Esikoista odottaessa (2012) oli ainakin meillä perhevalmennusta 4 kertaa ennen synnytystä (+sairaalaan tutustuminen omatoimisesti) ja kolme tapaamista synnytyksen jälkeen. Neljä ensimmäistä tapaamista pidettiin neuvolassa (pitäjinä terveydenhoitajat) ja kolme viimeistä lähileikkipuistossa (pitäjinä leikkipuistotyöntekijä ja sosv:n perhetyöntekijä). Näin siis Helsingissä.
Etukäteiskerroista osallistuin kolmeen - ja btw, joka kerta olin yksin miehen työkiireiden vuoksi, enkä ollut ainoa yksin, eikä sitä kukaan ihmetellyt. Tapaamisissa käytiin läpi asioita ihan odotusfiiliksistä tulevaan synnytykseen. Terveydenhoitajat tarjosivat ammattinsa puolesta tietämiään faktoja ja muiden odottajien kanssa saatiin esittää mielessä pyöriviä kysymyksiä ja saatiin, tottakai, kaivattua vertaistukea odotukseen. Itse koin parhaaksi anniksi muiden odottajien kanssa keskustelun, oli mahtava jakaa ajatuksia muiden kanssa jotka olivat ihan samassa tilanteessa. Lisäksi kaikki odottajat asuttiin samalla alueella, joten sai jo siinä vaiheessa vähän toivoa tuntee jonkun lähellä asuvan jolla samanikäinen lapsi.
Synnytyksen jälkeisiin tapaamisiin taisin osallistua kahdesti. Ensimmäinen tapaaminen keskittyi synnytyskertomuksiin, ja olikin ihana päästä vielä kertomaan omastaan (ainakin tuntui että siitä halusi puhua aika pitkään synnytyksen jälkeenkin, oli se niin mullistavaa) ja myös kuulla miten muilla oli mennyt. Oli myös kiva nähdä muita vauvoja :) Silloin saatiin myös esittää toiveita seuraavien tapaamisten aiheiden suhteen.
Seuraavan tapaamisen aihetta en muista, se oli ehkä parisuhde tai arki vauvan kanssa tai jotain, muistan kuitenkin päällimmäisenä taas sellaisen yleisen kokemusten vaihdon ja vauvoista höpöttämisen :D Ai niin, näissä tapaamisissa olin myös yksin, enkä taaskaan ainoa. Että ei tarvitse mielestäni yksinodottajien ja yksinhuoltajien miettiä että katsooko joku kieroon,ei kukaan voi tietää toisen tilannetta ja sen voi halutessaan kertoa tai jättää kertomatta.
Toisen lapsen kanssa tällaista perhevalmennusta ei ole tarjolla. Eikä siinä, eipä olisi kyllä aikaa osallistuakaan :D Sorry pitkä sepustus mutta jos tää avaa jollekin sitä mitä on tarjolla niin hyvä niin.