksyllä js odotan sitä kauhulla. Esikoisen yläasteaika on ollut jatkuvaa piinaa. Yksi ongelma on koulukyydit. Meillä on matkaa virallisesti piirun verran alle 5 km (jos kävelee tai pyöräilee, se on pitempi, koska ison tien reunaa ei ole turvallista kävellä tai pyöräillä, pitää kiertää). Näin ollen ei saada maksutonta koulukyyditystä. Maksullisen bussikortin voi hankkia, mutta se on aika iso kuluerä ja lisäksi kun menee 8:aan (joka on yleisin kouluunmenoaika) myöhästyy ainakin 5 min, bussi menee sellaiseen aikaan. Lisäksi joskus koulu alkaa/loppuu sellaiseen aikaan, että bussia ei mene. Päivisin vanhemmat töissä niin ei mahdollisuutta kyyditä. Lapsella on kaksi samanikäistä kaveria näillä nurkilla, joiden kanssa voisi ehkä yhdistellä kyytejö, mutta lapsi ei päässyt samalle luokalle (toiveestaan huolimatta). Alkusyksystä voi pyöräillä, mutta talvella kun jalkakäytävät voi olla ummessa lumesta tai pakkasta 30 astetta, ei mielellään laittaisi ladta kävelemään.

Toinen asia on sitten yläasteikäisten erilaiset oireilut ja koulun kyvyttömyys ja välinpitämättömyys puuttua erilaisiin kiusaamis ja ongelmatilanteisiin. Keskimmäinen lapseni on aivan liian hyvä yläasteelle pilattavaksi. Sovinnollinen, pyrkii näkemään muissa hyvää kunnollinen ja rehellinen. Mutta vanhemmalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähettää lapsensa helvetin esikartanoon.
 
Äh... Pieni harmitus kun rannekello on hajonnut. Ja täysin turha murhe siitä kehtaanko hankkia uuden...

Minulla oli ennen raskautta käytössä urheilukello, laadukkaalta valmistajalta. Jossain puolivälissä sen käyttö rupesi ahdistamaan, kun olin niin väsynyt että töiden jälkeen vain torkuin seuraavaan aamuun, ja nouse ylös sohvalta -muistutukset ärsytti 😅 Se jäi sitten laatikkoon lojumaan. Nyt löysin sen ja koitin ladata, muttei ota enää virtaa vastaan. Olisin huollattanut sen, mutta löysin valmistajan sivulta tiedon, että tuohon kelloon ei ole mahdollista vaihtaa akkua 😫 samaa kelloa ei uutena enää saa, uudempi malli maksaa noin 200 euroa. Toinen malli olisi 168 tällä hetkellä netissä myynnissä, jossa on käytännössä samat ominaisuudet kuin vanhassa, vaikka sitä myydään nimellä juoksukello. Pitäisi päättää haluanko sijoittaa itseeni tuollaisen summan rahaa tässä elämänvaiheessa, kun olen kotona lapsen kanssa. Mulla on suunnilleen tuon verran rahaa kyllä kertynyt käteistä kevätsiivouksen jälkeisistä tori-myynneistä, jotka olen ajatellut omaksi rahaksi kun se mun tavaroista on tullutkin 🤔 On vain niin väärän tuntuista hankkia kotihoitaessa tuollainen kiva ja oikeasti hyödyllinen, muttei 100% tarpeellinen esine.
 
Äh... Pieni harmitus kun rannekello on hajonnut. Ja täysin turha murhe siitä kehtaanko hankkia uuden...

Minulla oli ennen raskautta käytössä urheilukello, laadukkaalta valmistajalta. Jossain puolivälissä sen käyttö rupesi ahdistamaan, kun olin niin väsynyt että töiden jälkeen vain torkuin seuraavaan aamuun, ja nouse ylös sohvalta -muistutukset ärsytti 😅 Se jäi sitten laatikkoon lojumaan. Nyt löysin sen ja koitin ladata, muttei ota enää virtaa vastaan. Olisin huollattanut sen, mutta löysin valmistajan sivulta tiedon, että tuohon kelloon ei ole mahdollista vaihtaa akkua 😫 samaa kelloa ei uutena enää saa, uudempi malli maksaa noin 200 euroa. Toinen malli olisi 168 tällä hetkellä netissä myynnissä, jossa on käytännössä samat ominaisuudet kuin vanhassa, vaikka sitä myydään nimellä juoksukello. Pitäisi päättää haluanko sijoittaa itseeni tuollaisen summan rahaa tässä elämänvaiheessa, kun olen kotona lapsen kanssa. Mulla on suunnilleen tuon verran rahaa kyllä kertynyt käteistä kevätsiivouksen jälkeisistä tori-myynneistä, jotka olen ajatellut omaksi rahaksi kun se mun tavaroista on tullutkin 🤔 On vain niin väärän tuntuista hankkia kotihoitaessa tuollainen kiva ja oikeasti hyödyllinen, muttei 100% tarpeellinen esine.
Tilanne ei mielestäni ole vielä toivoton Osaatko sinä tai joku tuttusi avata sen kellon eli kaivaa akun esille? Siinä on lukemia/arvoja, joilla arvoilla akun voi yrittää löytää netistä. Harvoja akkuja tehdään vain yhtä kelloa tai vaikkapa vain yhtä automallia varten, joten haku käyntiin. Kännykkäkorjaajat voivat osata myös auttaa..
 
Tilanne ei mielestäni ole vielä toivoton Osaatko sinä tai joku tuttusi avata sen kellon eli kaivaa akun esille? Siinä on lukemia/arvoja, joilla arvoilla akun voi yrittää löytää netistä. Harvoja akkuja tehdään vain yhtä kelloa tai vaikkapa vain yhtä automallia varten, joten haku käyntiin. Kännykkäkorjaajat voivat osata myös auttaa..
Okei otanpa selvittelyyn 🧐 tosin nyt sain sen jo päälle, kun puoliso keksi että kokeillaan vielä lyödä sen piuha kiinni tuohon supernopeaan laturiin, millä lataan tätä omaa isoakkuista puhelinta. Hetken kun se oli siinä ollut, syttyi näyttöön latauksen merkki, mitä se ei useamman tunnin jälkeenkään näyttänyt tavallisella laturilla! Aikaista vielä sanoa, että mahtaako pitää virtaa, mutta ainakin tuolla konstilla suostui sitä ottamaan vastaan. Kai siitä nopeammasta laturista tuli tarpeeksi paljon virtaa kerralla että se jotenkin virkosi, tai jotain muuta mystiikkaa 😅
 
Okei otanpa selvittelyyn 🧐 tosin nyt sain sen jo päälle, kun puoliso keksi että kokeillaan vielä lyödä sen piuha kiinni tuohon supernopeaan laturiin, millä lataan tätä omaa isoakkuista puhelinta. Hetken kun se oli siinä ollut, syttyi näyttöön latauksen merkki, mitä se ei useamman tunnin jälkeenkään näyttänyt tavallisella laturilla! Aikaista vielä sanoa, että mahtaako pitää virtaa, mutta ainakin tuolla konstilla suostui sitä ottamaan vastaan. Kai siitä nopeammasta laturista tuli tarpeeksi paljon virtaa kerralla että se jotenkin virkosi, tai jotain muuta mystiikkaa 😅
Hyvin on puolisosi oivaltanut! Entäs jos vika on siinä laturissa? Kannattaa testata johonkin toiseen laitteeseen, jos ette ole jo sitä tehneet.
 
Mielestäni uusi urheilukello ei ole lainkaan huonoin tapa käyttää ne omat rahat, jos vanha ei palaa henkiin. 😊 Itsekin sanoit että olisi sinulle hyödyllinen ja mielestäni joskus voi hyvällä omalla tunnolla ostaa itselleenkin jotain kivaa, vaikka se ei olisi ehdottoman tarpeellista. Mitä se sitten kenellekin on. Yhdelle se on urheilukello, toiselle vaatteita, kolmannelle hotelliyö.
 
Tiettekö tää kello heräs henkiin! Kannatti vähän narista tähän ketjuun, niin se lähti toimimaan 😂 Akkukin vaikuttaa pitävän virtaa, joten saan keksiä jonkun muun käyttötarkoituksen omalle "virkistyskassalle" 😄
HIENOAA, mahtavaa!
Tarkista nyt se sen oma laturi, ennenkuin se kello tyhjenee kokonaan virrasta.
 
Pitäisi kai olla iloinen hyvistä säistä. Mutta tää helle uuvuttaa! Kerrostalossa kotona on kuuma ja olemme vauvan kanssa käytännössä koko ajan vähissä vaatteissa. Vauvalla pelkkä vaippa ja mulla vain alushousut. Päivisin ei oikein jaksa lähteä ulos lenkkeileen tai asioille koska on niin kuuma kävellä ja työnnellä rattailla. Autossakaan ilmastointi ei ehdi lyhyillä matkoilla edes viilentää ilmaa. Vauva nukkuu huonosti jossa osasyynä varmaan helteet ja lämmin asunto. Mulla on uupunut olo johon helle tekee osansa.
 
Minäkään en näistä helteistä oikein välitä. On liian kuuma, jotta olisi mukava olla. Nyt on täällä onneksi vähän ukkostellut, mikä vähän auttanut asiaa. Tosin asunto ei jäähdy yhtä nopeasti kuin ilma, joten täällä on silti tukalaa.
 
Pitäisi kai olla iloinen hyvistä säistä. Mutta tää helle uuvuttaa! Kerrostalossa kotona on kuuma ja olemme vauvan kanssa käytännössä koko ajan vähissä vaatteissa. Vauvalla pelkkä vaippa ja mulla vain alushousut. Päivisin ei oikein jaksa lähteä ulos lenkkeileen tai asioille koska on niin kuuma kävellä ja työnnellä rattailla. Autossakaan ilmastointi ei ehdi lyhyillä matkoilla edes viilentää ilmaa. Vauva nukkuu huonosti jossa osasyynä varmaan helteet ja lämmin asunto. Mulla on uupunut olo johon helle tekee osansa.

Ymmärrän sinua. Omat lapseni ovat olleet kevätvauvoja. Kun kuopus oli vauva, olimme remonttievakossa. Esikoinen piti kuitenkin hakea normaalista Viskari/eskarista .
Vauvan kanssa ilmastoimattomassa bussissa oli ihan kamalaa. Jossain vaiheessa oli pakko laittaa vaunuun vauvan päälle märkä pyyhe.
 
Auto. Eilen syttyi vikavalo ja vika on joko akussa tai laturissa. Uusi laturi on sen vähintään 300€ + työt, uusi akku olisi halvempi.

Huomenna yritän päästä näyttämään johonkin, josko saisi selkoa kummassa vika. Ja elättelen toiveita että vika olisi vielä yksinkertaisempi, eli vaikka huono liitäntä tai jotain sellaista 🤞

Just kun ajattelin että tässä kuussa ei pitäisi tulla mitään isompia menoja 🤦‍♀️ Ja tietty vähän hirvittää ajella sillä yhtään mihinkään, kun jos se vetää akun ihan tyhjäksi niin se pitää ilmeisesti ohjelmoida uusiks koko auto, pelotteli mies
 
Update. Tietysti se ongelma on se laturi. Kyseisessä paikassa töineen 630 € 😭

Meidän olisi varmaan mahdollista vaihtaa se itse, mutta ensin pitäisi osata tilata oikea osa. Alkuperäisosa joka varmasti oikea, 592 €. Muualta taitaa saada tarvikeosan alle 300 €, joka sekin kirpaisee tässä tilanteessa.

No, eipä tartte miettiä mihin veronpalautukset menee. Ollaan menossa elokuun puolessavälissä Lappiin kahdeksi viikoksi ja olisi ollut kiva reissukassa mutta ei kai sit. Ja pakko olis auto saada viimeistään ensi viikolla kuntoon että pääsen 17. päivä alkavalla viikolla töihin

Huoh. Helpottipa vähän avautua
 
Onpa ikävää, kun tulee tuollainen ylimääräinen rahanmeno. Lapsiperheellä olisi kuitenkin mukavampaakin käyttöä sille rahalle. (Toki kaikilla muillakin varmasti olisi, mutta lapsiperheessä on helposti enemmän rahanmenoa.)
 
Onneksi päästään ainakin vähän halvemmalla, löytyi paikka jossa olisi töineen n. 430€, ja liike josta tilaamalla 270€, mutta sitten pitää tietty itse vaihtaa se. Mutta veikkaan että siihen kuitenkin päädytään, soitan vielä yhteen paikkaan huomenna mutta sitten se päätös on tehtävä
 
Toivottavasti saatte auton korjattua sopuhintaan @Helinä84 ! Mullakin ollut auton kanssa harmia viime aikoina. Kuukausi takaperin se jätti meidät tien päälle (oli toki kaikki 4 lasta, 2 koiraa ja peräkärry mukana 😂). Oli joku laturin hihnan kiinnike tms hajonnut ja auto oli korjaamolla monta päivää. Olivat joutuneet ottamaan moottorin ylös, jotta olivat saaneet sen pienen ruuvin sinne takaisin eivätkä edes kehdanneet laskuttaa kaikkia tunteja, mutta silti se hauskuus maksoi 500e 💸 kyllä on autoilu hienoa! 😆 Ilmankaan ei pärjää landella asuessa.
 
Toivottavasti saatte auton korjattua sopuhintaan @Helinä84 ! Mullakin ollut auton kanssa harmia viime aikoina. Kuukausi takaperin se jätti meidät tien päälle (oli toki kaikki 4 lasta, 2 koiraa ja peräkärry mukana 😂). Oli joku laturin hihnan kiinnike tms hajonnut ja auto oli korjaamolla monta päivää. Olivat joutuneet ottamaan moottorin ylös, jotta olivat saaneet sen pienen ruuvin sinne takaisin eivätkä edes kehdanneet laskuttaa kaikkia tunteja, mutta silti se hauskuus maksoi 500e 💸 kyllä on autoilu hienoa! 😆 Ilmankaan ei pärjää landella asuessa.
Autojen vuosittainen perusylläpito pienine korjauksineen on todella hinnakasta! Vaan ilmaankaan ei vaan pärjää, jos tarvitsee liikkua julkisten reittien ulkopuolella. Taxi ei ole vaihtoehto kuin kansanedustajille.
 
Autojen vuosittainen perusylläpito pienine korjauksineen on todella hinnakasta! Vaan ilmaankaan ei vaan pärjää, jos tarvitsee liikkua julkisten reittien ulkopuolella. Taxi ei ole vaihtoehto kuin kansanedustajille.

Niin on, ihan järkyttävän hintaista 🙈
 
Takaisin
Top