Jooniih, jääny tänne kirjoittamatta oma kokemus PHKS:sta. :)
Poika syntyi 14.10.-11.
Synnäristä jäi TODELLA hyvä kuva, ja ilomielin lähden 5kk päästä uuteen koitokseen!!!
Kätilöt synnärillä olivat mukavia ja kunnioittavia, kuuntelivat ja noudattivat synnytystoivelistaani mahdollisuuksien mukaan. Toivoin luomusynnytystä, eikä minua painostettu lainkaan lääkkeelliseen kivunlievitykseen. Yhteistuumin kätilön kanssa päätettiin epiduraalin laittamisesta 30h supistusten alun jälkeen. :) En ois voinu parempaa vastaanottoa toivoa!! Sain olla aktviinen synnyttäjä, käydä kävelemässä jopa kanttiinissa asti avautumisvaiheessa ihan vapaasti:D Hörpittiin siellä ukkelin kans kahvit ja käppäiltiin hissuksiin takasin saliin;)
Oon koittanu lueskella eri keskutelupalstoilta PHKS:sta synnärinä, ja moni on todennut, että siellä eppari on ennemmin sääntö kuin poikkeus?! Että usein tekevät sen ilman hyvää syytäkin...:O Mulle tehtiin hyvästä syystä kyllä, pojan sydänäänet romahti. Mutta toivonpa, että vältyn turhalta naksimiselta toka kierroksella, jos niikseen on. Aion mainita asiasta synnytystoivelistassa...
Synnyttäneiden osastokin oli mielestäni mukava. No sainkin kyllä oman huoneen, mikä oli ihan mahtava juttu! Lääkäri esitti salissa toiveen, että mikäli löytyy vapaa huone niin sinne, koska ponnistusvaihe oli nopea ja raskas sekä mulle että pojalle (että oltais saatu edes eka yö nukkua aivan rauhassa, poika syntyi siis iltamyöhällä). Ja sainkin koko sairaalassaoloajan olla itekseni omassa huoneessa.:)
Hoitajat tuli kattomaan aika auliisti kun soitteli kelloa, ja imetyksen opetteluun panostettiin hyvin. Lisämaitoakin saatiin, kun oma maito ei noussu heti, mut silti opettivat miten ruiskun avulla vauvan saa houkuteltua imemään rinnasta ja poika imikin hyvin, vaikkei maitoa tullutkaan. Tuttia eivät antaneet sairaalassa, eivät edes ehdottaneet (hyvä!), sillä panostavat nimenomaan imetykseen.:)
Muutenkin hoitajat olivat ystävällisiä ja mukavia, ei valittamista. Aktiivisesti ottivat kohdun painelun, epparin tarkastamisen jne. Epparin hoidossa neuvottiin hyvin.
Tällä toisella kierroksella toivon silti synnyttäväni polikliinisesti. Ei sillä, etten viihtyis sairaalassa -oon siitä hullu, että minusta sairaalassa on kivaa (oon ollu useamman kerran osastolla öitäkin) ja ottasin siellä olon levon kannalta- mutta viimeksikin maito nousi kunnolla vasta kotiin päästyäni eli 5-6 päivä synnytyksen jälkeen. Luulen syyn olevan siinä, että sairaalassa olin stressaantunut, kun mies ei voinu olla läsnä koko ajan (siellähän SAA olla, mutta mies ei osannu olla paikallaan ja "jumittaa" sairaalassa koko aikaa, ja ymmärrän sitä kyllä, se on sen luontonen:P ) ja itkeä pillitin tuon tuostakin. Joten jos pääsisin mahd pian kotiin, niin uskoisin maidon nousevan ripeämmin. Ja muutenkin ajatus ensimmäisistä päivistä yhdessä perheen kesken tutussa ympäristössä houkuttaa.<3