Perhevalmennus

Muistaakseni Tampereellakaan ei saa tulla muut kuin vauvan sisarukset ja isä vierailulle. Ja hyvä niin, sillä äitini jo nyt on varmistellut, että saahan tulla vauvaa sitten heti sairaalaan katsomaan ja siskon kohdallakin taisi olla jo odottelemassa, kun sisko vasta pääsi synnytyssalista osastolle :mad: Tiedän myös, että vaikka sanoisin haluavani olla rauhassa niin eipä toivettani paljon kuunneltaisi.

Täällä on muistaakseni torstaisin synnärille mahdollista päästä tutustumaan, mutta me taidetaan jättää tämä mahdollisuus väliin, kun itse kuitenkin tiedän paikat paremmin kuin hyvin siskon mukana synnytyksessä olleena. Ja mies on kuitenkin synnyttämään mennessä niin paniikissa, ettei huomaisi vaikka neuvoisin ajamaan ihan eri sairaalaan :grin
 
Lahdessa menee nuo vierailut niin, että isä ja sisarukset saa vierailla "miten haluaa" vierailuajan puitteissa, ja myös huoneissa, mutta isovanhemmat saa tulla sitten varsinaisella vierailuajalla illalla ja heitä tavataan päiväsalissa. Ihan jees minusta näin.
 
Tampereella isovanhemmat saa vierailla tunnin ajan illalla, olisko ollu 18-19
 
Ai täällä on sit kai muuttunut tuo isovanhempien vierailusääntö..no ei sitä tarvitse onneksi kertoa meidän äidille :grin
 
Oltiin miehen kanssa toisella perhevalmennus-tunnilla. Aiheena oli imetys ja lapsivuodeaika.
Oli taas niin turha käynti, että oikein ärsytti ja harmitti että meni...
Noista on varmasti hyötyä niille jotka on ihan pihalla vauvoista. Mutta olen ite lukenut paria imetysohjauksen kirjaa ja imetyksentuki-nettisivuja joten perhevalmennuksen tieto oli kuin pikku pintaraapaisu aiheesta siihen verrattuna!
Tunteja olisi vielä kolme, mutta ei todellakaan mennä.

Synnytysvalmennukseen mennään vielä, mutta olen synnyttämisestäkin lukenut niin paljon, että oikea arvo käynnille tulee siitä, että Tays:in kätilö pitää sen. Saa siis juuri oman sairaalan käytännöistä tietoa.
 
Mä toivon että kätilöltä voi kysellä asioita. Meillä on max 6 pariskuntaa kerrallaan synnytysvalmennuksessa.
Monissa lähteissä kerrotaan lääkevaihtoehdoista, mutta ei niiden huonoista puolista. Niistä ajattelin kysyä erityisesti.
 
Citrus, onpa kiva kuulla että koet tuosta käynnistä olleen hyötyä! Meillä se on edessä ensi viikolla ja odotan kyllä jo innolla.

Kävittekö tutustumassa synnytyssaliin ja osastolle vai sisälsikö käynti "vain" keskustelua?
 
Helmikuisten ryhmästä tulin vierailemaan.. :)
SenjoraG - mielenkiintoista että Espoossa järjestetään englanninkielisiä valmennuksia. Meille Töölön neuvolan terkkari sanoi että on vain suomenkielisiä ryhmiä, mutta on olemassa joku nettivalmennus, jota voi katsella omaa tahtia netistä.. Mies ei kovin paljon ymmärrä suomea, joten mietin onko mitään järkeä mennä hänen kanssa valmennukseen, vai menenkö vain yksin.
Odotan esikoista, niin ajattelin kyllä osallistua kaikkiin tapaamiseen.. tuntuu että olen ihan pihalla kaikista vauva- ja lapsijutuista.. ;-)


Joo Espoossa on niin paljon maahanmuuttajia niin he tarjoavat sitten englanninkielisiä ryhmiä myös. Ja Jorvissa myös se sairaala esittelykierros englanniksi, mutta se menee äidin kielen mukaan, niin me emme esim. voi mennä englnninkieliseen esittelykierrokseen kun mun äidinkieleni ei ole englanti, mutta sitten kun kysyin ruotsinkielestä joka on mun äidinkieli niin en kyllä saanut!! :sad001

Ehkä pääsisitte käymään Espoossa perhevalmennuksesssa jos kysyy ja on tilaa!!
 
Voi kääk! Huomenna on (kai) synnytystä koskeva perhevalmennuskerta. Pelkään että siellä katsotaan sama synnytysvideo, jonka aikoinaan joutui yläasteella(!) katsomaan. Se oli kamalaa ja mua kauhistuttaa, että se ahdistus palaa vaikka yläasteajoista on jo parikymmentä vuotta. En tajua, miksi teini-ikäiset pakotettiin katsomaan sellaista.
 
Meillä näytettiin synnytysvideo, jossa ei näkynyt yhtään mitään. Olisi voitu katsoa Toisenlaiset äidit -ohjelmaa ja saada sama kokemus siitä. En toki tiedä, tuleeko teille eri video. Tsemppiä! :)
 
Meidän valmennuksissa tykätään kovasti näyttää videoita, mutta jospa se olisi sitten sellainen, jossa ei näytetä mitään :p
 
No niin, video nähtiin mutta se oli ihan OK. Juuri mitään ei tosiaan näytetty eikä edes ollut kovin pitkä. Suurin osa valmennuskerrasta kului kuitenkin siihen, että th kertoi ensin tavallisen synnytyksen kulusta ja sitten erikoistilanteista (imukuppi, keisarileikkaukset). Mitään uutta tietoa ei sinänsä tullut, mutta oli ihan mukava parituntinen.
 
Käytiin viime viikolla miehen kanssa Kätilöopiston tutustumiskäynnillä, jonka koen kyllä erittäin hyödylliseksi käynniksi!

Kesto oli n. 2 tuntia jonka alkuun kätilö kertoili milloin tulee soittaa ja lähteä sairaalaan jne. Yleisesti Kättärin toiminnasta ja henkilökunnasta sekä mitä tapahtuu kun tullaan synnyttämään. Sitten tutustuttiin synnytyssaliin, jossa käytiin läpi synnytyksen vaiheet ja kulkua, sekä kertoili kivunlievityksestä ja mitä sen jälkeen tapahtuu kun vauva on syntynyt. Halukkaat sai myös kokeilla aquarakkuloita, ilokaasua ja akupunktioneuloja.

Lopuksi vielä tutustuminen osastolle ja pieni info imetyksestä.

Itselle ei kamalasti tullut uutta tietoa, mies tosin totesi ettei ollut osannut edes ajatella puoltakaan niistä asioista mistä siellä puhuttiin!

Oli kiva nähdä millainen paikka siellä odottaa ja tuo kätilö vaikutti oikein ammattitaitoiselta, joka toikin todella luottavaisen mielen meille synnytystä ajatellen! Eihän hän tietenkään satu meidän vauvaamme maailmaan saattamaan, mutta siis luottavainen mieli jäi koko hommasta.

Nyt vain sitten odotellaan, että millon tulee lähtö. Tuntuu että olisimme jo ihan valmiit pienen tuloon. Vielä kerkeää käydä viikot ja päivät pitkiksi tässä...
 
Ei sitä tiedä, mulla oli ekassa synnytyksessä sama kätilö kun oli tutustumisessa Naistenklinikalla :) Hyvä kun jäi luottavainen mieli, mukavampi lähteä sinne kun aika koittaa :)
 
Takaisin
Top