PCOS diagnoosi ja lapsettomuus

On kyllä niin turhautunut olo:banghead: meillä takana nyt ensimmäinen punktio, jossa kerättiin 3kpl ja vain yhdessä oli munarakkula...

mini ivf pcon takia hoitimuotona (clomifen + menopur tosi maltilliset annokset) mutta tällä tuloksella ja kun ei päästä edes siirtoa yrittämään ennen huhtikuuta, tuntuu jopa turhalta. On tää kyllä välillä niin syvältä.

Siihen tarvitaan vain yksi onnistuminen mutta on kyllä tosi pettynyt olo :sad001

On kyllä niin turhautunut olo:banghead: meillä takana nyt ensimmäinen punktio, jossa kerättiin 3kpl ja vain yhdessä oli munarakkula...

mini ivf pcon takia hoitimuotona (clomifen + menopur tosi maltilliset annokset) mutta tällä tuloksella ja kun ei päästä edes siirtoa yrittämään ennen huhtikuuta, tuntuu jopa turhalta. On tää kyllä välillä niin syvältä.

Siihen tarvitaan vain yksi onnistuminen mutta on kyllä tosi pettynyt olo :sad001

Toivotaan että yksi riittää! Paljonko sulla amh?

Siis voiko pcos "parantua" tai rakkulat vähentyä munasarjoissa?

Täällä yksi uusi pcos diagnoosin saanut ja vaikka olenkin joskus aiheesta googlannut niin silti on paljon uutta!
Olen menossa kilpirauhasarvon mittaukseen ja sain kiertoa tukemaan letrot ja terolutit.
Minulla oireina epäsäännöllinen, välillä hyvinkin pitkä kierto ja lapsettomuus. Lisäksi on aknea ja ehkä pikkuisen liikaa painoa pituuteeni nähden, BMI 26. Lisäksi on selittämätöntä väsymystä ja aloitekyvyttömyyttä.

Letrojen ja terolutien lisäksi "täytyy"/tahdon vähentää sokeria ja napostelua sekä lisätä liikuntaa, jotta painoa saisi vähän laskemaan.

@Burkei PCOS johtuu monesta eri tekijästä, niinkun varmaan oot lukenu. Parantuminen täysin on siinä mielessä haastavaa, että oireet yleisesti johtuu metabolia- ja hormoniepätasapainosta. Tämä voi sit taas johtua monesta eri syystä. Usein PCOS:n liittyy insuliiniresistenssi, muttei välttämättä aina tätäkään. Kävin gynellä joka on erityisesti erikoistunu PCOS:n ja hän kertoi, ettei koko uransa aikana ole kohdannut pco/pcos potilasta jolla olisi sama oirekuva tai syy. Eli aika moninainen syndrooma/oire.
Usein esim se, että on aknea ja lievää ylipainoa viittaa siihen, että voisi olla liiallista testosteronin tuotantoa ja insuliiniresistenssiä. Tähän tämä gyne suositteli myo-inositolia. Mielellään 2x2000mg päivässä. Myös vielä suurempi foolihappomäärä kuin tavallisesti suositellaan voi olla avuksi :)
Myös usein näissä tilanteissa tuo letro ja terolut kombo on aika toimiva. Joskus saatetaan aloittaa metformiini eli diabeteslääke tasapainoittamaan insuliinitasoja.
Itsellä ainoina selkeinä pcos löydöksinä oli monirakkulaiset munasarjat, pitkät epäsäännölliset kierrot 40-80päivää ja korkea AMH. Tähän on ollut aika haastavaa löytää oikeaa hoitoa. Ei ole vieläkään ovulaatio hoitojen aikana onnistunut ja nyt mulla alotettiin minipillerit kuukaudeksi, koska munasarjat oli liian yliaktiiviset.

Alkuperäseen kysymykseen siis, eli täysin parantuminen on aika epätodennäköistä, mutta voi olla hyvin kausia elämässä, kun pcos/pco ei oireile ollenkaan. Mulle esim sanottiin, että todennäköisesti sitten 40-vuotiaana kierrot varmaan mulla tasaantuu, kun siinä vaiheessa esim se munasarjojen yliaktiivisuus, joka aiheuttaa liiallista estrogeenintuotantoa laantuu😂 (nyt 31v)
Mutta niinkun itse pohdit se sokerin syönnin vähentäminen usein voi auttaa. Liikunnan lisääminen on toki hyväksi, mutta lähestyisin molempia lempeästi eikä liiallisen rajoittamisen tai ruoskimisen kautta. BMI ei kuitenkaan aina kerro kaikkea :)
Tsemppiä tosi paljon! Toivottavasti saat pian vasteen lääkkeille ja että raskautuminen onnistuisi! Itsellä oma toiveikkuus hoitojen suhteen on päässyt vähän lopahtamaan, mutta uskon kovasti, että vaikka yleisesti pcos voi hidastaa raskautumista, lopulta raskautumisen todennäköisyys on todella hyvä 🙌🏼 odottavan aika on vaan aika pitkä ja usein aika raskas 😅

Heippa! Ottaisin mielelläni suosituksia pcos:n erikoistuneista gyneistä, jotka toimivat pk-seudulla, mikäli jollakin on vinkata 😊

Moikka,

Tämä on vanhempi ketju, mutta en tiennyt minne kirjoittaa.. nyt tulee sekava teksti, mutta sekava on olokin..Taustoista sen verran, että ekaa yritettiin 1,5v. + 1 km, rv 7+. Onnistunut raskaus alkoi spontaanisti pitkästä kierrosta ja plussasin lähemmäs kp 40 tai 50 jotain 😅🫢
Sitten tän toisen kohdalla tulin raskaaksi vahingossa, meni kesken rv 10+. Nyt tosissaan aloitettiin yritys 3/24, ja sain kemiallisen viime kierrossa, joka venyi 60 päiväiseksi. Hakeuduin gynelle, kun vuoto loppui ja ultrassa todettiin aivan selvä pcos. Munasarjat oli kuin oppikirjasta, korumaiset nauhat, suuret ja täynnä rakkuloita. Kaikki liitännäiset löytyy, karvankasvusta, ylipainoon ja akneen. Tiedoissani on ollut viitteitä tästä tilasta jo teinivuosista lähtien, mutta kukaan ei ollut tarttunut näihin, vasta kuin nyt. Lääkärini oli sitä mieltä, että ylipainosta johtuvaa tämä ei ole, olin normaalipainoinen jopa laiha ensimmäistä yrittäessä, mutta en ovuloinut säännöllisesti ja raskaaksi tuleminen oli jo silloin vaikeaa. Kohdallani paino ei siis todennäköisesti ole se avaintekijä raskauden suhteen, vaikka muutoin häiriötä helpottaakin. Minulla ei muutoinkaan mitään hurjaa ylipainoa, mutta laihtuminen vaikeaa niin kauan kun syön hiilihydraatteja, kuten leipää. Päätettiin jatkaa kokeilemista luomuna nyt reilu puoli vuotta ja sitten hoitoihin, jos mitään ei tapahdu. Käyn vielä verikokeissa huomenna ja ensi viikolla. Ei olla vielä päätetty mennäänkö yksityiselle vai julkiselle, mut todennäköisesti julkiselle, vaikka yksityisen lääkäri oli aivan ihana, todella ammattitaitoinen.

Tavallaan kai pitäisi surettaa, mutta olen enemmänkin helpottunut. Kaikki oireet saivat syyn ja keskenmenoja estämään jatkossa tulee keltarauhastuki. Ja toisaalta yksi onnistunut, spontaani raskaus tuo toivoa, että tämmöiselläkin munasarjarepertuaarilla voi tulla raskaaksi onnistuneesti.

Toivottavasti mekin se toinen vauva vielä saadaan joskus, tästä tilasta huolimatta - ainakin joka päivä muistaa, miten rakas ja suuri ihme tuo yksi lapsukainen on 💜🙏

Takaisin