Perhevalmennus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Babybelli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Babybelli

Jostain jotain jo tietävä
Heippa!
Onko teillä neuvolassa jo puhuttu perhevalmennuksesta? Mitä siellä tehdään? Synnytystapavalmennusta, imettämistä, mitä muuta?

Mitens te, joilla jo aiempia lapsia on, miten asiaan suhtaudutte? Onko hyödyllinen?

Oon ite vähän epävarma, miten asiaan suhtaudun, kun välillä monet asiat tuntuu vaan kertaamiselta. Saako tollasesta avaimet vauvaan vai oppiiko sitä ihan luonnostaan? Keskustelua kehiin puolesta ja vastaan!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä en esikoisen kanssa mennyt mihinkään valmennuksiin (sairaalaan tutustumiseen ja synnytysvalmennukseen olin ilmoittautunut, mutta tyttö syntyi kyseisen valmennuspäivän aamuna...) ja jotenkin veikkaan etten mee nytkään. Ei siks että ne ois musta liibalaabaa, vaan siks että oon niin saamaton tollasissa asioissa. Uskon että siellä sais joihinkin asioihin myös avaimia vauva-arkeen, mutta uskon kyllä että ilmankin selviää vallan mainiosti. Varsinkin jos ei oo koskaan ollu (pienten) lasten kanssa tekemisissä, luulen että sieltä voi saada huojennusta jännittämiseen ja konkreettisia oppeja. Uskon myös että jos tällä kertaa saankin aikaseks johonkin mennä, tulee vastaan monta ahaa-elämystä ja "ton kun joku olis kertonu silloin"-fiilistä. Mitään ylitsepääsemätöntä vaikeutta ei meidän vauva-aikaan kuitenkaan liittynyt vaikka mututuntumalla vastasyntyneen kanssa kotiuduttiin. (Huonomuistisella miehellä vauvakokemusta omasta esikoisesta lähes 10vuoden takaa, se ehkä helpotti omaa jännittämistä vähän. Jäin kuitenikin 3vkoisen vauvan kans kaksin kun mies vietiin tutkintavankeuteen 4vkoks. Hyvin selvittiin!)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Meillä tuli neuvolasta lappu kouraan, jossa oli päivämäärät ja aiheet. Valmennukset noin 2 kk välein, joista kolme kertaa ennen vauvan syntymää ja neljä sen jälkeen. Meillä kun on kunnassa ns. kolme isompaa kylää ja muutama taajama siihen päälle, niin ovat halunneet perhevalmennukseen kerätä yhteen kaikki kunnan odottavat perheet, joiden la:t meidän ryhmässämme osuvat ajalle tammi-maaliskuu. Eli aika erilaisissa kohdissa odotusta ollaan, muttei se varmaan haittaa. Sairaalaan saa mennä tutustumaan itse parhaiten katsomansa määrän ja ajankohdan verran sairaalan antamien ohjeiden mukaisesti. Netistä voi töllötellä varsinaista synnytysvalmennusta.

Meillä ilmottauduttiin netin kautta ja yks oli nyt elokuussa, kaks syyskuussa (viimeset maanantait) ja sitten lokakuun eka maanantai oli yks. Muista ajoista ei vielä tietoa. Ilmittauduin kaikkiin muihin paitsi elokuun, kun en tiedä vielä työvuoroja ja en voi enää siihen vaikuttaa.
Hauska nähdä että mitä niissä kertoillaan. Ja noihin ryhmiin oli joulu-tammikuussa la:t :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Me ei olla vielä saatu tietoa miten meillä järjestetään. Johonkin aion osallistua niin näkee samalla vähän minkälaisia mammoja siellä on yhtäaikaa odottamassa, saati sitten jos törmää synnärillä :)

Mutta Jyväskylässä kun esikoista odotettiin, niin silloin kyllä käytiin. Oltiinpa jopa esimerkkiperheenä 3vk synnytyksen jälkeen vielä odottaville perheille, että miten se synnytys meni, mitä siellä sairaalassa tapahtui ja mitä sen jälkeen kun odotus palkitaan. Itse tykkäsin silloin kertoa mieluusti tapahtumista ja olin täysin avoin. Kysymyksiä kun rohkeesti esittivät niin oli hienoakin vastailla kysymyksiin ponnistamisesta ja mistä lie repeämisen vaaroista. Ja saipa likka ekan työtodistuksen sieltä, kun antoivat muistoksi "esimerkkilapsen roolista" :)

Esikoista odottaessa (2012) oli ainakin meillä perhevalmennusta 4 kertaa ennen synnytystä (+sairaalaan tutustuminen omatoimisesti) ja kolme tapaamista synnytyksen jälkeen. Neljä ensimmäistä tapaamista pidettiin neuvolassa (pitäjinä terveydenhoitajat) ja kolme viimeistä lähileikkipuistossa (pitäjinä leikkipuistotyöntekijä ja sosv:n perhetyöntekijä). Näin siis Helsingissä.

Etukäteiskerroista osallistuin kolmeen - ja btw, joka kerta olin yksin miehen työkiireiden vuoksi, enkä ollut ainoa yksin, eikä sitä kukaan ihmetellyt. Tapaamisissa käytiin läpi asioita ihan odotusfiiliksistä tulevaan synnytykseen. Terveydenhoitajat tarjosivat ammattinsa puolesta tietämiään faktoja ja muiden odottajien kanssa saatiin esittää mielessä pyöriviä kysymyksiä ja saatiin, tottakai, kaivattua vertaistukea odotukseen. Itse koin parhaaksi anniksi muiden odottajien kanssa keskustelun, oli mahtava jakaa ajatuksia muiden kanssa jotka olivat ihan samassa tilanteessa. Lisäksi kaikki odottajat asuttiin samalla alueella, joten sai jo siinä vaiheessa vähän toivoa tuntee jonkun lähellä asuvan jolla samanikäinen lapsi.

Synnytyksen jälkeisiin tapaamisiin taisin osallistua kahdesti. Ensimmäinen tapaaminen keskittyi synnytyskertomuksiin, ja olikin ihana päästä vielä kertomaan omastaan (ainakin tuntui että siitä halusi puhua aika pitkään synnytyksen jälkeenkin, oli se niin mullistavaa) ja myös kuulla miten muilla oli mennyt. Oli myös kiva nähdä muita vauvoja :) Silloin saatiin myös esittää toiveita seuraavien tapaamisten aiheiden suhteen.
Seuraavan tapaamisen aihetta en muista, se oli ehkä parisuhde tai arki vauvan kanssa tai jotain, muistan kuitenkin päällimmäisenä taas sellaisen yleisen kokemusten vaihdon ja vauvoista höpöttämisen :D Ai niin, näissä tapaamisissa olin myös yksin, enkä taaskaan ainoa. Että ei tarvitse mielestäni yksinodottajien ja yksinhuoltajien miettiä että katsooko joku kieroon,ei kukaan voi tietää toisen tilannetta ja sen voi halutessaan kertoa tai jättää kertomatta.

Toisen lapsen kanssa tällaista perhevalmennusta ei ole tarjolla. Eikä siinä, eipä olisi kyllä aikaa osallistuakaan :D Sorry pitkä sepustus mutta jos tää avaa jollekin sitä mitä on tarjolla niin hyvä niin.

Kävimme synnytysvalmennuksessa (yhden kerran juttu). Se oli ihan hyödyllinen ja oli kiva tavata toisia esikoistaan odottavia pariskuntia. Perhevalmennukseen emme osallistununeet, ei tainnut ryhmä edes nousa pystyyn. Minulla oli entuudestaan paljon kokemusta lastenhoidosta (vaikka oma lapsi aivan eri asia onkin), enkä kokenut omaksi jutuksi muutenkaan.

Muokattu viimeksi:
Esikoista odottaessa emme käyneet missään valmennuksissa. Olen synnyttänyt esikoisen ulkomailla ja yli 12 vuotta sitten, joten en edes muista, oliko siellä valmennusta silloin tarjolla. Mutta en olisi ehkä osallistunut silloinkaan, koska se ei ollut ehkä minulle sopivin juttu. Varmasti siellä saa hyödyllistä tietoa ja tapaa tietenkin muita odottajia, mutta minä en kokenut sitä itselle tarpeelliseksi. Nyt toista odottaessa käydään korkeintaan sillä sairaalaan tutustumiskäynnillä, koska sairaala ei ole ennestään meille tuttu.

Mami1986: hirmu hyvin selitit! :) mua myös mietityttää onko hyödyllinen ja nyt aloin ajattelemaan et sinne mennään tottakai, aina mukavaa tavata muita tulevia äitejä! Itse useamman vuoden lasta toivoneena ja yrittäneenä nyt on vertaistuki ollut toosi tärkeää jotta saa verrata omia tunteita, myös niitä vähemmän iloisia, muiden kanssa. Kaipaan kovin vielä ensiodottajasta seuraa kun siinä olisi kummallakin niin samanlaiset ajatukset ilman sitä "tää on niin nähty jo" - ajattelua mikä tulee kun on toista tai monetta kertaa "pappia kyydissä" :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Voihan perhevalmennus sentään. Meillä ensimmäinen kerta sattui kuluvalle viikolle ja olihan se. Ryhmässämme oli odottajia rv 15-22. Terkkarit pitivät kalvosulkeisia siitä, millaisia oireita raskauskolmanneksiin kuuluu (miksi myös ensimmäinen kolmannes oli mukana?) ja mitä "pitäisi" tuntea kolmannesten aikana. Tunnepuoli oli jaettu iskän ja äiskän tunteisiin erikseen. Sitten jakauduimme ryhmiin miehet, naiset, joissa yritimme keskustella mm. miltä tuntui positiivinen raskaustesti, millaisia ajatuksia raskaus, tuleva äitiysloma, puolison odotus yms. ovat herättäneet. Itse koin valmennuskerran kyllä melkoisen turhaksi ja tekisi mieli jättää seuraavat väliin, mutta ehkä sinne tarttee kuitenkin mennä ihmettelemään.

Neuvolassa oleva tuttu oli siä mieltä, että aika moni olis itselleni turha. Saa nähdä. Meillä on joku mammakahvilatapaaminen myös, mikä voi olla ihan ok. Toisaalta jos siellä tapaisi lähellä asuvia tulevia äitejä, niin ehkä se olisi kivaa. Muuten ehkä kannattaa valita, mihin niistä haluaa mennä.

Aiemmin kuvitelmani valmennuksesta perustui amerikkalaisiin sarjoihin, joissa harjoitellaan hengittämistä ja mies harjoittelee kipua helpottavaa selän hierontaa.

Meillä on aika kattava perhevalmennus tässä kunnassa kun vertaa teidän kertomaan :o meillä on ennen synnytystä 8kertaa ja synnytyksen jälkeen 8 kertaa. Kaikki joilla on laskettuaika marras-joulu-tammikuussa ovat tervetulleita.
Ekalla kerralla ihan vaan tutustuttiin toisiimme. Sen jälkeen aiheina on ollu parisuhde, vuorovaikutus, vauva-arki, seurakunta mukana kasvatuksessa jne.
Ite koen että en oo hirveenä saanu irti näistä ja ei oo kaikilla kerroilla tullu käytyä. Toki on varmasti hyödyllistä jos vaikka parisuhteessa on ongelmia mutta me miehen kanssa koettiin parisuhde neuvotki itsestään selvyydeks. Eli aika perus juttua siellä kerrotaan.
Synnytysvalmennus on niin että sinne varataan aika tiettynä ajankohtana ja siellä on sitte ihmisiä kaikista lähikunnista eli ei mennä tän perhevalmennusryhmän kanssa sinne.

Varmaan käyn aktiivisemmin sitten vauvan kanssa. Sen ajan aiheet vaikutti kiinnostavimmilta kun oli esimerkiks yhtenä kertana aiheena hieronnat mitkä auttaa vauvan ilmavaivoihin.

Moikka! Huutelen tuolta maaliskuun odottajien puolelta. Me käytiin esikoisen kanssa perhevalmennuksessa Helsingissä 3 krt ennen synnytystä, tutustuminen synnytyssairaalaan ja 4 krt lasten kanssa leikkipuistossa ohjatuissa tapaamisissa, siihen mennessä porukka oli aika paljon karsiutunut.
Itelle suurimpana antina jäi nimenomaan vertaistuki ja yhteys muiden vanhempien kanssa (en edes hirveesti muista mitä neuvolan tädit puhui); perhevalmennuksesta tarttui kavereiksi 5 perhettä, joiden äitien kanssa ollaan oltu vauvavuosi yhteydessä soitellen, facebookissa ja tavaten perhekahvilassa. Että jos on sellainen ihminen, että haluaa tutustua ja lisätä vauvaverkostoa, niin perhevalmennus oli loistava siinä suhteessa!!

Minulle hen.koht. perhevalmennusta ei antanut mitään uutta,mutta kivahan siellä oli käydä. Miehelle, jolla ei ollut mitään kokemusta vauvoista niin kerrat oli hyviä ja hän pääsi enemmän sisälle odotukseen ja siihen tulevaan vauva arkeen. Tulihan siellä myös tuttuja joiden kanssa on kiva höpötellä kun törmätään. Kaikki kun ollaan samalta alueelta!

Vantaalla järjestetään ainakin parilla kirkolla keväällä ja syksyllä * Ensikertaa äidiksi* ryhmä. Itse menin sinne viime syksynä aika epäilevien mielin, mutta oli ihan huippu juttu! Ryhmä kokontui 8krt ja siellä puhuttuttiin kaikesta äitiyteen, vauvaan,parisuhteeseen liittyvistä jutuista. Vetäjät oli ihania ja meidän ryhmässä oli 10 äitiä ja meidän vauvat ovat kaikki 4kk sisällä! Eli paras vertaisryhmä ikinä!! Nähdään edelleen toisia joka viikko lasten kanssa ja joidenkin kanssa useamminkin! Siellä ei ollut mitään kirkollisia juttuja vaikka niitä etukäteen vähän jännitin!

Näiden ryhmien kysyntä on kasvanut hurjasti ja niihin saa kuulema ilmoittautua melkein samana päivänä kun ilmoittautumiset alkaa jos mukaan haluaa mahtua. Lapsen piti aloittaessa olla alle 6 kk, jotta vauvat vain pötköttelevät viltillä, että äideillä on oikeasti rauha jutella!

Kehoitan kyllä ehdottomasti menemään jos satut asumaan alueella, jossa näitä pidetään! On vaan parasta sielun hoitoa ikinä eikä kukaan turhaudu kuuntelemaan * kun mua niin väsyttää* juttuja kun kaikki on samassa tilanteessa.

Jos kodin läheltä ei tällaista löydy niin lähi kirkon aloitelaatikkoon postia ja sanoa,että kysyvät vinkkejä Pyhän Annan Lasten kirkolta, Vantaalta.

Niin ja itse ei todellakaan olla mitään kirkko ihmisiä, siksi arvelutti koko ryhmä, mutta on ollut minun vauvavuoden pelastus!

Meillä on tänään eka perhevalmennus. Niitä on tässä syksyn aikana kolme, neuvolan järjestämiä. Lisäksi on ainakin synnytyssairaalaan tutustuminen vielä lähempänä h-hetkeä. Illalla olen viisaampi siitä mitä valmennus pitää sisällään, mutta ajattelin joka tapauksessa noihin kaikkiin kolmeen osallistua. Ei niistä nyt ainakaan haittaa voi olla. Ekan raskauden kyseessä olessa sitä on ehkä kuitenkin sen verran epävarma, että haluaa hyödyntää kaikki mahdolliset vinkit ja tuet :)

Meille ei ole kerrottu taas mitään :( ei tiedä missä on ja milloin..

Saatiin eilen kutsu perhevalmennukseen helsingin kaupungilta. No eipä tarvii miettii enää että osallistunko, kun ne järjestetään aamusta, ja aattelin kyllä olla ihan töissä. Neuvolat ja ultrat ok tehä työajalla, mut emmä nyt tonne lähe.. Monen aikaa teillä muilla järjestetään perhevalmennus?

Meillä on 16:30-18:30 tai 17-19 valmennukset. Outoa jos aamusta järjestetään o.o

Nyt ei ole tarjottu perhevalmennusta, kun on ilmeisesti tarkoitettu vain ensimmäistä odottaville. Esikoisen aikaan Vantaalla perhevalmennus oli aamuisin, muistaakseni klo 8-10. Kävimme mieheni kanssa ensimmäisellä kerralla ja totesimme, että ei ole sen arvoista, että töistä olisi monta kertaa palkatta pois.

Meillä kaikki kerrat on 16.30-18.30, kertoja siis kolme nyt syksyn aikana. Tänään aiheina oli raskausajan muutokset, vauvan tuomat mielikuvat ja imetys. Keskusteltiin pareittain ja ryhmissä, mutta pääasiassa neuvolan hoitajat kertoivat asioista mahdollisimman laajasti. Itselle jäi hyvä fiilis, että kannatti mennä :) lopuksi oli vielä lyhyt rentoutusharjoitus. Kolmisenkymmentä henkeä siellä taisi olla, mukava fiilis kun kaikki suunnilleen samassa vaiheessa.

Takaisin