Mielestäni Quara puhuu asiaa. Joskus on vaikea nähdä, minkä takia tulevat isovanhemmat suhtautuvat asiaan kuten suhtautuvat. Onko taustalla huolta omien lasten pärjäämisestä, omat ikävät muistot, menettämisen tai syrjään joutumisen pelko vai mitä? Ei kannata suoriltaan haistattaa vanhemmilleen tai appivanhemmilleen, vaikka toki se pahaa tekee, jos toinen ei heti iloitse mukana.
Meillä molempien vanhemmat ovat olleet innoissaan. Etenkin mieheni vanhemmat, jotka ovat odottaneet lastenlasta jo vuosia - onhan mieheni jo yli 40-vuotias. Heidän silmissään mieheni on näyttänyt epäonnistuneelta, kun ei ole löytänyt kunnon vaimoa ja perustanut aiemmin perhettä. Joskus tuntuu, että he pitävät minun tuloa kuvioihin jonkinlaisena lottovoittona,viimeisenä oljenkortena. Puheet häistä ja lapsenlapsesta alkoivat melkein heti kun meidät oli esitelty toisillemme (heh, ei painetta ollenkaan!).
Kun minä ja mieheni tapasimme, äitini muistutti koko ajan, että älä tyttö pilaa elämääsi tekeytymällä raskaaksi, ensin täytyy opiskella. Varmasti huoli oli suuri, olin juuri muuttanut toiseen kaupunkiin, aloittanut opinnot ja mieskään ei ollut suomalainen. Viime vuonna, kun olimme olleet yhdessä runsaat 4 vuotta, alkoi äiti vihjata lapsenlapsista, vaikka edelleenkin ne opiskelut olivat pahasti vaiheessa ja mies se sama... Luulen, että aluksi äiti ei luottanut mieheeni, mutta tiesi jo tässä vaiheessa, kuinka hyvä hän on minulle. Ehkä hänestä tuntui myös, että olisin hiljalleen kypsä antamaan äidilleni ensimmäisen lapsenlapsen.
No, pikkusisko ehti asialle ensin siinä suhteessa, 19-vuotiaana, siinä vaiheessa vain joitain kuukausia kestäneen suhteen myötä, pienen vahingon seurauksena. Huoli oli äidillä suuri, huokaili asiaa ja valitteli. Ymmärrän sen, siskollani oli koulut kesken, hän oli melko epäkypsä ja hänen avomiehensä vailla ammattia ja työtä. Toki äitini ajatteli, että joutuu nyt huolehtimaan sitten näistä tulevista vanhemmista sekä taloudellisesti että muutenkin. Niin siinä onkin vähän käynyt. Raskauden edetessä hän kuitenkin asian nieli ja alkoi iloita ensimmäisestä lapsenlapsestaan todenteolla. Oli jännä nähdä, kuinka oma äiti hössöttää. Ei hän ole koskaan ollut meidän takia sellainen. Nyt kun kerroin itse toivomme kesävauvasta, äiti suhtautui asiaan ihan eri tavalla kuin pikkusiskon kohdalla, oli tosi iloinen ja sanoi:"Sinä oletkin meidän suvussa ainoa, jolla on ollut järkeä odottaa. Me muut olemme olleet ihan liian nuoria." Äitini sai minut 21-vuotiaana onnettomassa suhteessa ja aina muistelee, kuinka oli silloin liian kokematon.
Isovanhempien suhtautumista vähän pelkään. Isomummilleni kerroin ja hän vain sanoi:"No onnea sitten jos sitä kerran toivoitte." Äänessä oli hienoista pettymystä ja järkytystä, ei hitustakaan iloa. Täytyy ymmärtää, hän on saanut hyvin nuorena kaksi lasta juopolle ja naisiin menevälle miehelle. Toisesta lapsesta tuli myös alkoholisti ja toinen nai luonnevikaisen miehen ja pilasi elämänsä tällä tavalla. Hänellä itsellään ei siis ole kovin mukavat kokemukset lasten saannista ja hoitamisesta - miten hän osaisi siis heti iloita kanssamme? Isäni äidille en ole vielä kertonutkaan, häneltä voi odottaa samanlaista suhtautumista. Hänkin on vähän vastentahtoaan joutunut naimisiin (sattui ns. "vahinko") ja saanut paljon surua ja huolta perheestään ja miehestään. Ei ole helppoa ollut elämä ennen aikaan. Ei ole ollut kunnon ehkäisymenetelmiä, avioero on ollut suuri häpeä, rahat ovat olleet tiukoilla jne. Totta kai sitä heijastelee omia kokemuksiaan ja muistaa, kuinka rankkaa elämä oli, ja ajattelee, että nuoret pilaavat elämänsä hankkimalla lapsia ja sitoutumalla toisiinsa.
Äitini vanhemmille en ole kertonut, sillä en ole tavannut heitä kunnolla lähes kymmeneen vuoteen (äidilläni ja heillä on välit poikki). Tapaan heidät ensi kertaa lauantaina siskon tytön ristiäisissä, vähän jännittää. Vauvasta en vielä kerro, he eivät ole minulle läheisiä. Jo se, miten he suhtautuvat mieheeni, vähän pelottaa. Isoisäni "rikkaidenplaneetalta" katsottuna duunari-mieheni on alempaa kastia, jossain torakoiden tasolla varmasti. Että tuskin sieltäkään taholta olisi tulossa iloisia onnitteluja puolisonvalinnan ja perheenlisäyksen johdosta. Tai mistä sitä tietää, ehkä he suhtautuvat meihin lapsenlapsiin vähän myötämielisemmin ja lempeämmin kuin omiin lapsiinsa.
No joo, tässä oli nyt joitain esimerkkejä siitä, minkä takia vanhemmat voivat olla huolissaan. Omat kokemukset siellä takana kummittelevat. Kannattaa joskus kysyä heiltä, millaista heidän on ollut odottaa ja hoitaa pieniä lapsia. Ehkä heidän kertomustensa jälkeen ymmärtää heitä paremmin. Samalla he pääsevät purkamaan tuntojaan ja voitte yhdessä pohtia, ovatko asiat enää niin huonosti kuin ennen. Sitäkin voi miettiä, että joutuuko äiti todellakin syrjään kun hänen lapsensa saa jälkikasvua. Eikö sitä voi ajatella niin, että hän pääsee jakamaan kokemuksensa ja tukemaan odottavaa äitiä, eli yhä hänen asemansa on tärkeä, nyt vain toisella tapaa. Ja eikö etenkin pienten lasten silmissä isovanhemmat ole jotain aivan ihanaa, toista maata kuin ne omat väsyneet, äkkipikaiset, hermostuneet ja kiireiset vanhemmat? [;)] Roolien muuttuminen ei tarkoita, että ne muuttuisivat väistämättä huonompaan suuntaan.