Perhepeti ja vauvan hikoilu

lokakuun.äiti86

Satasella mukana keskusteluissa
Hei,

Meillä ollaan nyt 4 viikkoisen kanssa alusta asti nukuttu perhepedissä, sillä en saa laitettua omaan sänkyyn herättämättä. Mutta nyt viimeisen viikon aikana poika on alkanut yöunilla hikoilemaan todella paljon. Vaatteet lähes märät, eikä siis johdu vaipan ylivuodoista. Hikoilua esiintyy pahiten silloin, kun olemme myös mieheni kanssa nukkumassa.

Pidän pojalla päällä pitkähihaisen bodyn ja ohuet housut. Saman peiton alla en voi enää pitää vaan olen joutunut pitämään pojalla kevyttä liinaa peittona. Meillä huonelämpötila korkea, 23-24 astetta, eikä sitä saa laskettua mitenkään.

Onko muilla kokemusta tästä? Kuinka olette toimineet? Kannattaako jatkaa samalla tavalla vai voiko vauvan vaatetusta näin varhaisessa iässä vähentää yötä varten?

Meillä oli sama juttu. Pojalla päällä yöhaalari ja nukkui ilman peittoa, vaikka me nukuttiin peiton alla. Silloin ei hikoillut liikaa.

1,5 kk iässä neuvolassa sanoivat, että pitäisi alkaa totuttaa omaan sänkyyn. Ei onnistunut, kun aina heräsi, kun siirsi pinnikseen, vaikka se on vieressä sivuvaununa samalla tasolla kuin meidän patja. Meillä tämä järjestely ja vieressä nukuttaminen johtui omasta selkävaivasta. En olisi pystyyt nousta ja kumartua pinnikseen.

2,5 kk ikäisenä tapahtui yhdessä viikossa tosi paljon kaikkea kehitystä ja yllättäen pinnikseen siirto onnistui sekä yöllä että päivällä. Ellen itse nukahtanut ensin vauvan viereen... Pinniksessä laitan peiton löyhästi päälle niin, että kädet jää ulkopuolelle. Ja on tuntunut olevan sopiva lämpötila.

Ulos pukeminenkin on ollut haastavaa hikoilun takia. Pakkasilla turvakaukaloon jos laittaa lämpöpussin, poika on läpimärkä ja huutaa koko ajan, vaikka vetoketjun avaakin autossaoloajaksi. Haalaria ja toppahanskoja ja -tossuja ei ole voitu käyttää. On todettu parhaaksi pukea päivävaatteiden päälle vain äitiyspakkauksen ohut villahaalari, villatumput ja -sukat. Kun siirretään ulkokautta autoon, päälle laitetaan moninkerroin fleece-huopa ja se otetaan automatkaksi pois.

Pukemiseen ei ole yhtä oikeaa ohjetta, vaan oman lapsen mukaan on mentävä. Vauva voi olla vaikka vain vaippa päällä nukkumassa, jos silloin on sopiva lämpötila. Me saatiin mieheni kanssa laitoksella vauvalle kuume nousemaan laittamalla liikaa vaatetta päälle! Kätilö ohjeisti, että lämpötila on tarkistettava niskasta, ei käsistä. Näin on jatkettu ja edelleen kuumaverinen taapero nukkuu ohut yökkäri päällä ilman peittoa, kesäisin nakuna.

Perhepedistä semmoinen ajatus, että nukkukaa miten parhaalta tuntuu. Perhepetiä ei suositella mm. Siksi, jos aikuinen käyttää alkoholia, mutta jotkut hoitajat eivät suosi ollenkaan Perhepetiä. Toiset taas suosivat, eli toinen hoitaja neuvolassa ohjeistaa muuta. Niin kauan kuin Perhepeti on juuri teille sopiva eikä ongelma (kunhan vauva ei hikoile), niin nukkukaa niin. Myöhemmin voi totuttaa omaan sänkyyn vaikka unikoululla. Minun muksu nukkui vieressäni suurimman osan yötä puolivuotiaaksi, koska nukahdin aina imetykseen. Siitä sitten puolivuotiaana omaan huoneeseen ja kokonaan omaan sänkyyn, ei ongelmia siinä.

Hikoilu meillä on helpottanut kun pojalle laitetaan kevyt yöhaalari eikä peittoa ollenkaan. Näin ollen aamulla on vain hieman selkä kosteana.

Toi kyllä jännä juttu että teillä Miä123 on neuvottu siirtämään vauva omaan sänkyyn. Meillä poika nyt 3,5kk ja neuvolassa on sanottu että perhepedissä voi olla ihan hyvin niin kauan kuin se meillä vain toimii, ettei siinä ole mitään pahaa. Itse en tarkoituksellisesti ottanut poikaa väliimme nukkumaan, se vain tuntui imetyksen vuoksi helpoimmalta. Poika syö edelleenkin ympärivuorokauden 2h välein, joten yösyötöt on helppo hoitaa kun poika on vieressä.

Tunnen itse jatkuvaa huonoa omaatuntoa kun en ole omaan sänkyyn häntä totuttanut. Uskon että poika varmasti nukkuisikin siinä, mutta oma pelkoni kätkyt kuolemasta tai tukehtumisvaarasta estää minua. Ei äitinä ole helppoa varsinkaan näin ensimmäisen kanssa.

Mulla on molemmat nukkuneet perhepedissä, vanhempi n. 6kk ikään asti ja sen jälkeen jaksoittain vielä 8kk-1v iässä. Nuorempi nukkui 6,5kk ikään ja siirsin omaan sänkyyn, missä viihtyikin paremmin kuin vieressä, koska vieressä hikoili ja omassa sängyssä oli viileämpää. Kumpikin nukkui vieressä joko kevyessä yöhaalarissa tai ihan vaan vaippasillaan.

Mulle alettiin neuvolassa sanoo kummankin kohdalla vasta n. 6kk iässä, että voisi lopetella yösyöttöä, mutta muistaakseni koskaan ei sanottu vieressä nukuttamisesta sen kummemmin. Anoppi ja äiti koettivat jotain vieressä nukuttamisesta vänistä, mutta mä menin sen mukaan, mikä oli oman jaksamisen ja lapsen tarpeen kannalta helpointa. Mun mielestä siis kannattaa luottaa itseensä ja oman lapsen tuntemukseensa. Lapsi ehtii kyllä tottua omaan sänkyynsä myöhemminkin (ja näitä vieressänukkumisjaksoja tulee vielä myöhemminkin, sitten tosin syynä saattaa olla pimeänpelko tai muu läheisyyden tarve).

Kiitos tiikeriLuukas omista kokemuksista:)

Täälläkin on alkanut oma äitini patistamaan pojan siirtoa omaan sänkyyn, mutta onneksi siskoillanikin lapset nukkunut perhepedissä niin saan heiltä tukea ja ymmärrystä :)

Meilläkin nukutaan perhepedissä ja tyttö nyt kolme kk ja viikon vanha. Ihan aluksi nukuttiin typyn kanssa kahdestaan sohvalla kun jotenkin jännitti yhteiseen petiin vieminen. Viikon ajan nukuttiin siis kahdestaan hänen kanssaan, vauva ihokontaktissa koko yön.
Meillä muuten kanssa tosi lämmin sisälämpötila, lähellä 24 astetta koko ajan, eikä lämpötilaa pysty säätämään ku ikkunoita avaamalla (taloyhtiö säätää lämmöt) ja se taas ei ole pienen kanssa vaihtoehto talvella.
Kun vauvalle yritettiin pukea perhepetiin siirtymisen aikana yöpukua niin tyttö nukkui tosi levottomasti ja hikoili itsensä koko ajan hirveän janoiseksi, josta seurasi jatkuvaa syömistä yöllä. Nopeasti vauva alkoi nukkua vaippasilteen ja hyvin on pärjännyt eikä ole vilustunut tms, vaikka ei peiton alla meinaakaan oikein enää pysyä. Toisaalta nukkuu ihan mun kyljessä niin saa kyllä lämpöä muttei hikoile enää. Nukutaan molemmat pelkän pussilakanan alla ihokontaktissa, niin että vauva on mun ja miehen välissä.

Mut onpas ikävää et joissakin neuvoloissa pidetään tuota perhepetiä huonompana vaihtoehtona! Meillä on sanottu et jokaisen perheen oma valinta, sellainen nukkumisjärjestely joka toimii ja on kaikille helppo eikä aiheuta liikaa päänvaivaa tai ahdistusta.

Meillä nukutaan perhepedissä edelleen, lapsi on nyt 1 v 3 kk. Lapsella ei ole ikinä ollut peittoa, koska peiton kanssa lapsella on liian kuuma. Ensimmäiset kuukaudet lapsi nukkui vaippasillaan ja hikoili, minulla taas oli untuvapeitto. Lapsi olisi varmasti hikoillut missä tahansa. Myöhemmin lapsella on ollut yöpuku, mutta edelleenkään ei peittoa.

Meillä perhepeti ei ole ollut mikään periaatekysymys. Se vain on toiminut (ja toimii edelleen) käytännössä parhaiten, joten en näe syytä muuttaa mitään. Kukaan ei ole myöskään kyseenalaistanut sitä. Neuvolassa kysytään aina kuinka nukkuminen sujuu, ja kun vastaan että kiitos hyvin, lapsi nukkuu 12 tuntia putkeen öisin ja neljä tuntia päiväunia, toteaa neuvolan terveydenhoitaja että kuulostaapa hyvältä ja siirtyy sitten seuraavaan aiheeseen.

Takaisin