phks (päijät-hämeen keskussairaala)?

Keskustelun 'Synnytys' aloitti katusutariina, 22 tammi 2010.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. katusutariina Tuttu foorumilla

Onkos sinne ketään menossa? [8|]
  2. LauraElina Tuttu foorumilla

Kyllä vain! PHKS on meidän synnytyssairaala! [:)]
  3. Zeni Naimisissa foorumin kanssa Kesäkuun äidit 2019 Tammimammat 2017

Sinne minäkin menossa :) Nyt on tullut siellä ravattuakin ja tosi mukavan oloiset kätilöt ja lääkärit.
  4. Zeni Naimisissa foorumin kanssa Kesäkuun äidit 2019 Tammimammat 2017

Eikö meitä enempää ole päksiin menossa??! Olisi kiva kuulla joltain jo siellä synnyttäneeltä kokemuksia paikasta. Mulla on aika vähän tuttuja tällä suunnalla ja läheskään kaikilla ei ole lapsia tai ei ole päksissä synnyttäneet niin ei ole oikeen ketään keltä kysellä... 
  5. katusutariina Tuttu foorumilla

mä olen kyllä siellä pari kertaa synnyttänyt, mutta edellisestä kerrasta on tosiaan jo 6 vuotta, kohta 7 [:D]
  6. Zeni Naimisissa foorumin kanssa Kesäkuun äidit 2019 Tammimammat 2017

Voisitko Katusutariina kertoa vähän millasta oli? Esim. missä olis ollu sun mielestä parantamisen varaa ja mikä oli taas ihanhuippua ja kuinka jaksoivat/ehtivät neuvoa vauvan hoidossa jne.? Vaikka siellä on nyt tosiaan tullu useammin käytyä niin en kuitenkaan oo päässy osastoille tutustumaan (niinkuin ei ilmeisesti kyllä muutkaan), ainoastaan henkilökunnasta on jäänyt hyvä kuva siellä polin puolella. Kai siellä suunnilleen samat ihmiset on synnytysosastolla ja äitipolin puolella töissä... 
  7. katusutariina Tuttu foorumilla

no siis, pari kertaa olen nyt siellä ollut, ja kumpikin kerta ollut niin erilainen, että ei niitä voi kunnolla edes verrata. Tuntuu riippuvan niin paljon siitä, millaisen kätilön siellä saat neuvonantajaksi. Ensimmäinen kerta oli aivan kamala. Olin siis synnyttämässä esikoistani eikä mulla ollut vauvoista juuri minkäänlaisia kokemuksia. Synnytys kesti kaikenlisäksi yli 2 vuorokautta. Synnytyssalissa hoitajat oli todella avuliaita, ja kävivät usein vointia kyselemässä ja apua tarjoamassa. Jättivät toisaalta rauhaankin, jos halusin olla ihan vaan mieheni kanssa. Soitin apua, sitten kuin alkoi oikeasti siltä tuntumaan, ja sain sitä. Osastolla sain sellaisen vanhemman naisimmeisen itseäni opastamaan, ja hänen tyylinsä oli .. hirveä. Asenne oli sellainen "olet alkanut kakarana lapsia väsäämään, joten kaiketi osaat nämä myös hoitaakin". Ja olin siis 21v.. Muuten tuo ensimmäinen kerta itse synnytystä lukuunottamatta olikin ihan mukava, se yksi hoitaja oli vaan..
    Toisella kerralla kaikki menikin ihan toisin päin. Kätilönä oli sellainen nuori suht vasta valmistunut nainen, joka oli todella ihana. Kattoi papereista että olen ollut synnyttämässä just vähän aika sitten ja tuumas, että "jahas.. ota tää reissu lepäämisen kannalta, kun kotona et sitten saa kuitenkaan juuri levätä". Muksuilla on ikäeroa 1v 2kk.. Öisin sain nukkua, eikä tyttöä tarvinnut pitää koko ajan vieressä. Öisin hoitajat toivat likan hetkeksi syömään ja veivät hänet syötön jälkeen pois. Se aikaisemmin hoitanut kätilö oli käsittääkseni poistunut, tavalla tai toisella, en häntä enää nähnyt. Tällä toisella kerralla minua ei siis juurikaan neuvottu, enkä kaivannutkaan sitä, mutta näin kuitenkin kuinka viereisessä sängyssä olevaa ensimmäistä kertaa äidiksi tullutta naista neuvottiin, ja verrattuna mun aikaisempaan kokemukseen.. noh.. ei noita voinut edes verrata. Imetystapoja opetettiin vaikka kuinka monta ja muutenkin tapa opastaa oli täysin erilainen.
    Yleisesti ottaen todella siis pidin hoitajista. Apua sain aina, jos sitä kaipasin ja paljon nuo selitti asioita, selvällä suomella jopa. Lääkäristä tuli vähän etäinen kuva, mutta tuo taitaa olla melko normaalia, yleistä. Perhehuoneita siellä ei kuulemma enää ole, johtuen siitä rempasta, mitä ne siellä väsää. Kahden-kolmen äidin huoneita sieltä löytyy. Mulle on jäänyt ihan hyvä kuva ylipäätään koko toiminnasta. En mä voi kuin suositella. Ei kannata ainakaan tuota sairaalassa oloa jännittää. Miltään hotellilta se ei tietenkään tunnu, ja kaikki sieltä yleensä mahdollisimman nopeasti kotiin haluavat, mutta mä tykkäsin [:)]
  8. söpsötin Peruskäyttäjä

Täälläkin synnärinä PHKS
  9. SuviJ Aloittelija

Tammikuussa PHKS:ssä synnyttäneenä kokemus:  osa henkilökunnasta oli mukavia ja osa oli rasittavia... Apua en halunnut juurikaan hoitajilta, olin itse hyvässä kunnossa synnytyksen jälkeen, ainoastaan ensimmäisenä aamuna synnytyksen jälkeen lastenhoitaja tosi herttainen vanhemmanpuoleinen nainen pesi tytön(syntyi 23.12 ja osastolle pääsin n.02.30). Muuten hoidin itse tytön mutta aamulla vielä heikotti niin pyysin apua. Tyttö nukkui kaksi ensimmäistä yötä hoitajien kansilassa, koska olin itse tosi väsynyt ja huonetoverin vauvan itkuun oma vauva heräsi, ja sitten viimeisen yön tyttö nukkui vieressä, vaikka katkonaista unta olikin.. Synnärin puolella, kätilöt mukavia; eräälle lääkärille tosin annoin hoitokiellon, ja vaadin toisen.. Ensisynnyttjäjänä kivunlievityksestä keskusteltiin, ja kätilöt antoivat hyviä vinkkejä.. ainoastaan mikä jäi mietityttämään, niin ammeessa ollessa olisin kaivannut vinkkejä missä asennossa voipi olla helpompi olla, ohjeistusta en saanut... synnytyssalissa ollessani kätilö oli työnsä osaava ja jäi hyvä maku :)

kysykää ihmeessä jos kysymyksiä tulee mieleen, vastailen mieluusti kunhan koneelle kerkeän... tässä pikaiseen minitarina/kokemus..

voikaahan paksusti :)
  10. Saaruska Vieras

Synnytin/ olin sektiossa phks:ssä 2010 tammikuussa. EN suosittele synnytyssairaalaksi. Synnytysosastolla aluksi mukavat kätilöt, iltavuoroon tuli vanha haaska (sori sanavalinta) joka yritti saada lapsen pakolla maailmaan, koska se oli eettisesti hänestä oikein. Mulla oli siis pysähtynyt synnytys jonka vuoksi kiireellinen sektio lapsen sydänkäyrien noustessa 200 , samoin omien.. plus pelättiin mahd asfyksiaa. Huono synnytyslääkäri --> erkoistuva ulkomaalainen nuori nainen joka hoki: en minä nyt oikein tietä.... ja leikkaussalissa puudutus ei sitten toiminut enää (ei kyllä aiemminkaan synnytysalissa- meni väärään paikkaan) ja vatsa avattiin ollessani hereillä. seuraava muistikuva olikin sitten heräämössä sekaisena ja poika 16pv yliaikaisena keskolassa rankan synnytyksen jälkeen. poika olikin siellä sitten yli viikon ja seurattiin tarkkaan ettei mitään vaurioita, särkylääkettä meni hälle jatkuvasti.
    Lapsen hoitoa ohjattiin keskolassa enemmän kuin yläkerrassa kun poika pääsi sinne yhdeksi yöksi ja seuraavana päivänä lähdettiin.
    Imetystä kylläkin jouduin itse tarjoamaan kun kukaan ei sitä minulle esittänyt. lastenlääkärikin tuli juttelemaan sairaalajakson loppupuolella vasta.
    yläkerran kätilöistä suurin osa ihan hanurista, muutama ihana mahtui myös joukkoon.
    keskola-lapsen äitinä minua ei paljon käyty katsomassa eikä lapsen hoitoon liittyviä asioita kerrottu.
    Erittäin huono kokemus. seuraavan lapsen kohdalla pidän huolen, ettei kyseiset kätilöt minua hoida. saati lääkäri.
  11. Rosalina Ei muuta elämää Kesäkuunmammat 2015

PHKS olis täälläkin synnytyspaikka...sitten JOSKUS kunhan ensin raskautuisemoticon
    Mutta jos vaan kellä on kokemuksia niin kertokaa toki, olis mielenkiintoista tietää mahd paljon etukäteen, että osais valmiiksi "asennoitua". Olen kyllä sitä maata että varmana tulee rumaa tekstiä takasin jos tulee joku kuspää nakkelemaan niskoja..

Sisko on synnyttäny kolme kertaa päksissä, viimeisimmän kerran alkukesästä.
    Siellä on käytäntö nykyään että vain mies, lapset ja isovanhemmat saa vierailla? (mulle sopii vallan mainiosti, oi kun kieltäisivät vielä nuo isovanhemmatki:D)

Ja onko siellä hyvät mahdollisuudet erilaisiin synnytyksiin, esim veteen? Joku tais mainitakin ammeessasynnytyksen..
    Ja onko yleisesti ottaen ollu toiminta ripeää ja sulavaa kun sinne menee (synnyttämään), millaisia kokemuksia on?

Mitä noin muuten olen PHKS:ssä ollu ja nähny niin aika vaihtelevaa on, ääripäästä toiseen.
  12. Zeni Naimisissa foorumin kanssa Kesäkuun äidit 2019 Tammimammat 2017

Heippa Alissa22! Itse kävin vajaa vuosi sitten päksissä synnyttämässä ja kokemus oli kyllä hyvä! Salissa mulla oli aivan ihana kätilö joka jakso tsempata ja kannustaa ja otti kivut tosissaan eikä lainkaan vähätellyt tuskia (olen kuullut sellaisistakin kätilöistä jotka eivät meinaa uskoa että SATTUU). Mulla oli vielä tosi nopea synnytys (3,5h). Ainoa huonompi kokemus synnärin puolelta oli se, että siellä oli kova kiire ja kaikki salit täynnä, eli en päässyt salissa synnytyksen jälkeen suihkuun. Mutta sillehän ei voi mitään.

Vuodeosaston puolella oli myös ihan mukavat hoitajat. Ainoastaan yksi vanha haahka oli tosi rasittava! Ei osannut edes vaippaa laittaa vauvalle oikeinpäin ja vaikka sano meille, että kertoo iltavuorolle (?) että pojalta pitää ottaa verikokeet (alhainen verensokeri mukulalla) niin ei koskaan ollu asiasta sanonut kellekkään. Iltahoitsu vaan ihmetteli kun kyselin. Päksissähän ei oo enää ollenkaan perhehuoneita, mikä vähän harmitti, mutta ei se niin paha ollut olla kolmen hengen huoneessa. Oikeastaan toi kolmen hengen huone oli mun mielestä parempi kun kahden, koska mun käsittääkseni kahden huoneessa ei oo omaa vessaa ja suihkua (korjatkaa jos olen väärässä). Huonekavereihinhan ei juurikaan voi vaikuttaa, mutta mulla kerkes olla kolme eri äitiä samassa huoneessa ja kaikilla oli kauhee flunssa päällä! Kuorsaus oli siis aivan kammottavaa ja vielä kun muksut vuorotellen heräs yöllä huutamaan. Vikana yönä onneks en enää heränny muiden itkuun paitsi oman :)

Olin perjantaista tiistaihin sairaalassa, ilmeisesti siellä, tilanteen mukaan, ensisynnyttäjiä pidetään n. 5 päivää. Osa kavereista on ollut 4 päivää osa viikon, vaikka ei oo ollut muksussa eikä äidissä vikaa.

Nykyäänhän on naistetautienvuodeosasto samassa kun synnyttäneiden mikä oli suorastaan syvältä!! Itse jos olisin kokenyt esim. keskenmenon/kohdunpoiston/abortin, ja olisin osastolla, niin en olis ehkä halunnu kuunnella muiden lasten itkua ja nähdä onnellisia kasvoja joka paikassa.

Mitähän muuta... Ruoka oli tosi pahaa eikä sitä saanu tarpeeks kun iltateellä! Sieltä aina hamstrasin itelleni yöpalaa :D Mulle ei kukaan siis kertonut, että osastolla on jääkaappi josta saa tarpeen tullen hakea evästä, huomasin itse vasta kotiin lähtiessä....

Tulikohan turinoitua tarpeeks :D Kysele vaan lisää jos kiinnostaa :)

13. Rosalina Ei muuta elämää Kesäkuunmammat 2015

Kiitos Zeni vastauksesta!!!!!emoticon

Harmi tuo perhehuoneiden puuttuminen, sinänsä ois ollu mukava päästä sellaseen. Mutta eihän niistä aina muutenkaan voi tietää onko yhtään vapaana tms. Ja korvatulppia sitten jos tulee kova kuorsaaja samaan:D

Onpa TYHMÄSTI ratkaistu toi että naistentautienosasto samassa,TÄH????:O Jo on...Kukahan mies siitäki on taas ollu päättämässä,ounou!

Nyt ei pämähä mieleen mitään yksityiskohtaisempaa kysyttävää mutta jos tulee niin tulen sitten taas tänne härnäämään:D hehee..
    Laittakaa teki jos mieleen tulee jotain juttuja ni infoa mulle=)

Mukavata talvea kaikille!!emoticon
  14. Bluerose Ihastunut foorumiin Marraskuunmammat 2014

juuh PHKS on synnytyssairaalani...tosi ihana paikka...huomioon ottava henkilökunta ja potilaan tarpeita kuunnelle tehdään hoito...

itse vietin osastolal 2viikkoa...viikko ennen synnytystä ja viikko synnytyksen jälkeen...

olin 2hengen huoneessa ja siellä oli oma wc ja suihku, mutten tiedä onko jokaisessa 2hlön huoneessa.

niin ja mun mielestä ruoka oli tosi hyvää...ainoa että yksi keitto oli ihan kamalaa, muuten hyvää ruokaa...osaston kahvia EN suosittele juomaan, se on kamalaa...mielummin kannattaa mennä kanttiiniin =)

ensi kuussa taas käymään siellä fysioterapiaan :D
  15. Rosalina Ei muuta elämää Kesäkuunmammat 2015

Nonni, nyt ollaan raskauduttu. <3 LA 2.10. vau-laskurin mukaan, eilen siis plussasin.:)
    Eli kahdeksan kuukauden päästä päksiin synnyttämään!:D <3
  16. LauraElina Tuttu foorumilla

Mä kans synnytin 07/10 päksissä ja suurimmaksi osaksi hyvä mieli jäi ja mielellään menen syyskuussa taas uudestaan sinne vierailemaan. Sairaalaan kun mentiin niin vastaanotto oli hyvä. Kammareita ei ollut vapaana, joten jouduttiin tarkkailuhuoneeseen miehen kanssa. Tosin minua ei haitannut mikä huone kyseessä oli kun ainoat kriteerit vessa löytyy ja siellä mahtuu kävellä täyttyivät. Veteen PHKS:ssa ei saa synnyttää, mutta ammetta voi käyttää avautumisvaiheessa kivunlievitykseen. Minä koin ammeen avautumisvaiheen alkupuolella todella hyväksi. Lämmin vesi rentoutti kivasti supistusten välillä. Ammeesta melkein suoraan päästiin synnytyssaliin. Kätilö oli oikein mukava ja tsemppaava ja tuntui asiansa osaavalta, joka minua ensisynnyttäjänä rauhoitti kovasti. Epiduraalin sain tosi pian sen jälkeen kun sitä olin pyytänyt ja lääkäri oli oikein mukava ja puudutteen laitto ei tuntunut miltään. Vaikutuskin alkoi melkein samantien. Tyttö kun syntyi niin sain heti hänet rinnalleni paidan sisään. Sinä päivänä oli paljon synnyttäjiä ja minulta kysyttiin olisiko ok, jos meidät siirrettäisiin melkein samantien synnyttäneiden osastolle. Minulle se oli ihan ok. 3 hengen huoneessa, johon meidät siirrettiin ei ollut vielä ketään mikä oli tosi mukava asia ja saatiin ilta olla ihan oman perheen kesken. Itseasiassa osastolle päästyämme meille kerrottiin, että koskaan ennen ei ole ollut tälläista tilannetta että synnytysosasto oli aivan tupaten täynnä eikä kaikille edes riittänyt omaa kätilöä. Minä olin se onnekas, joka synnytti ensimmäisenä siitä lössistä ja sain pitää kätilöni ihan omanani :D
    Osastolla kaikki meni hyvin. Toisaalta asiaan vaikutti kovasti myös se, että tyttömme oli tosi helppo tapaus. Imetys onnistui kuin unelma ja äiti ja tyttö voitiin molemmat hyvin. Hoitajat olivat ihania yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Aamuvuoron hoitajan kanssa olimme sopineet, että sinä päivänä pääsemme lähtemään kotiin. Vuoro vaihtui ja hoitajaksemme tuli todella ynseä vanha haahka (anteeksi kielenkäyttöni). Tämä hoitaja sanoi, että "Ette te vielä voi kotiin lähteä kun sä olet noin nuori!" Olin siis 19, lähemmäs 20. Multa meinas tippua silmät päästä ja sanoin että kyllä me nyt vaan tänään lähdetään kotiin. Viimeiset sanat, jotka tämä ihana hoitaja meille kertoi vinkiksi oli "Muistakaa sitten, että imetys ei ole mikään ehkäisykeino ettette ole kohta täällä uudestaan!" Niine synnytyksenjälkeisine hormoneineni olin aika lähellä täydellistä räjähdystä, mutta sain kuitenkin hillittyä itseni ja mitään sanomatta nappasin laukun olalleni ja lähdin pois. Sellainen vanha haahka se. Kai sillä oli joku käsitys, että meidän tyttö oli joku vahinko vaikka todellisuus oli jotain aivan muuta. Vuosi tuota likkaa meinaan yritettiin ja kaksi keskenmenoakin siinä ajassa koettiin. Nyt jos sama haahka tulee meidän hoitajaksi syyskuussa niin täytyy sanoa, että olit oikeassa, imetys ei tosiaan ole mikään ehkäisykeino! :D
  17. dreamer88 Tuttu foorumilla

Kohtasin kanssa siel semmosen haahkan yövuorossa.. oli tosi törkee. Painoin nappia ja sit se tulee sieltä että mikä nyt on taas hätänä.. siis niin ilkeellä tavalla että teki mieli vetää turpaan. Mun naapuriki siinä kans kuuli sen yöllä.. seki vähän äimisteli sen puheita.
    Viimesenä yönä oikein toivoi että päästäis pois seuraavana päivänä :D oli nimittäin ystävänpäivä kun päästiin pois :) hyvä kotoutumispäivä!

Muuten muut hoitajat oli tosi kivoja, yks oli vaan niin inhottava että en haluu enää ikinä tavata kyseistä hoitajaa.
  18. taskumari Aloittelija

ite synnytin päksissä juurikin viime viikolla, eikä mulla oikein mitään moittimista ole. ainoa, että kun mä olen vähän sellai ihminen, ettei oikein jaksaisi vaan olla ja lepäillä, eikä mun sitten annettu oikein mitään tehdä etten vaan rasitu, ni oli minust ainakin aika ikävää. siksi toiseksi olisin tosiaan toivonut, että kaverit olisi päässeet sinne moikkaamaan, vaikka kyllähän sen ymmärtää, että jotenkin on rajoitettava vierailijoiden määrä. mutta siis juu, henkilökunta oli ihan tosi mukavaa kyllä, ja mulle kyllä kerrottiin niin tarkasti kaikki, että rupesi jo ärsyttämäänkin, vaikka hyvähän se vaan on, varsinkin näin esikoisen kanssa, kun on muutenkin ihan käsi noissa hommissa, ja vasta ensimmäistä kertaa eläessään tullut nyt pidettyä vauvaa sylissä :D
  19. dreamer88 Tuttu foorumilla

mua harmitti se vierailukäytäntö todella paljon. Kun omat vanhemmat ovat kuolleet niin piti valita kuka sinne tulee sit käymään. Mun piti valita kahden sisaruksen väliltä mutta sitten yks päivä päätin kun jouduin olemaan siel niin pitkään että ihan sama että jos toinen tulee kans sit käymään. Ei sanottu mitään, hoitajaki käväs siinä ja sano että jatkakaa vaan että hän tulee myöhemmin hoitamaan mut :) Sain mä puhutuks miehen mummon ja papan sinne. Kyl siitä kyl tuli vähän noottia palautuslappuun jonka sit unohdinki palauttaa :/ 
    Olin kyl itku kurkussa siel kun ei ketään läheisiä ihmisiä saa sinne käymään niitten paska käytäntöjensä kanssa. 
  20. helsku Aloittelija

Oon menossa toivon mukaan muutaman viikon sisään phks:aan synnyttää(nyt rv 37+3)ja suoraan sanoen jännittää millai kokemus on taas tulossa..
    Synnytin siellä esikoisen 2/08 ja en voi sanoa et kaikki ois menny ihan putkeen. Ensinnäki siel oli joku viis kandia kyttäämässä ku tutkitaa kohdunsuun avautumista, mikä on tietysti erittäin tarpeellista mut noin niinku ensisynnyttäjänä ei kovin mukavaa. Etenki ku kivunlievitystä ei juuri tarjottu tai kyselty.. Synnytykses oli mukana kätilöopiskelija, joka oli huippuihana. Asenne tosi hyvin kohdallaa. Toisin oli aamuvuoroon tulleella kätilöllä.. Ponnistusvaiheessa alko voimat loppua kesken ja pyysin et ootetaa vähä, lepään pikkusen, ni eikös tää kätilö sano vaa tuimasti et "KYLLÄ SINÄ JAKSAT!!!" koin sen suorastaa huutamisena enkä ois kaivannu ihan sellasta. Tapansa kullakin juu..Mut koko ponnistusvaihekin oli vaan jonku 18 min et ois siin varmaa ehtiny vaik hetken levähtääkin...
    Osastolla meni paremmin. Kätilöt oli ihan mukavia, yöllisiin soittoihin ei vastattu kovin nopeesti ja tuntu et oltiin aika välinpitämättömiä itkuselle ja vähän hätääntyneellekin äidille..Osastolla pidettiin nelisen päivää ja opastettii ihan kivasti vauvan hoidossa. Vaipanvaihtoa näytettiin kertaalleen. Olin tyhmä kertonu et opiskelen terveydenhoitajaks niin kätilöt sano vaan et "no kylhän sä nää hommat tiiät ja osaat sit"..
    Olin kolmen hengen huoneessa ja tosiaan siinä oli suihku ja vessa huoneen yhteydessä mikä oli plussaa. Ruokaki oli ihan hyvää..
    Toivottavasti tää tuleva kokemus on vähä parempi. Ainaki tiedän mitä odottaa ku on yks kokemus takana..ja tietää muutenki vauvan kanssa olemisesta enemmän.
    Tsemppiä kaikille synnyttämään meneville :)

Jaa tämä sivu