Perätila

Ee

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Rv 34+3 ja tiukassa istuu.

Viikon sisään pitäisi tulla aika synnytystapa-arvioon. On tämä sen verran pitkään jo nököttänyt että olen ehtinyt aika paljon pohtinut että mitä jos ei käänny, eikä ulkokäännöskään onnistu.

Aion kyllä ottaa kaikki magneettikuvat sun muut ja jos tila riittää, aion ainakin yrittää synnyttää alakautta, ja sektioon sitten jos ei käynnisty itsestään (joopajoo....) tai synnytys ei etene ideaalisesti. Toivotaan parasta :nailbiting:

Mitä tuolla synnytystapa-arviossa tapahtuu, varsinkin perätila-vauvan kanssa? Yritetäänkö ulkokäännöstä samantien? Minulla kohtu alkoi supistella säännöllisesti jo tuon lääkärin tutkimuksenkin jälkeen ja pelkäsin jo että käynnistyy mutta panadolit ja levot ja kauratyynyt pelastivat jälleen. Vauva tosin painui syvempään lantioon, pitää ottaa nyt iisisti. Mutta ulkokäännös voi olla sen verran "hurja" että voi oikeesti lähteä syntymään. Yrittävätkö edes jos on supistusherkkä vai meneekö suoraan mittaushommiksi? En halua kuitenkaan ihan suin päin synnyttää vaan haluaisin kunnolla ja huolella suunnitellun alatiesynnytyksen, jos se vain onnistuu, magneettikuvineen päivineen. Muuten sektioon.

Vai olenko ihan kahjo kun edes ajattelen alatiesynnytystä peppu edellä :grin
 
Täällä istuu kans, 34+6 tänään. Mulla on ultra varattuna 36+4, siellä sit varmistuu sen hetken tilanne. Mietityttää kans kovasti tuo perätilasynnytys, lähteäkö vai ei? Mikä voi mennä pieleen? Oisko suunniteltu sektio järkevämpi? Mitäs jos kääntäminen ei onnistu? Mitä jos synnytys siitä käynnistyy? Välillä mietityttää ihan hirveesti ja välillä vahva luotto siihen että kyllä se vielä kääntyy...
 
omasta kokemuksesta sen verran että mulla eivät ees yrittäneet edellisen kans ulkokäännöstä tehdä kun oli niin tiukkaan jo pyllynsä painanu lähtökuoppiin..Mentiin supistelujen takia päivystykseen viikolla 36+2 ja siellä mittasivat että mahtuu tulemaan normaalisti :) tyttö synty 36+5 pylly edellä ja kuten jo jossain aiemminkin kirjotin niin miun mielestä oli helppo synnytys ja kaikki meni hyvin. Jalat vaan oli neidillä 90asteen kulmassa viikon verran ja sit laskeutuivat normaaliin asentoon
 
Mulla ei oo omaa kokemusta ulkokäännöksestä, mutta kaveri kertoi siskostaan jolle oli ulkokäännös tehty ja lähetetty kotiin odottelemaan. Vauva oli kuitenkin päättänyt kääntyä takaisin ptilaan. Viikkoa myöhemmin vauva oli käännetty uudelleen ja synnytys käynnistetty samantien ettei kääntyisi enää takaisin. Käsittääkseni käännöksiä tehdään vasta sellaisilla viikoilla että vauva saa tulla vaikka samantien, koska juurikin se synnytyksen käynnistyminen on siinä yksi riski.
 
Tätä asiaa kans pohtinut kovasti, kun meillä istutaan mahassa (istuttu koko aika). Neuvolassa varoittivat tuosta, että vaikka käännettäisi, voi kääntyä takaisin, kun on tottunut yhteen asentoon. Vähän jännittää koko ajatus perätilasynnytyksestä, mutta toisaalta meille ei kovin isoa vauvaa tule syntymään, ehkä 2kg tämän hetken ennusteella, jos loppuun asti päästään eli sinänsä ei pitäisi olla ongelmaa, mutta kyllä ne riskit siinä silti mietityttää.
 
Mulla oli esikoinen perätilassa jo hyvin varhaisilla viikoilla. Käännösyritys aika oli mulla varattuna muistaakseni rv 36-37 ja vauva oli siinä vaiheessa jo niin piukassa mahassa ja istukka vielä edessä, joten lääkäri ei lähtenyt yrittämään käännöstä. Lisäksi ultran mukaan vauva olisi ollut kookas ( lasketun ajan tienoilla yli nelikiloinen, todellisuudessa syntyi 3300 g painava pötkylä :) ) joten näillä tiedoilla ensi synnyttäjänä päädyin suoraan sektioon.
 
Miulle lääkäri kertoi että yleensä viimeistään 36+ viikon lopulla pitää yrittää käännöstä kun sitten alkaa loppua jo tila kesken kohdussa. Ei se aika milloin käännöstä voi yrittää mikään kauhean pitkä ole, ilmeisesti siksi soittavat sairaalasta sen ajan? Tai ainakin piti puhelinnumero varmistaa oikein.

Ensisynnyttäjillä onnistumisprosentti on n.40 ja uudelleensynnyttäjillä n.60 joten toivotaan parasta :confused:
 
Tänään soitti kätilö, 36+3 on sitten tutkimusta heti klo 8. Sanoi että jos on kääntynyt rt, on pelkkä kätilön ultra ja pääsee kotiin mutta jos on pt niin pitää varautua olemaan koko aamupäivä kun ottavat käyrää ennen ja jälkeen ja lääkäri ultraa ja "kokeilevat vähän tuupata josko kääntyisi", ja jos ei, niin lääkärin kanssa jatkosuunnitelma. Sain sellaisen kuvan että eivät vääntämällä käännä vaan lähinnä ohjaavat vauvaa kääntymään ja hän sitten itse muljahtaa jos haluaa.

Minä taas tänään luulin että nyt alkaa kääntyä mutta käväisi vaan kyljen puolella ja heti takaisin :mad: tuntuu olevan hyvät mahikset vielä itse kääntyä kun tuntuu yrittävän ainakin.
 
Mä en tajua miks joillain kiinnitetään niin ajoissa huomioo miten päin vauva on? Liittyykö se edelliseen raskauksiin? Mulla nyt 33+0 täys ja eilen oli neuvola ja kun kyselin asiasta niin sano vaan että ei sillä kiire vielä ole. Ultra kesäkuun alussa...
 
Ainakin täällä tarjonta varmistetaan ja tehdään lähete tällä vikalla lääkärikäynnillä, ja sen ajankohta ei ole kiveen lyöty. Mulla oli viikko virallista aikaa aiemmin, ja poliaika tuli kuitenkin tosi nopeasti, seuraavana päivänä.
 
Mullaki oli tyyppi nyt perätilassa, ku terkka kävi tässä kotona, 32+4, ni se laitto mun lääkäriajalle merkinnän et ultraa miten päin ollaan tulossa. Mut eilen 33+0 tais olla jo kääntyny oikeinpäin:D
 
Butterfliee: Neuvolassa todettiin mullekin, että parin viikon päästä (36 viikolla) sitä aletaan ihmetellä, jos ei itsekseen käänny sitä ennen :) sitä ennen ei kannata asiaa miettiä, mut toki jos vauva on koko raskausajan istunut, niin on hyvin mahdollista ettei se 2 viikkoa enää vaikuta asiaan ja edelleen ollaan perätilassa.
 
Juu totta tuokin. Tai mulle sanottiin siellä polilla tän ennenaikaisuusriskin vikalla seurantakäynnillä että pitää nyt lääkärissä katsoa asento, ilmeisesti heillä on siellä potilastekstissä ollut jonkinlainen maininta ja jotain perusteita mistä mie en tiedä mitään.
 
Toki kaikki katotaan tilanne kohtaisesti :) odotan otetaanko meillä perätila puheeksi ma ultrakäynnillä..todennäköisesti, jos vauva ei oo kasvanut sitten viime tapaamisen..
 
Täälä myöskin vauva perätilassa ja pitkään ollutkin (neuvolassa väittäneet että rt).
Pe tuli käytyä äitiyspolilla synnytystapa arviossa ja neuvolan puheiden mukaan ajattelin että nopea käynti tiedossa kun on oikein päin sinne kääntynyt mutta tiukasti tuo peppu lähtökuopissaan oli. Ulkokäännöstä yritettiin joka oli aivan tajuttoman kivuliasta ja maha on edelleen kun pelkkää kipeää mustelmaa ja ei se käännös tosiaan onnistunut. Sitten käytiin mangneettikuvissa josta selvis että lantion mitat pari mm liian pienet eli suunniteltu sektio tulossa. Lääkäri kyllä veikkas että sinne asti ei päästä kun 2cm kohdunsuulta auki jo ja vauva tosiaan niin alhaalla että takapuoli tuntui..
Jotenkin ajatukset aika sekaisin että sektioon pakolla joutuu ja itse oli niin toivonut kokevansa alatiesynnytyksen. Tärkeintä toki että pieni tulee turvallisesti maailmaan.
 
Ja tosiaan tuon käännösyrityksen jälkeen alkoi verenvuoto eli joutui jäämään vielä sairaalaan yöksi tarkkailuun, mutta onneksi pienellä kaikki hyvin ja ilmeisesti vuoto tuli vain kohdunsuulta.
Itsellä todella tyhmä olo että annoin koko käännöstä yrittää ja hammasta purren kyyneleet valuen annoin vaan jatkaa sitä mahan leipomista. Kai sitä vaan niin toivoi että olisi sitten kääntynyt..
 
Mitä ihmettä, minulle puhelimessa sanottiin että jos vähänkin sattuu pitää sanoa ja kääntö loppuu siihen? Kun ei sen kuulu sattua.
 
Taas täälä kurkkimassa..

Myös yritettiin kääntää pientä aikanaan. Sattui aivan kamalasti :sad001 ihan kauhea kokemus sekin.. Tosin oli jo lähes vedetön kohtu silloin.
 
Minuakin kiinnostaa, tänään tuli aika reilusti limaa ja mietin että lähtikö tulppa, kun osa ainakin meni ohi kun tein alapesua samalla kun huomasin et nyt tulee jotain ja paljon. Mua jo valmiiksi ärsyttää että mitä jos menee vedet ja joutuu jotain hiton ambulanssia soittaan ku vauvaa ei ole julistettu kiinnittyneeksi. Ties missä sitä sillon on. Onneksi viikon päästä on neuvola ennen sitä polia niin voi vähän jutella tästä järki-ihmisen kanssa.
 
Takaisin
Top