perinteisen avioliiton puolesta

käyttäjä55ta

Vasta-alkaja
Hei!
Itseäni on kovasti mietityttänyt viime aikoina tämä keskusteltu aihe; mielipidettä on niin puolesta kuin vastaankin. Ymmärrän tämän tuomitsematta toistakaan osapuolta, mutta kuulun itse tuohon perinteistä linjaa jatkossakin kannattaviin. Uskon siis että kyseinen liitto on tarkoitettu naisen ja miehen välille ja että lapsella on hyvä olla oikeus sekä isäänsä että äitiinsä. Samanmielisille laitan osviittaa eräästä adressista jonka voit allekirjoittaa osoitteessa: adressit.com/avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto. Jälkeenpäin on tärkeä muistaa vahvistaa allekirjoitus vielä sähköpostitse. Haastan siis mukaan isät ja äidit sekä mummut ja papat. Toista mieltä asiasta olevat jättäkää kirjoitukseni huomiotta.Tarkoitukseni ei ole missään mielessä aiheuttaa kenellekään pahaa mieltä:)

Itse olen perinteisesti miehen kanssa avoliitossa elelevä äiti ihminen. En itse käsitä miten se olisi minulta pois jos avioliittoon voisivat vihkiytyä myös nais- tai miesparit. Meidän lapsella, syyskesällä lapsilla, on ihan perinteisesti siis isä ja äiti, jotka asuvat saman katon alla ja jakavat muutenkin elämänsä yhdessä. Emme ole avioliitossa, eikä tämäkään ole mitenkään vakaumuksellinen ratkaisu, ehkä joskus vielä ;) Lapselle, kuten jokaiselle ihmiselle, tärkeintä on että ympärillä on luotettavia onnellisia ihmisiä jotka pitävät toisistaan huolta. Itse koen etten ole oikea ihminen tuomitsemaan toisten onnea vääräksi, tai vähemmän oikeaksi kuin omaani.

Minulla ei ole yhtään mitään homoja ja lesboja vastaan mutta mielestäni avioliitto on miehen ja naisen välinen asia. Eiköhän homo ja lesboparit voi elää ihan onnellisena ilman avioliittoakin.

Mun mielestä kaikilla ihmisillä on oikeus rakentaa koti ja perhe niinkuin itse haluaa ilman, että sitä sanelee joku muu. Nykylaissa kun homo- tai lesbopareja kohtaa tragedia ja esim. toinen menehtyy, puoliso ei perikään yhteistä omaisuutta vaan esim. yhteisestä talosta puolet voikin yhtäkkiä mennä puolison vanhemmille. Laki ei turvaa millään tavalla reksteröidyssä parisuhteessa olevia. Tämä on jo mielestäni riittävä syy miksi lakia pitää muuttaa.

No samaa sukupuolta oleville pareille voi keksiä sitten jonkun toisen liiton, johon ei kirkko liity mitenkään. Avioliitto on avioliitto eikä sen määritelmää pitäisi muuttaa. Samaa sukupuolta oleville liitto joka takaa samat oikeudet kuin avioliitto, ilman että heitä kirkossa vihittäisiin.

Kyllähän kirkkoon kuulumattomatkin saa sen avioliiton vaikkei heitä kirkossa vihitäkään. Todella moni sekoittaa tähän kirkon vaikka kirkko ei edes tähän asiaan kuulu milläänlailla.

No samaa sukupuolta oleville pareille voi keksiä sitten jonkun toisen liiton, johon ei kirkko liity mitenkään. Avioliitto on avioliitto eikä sen määritelmää pitäisi muuttaa. Samaa sukupuolta oleville liitto joka takaa samat oikeudet kuin avioliitto, ilman että heitä kirkossa vihittäisiin.

Me mentiin mun miehen kanssa maistraatissa naimisiin ja siihen ei kyllä kirkko liity millään tavalla. Tarkoittaako tämä sun mielestä sitten sitä, että meidän avioliitto ei olekaan avioliitto, vaan joku muu liitto?

Miksi se on niin vaikeaa käsittää, että kirkolla ei oikeasti ole tämän asian kanssa mitään tekemistä? Miksi homoparit edes haluaisivat kirkkohäitä, kun kirkko ei heidän seksuaalista suuntautumistaan hyväksy. Kyse on juurikin juridisesta liitosta ja siitä, että heillä tulisi olla samat oikeudet, kuin heteropareilla. Koska heteropareillakin kyse monesti on pelkästä juridisesta liitosta, koska avoliitossa elävillä on vaan niin heikko asema lain edessä, jos jotain ikävää sattuisi.

Niin mutta jokaisella kirkkoon kuuluvalla on oikeus mennä kirkossa naimisiin. Ja tämä oikeus tulisi myös homoille ja lesboille. Edelleen avioliitto on miehen ja naisen välinen, samaa sukupuolta oleville joku muu liitto.

"Joku muu liitto" kuulostaa karulta. Suomalaiset äänesti homoseksuaalin presidentinvaaleissa toiselle kierrokselle, eiköhän nuo homoihin liittyvät kivikautiset ajattelutavat ole myös jätetty jo kauan sitten taakse. Jokaisella on tietysti oikeus mielipiteeseen, sen kuin kitisette, mutta en ymmärrä miksi? Miten ihmeen kummassa se häiritsisi teidän elämäänne, jos kaksi toistaan rakastavaa, teille tuntematonta henkilöä solmisivat avioliiton? Rakkaushan on ihana asia! Ja musta se, että kaksi samaa sukupuolta olevat uskaltavat ensinnäkin olla omia itsejään Päivi Räsäsen kaltaisista maailmanparantajista välittämättä, tämän jälkeen ovat löytäneet toisensa kylmässä Pohjolassa ja ovat vieläpä niin onnellisia että tahtovat mennä naimisiin, on aivan ihanaa. I do, I do, I do-o-o-ooo!

Mekin olemme ns. "tavallinen" heteropari, mutta ystäväpiirissämme on sekä lesboja että homoja. Kun olemme kavereiden kanssa tekemisissä, ei meitä erotella sen mukaan mikä on seksuaalinen suuntautumisemme. Kirkon olemme jättäneet jo aikoja sitten, koska emme yksinkertaisesti jaa samoja arvoja monessakaan asiassa. Menimme naimisiin maistraatissa juurikin sen vuoksi, että avopuolisoina oikeuksia ei ole mihinkään, mutta avioliitossa esim. yhteinen kotimme on todella yhteinen, myös juridisessa liitossa.
Mielestäni kaikilla on oikeus rakkauteen, turvalliseen lämpimään kotiin. Jos aletaan miettiä sitä, missä lapsen on hyvä kehittyä ja olla niin eiköhän se ole aika monessa heteroperheessäkin ongelma. Kyllä ne äidit ja isät osaa kohdella kaltoin ja jopa pahoinpidellä lapsiaan heteroliitossa aivan mainiosti. Voi jopa olla, että saman sukupuolen liitossa lasta kohdellaan paremmin, koska sitä todella osataan arvostaa enemmän.
Kulunut, mutta niin paikkansapitävä lausahdus on, että rakkaus ei tunne rajoja. Kukaan ei voi sanoa ja päättää, kehen rakastuu ja koska. Kaikella rakkaudella on samat velvollisuudet, joten miksei sitten oikeudetkin?

Jos kaikella rakkaudella olisi samat oikeudet niin eikö silloin pitäisi myös sallia avioliitto useamman kuin yhden ihmisen kanssa samanaikaisesti? Jos rakastaakin kahta ihmistä. Tuli vain mieleen...

Banula Entäs jos me naiset otettaisiinkin pari miestä ;) Paremmin sitä pari miestä yhden naisen jälkeläiset pystyisi elättämään kuin yksi mies monen naisen.... Se olisi noin niinkuin taloudellisesti parempi vaihtoehto ;) No minulle riittää yksi mies, ja toivottavasti miehellenikin yksi nainen.

Ihanainen: ei ollenkaan huono vaihtoehto, tosin mäkin taidan olla vaan ihan yhden miehen vaimoainesta! :D Mut tommonen moniavioinen homoavioliitto kuulostaa hyvältä, Räsäselle varmaa pahempi kirosana kuin saatana. :D

Takaisin