Perhevalmennukset

Keskustelun 'Laskettu aika huhtikuussa 2016' aloitti Iirai, 10 marras 2015.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Iirai Sukkela juttelija

Oletteko käyneet perhevalmennuksissa? Onko olleet hyviä vai turhia? Onko eroja eri kaupunkien perhevalmennusten sisällöissä ja valmennusmäärissä vai onko ne samat koko Suomessa?
    Ensisynnyttäjille näitä taidetaan pääosin järjestää.
  2. Iirai Sukkela juttelija

Meilläpäin nämä alkaa vasta helmikuussa. Peloteltiin vielä, että vuonna 2016 sairaalaan tutustumista ollaan muuttamassa verkkotutustumiseksi, eli virallisesti synnärille pääsisi vasta h-hetkellä. Voin uskoa että on tosi rentouttavaa mennä kun jännität menetkö oikeasta ovesta tuntemattomaan paikkaan sisään..
  3. Pöllönen Kommentoinnin ninja Maaliskuiset 2021

Minä menin esikoisen mahassa ollessa tutustumaan synnäriin kun menin synnyttämään. Ei ollut oikeastaan aavistustakaan millainen paikka se on, mutta ajattelin sairaalan toimenpide tms. huonetta niin eipähän tuo kovin paljoa heittänyt. perhevalmennuksessa silloin käytiin, mutta työvuorot sattu just niille päiville kun oli synnytyksestä. Mutta ei siihen jokatapauksessa kuulunut vierailua synnytyssalissa... Hyvin pärjäsin silti ja osattiin paikan päälle h-hetken tullen. Toisen kohdalla ei tietysti mitään valmennuksia ollutkaan, eikä varmaan tämän kolmosen kohdallakaan :)
  4. napiainen Sukkela juttelija

Empä tiedä valmennuksista mitään, varmaa aika isoilla viikoilla vasta tulossa. Synnärille ei tarvi mennä tutustumaan, oon työn puolesta vieraillut siellä niin monesti. Mieskin tietää oikean oven.
    Last edited: 10 marras 2015
  5. winks Päivystävä dosentti Huhtimammat 2016

Perhevalmennus voi olla joillekin hyvä, meille se oli vähän turha. Tykkäsin siitä että pääsi tutustumaan suunniteltuun synnytyssairaalaan, ei siinä mitään erikoista, mutta reitti tuli selväksi.
  6. Ginger Kunnioitettu kommentaattori Toukoäidit 2020 Huhtimammat 2016

Jotain viime käynnillä neuvolassa terkkari höpisi valmennuksista, mutta ei sen enempää avannut sisältöä. Vissiinkin on kaikille esikoistaan odottaville perheille tulossa kutsu valmennukseen täällä, meillä ilmeisesti vasta ens vuoden puolella tulee kutsu osallistua. Ollaan kyllä menossa!
  7. Ruusa# Supliikin supersankari Huhtimammat 2016 Elomammat 2017

Meille ei ole puhuttu vielä mitään. Onkohan niitä edes joka paikkakunnalla?
    Kai niihin kerkeää, ainakin osaan, jos iltaisin ovat, vaikka onkin kiireinen kevöt tulossa
  8. Viena Puuhakas puhuja Huhtimammat 2016

Täällä satks:n alueella se oli ainakin omasta mielestä aika turha. Pari tuntia auditoriossa, eikä kuulunut synnärillä käyntiä. Tai se oli synnytys valmennus nimellä, onkohan sama asia? o_O Ei kyllä mitään muuta ollut tarjolla...
  9. pikkupuppe Hyväntuulinen höpöttäjä

Ei oo täälläkään ollu puhetta neuvolassa vielä. Onks se joka kunnassa oma valmennus vai joku yleinen keskussairaalalla?
  10. Nanaa_ Hyväntuulinen höpöttäjä

Korjaus: Nykyään on taas Turussa perhevalmennuksia ensisynnyttäjille.
    Last edited: 11 marras 2015
  11. Iirai Sukkela juttelija

12. Mandie Sanaisen arkkunsa ammentaja

Pääkaupunkiseudulla tutustumiskäynti on virtuaalinen...:grumpy:
  13. siripiri_79 Sukkela juttelija

En käynyt esikoisen aikana tutustumiskäynnillä sairaalassa enkä kyllä edes tajunnut moista käyntiä kaivata.
  14. satunen90 Asioista perillä oleva Huhtimammat 2016 Maalismammat 2018

Mulle neuvola täti jo jotain tästä höpisikin. Mut jotenkin meni toisesta sisään ja toisesta ulos, koska mun mielikuva tälläisestä on et naiset istuu ringissä ja tekee jotain hengitysharjoituksia synnytyksen tueksi ja miehet opettelee vaihtamaan vaippaa nukeille. Eihän mun mielikuvat vastaa todellisuutta? :D
  15. I-P Puuhakas puhuja

Synnytyssairaalaan tutustuminen oli ainoa esikoisen aikaan, josta koin että oli jotain hyötyä. Todella harmi että näistä tutustumisista ollaan luopumassa. Meillä oli siellä kätilö kertomassa synnytyksestä konkreettisesti. Käytiin läpi erilaiset kivunlievitystavat ja näytettiin ammeet, imukupit, ilokaasunaamarit ja kaikki. Mua ainakin ensisynnyttäjänä tuo kierros rauhoitti todella paljon, kun näki että on menossa ihan osaaviin käsiin. Ennen tuota kierrosta kaikki tuntui niin epätodelliselta.
    • Tykkään Tykkään x 2
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  16. Iirai Sukkela juttelija

Enään ei kuulemma opeteta edes hengittämistä, sillä osa synnyttäjistä keskitty liikaa osaako ne oikeen tekniikan ja unohti sit hengittää.. eli muistutetaan vaan hengittää rauhallisesti :D

Mut meillä on aiheena mm. muuttuva elämäntilanne, jossa yritetään takoa ensisynnyttäjille päähän et lapsen tulo muokkaa parisuhdetta ja omaa aikaa.. ja synnytys- kerralla (jota ei järjestetä sairaalassa) meidän vieraaksi tulee kuulemma muutama viikkoa aikaisemmin synnytyksen kokenut pariskunta, jolta saadaan kysellä kysymyksiä..

näin mulle on tällä hetkellä kerrottu neuvolasta ja lähipiiristä.. jos nää pitää paikkaansa, saatan jättää valmennuksiin menemättä.. näyttäis enemmänkin tarkoitettu synnyttäjille, joilla ei ole lähipiirissä lapsiperheitä.. mulla kun sattuu sisaruksilla olevan viisi lasta, joista kolme alle 2vuotiasta, niin elämänmuutokset ja vauva-arki on tullut minulle jo tutuksi.. niin ja miehellähän on jo yksi, joten vauva-arki on siellä jo tiedossa.
  17. tirrikin Oman äänensä löytänyt

Ois niitä jotain kai ollu esikoisenkin kohdalla mutta oon niin maalaisjärjellä kulkeva tyyppi etten kokenu tarpeelliseks mennä :D Synnärin tutustumiskäynnit oli kesälomilla kun oltas voitu mennä joten välistä jäi, oli kuitenkin tuttu paikka kun siellä käytiin myös ultrissa. :)
  18. Mlee Kommentoinnin ninja Huhtimammat 2016

Juuri viime neuolakäynnillä sain A4 listan eri valmennuksista ja terkkari kyselee aina missä oon jo käynyt. Niitähän on ihan älyttömästi! Fysioterapeutin ohjaus, ruokavalinnat ja suun terveys, vanhemmuus ja parisuhde, vauvaperheen elämää, synnytysvalmennus ja sit vielä tutustumiskäynti synnärille ja tietty perus neuvolat ja ultrat ja verikokeet, joissa ravaan 3vko välein tsh seurannan takia. Jokainen valmennuskerta kestää 1,5-2t ja alkaa sillai, että pitäis lähteä töistä aiemmin. Vielä olis joku suuhygienistikäyntikin ollut molemmille, jossa ei kuulemma edes katsota suuhun. Sen jätin välistä ihan ensimmäisenä.
    Ilmeisesti puolison osallistumista toivotaan näihin kaikkiin valmennuksiin.. Voin vaan kuvitella tuon toisen reaktion, kun ilmoitan, että kaikkiin on tultava :D no joo tuskin mennään ihan jokaiseen.
  19. Mami' Keskustelujen kuninkuusravaaja Kesäkuiset 2021 Huhtimammat 2016 Tammimammat 2017

Meille varattiin valmennusajat tänään neuvolassa ja se mun oottama synnärin tutustumiskäynti onki netissä... Voi että ku meinas tulla poru ku ärsytti (ja ärsyttää vielki) nii paljon ku se oli ainut mitä ootin ja jonka koen tarpeelliseks.. Mies ei halua valmennuksiin ( kahtena päivänä 1,5h kestävät) tulla ja se on ihan ok. Ehkä joku kaveri haluaa tulla mun mukaan :) vaikka ei se tunnu kovin tarpeelliselta ja nyt vähä voinnin mukaan muutenkin katon että meenkö vai en ja ajat kumminkin vasta tammikuun lopulla.
  20. marjo86 Hyväntuulinen höpöttäjä

Täällä E-Savossa on erikseen synnytysvalmennus ja perhevalmennukset. Jälkimäisessä oli 4 vai 5 erilaista luentoa, joista yks oli suunnattu tuleville isille eli miehen näkökulmaa olisi tarjolla. Sisällöt on etukäteen ilmoitettu, ja vaikka esikoista odotankin niin siltikin kaikki aiheet tuntuu henk.kohtaisesti itselleni/meille turhille eli ei olla menossa. Täällä ei noihin tarvitse edes ilmottautua eli voi mennä jos tahtoo mennä aikataulujen mukaan.

Sen sijaan synnytysvalmennukseen olen menossa (yksin, mies ei taho mukaan) helmikuussa, siellä on myös imetyksestä asiaa, joten koen sen tärkeäksi. Ja synnärikierros on täälläkin virtuaalinen, mutta mulle sillä ei ole väliä kun on noita synnäreitä tullu työn puolesta nähtyä.