Perätila

Täällä kans sain eilen varmistuksen neuvolassa että poitsu on perätilassa. Laittoi lähetteen äitiyspolille synnytystapa-arvioon. Osaako teistä joku sanoa mitä tuolla sitten tapahtuu?? Neuvolatädiltä en tajunnut sitä kysellä kun tuli tämä juttu aika yllätyksenä, mutta hän ainakin siinä tutkiessa sanoi että voi olla ettei lääkäri ala edes kääntämään vauvaa. Oikeastaan toivon jo sektiosynnytystä, joten onkohan minun itse mahdollista vaikuttaa siihen, yritetäänkö vauvaa kääntää? Vai yritetäänkö jokatapauksessa kääntää..?
 
Ja sellainenkin jäi mietityttämään että jos päädytään suunniteltuun setkioon, mutta vauva kääntyisikin sitä ennen vielä itsestään, perutaanko sektio vai saako sen silloin ns. itse päättää?
 
Newi, se on susta itsestään kiinni. Todennäkösesti koittavat yrittää kääntää jos vaan vauvan asento yms sen sallii ja jos itse siis siihen suostut. Saat kieltäytyä ja pyytää sektion. Tietysti lääkärit yrittää ensisijaisesti suostutella alatiesynnytykseen jos edellytykset siihen on. Suosittelen että meet käynnille avoimin mielin ja päätät sitten vasta kun ootte lääkärin kanssa käyneet läpi vaihtoehdot, riskit ja hyödyt :)
 
Luultavasti varmaan suosittelevat sitä alatiesynnytystä siinä kohtaa kun sille ei ole enää mitään estettä. Mutta eihän sua mihinkään voida pakottaa.
 
Kiitos vastauksista Femi! Mulla on jostain syystä jäänyt sellainen fiilis lapsuudesta, että "lääkärit vaan tekee ja ite ei saa päättää", mutta tottahan se on että ei ketään pakoteta mihinkään ja itse saa päättää :D Ja ihan mielenkiinnolla odotan tuota käyntiä kun saa taas uutta faktaa asioista! :)
 
Miten se vauvan kääntäminen muuten tapahtuu? Ja tutkitaanko sitä asentoa yms vaan masun päältä ultralla vai tehäänkö sisätutkimusta?
 
Ne ultraa ensin ja kattoo missä napanuora menee ja istukan sijaintia yms. Sit jos ei estettä kääntöyritykselle niin yrittävät saada vauvaa pyörähtämään ja samalla ultraavat koko ajan että näkevät napanuoran sijaintia jne. Mulla on vaan positiivinen kokemus, tosin vauva ei mihinkään liikahtanut mutta ei tuntunut yhtään pahalta. Tekivät kyllä samalla kertaa sisätutkimuksen muttei varsinaisesti liittynyt kääntöyritykseen.
Ja niinhän se menee usein et lääkärit helposti jyrää ja painostaa oman kantansa suuntaan mut kun avaa oman suunsa ja pitää päänsä niin ei tuu jyrätyks :) Mut kyl aivopestiin täysin alatieperätilasynnytykseen mut sit lopulta vauvan tarjonnan takia ei onnistunut ja meni sektioon.
 
Mulla ei ole vielä kokemusta tuosta kääntämisyrityksestä, mutta oon kanssa ens tiistaina menossa synnytystapa-arvioon, kun vauva viihtynyt niin pitkään perätilassa (tällä hetkellä vissiin kuitenkin on oikeinpäin). Siellä kuulemma annetaan joku rentouttava piikki lihakseen ennen kääntöyritystä, muistaksä Femi sellaista? Se vissiin estäis kohdun supisteluja tuon aikana?
 
Mie sain myös lähetteen äitiyspolille, kun vauveli on pt. Kyllä tää vielä itse pyörähtelee, että en ole kovin huolissaan vielä. Katsotaan mitä ens viikolla sanovat..
 
Huhhuh menin lukemaan facebookin vauva sivuilla kääntöyrityksistä, niiden epäonnistumisista, niistä aiheutuvista kivuista jne... Nyt oon ainakin varma että meidän muksuahan ei väkisin aleta kääntämään :sad001 varmasti jotain merkkejä olisi tullut jos vauvalla tuolla olisi huono olla. Synnytystapana taitaa siis olla sektio :) odottavin mielin
 
No eipä sitä varmaan sen takia yritettäiskään kääntää, että vauvalla ois huono olla, vaan just sen alateitse synnyttämisen turvallisuuden takia. Ihme juttu muuten että kaikissa infopläjäyksissä aina mainostetaan että väkisin ei yritetä kääntää, ja heti keskeytetään, jos äidistä tuntuu pahalta tai sattuu, mutta kuitenkin saa lukea ihan erilaisia kokemuksia noista kääntöyrityksistä :sad001. Mut hienoa Newi, jos oot ihan sinut sen sektiovaihtoehdonkin kanssa, ni ei tartte siitä stressata sen enempää, kun kaikki menee "varmuudella" sit hyvin :happy:
 
Ainoa asia mikä nyt stressaa, on se, että jos lääkäri haluaa yrittää kääntää vauvaa, niin uskallanko sanoa tarpeeksi napakasti vastaan :D olen yleensä niin ujo ettei varsinkaan lääkäreille meinaa uskaltaa sanoa sanaakaan....kuvittelen että he ovat aina oikeassa ja tekevät aina kaiken "oikein", ihan kuin heitä pitäisi palvoa. Toki heihin luotan mutta AINA lääkärikäynnin jälkeen mietin sitten kotona "miksen sanonut sitä ja tätä ja tuota"... :D
 
Mulla maanantaina osastolla huomattiin vauvan perätila ja ens viikolla koitetaan kääntää vauva. Meinaa vähän jännittää kun muutenkin eka lääkäri oli sitä mieltä ettei missään nimessä aleta kääntämään supistusherkän kohdun takia ja toinen ei taas nähnyt mitään estettä.. Mutta kyllähän ne kaiken tarkistaa ja katsoo ensin, on vaan kuullu kaikkia kauhutarinoita siitä että se voi sattua ihan hirveenä niin alkanu pelottaa että jos lääkäri ei lopeta ajoissa :D Mutta jos vauva ei käänny niin sitten sektio, eikä kukaan olekkaan onneksi koittanu painostaa muuhun
 
Onko täällä vielä ketään, kellä vauva on pt? Miulla on ja lääkäri oli sitä mieltä et ei enää käänny kun on vähän vettä ja rv 35+5. Vähäisen veden takia ei myöskään yritetä kääntää. Tässä alkaa vaan pelottaa, et jos/kun vesi on loppumassa ja vauva edelleen pt, alkaa sektion todennäkösyys olla isompi. Miuta pelottaa sektio, enkä todella siihen halua. Kaikenlaisia ajatuksia pyörii päässä, esim meen mielummin johonkin saunaan synnyttämään kuin otan riskin et laittavatkin sektioon.. Ymmärrän toki et vauvan parasta ne aattelee, mut en vaan taho leikkuriin :'(
 
Minun vauva on poikkitilassa. Kääntyilee miten lystää. Pitää huomenna kysyä neuvolassa. Ne tuntuu luottavan, että se laskeutuu ja kääntyy viimeistään synnytyksessä, mutta entä jos ei? Alakautta kolme heleppoa synnytystä takana ja niin toivoisin tämänkin tulevan.
 
Kääntyileehän tämäkin vielä, mut näyttää aina asettuvan pt. Voi kun tää päättäs kohta tulla itekseen ulos ja oikein päin vielä..
 
Takaisin
Top