@Burkei PCOS johtuu monesta eri tekijästä, niinkun varmaan oot lukenu. Parantuminen täysin on siinä mielessä haastavaa, että oireet yleisesti johtuu metabolia- ja hormoniepätasapainosta. Tämä voi sit taas johtua monesta eri syystä. Usein PCOS:n liittyy insuliiniresistenssi, muttei välttämättä aina tätäkään. Kävin gynellä joka on erityisesti erikoistunu PCOS:n ja hän kertoi, ettei koko uransa aikana ole kohdannut pco/pcos potilasta jolla olisi sama oirekuva tai syy. Eli aika moninainen syndrooma/oire.
Usein esim se, että on aknea ja lievää ylipainoa viittaa siihen, että voisi olla liiallista testosteronin tuotantoa ja insuliiniresistenssiä. Tähän tämä gyne suositteli myo-inositolia. Mielellään 2x2000mg päivässä. Myös vielä suurempi foolihappomäärä kuin tavallisesti suositellaan voi olla avuksi :)
Myös usein näissä tilanteissa tuo letro ja terolut kombo on aika toimiva. Joskus saatetaan aloittaa metformiini eli diabeteslääke tasapainoittamaan insuliinitasoja.
Itsellä ainoina selkeinä pcos löydöksinä oli monirakkulaiset munasarjat, pitkät epäsäännölliset kierrot 40-80päivää ja korkea AMH. Tähän on ollut aika haastavaa löytää oikeaa hoitoa. Ei ole vieläkään ovulaatio hoitojen aikana onnistunut ja nyt mulla alotettiin minipillerit kuukaudeksi, koska munasarjat oli liian yliaktiiviset.
Alkuperäseen kysymykseen siis, eli täysin parantuminen on aika epätodennäköistä, mutta voi olla hyvin kausia elämässä, kun pcos/pco ei oireile ollenkaan. Mulle esim sanottiin, että todennäköisesti sitten 40-vuotiaana kierrot varmaan mulla tasaantuu, kun siinä vaiheessa esim se munasarjojen yliaktiivisuus, joka aiheuttaa liiallista estrogeenintuotantoa laantuu
(nyt 31v)
Mutta niinkun itse pohdit se sokerin syönnin vähentäminen usein voi auttaa. Liikunnan lisääminen on toki hyväksi, mutta lähestyisin molempia lempeästi eikä liiallisen rajoittamisen tai ruoskimisen kautta. BMI ei kuitenkaan aina kerro kaikkea :)
Tsemppiä tosi paljon! Toivottavasti saat pian vasteen lääkkeille ja että raskautuminen onnistuisi! Itsellä oma toiveikkuus hoitojen suhteen on päässyt vähän lopahtamaan, mutta uskon kovasti, että vaikka yleisesti pcos voi hidastaa raskautumista, lopulta raskautumisen todennäköisyys on todella hyvä
odottavan aika on vaan aika pitkä ja usein aika raskas