Perhevalmennus

Citrus, kurjaa kun käytännöt vaihtelee paikkakunnittain noin paljon. Tosi epäreilua :sad001 Kyllähän se lisää tiettyä turvallisuuden tunnetta, jos ei ihan karjana joudu kohdelluksi.
 
Sain juuri puhelun neuvolasta ja ilmoitettiin et torstain valmennus on peruutettu ku sinne oli vaan ilmoittautunu kaksi pariskuntaa. Pikkusen ottaa pannuun! Aiheena olis ollu just synnytys ja lapsivuodeaika. Ainut jota oikeesti odotin ja johon oltaisiin miehen kanssa mielellään menty.

Sitten vaihtoehdoiksi hän ehdotti et mennään seuraavaan tapaamiseen joka olis 20.11 (la siis 3.12) tai sitten ihan vaan jutellaan noista asioista neuvolassa. En usko et se neuvola vaihtoehto kauheesti antais ku en jaksa kuunnella sitä lässytystä. Otan sitten itse mielummin asioista selvää. Porukassa olisi ollut mukavaa ja helppoa kuunnella ne asiat läpi. Lisäksi olisi saanut tavata muita samassa tilanteessa olevia äitejä omalta paikkakunnnalta.

Onko täällä muuten muita ku ärsyttää se neuvolatätien "no mites teillä on voitu ja onkos se masu aiheuttanu jotaki kipuja? -lässytykset"? Olen aikuinen vaikkakin nuori (23v.) ja haluan et mulle puhutaan ku aikuiselle eikä niinku lapselle tai aivovamma-potilaalle. Ensinnäkin saan allergisen reaktion sanasta MASU. Se on maha tai vatsa. Kaipaisin jotenkin sellasta jämäkkää ja asiallista neuvolatätiä. Lääkäri jolla käyn saikun vuoksi on just sellanen, joka ei pölise tyhmiä tai lässytä.
 
Mä en oo tohon lässytykseen onneksi törmännyt. Tuskin sitä kestäisinkään, ainakaan hyvällä mielellä.. Meillä puhutaan ihan oikeilla termeillä ja terkka on tosi iloinen, huumorintajuinen ja lämpimän tuntuinen ihminen. Ei vähättele, mutta ei myöskään "liioittele" tai voivottele, kun voinnistaan hänelle kertoo.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meilläkin siis tuo perhevalmennus oli kerta juttu, kesti kolmisen tuntia. Synnytysvalmennus olis huomenna niin täytyypi katsoa miten sen menee. :)
Neuvolatäti on ihan mukava mutta on aika paljonki taipumusta tohon lässyttämiseen. Yritän nopeesti vaihtaa puheenaihetta siinä kohtaa. :D
 
Mä en oo itseasiassa ihan varma miten tuo perhevalmennus oli.. luulin ettei tartte ilmottautua, mulle tuli vaan kirje kotiin koska se on ja me sitte mentiin sinne mutta paikan päällä kysyttiin että oltiinko me ilmotettu tulosta. Hätäsesti vastasin sitte vaan joo koska olin neuvolassa sanonu että meinataan mennä sinne. :D Synnytysvalmennus on kuitenki semmonen että sinne vaan mennään. Mielenkiinnolla odottelen huomista. Eniten pelottaa se että alkaako synnytys pelottaa huomisen jälkeen koska tähän asti en ole mokomaa edes ajatellut. :D
 
Eilen oli tunti vauvan hoitamisesta. Ihan turha. Varmaan ihan tarpeellinen jos ei oo mitään kokemusta vauvoista. Mutta ite rupesin miettiin, ettei mennä miehen kanssa enään kuin synnytysvalmennukseen.

Muilla tunneilla mm. nimiasiaa, hammashygieniaa, imettämisestä jne.
 
Noniin nyt tuli käytyä. Sen verran sanon heti että tää oli kyllä paaaaljon tärkeämpi mun mielestä kuin mikään niistä muista. Ensimmäinen tunti oli oikeastaan synnytyksestä, koska sinne mennään, mihin päin sairaalaa ja miten siellä toimitaan. Koska sinne pitää mennä ja koska kannattaa suosiolla vaan jäädä kotiin odottelemaan koska ne käskee helposti kotiin takaisin jos ei olekkaan asiat vielä niin edistyneitä kun itse on kuvitellut. Kerrottiin myös tarkemmin kivunlievityksistä ja näytettiin pari videota. Ei mitään missä näkyisi kaikki paikat. :D Sitten toinen tunti olikin synnytyksen jälkeistä eli miten tässä tietyssä sairaalassa toimitaan, mihin lapsi viedään missäkin tilanteessa. Kuka sitä hoitaa sun lisäksi ja kaikkia keinoja millä ne pyrkii helpottamaan sun oloa siellä ja lyhyesti kerto myös imetyksestä ja sitä miten se on kaikilla niin erillaista ettei sitä oikeen voi tietää ennenkuin sen kokee. Kerto myös lyhkäsesti mimmonen teho-osasto on ja mistä syistä sinne yleensä joudutaan jne. Verrattuna siihen perhevalmennukseen niin tää oli kyllä ihan loistava ja informatiivinen. Sitä en sitten osaa sanoa että onko kaikkialla samanlaista. :D
 
Onko toi synnytysvalmennus osa perhevalmennuksia vai ihan erillinen juttu? Me jätettiin tänään perhevalmennus väliin, koska oon niin paljon lukenut sen turhuudesta ja töissäkin meni myöhään. Synnytysvalmennus sen sijaan kyllä kiinnostais.
 
Meillä ainaki on neljä perhevalmennuskertaa joista yhden aiheena on just synnytys, kivunlievitys ja lapsivuodeaika. Eli kuuluu perhevalmennuskategoriaan.
 
Juu ihan sairaalan järjestämä oli ja kätilöt siellä kertoili asioista. :) Googlettamalla ainakin löysin päivämäärät koska järjestetään ja kun kerran oli semmonen "tule jos tulet" niin ei muuta kuin menoksi. :) Ainut mikä jäi harmittamaan oli se että olin kuvitellu että pääsisi ihan "kävelykierrokselle" sinne synnytys puolelle mutta no enköhän kerkee kyllästymiseen asti tuijottaa niitä käytäviä sitte joulukuussa. :)
Meinasin jo pistää vinkkiä että googletat tuon hyvinkään synnytysvalmennus mutta päätin itte ensin tarkistaa ja siellä ollaan näköjään siirrytty nykyaikaan. :D (näin ainakin pikaisella otsikoitten lukemisilla ymmärtäisin). Mutta no kaipa ne kertoo ne samat asiat siellä ihan omassa neuvolassakin. Tuli vaan itselle paljon todellisempi olo kun oli niinsanotusti paikan päällä. Ensimmäinen tunti ahdisti jonku verran kun rupesi tuntumaan turhankin todelliselta mutta komiasti oon saanut taas ajatukset kokonaan synnytyksestä pois. :D Miten niin yritän elää silleen kun ei koko synnytystä edes olisi.
 
Kylläpä on typerästi tuokin järjestetty. :/ Varsinkin tämä tee se itse osio. Ei se kuitenkaan ole sama asia lukea tietokoneen näytöstä asiaa synnytyksestä kuin se että oikeasti pääsee keskustelemaan ja kuuntelemaan asiansa osaavilta ja halutessaan vaikka keskustelemaan muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Sullakin edessä kuitenkin "perus synnytyksestä" poikkeava niin kaikki nämä "normit" mitä ne latelee oppaissa ei välttämättä päde sinuun. Toivottavasti kuitenkin jotain järkevää osaavat kuitenkin kertoa sitten omalla paikkakunnallasi. :)
Kiva kuitenkin tuo tutustumis mahdollisuus. Täytyykin tarkistaa olisko täällä semmosta mahdollisuutta.
 
Citrus: Itsekin olen Hyvinkäälle menossa synnyttämään ja ensimmäinen on tännekin tulossa. Itseänikin harmittaa, että synnytysvalmennus oli tuo pdf-esite. Toisaalta, kun jouduin olemaan osastolla sen pari päivää niin huomasin miten ihanat kätilöt/hoitajat siellä on. Yrittää kokoajan auttaa ja tehdä oloasi paremmaksi. Vaikka tällä hetkellä tuntuu, ettei tiedä yhtään mitään mitä pitäisi tehdä, uskon että varmasti neuvotaan ja huolehditaan, kun synnytys osuu kohdalle.
 
Porissa ei synnytyssairaalaan pääse tutustumaan, muutoin kuin auditoriossa katsotun ja käsittääkseni kyseisessä sairaalassa kuvatun videon kautta.
Mua harmittaa toisaalta se, ettei synnytyksen jälkeen kukaan muu kuin puoliso ja aiemmat lapset saa tulla vierailemaan. Toisaalta taas hyvä, kun äitejä ajatellaan ja koitetaan päivät rauhoittaa, että äidit saavat levätä ja tutustua vauvaan rauhassa. Täytyy laittaa sit vaan whatsapp laulamaan.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Oi, ihana vierailusääntö, Hulina! Mä niin en haluaisi anoppia sairaalaan vierailulle. Meidän käsitykset esim. sopivista puheenaiheista kun eroaa täysin.
 
Helmikuisten ryhmästä tulin vierailemaan.. :)
SenjoraG - mielenkiintoista että Espoossa järjestetään englanninkielisiä valmennuksia. Meille Töölön neuvolan terkkari sanoi että on vain suomenkielisiä ryhmiä, mutta on olemassa joku nettivalmennus, jota voi katsella omaa tahtia netistä.. Mies ei kovin paljon ymmärrä suomea, joten mietin onko mitään järkeä mennä hänen kanssa valmennukseen, vai menenkö vain yksin.
Odotan esikoista, niin ajattelin kyllä osallistua kaikkiin tapaamiseen.. tuntuu että olen ihan pihalla kaikista vauva- ja lapsijutuista.. ;-)
 
Takaisin
Top